5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Sötét nap ez az önjáró autók fejlesztőinek és híveinek. A Tesla Motors nyilvánosságra hozta egy májusi baleset körülményeit, amiben egy floridai férfi veszítette életét, amit egyértelműen az S-Modell robotpilótája okozott. Az amerikai járműbiztonsági felügyelet vizsgálatot indított az ügyben, ami nem csak Elon Musk birodalmát, de a teljes fejlesztési irányzatot is megbélyegezheti.

Az ohiói 40 éves áldozat, Joshua Brown megrögzött Tesla rajongó volt; korábban több videót is készített a saját járgányáról, ahogy a különböző funkciókat – egyebek mellett a vesztét okozó robotpilóta-üzemmódot is – tesztelgette. Az autópilóta korábban egyébként egy alkalommal meg is mentette az életét, erről videót is osztott meg korábban YouTube-on.

Az autópilóta módot kifejezetten arra találták ki, hogy kényelmesebbé tegye az autópályás vezetést, a szenzorok azonban bizonyos körülmények között nem működnek, derült ki a Tesla jelentéséből. A verőfényes napsütésben ugyanis sem a vezető, sem a szenzorok nem érzékelték a Joshua elé bevágó 18 kerekes, utánfutós fehér kamiont, és a robot egyenesen alávezette a kocsit, fékezés nélkül.

Vizsgálódik a bizottság

A Tesla több mint két hónappal a baleset után értesítette a hatóságokat, ami már önmagában elég indok lehet arra, hogy kisebb háborút indítsanak a gyártó és a vezetője, Elon Musk ellen. Az amerikai járműbiztonsági hatóság vizsgálatot indított az ügy kapcsán, ennek keretében 25 ezer darab S-Modellt vizsgálnak majd át. A Tesla ugyanakkor felhívta a figyelmet, hogy míg náluk 130 millió robotpilótával megtett mérföldre egyetlen halálos baleset jutott, addig a világon minden 60 milliomodik mérföldre jut egy.

Zúzdába a robotkocsikkal?

Az biztos, hogy a szerencsétlenség ismét felszíthatja az ellenérzéseket az önjáró autók iránt, mivel az ellenzők véleménye szerint a sokkal biztonságosabb a közlekedés, ha az életünket emberekre és nem gépekre bízzuk. Ahogy az a rendőrségi jelentésből kiderült, jelen esetben sem a szenzorok, sem Joshua nem érzékelték a nagy, fehér kamiont a verőfényes ég előtt, ez azonban nem akadályozhatja meg, hogy elkaszálják a többi gyártó, így az Apple vagy a Google fejlesztéseit is, amennyiben a járműbiztonsági hatóság az ellentábornak ad igazat.

Forrás: NASDAQ


Szabadulnak a véres részvényektől

A rossz hír a vállalat árfolyamának sem kedvez, a tegnapi zárás előtt még 1 százalékos pluszban kereskedtek a Tesla papírjaival, ez azonban mára elolvadt, és a nyitás előtti árfolyam már a 3,5 százalékos mélységekben kavarog. A Tesla Motors árfolyama egyébként az elmúlt három évben az ötszörösére kúszott fel, egyes becslések szerint a vállalat teljes értéke meghaladhatja a 30 milliárd dollárt (ez a legnagyobb gyártó, a General Motors értékének kétharmada). A sorozatos fejlesztések miatt azonban a Tesla továbbra sem termel profitot, erre az elemzők szerint a legkorábban 2020-ban kerülhet sor.

Hogy látják ezt az elemzők?

Sok múlik majd azon, hogy mire jutnak a szabályozók a vizsgálat során, ezt mondta az Equilor private banking igazgatója, Nagy Bertalan a Privátbankár.hu-nak. Mint ahogy az az úttörő vállalatok esetében lenni szokott, a szabályozás még nem készült el a technika befogadására, így érthető a piac és a társadalom szkepticizmusa is. Egy-egy baleset hasonló ellenvetéseket kavarhat, mint amilyen a Google korábbi koccanását követte, amikor alaposan megtépték a vállalat részvényeit, és a szabályozás elkészülését is évekkel visszavetheti.

Hol járhatnak majd először önjáró autók?

Az igazgató meglátása szerint 2020-25-re már biztosan készen lesz az önjáró autókra vonatkozó szabályozása, szerinte először zárt rendszerben, például autópályákon, körforgalmakban járhatnak majd az utakon robotkocsik. A városokon kívüli útszakaszokon ugyanis biztosabb a GPS jel, stabilabbak a térképek, és kevés a zavaró tényező. Már most vannak olyan adaptív tempomatok, amik gyakorlatilag az önvezető autók előhírnökei, tette hozzá Nagy Bertalan.

Mi lesz a Tesla sorsa?

A Tesla körül már a bevallás előtt is állt a bál a Solar City felvásárlása miatt, mivel Elon Musk gyakorlatilag a saját cégét akarja bekebelezni, ami nem tetszik az igazgatótanácsnak. A tanácstagok egyébként is Musk családtagjaiból és ismerőseiből kerülnek ki, így a döntésük nem feltétlenül tükrözi a befektetők érdekét Nagy Bertalan szerint. Egy nagybefektető kérvényezte, hogy évente változtassák meg a tanács összetételét és bővítsék a tagok számát is.

A Solar-ügy és a halálos baleset okozta hírhullám még egy darabig biztosan nyomást gyakorol majd a Tesla egyébként is  negatív hullámot élő árfolyamára. Az biztos, hogy a 200 dolláros támaszt még nem fogja átütni, de pozitívumot csak egy nyereséges jelentés vagy a Model 3 értékesítése tudna hozni a cég életébe – utóbbira pedig még biztos, hogy legalább őszig várni kell. A versenytársak, mint a BMW, a Toyota vagy a Nissan ráadásul már dolgoznak a saját elektromos autóik hatékonyságán, így könnyen lehet, hogy az elektromos autózás egykori úttörője – akárcsak hajdanán a repülőknél a Concorde – lemaradhat a saját versenyében.

A rovat támogatója a 4iG

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 18445 18120 18445 +1,99% 0 0 4 450 370 055 HUF 2024-05-06 17:13:21
MOL 3020 3014 3044 -0,07% 0 0 713 727 678 HUF 2024-05-06 17:07:23
MTELEKOM 927 924 930 +0,22% 0 0 50 340 760 HUF 2024-05-06 17:05:09
RICHTER 9345 9345 9450 +0,11% 0 0 1 494 680 775 HUF 2024-05-06 17:05:28
OPUS 380 374 383 +2,01% 0 0 75 996 484 HUF 2024-05-06 17:08:49
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Megindult a forint, nézze, mit mutat az árfolyam!
Privátbankár.hu | 2024. május 6. 18:37
Erősödött a forint a főbb devizákkal szemben hétfőn kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
Részvény / Deviza / Áru Megint sosem látott magasságokba emelkedett a BUX
Privátbankár.hu | 2024. május 6. 17:36
Történelmi csúccsal indította a hetet a BÉT indexe.
Részvény / Deviza / Áru Komoly tervekkel állt elő a budapesti tőzsdén is érdekelt cég
Privátbankár.hu | 2024. május 6. 16:25
Az AutoWallis 2028-ra már jelentős árbevételt tervez.
Részvény / Deviza / Áru Még mindig vesztésre áll a forint, fontos lépésre készülhetnek a kínaiak
Privátbankár.hu | 2024. május 6. 11:53
A forintból hiányzik az erő, az idén még mindig mínuszban van a legfontosabb nemzetközi devizákkal szemben. A hét jól indult a budapesti tőzsdén, ahogy az európai börzéken is. Az olajpiacon pedig változott a helyzet. 
Részvény / Deviza / Áru Az égre emelheti a tekintetét, ha megtudja, hogy kezdte a hetet a forint
Privátbankár.hu | 2024. május 6. 07:42
Kezdődik az újabb hét, vajon hogy teljesít a forint?
Részvény / Deviza / Áru Ebbe jó még fektetni állampapírokon kívül (mielőtt ezt a kiskaput is becsukják)
Eidenpenz József | 2024. május 6. 05:39
Aki valamilyen okból többre vágyik, mint az állampapírok egyre csökkenő kamata, nem árt, ha a tőzsdei befektetések között is körülnéz. Ezekre ugyanis nem vonatkozik a szocho, és bizonyos esetekben az árfolyamnyereség-adó is megúszható. Tipikusan kisbefektetőknek valók például a tőzsdén kereskedett alapok, amelyeknek hatalmas kínálata létezik Nyugat-Európában.
Részvény / Deviza / Áru Tényleg érdemes fogadni a BUX indexre?
Privátbankár.hu | 2024. május 5. 07:14
A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX a múlt pénteki záráshoz képest 1,44 százalékkal, vagyis 962,94 ponttal emelkedve, 68 002,24 ponton zárta a hetet.
Részvény / Deviza / Áru Ki és miért vesz ilyen “drágán” aranyat?
Csabai Károly | 2024. május 5. 05:47
A 2420 dolláros történelmi csúcsra a tőzsdén kívüli ügyletek és a jegybankok hajtották az aranyárfolyamot, de a Mesterséges Intelligencia (AI) forradalom is besegített.
Részvény / Deviza / Áru Elkerekedett szemmel nézhetjük, mit művelt a forint a héten
Privátbankár.hu | 2024. május 4. 12:35
Remek hetet zárt a forint, az euróval és a dollárral szemben is közel egyhavi csúcsra erősödött a hét végére a magyar deviza.
Részvény / Deviza / Áru Kilógott a többiek közül a pesti tőzsde
Privátbankár.hu | 2024. május 3. 19:16
A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX 121,75 pontos, 0,18 százalékos csökkenéssel 68 002,24 ponton zárt pénteken.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG