5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

2018-ban is a Manchester United vezeti a legértékesebb futballcsapatok listáját, megelőzve a két spanyol óriást, az FC Barcelonát és a Real Madridot. Európa 32 vezető klubjának összesített becsült cégértéke eléri a 32,5 milliárd eurót, megközelítőleg 1040 milliárd forintot.
A Puskás Akadémia játékosai a felcsúti Pancho Arénában. MTI Fotó: Illyés Tibor

A „Labdarúgó klubok értékelése: az európai elit 2018” című KPMG-jelentés szerint Európa 32 vezető klubjának összesített becsült cégértéke (EV) eléri a 32,5 milliárd eurót, ami 9 százalékkal magasabb, mint az előző szezonban megállapított érték.

A rekord költségű átigazolási szerződések és a személyzetre fordított egyre emelkedő kiadások sem akadályozták meg a klubokat abban, hogy egyre nagyobb nyereséget tudjanak felmutatni: az adózás előtti profit értéke mintegy 17-szerese a tavalyi értéknek.

A Manchester United FC (3255 millió euró) áll a lista élén, megelőzve a két spanyol óriást (FC Barcelona és Real Madrid CF). A csapat éves szinten mért 5%-os növekedéssel növelte előnyét; továbbra is ez az egyetlen klub, amelynek cégértéke meghaladja a 3 milliárd eurót.

A társaiknál jellemzően jóval magasabb közvetítési bevételt szerző brit klubok 9 helyet foglalnak el a Top 20-ban, köszönhetően annak, hogy immár a West Ham United FC is felkerült a listára. Ebből a kilenc csapatból hat a Top 10-ben található.

Az UEFA Bajnokok Ligája döntőjébe bejutott csapatok: a Real Madrid CF (2920 millió euró) és a Liverpool FC (1580 millió euró) a KPMG rangsorának második, illetve nyolcadik helyén állnak.

A Real Madrid CF és a Liverpool FC között zajló, szombati UEFA Bajnokok Ligája döntő előtt, a KPMG idén harmadszor is bemutatta a „Football klubok értékelése: az európai elit” című jelentését, amely Európa 32 vezető labdarúgó klubjának cégértékébe enged betekintést.

„Habár a tavalyi évben mért 14 százalékos növekedésnél szerényebben, de a labdarúgó-ipar változatlanul felfelé ívelő pályán mozog: a rangsorban szereplő 32 csúcsklub vállalati értéke a tavalyi szezon után is tovább emelkedik (9%)” – mondta el Andrea Sartori, a KPMG sporttanácsadásért felelős globális vezetője, a „Labdarúgó klubok értékelése: az európai elit 2018” című jelentés felelőse.

A teljes növekedés különböző tényezőknek tudható be, így többek között a 32 legjobb klub üzemi bevételeiben mért 8 százalékos növekedésnek. „A káprázatos átigazolási szerződések és a személyzet egyre emelkedő költségei sem akadályozták meg ezeket a klubokat abban, hogy látványosan emelkedő tendenciát mutassanak: az adózás előtti profit értéke mintegy 17-szerese a tavalyi értéknek.” – tette hozzá Sartori, majd folytatta:

„A növekedést főleg a brit klubok jelentős térnyerése hajtja. Továbbá az is segít, hogy a listán szereplő közepes méretű klubok közül soknak javult az anyagi helyzete, ami ugyancsak az UEFA FFP szabályoknak tudható be.”

Az első három helyet idén is a Manchester United FC, a Real Madrid CF és a FC Barcelona foglalja el

A Vörös Ördögök becsült cégértéke euróban 5, brit fontban mérve 10 százalékos növekedést produkált, annak ellenére képesek voltak kis mértékben tovább javítani eleve magas pozíciójukat, hogy számottevően rosszabb sporteredményeket mutathattak fel a Real Madrid CF-hez képest, és ezzel megnövelték előnyüket a Los Blancos-szal szemben.

A Real Madrid CF jelentős árat fizetett a 2016/17-es évadban elért négyszeres kupagyőzelemért – romlottak a klub jövedelmezőségi mutatói, és ezzel együtt, ha nem is jelentős mértékben, de visszaesett a cégértékük is (-2%), annak ellenére, hogy működési bevételük 8%-kal emelkedett.

Az FC Barcelona ezzel szemben kismértékű, 1 százalékos növekedést könyvelhetett el, míg az FC Bayern München hátrányát részben ledolgozva, közelebb került a dobogóhoz.

A Top 10 csapatok rangsora nem változott tavaly óta; de közülük ismét a Tottenham Hotspur FC került reflektorfénybe, köszönhetően a cégérték legnagyobb mértékű növekedésének (27% euróban, 33% angol fontban kifejezve.) Ez a növekedés még látványosabb, ha a csapat elmúlt két évadban mért, összesített eredményét nézzük meg (61% avagy + 485 millió euró).

Az európai labdarúgás „nagykutyái” mellett nem lehet elmenni a Beşiktaş JK 52 százalékos növekedése mellett sem: ők sokat profitáltak abból, hogy a csapatnak ez volt az első teljes szezonja a vadonatúj Vodafone Arenában, valamint hogy a 2016/07-es évadban bejutottak az Európa-bajnokság negyeddöntőjébe.

Rangsor

Klub

Középérték, millió euro

Változás éves szinten, euro (%)

Változás éves szinten, helyi valuta (%)

1

Manchester United FC

3255

5%

10%

2

Real Madrid CF

2920

-2%

/

3

FC Barcelona

2783

1%

/

4

FC Bayern München

2552

4%

/

5

Manchester City FC

2160

9%

14%

6

Arsenal FC

2102

7%

12%

7

Chelsea FC

1765

10%

15%

8

Liverpool FC

1580

19%

24%

9

Juventus FC

1302

7%

/

10

Tottenham Hotspur FC

1286

27%

33%

11

Paris Saint-Germain FC

1142

14%

/

12

Borussia Dortmund

1060

9%

/

13

Atlético de Madrid

900

14%

/

14

FC Schalke 04

673

-3%

/

15

Leicester City FC

596

29%

35%

16

West Ham United FC

531

ÚJ

ÚJ

17

SSC Napoli

518

27%

/

18

AC Milan

514

-6%

/

19

Everton FC

512

12%

17%

20

FC Internazionale Milano

491

14%

/

21

AS Roma

455

0%

/

22

Olympique Lyonnais

429

35%

/

23

Beşiktaş JK

333

52%

86%

24

Athletic Club Bilbao

331

10%

/

25

Galatasaray SK

330

-13%

7%

26

SL Benfica

328

-3%

/

27

Fenerbahçe SK

319

-9%

12%

28

Sevilla FC

316

21%

/

29

AFC Ajax

283

3%

/

30

AS Monaco FC

259

ÚJ

/

31

SS Lazio

241

6%

/

32

Valencia CF

239

2%

/

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
Vásárló Nem csak akkor érdemes szervizbe menni, ha baj van
Márkázott tartalom | 2025. október 13. 10:09
Sokan csak akkor keresnek autószervizt, amikor már világít a hibajelző, esetleg furcsa hangokat ad ki a motor. Pedig a rendszeres karbantartás nemcsak a hibák megelőzésére jó, de segít abban is, hogy az autó hosszabb távon megbízható maradjon. Egy jól karbantartott jármű ritkábban hagy cserben, kevesebb váratlan költséget okoz, és az utazás is nyugodtabb vele. A szervizbe járás tehát nem csak a műszaki vizsga előtti kapkodásról szólhat, hanem egy tudatos, előrelátó hozzáállásról is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG