6p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A tél beköszöntével elérkezik az édességgyártás egyik legfontosabb időszaka: húsvét után karácsonykor vásároljuk a legtöbb csokoládét. Az itthon elérhető kínálat 85 százaléka továbbra is importból származik, a magyar édességgyártás azonban lassan, de biztosan növekszik. Milyen innovációs lehetőség rejlik a piacban? Versenybe szállhatunk-e a németekkel, belgákkal? A Magyar Édességgyártók Szövetségének fórumán jártunk.

Fogyasztás szempontjából évek óta stagnálás jellemzi a magyar piacot, ráfordítás arányában azonban egy emelkedő trendet láthatunk: míg két évvel ezelőtt egy év alatt 650 tonna édességet vásároltunk, összesen 2,7 milliárd forint értékben, addig idén 656 tonnára már 3,4 milliárd forintot fordítottunk. Ha szétnézünk a boltok polcain, könnyen megtaláljuk az okot: mára gyakorlatilag teljesen eltűntek az olcsó, kakaómasszából készült termékek, a vásárlók ma már a minőségi, de drágább termékeket keresik, mondta el Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke.

Továbbra is a csokoládémikulás és a szaloncukor a legkeresettebb termékek, előbbinél, mint kiderült, a méret a lényeg – a vásárlók harmada tervez kicsi (50g) figurát vásárolni, a megkérdezettek háromnegyede azonban a 60-100 gramm közötti „közepes” mérettel számol. Az óriási, 150 grammnál nagyobb figura kevésbé népszerű, ilyet mindössze a válaszadók 3 százaléka tervez vásárolni. A kínálat egyébként bőséges: mikulásból 130 féle van jelenleg a boltokban, átlagosan 50 és 3000 forint közötti áron, ez természetesen kiszereléstől is függ.

Ízekben a hagyományos a nyerő

A csokoládék tekintetében egyre több étcsokit fogyasztunk, 50 év felett pedig egyértelműen a minőségibb, kevésbé édes csokoládét fogyasztják a magyarok. Ízesítést tekintve a hagyományos „sima” ízek mellett egyértelműen a mogyorós a favorit, ezt a magyarok háromnegyede szereti, ezt követik a különböző nugátos, aszalt gyümölcsös termékek.

Érdekes világpiaci trend a karamell előretörése, ezt jelenleg minden országban egyre inkább keresik – aki most adná a fejét csokoládékészítésre Sánta Sándor szerint, annak karamellás és feketeerdős ízzel érdemes betörnie a piacra. A sós ízek, bár Franciaországban nagyon népszerűek, nálunk nem tudnak betörni a piacra, a lakosság alig 2 százaléka nyitott a sós csokira.

Ami nélkül nincs karácsony: szaloncukor

Tudtad?

A szaloncukrot már a 14. században is gyártották Franciaországban, Magyarországon az 1850-es években kezdték el gyártani. ebben az időszakban még csak 17-19 fajta létezett. Ma már hungarikumnak tekinthető, ilyen édességet ugyanis nem gyártanak más országokban. A Konzum-szaloncukor óta nagyot változott a világ, jelenleg 100 fajta különböző ízesítéssel találkozhatunk a polcokon.

A szaloncukor még mindig elengedhetetlen kelléke a karácsonynak, az ízesítést tekintve viszont, bár a gyártók folyamatosan igyekszenek új ízekkel meghódítani a piacot, még mindig a zselés a legnépszerűbb, a fogyasztók kétharmadánál enélkül elképzelhetetlen a karácsony.

Ezt a marcipános, a trüffeles, a kókuszos, a különböző likőrös változatok követik, az izgalmasabb ízekre, így a karamellás, a mogyorós és a fekete erdős szaloncukrok már kevésbé népszerűek, fűzte hozzá Benke Anna, a Magyar Édességgyártók Szövetségének főtitkára. A felmérésben résztvevők kétharmada egyébként nem várja meg a fadíszítést, már jóval karácsony előtt elfogy egy-egy csomag szaloncukor a háztartásban. Átlagosan elmondható, hogy egy család legalább háromféle ízt vásárol – ebből az egyik biztosan zselés.

A legnagyobb akadály: az egészség

Ahogy az élelmiszeriparban szinte mindenhol, a csokoládégyártóknál is kulcsfontosságúvá vált az egészséges, különféle „mentes” termékek gyártása. Ennek köszönhetően már diabetikus termékekkel, de egyre több laktóz- és gluténmentes figura jelenik meg a polcokon, emellett ma már kaphatunk 70 százalékos csokoládéból készült paleo-mikulást is, mondta el Sánta Sándor. A fogyasztók azonban kevésbé nyitottak az egészséges életmódra: hacsak valaki nincs ráutalva az ilyen termékek fogyasztására, a vásárlók továbbra is a hagyományos, cukros édességeket keresik.

Ennek egyik fő oka, hogy a most kapható egészségesebb változatok ízvilága jelentősen eltér a már ismert, hagyományos ízektől, emiatt nehezebben nyitnak rá az emberek – érdekes módon, akárcsak az ízeknél, itt is a fiatalok a bevállalósabbak.

Fotó: Magyar Édességgyártók Szövetsége

Kézművesek viszik előre az ipart?

Az elmúlt 20 évben, a nagy gyárak bezárása óta nincs nagy ipari édességgyártás Magyarországon, a piacon kapható termékek 85-86 százaléka importból származik. Emiatt rendkívül fontos szerepet kapnak a kisebb, kézműves csokoládémanufaktúrák, akik különböző innovációkkal próbálják megvetni a lábukat a hazai és a nemzetközi édességpiacon.

Az újításokat és a magyar édességkultúra öregbítését egyébként már ötödik éve díjazza a szakma, idén az Édességipari díjat a ChocoMe alapítója, Mészáros Gábor nyerte el. A korábban közgazdászként dolgozó csokigyáros 6,5 évvel ezelőtt alapította a cégét, a csokoládégyártásba szenvedélyből kezdett bele. A szakma fortélyait Belgiumban, Franciaországban és Olaszországban sajátította el a legnevesebb csokoládémesterekről, elmondása szerint jelenleg Magyarországon nincs megfelelő oktatás, ahol ezeket el lehetne sajátítani. Nem ez az első díja, korábban az International Chocolate Awards már kitüntette, a világ legjobb fehércsokis drazséját ő készítette el.

Mit hoz a jövő?

Sánta Sándor szerint az édességfogyasztásnak továbbra is az a célja, hogy egy pillanatnyi „örömöt, boldogságot hozzon az ember életébe”, így attól nem tart, hogy a magyarok kevesebb édességet fogyasztanának. Jelenleg az átlagos magyar napi  kalóriabevitel alig 2-3 százalékát teszik ki az édességek, ami egészen egészségesnek mondható, nem mindegy azonban, hogy milyet eszünk. A márkás, minőségi, valódi csokoládéból készült termékek népszerűsítése továbbra is kulcsfontosságú a szakma számára.

Az ízek iránti ragaszkodás miatt nehezebb új tartalmat kínálni a vásárlóknak, nagy áttörést az új technológiai eszközök hozhatnak: a jelenlegi gépekkel gyakorlatilag bármilyen, akár személyre szabott csokoládét is lehet gyártani, így a belbecs mellett a külső is nagyon sokat számít, ha édességről van szó. Összességében, lévén egy stagnáló piacról van szó Magyarországon, az idei évre nézve egy 1-2 százalékos növekedéssel számolnak – ez azonban még így is egy előrelépés lehet a korábbi évekhez képest.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Az élelmiszer árrésstop jogi szempontból a boltokra nézve
PR | 2025. május 9. 15:48
Újabb rendelettel szabályozza a magyar kormány az élelmiszerárakat, ami a korábbi árstoppal ellentétben mind a gyakorlati alkalmazhatóság, mind a jogi kérdések tekintetében rengeteg kérdést vet fel a vásárlók és a boltok szemszögéből egyaránt.
Vásárló Kezd kopni az árrésstop? Sokkal többe kerül a családi nagybevásárlás, mint egy éve
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. május 8. 05:36
A Privátbankár Árkosár-felmérésben szereplő árrésstoppal érintett termékek májusban valamivel drágábbak lettek, mint egy hónapja, összességében mégis csökkent a végösszeg áprilishoz képest – hála annak, hogy a hipermarketek nem próbálják meg a többi termék drágításával pótolni a veszteséget. Bár vannak árrésstopos termékek, amelyek jóval olcsóbbak most, mint tavaly, fájó látni, hogy mennyivel drágább a családi nagybevásárlás, mint 2024 májusában.
Vásárló Itt a magyarázat: ezért nem ösztökélhette az embereket vásárlásra az árrésstop
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 10:57
A Nemzetgazdasági Minisztérium, az Országos Kereskedelmi Szövetség és az elemzők is reagáltak a vártnál gyengébb márciusi kiskereskedelmi adatra.
Vásárló Kellemetlen meglepetéssel szolgált a statisztikai hivatal
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 08:30
A KSH közlése szerint a kiskereskedelmi forgalom márciusban 0,5 százalékkal lett alacsonyabb a februárinál, miközben az éves növekedési dinamika is jelentősen mérséklődött.
Vásárló Egy óra, ami többet ér, mint egy budapesti villa
Kenessei András | 2025. május 3. 16:59
Melyik a világ legértékesebb órája? Egy svájci karóra, amely nem aranyból készült, mégis rekordáron kelt el egy hongkongi aukción. Miért éri meg több millió dollárt egyetlen acél karóra? Megmutatjuk a titkát és a háttértörténetét!
Vásárló Magával ragadó eredmények hajtetoválás segítségével
Márkázott tartalom | 2025. május 3. 11:26
Rengeteg férfi küzd kopaszodással, amely nemcsak esztétikai szempontból előnytelen, de a közérzetre is negatívan hat. Van azonban egy olyan eljárás, amely megoldást jelenthet a problémára, és ezért még csak mélyen a zsebünkbe sem kell nyúlni. (Nem úgy, mint például a hajbeültetés esetében.) Az alábbiakban bemutatjuk azt a módszert, amely pénzügyi szempontból is előnyös lehet hajhullás ellen!
Vásárló Ezerboltos offenzívát indít a Penny Magyarország mellett
Buksza blog | 2025. május 3. 10:37
A Penny tulajdonosa, a német Rewe boltlánc a romániai piacban lát fantáziát Kelet-Közép-Európában, ezért úgy döntött, hogy egy rakás pénzt fordít ottani eladásai felpörgetésére.
Vásárló Nem tudja, mit csináljon Mikulás után a csomagokkal? Hasznosítson újra!
Márkázott tartalom | 2025. május 2. 11:21
A decemberi ünnepek elmaradhatatlan része a mikuláscsomag – színes papírba csomagolt csokimikulás, szaloncukor, édességek tömkelege. A gyermekek boldogan bontogatják őket, a szülők pedig gyakran előre tudják: ez a sok édesség bizony nem fog elfogyni! De mihez kezdjen akkor velük az ember?
Vásárló Nagyon berágtak a dánok, az amerikai ikont is büntetik Trump szívózása miatt
Buksza blog | 2025. május 1. 13:01
A dánok nagyon zokon vették, hogy az amerikai elnök arról lamentál, hogy az Egyesült Államoknak annektálnia kellene a Dániához tartozó Grönlandot, ahogy az oroszok lenyúlták Ukrajnától a Krímet.
Vásárló Egy termék mind felett – csalóka árváltozás a diszkontokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. május 1. 05:48
Első ránézésre jelentős, bő 2 százalékos drágulással zárult az április a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint. Ha azonban a sajtot kivesszük a képletből, akkor sokkal barátságosabb az összkép. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG