6p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A tél beköszöntével elérkezik az édességgyártás egyik legfontosabb időszaka: húsvét után karácsonykor vásároljuk a legtöbb csokoládét. Az itthon elérhető kínálat 85 százaléka továbbra is importból származik, a magyar édességgyártás azonban lassan, de biztosan növekszik. Milyen innovációs lehetőség rejlik a piacban? Versenybe szállhatunk-e a németekkel, belgákkal? A Magyar Édességgyártók Szövetségének fórumán jártunk.

Fogyasztás szempontjából évek óta stagnálás jellemzi a magyar piacot, ráfordítás arányában azonban egy emelkedő trendet láthatunk: míg két évvel ezelőtt egy év alatt 650 tonna édességet vásároltunk, összesen 2,7 milliárd forint értékben, addig idén 656 tonnára már 3,4 milliárd forintot fordítottunk. Ha szétnézünk a boltok polcain, könnyen megtaláljuk az okot: mára gyakorlatilag teljesen eltűntek az olcsó, kakaómasszából készült termékek, a vásárlók ma már a minőségi, de drágább termékeket keresik, mondta el Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke.

Továbbra is a csokoládémikulás és a szaloncukor a legkeresettebb termékek, előbbinél, mint kiderült, a méret a lényeg – a vásárlók harmada tervez kicsi (50g) figurát vásárolni, a megkérdezettek háromnegyede azonban a 60-100 gramm közötti „közepes” mérettel számol. Az óriási, 150 grammnál nagyobb figura kevésbé népszerű, ilyet mindössze a válaszadók 3 százaléka tervez vásárolni. A kínálat egyébként bőséges: mikulásból 130 féle van jelenleg a boltokban, átlagosan 50 és 3000 forint közötti áron, ez természetesen kiszereléstől is függ.

Ízekben a hagyományos a nyerő

A csokoládék tekintetében egyre több étcsokit fogyasztunk, 50 év felett pedig egyértelműen a minőségibb, kevésbé édes csokoládét fogyasztják a magyarok. Ízesítést tekintve a hagyományos „sima” ízek mellett egyértelműen a mogyorós a favorit, ezt a magyarok háromnegyede szereti, ezt követik a különböző nugátos, aszalt gyümölcsös termékek.

Érdekes világpiaci trend a karamell előretörése, ezt jelenleg minden országban egyre inkább keresik – aki most adná a fejét csokoládékészítésre Sánta Sándor szerint, annak karamellás és feketeerdős ízzel érdemes betörnie a piacra. A sós ízek, bár Franciaországban nagyon népszerűek, nálunk nem tudnak betörni a piacra, a lakosság alig 2 százaléka nyitott a sós csokira.

Ami nélkül nincs karácsony: szaloncukor

Tudtad?

A szaloncukrot már a 14. században is gyártották Franciaországban, Magyarországon az 1850-es években kezdték el gyártani. ebben az időszakban még csak 17-19 fajta létezett. Ma már hungarikumnak tekinthető, ilyen édességet ugyanis nem gyártanak más országokban. A Konzum-szaloncukor óta nagyot változott a világ, jelenleg 100 fajta különböző ízesítéssel találkozhatunk a polcokon.

A szaloncukor még mindig elengedhetetlen kelléke a karácsonynak, az ízesítést tekintve viszont, bár a gyártók folyamatosan igyekszenek új ízekkel meghódítani a piacot, még mindig a zselés a legnépszerűbb, a fogyasztók kétharmadánál enélkül elképzelhetetlen a karácsony.

Ezt a marcipános, a trüffeles, a kókuszos, a különböző likőrös változatok követik, az izgalmasabb ízekre, így a karamellás, a mogyorós és a fekete erdős szaloncukrok már kevésbé népszerűek, fűzte hozzá Benke Anna, a Magyar Édességgyártók Szövetségének főtitkára. A felmérésben résztvevők kétharmada egyébként nem várja meg a fadíszítést, már jóval karácsony előtt elfogy egy-egy csomag szaloncukor a háztartásban. Átlagosan elmondható, hogy egy család legalább háromféle ízt vásárol – ebből az egyik biztosan zselés.

A legnagyobb akadály: az egészség

Ahogy az élelmiszeriparban szinte mindenhol, a csokoládégyártóknál is kulcsfontosságúvá vált az egészséges, különféle „mentes” termékek gyártása. Ennek köszönhetően már diabetikus termékekkel, de egyre több laktóz- és gluténmentes figura jelenik meg a polcokon, emellett ma már kaphatunk 70 százalékos csokoládéból készült paleo-mikulást is, mondta el Sánta Sándor. A fogyasztók azonban kevésbé nyitottak az egészséges életmódra: hacsak valaki nincs ráutalva az ilyen termékek fogyasztására, a vásárlók továbbra is a hagyományos, cukros édességeket keresik.

Ennek egyik fő oka, hogy a most kapható egészségesebb változatok ízvilága jelentősen eltér a már ismert, hagyományos ízektől, emiatt nehezebben nyitnak rá az emberek – érdekes módon, akárcsak az ízeknél, itt is a fiatalok a bevállalósabbak.

Fotó: Magyar Édességgyártók Szövetsége

Kézművesek viszik előre az ipart?

Az elmúlt 20 évben, a nagy gyárak bezárása óta nincs nagy ipari édességgyártás Magyarországon, a piacon kapható termékek 85-86 százaléka importból származik. Emiatt rendkívül fontos szerepet kapnak a kisebb, kézműves csokoládémanufaktúrák, akik különböző innovációkkal próbálják megvetni a lábukat a hazai és a nemzetközi édességpiacon.

Az újításokat és a magyar édességkultúra öregbítését egyébként már ötödik éve díjazza a szakma, idén az Édességipari díjat a ChocoMe alapítója, Mészáros Gábor nyerte el. A korábban közgazdászként dolgozó csokigyáros 6,5 évvel ezelőtt alapította a cégét, a csokoládégyártásba szenvedélyből kezdett bele. A szakma fortélyait Belgiumban, Franciaországban és Olaszországban sajátította el a legnevesebb csokoládémesterekről, elmondása szerint jelenleg Magyarországon nincs megfelelő oktatás, ahol ezeket el lehetne sajátítani. Nem ez az első díja, korábban az International Chocolate Awards már kitüntette, a világ legjobb fehércsokis drazséját ő készítette el.

Mit hoz a jövő?

Sánta Sándor szerint az édességfogyasztásnak továbbra is az a célja, hogy egy pillanatnyi „örömöt, boldogságot hozzon az ember életébe”, így attól nem tart, hogy a magyarok kevesebb édességet fogyasztanának. Jelenleg az átlagos magyar napi  kalóriabevitel alig 2-3 százalékát teszik ki az édességek, ami egészen egészségesnek mondható, nem mindegy azonban, hogy milyet eszünk. A márkás, minőségi, valódi csokoládéból készült termékek népszerűsítése továbbra is kulcsfontosságú a szakma számára.

Az ízek iránti ragaszkodás miatt nehezebb új tartalmat kínálni a vásárlóknak, nagy áttörést az új technológiai eszközök hozhatnak: a jelenlegi gépekkel gyakorlatilag bármilyen, akár személyre szabott csokoládét is lehet gyártani, így a belbecs mellett a külső is nagyon sokat számít, ha édességről van szó. Összességében, lévén egy stagnáló piacról van szó Magyarországon, az idei évre nézve egy 1-2 százalékos növekedéssel számolnak – ez azonban még így is egy előrelépés lehet a korábbi évekhez képest.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nem csupán a magyarokat hagyta faképnél a zsugorodó áruházlánc
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 10:07
Nemcsak Magyarországnak fordított hátat a Cora áruházlánc, amelynek hipermarketjei itt az Auchan kezébe kerültek. A vállalat tovább zsugorodik, mert már a nyugat-európai piac is kifog rajta.
Vásárló Trump rácsapott a konyhaasztalra is
Buksza blog | 2025. április 15. 07:54
Jó példája a juharszirup annak, milyen mélyen összefonódott az elmúlt évtizedekben az Egyesült Államok és Kanada gazdasága. Hiába termelik amerikaiak a szirupot, ha kanadai eszközöket használnak hozzá.
Vásárló Egyre súlyosabb a helyzet, már keresik az utódot a csokipiacon
Buksza blog | 2025. április 13. 16:59
Egyre valószínűbb, hogy a hagyományos csokoládé luxuscikké válik, miután egyik fő alapanyaga, a kakaó ritkaság lesz. Az élelmiszer-fejlesztők keresik, mivel lehetne pótolni a kakaót.
Vásárló „Egy euróval sem adunk többet a kormánynak” – kellemetlen meglepetés érheti a Szlovákiában vásárló magyarokat
Buksza blog | 2025. április 13. 12:15
Az új tranzakciós adó bevezetése miatt előfordulhat, hogy a Szlovákiába látogató magyaroktól is készpénzt kérnek olyan vásárlásoknál, amelyeket korábban bankkártyával fizettek ki.
Vásárló Az árrésstopról is beszélt a magyar Spar
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 14:41
A jelenlegi piaci környezet egy akadálypálya a kiskereskedelmi láncoknak. Ezen próbál lavírozni a Spar. Most kiderült, mennyire sikerült. 
Vásárló Mire számíthatunk 2025-ben a betonozás áraival kapcsolatban?
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 09:40
Az építkezéseknél és a lakásfelújítások során sokszor találkozunk azzal a kihívással, hogy pontosan kalkulálni kell a betonozás költségeit. Hiszen ezek az alapmunkálatok nélkülözhetetlenek, gyakran a projektek kiindulópontját jelentik, és minden további munkálatra hatással lehet a minőségük.
Vásárló A jövő autómosása – víz nélkül
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 08:53
El tudod képzelni, hogy autód ragyogó tiszta legyen anélkül, hogy közben egy csepp vizet is elhasználnál? Sokak számára ez a gondolat új és talán hihetetlen is, hiszen a hagyományos autómosási szokásokkal nőttünk fel. Az autómosók többnyire bőséges vízfelhasználással dolgoznak, hiszen azt gondoljuk, minél több víz és tisztítószer kerül a kocsira, annál tisztább lesz az. De mi van, ha van erre egy alternatíva?
Vásárló Nagyot csökken az üzemanyagok ára, így időzítse a tankolást!
Privátbankár.hu | 2025. április 9. 10:29
600 forint alá is benézhetnek az árak.
Vásárló Dohányzás: anyuci és apuci idegesítő szerepébe képzeli magát egy áruházlánc
Buksza blog | 2025. április 8. 11:03
Ihletet adott a belga Delhaize áruházlánc marketingeseinek a cigarettásdobozokon megjelentő figyelmeztetés a dohányzás káros hatásairól. Pozitív életvezetési tanácsokat fognak adni a vevőknek.
Vásárló Furcsa sorsa jutott egy csapat Audi – ezt is Trump intézte el
Privátbankár.hu | 2025. április 7. 13:57
Audi-szállítmányok ragadtak bent az amerikai kikötőkben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG