1p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A kormány a „bebetonozott” egykulcsos szja-tól várja a gazdaság versenyképességének javulását és a gazdasági növekedés élénkülését. Az egykulcsos szja legnagyobb hibája, hogy a magasabb jövedelműek helyzetén javított, miközben ők a plusz jövedelem alacsonyabb hányadát fogyasztják el. A kormány egymásnak is ellentmondó intézkedései a sikertelenség további zálogaként szolgáltak.

Az egykulcsos, 16 százalékos arányos családi adózás 2011. január elsején lépett életbe. Azóta  több mint egy év telt el, így már látni lehet az új adórendszer hatásait. A kormány célja az egykulcsos adóval az volt, hogy a magasabb jövedelműeknél fellépő többletjövedelem segítségével a kereslet bővítésén keresztül segítse a gazdasági növekedést. Emellett támogatni igyekeztek a gyermekkel rendelkező családokat. A kormány korábbi számításai szerint az új adórendszer 150 milliárd forintot hagyhat a háztartásoknál.

A hazai egykulcsos adórendszer egyik legnagyobb hibája, hogy elsősorban a felső jövedelemkategóriákba tartózóknak emelkedett meg a bevétele, míg az alacsony keresetűek vékonyabb borítékkal számolhattak az adójóváírás fokozatos kivezetése, a nyugdíjjárulék emelése miatt. A jövedelmek aránytalan emelkedésének következtében az egykulcsos adórendszer nem váltotta be a hozzá fűzött gazdaságélénkítő reményeket - erre a csökkenő fogyasztási hajlandóság alapján nem is lehetett számítani.

Hol a határ?

A jövedelem emelkedésének fogyasztásra gyakorolt hatását már Keynes is taglalta, elmélete szerint ha egy egységgel növeljük a munkavállaló jövedelmét, akkor kevesebb, mint 1 egységgel fogja növelni fogyasztását, hiszen a megemelkedett jövedelem egy részét megtakarításra fogja fordítani. Még inkább igaz ez a magasabb jövedelmű munkavállalók esetére, akiknek a jövedelemnövekedése még kevésbé indukálja a fogyasztásuk emelkedését, hiszen szükségleteik nem végtelenek – magyarán korábban is megvolt sokmindenük, amire vágytak vagy szükségük volt. A fogyasztás bővülését sokkal inkább eredményezhetné az alacsonyabb jövedelműek keresetének emelése, hiszen ők a jövedelmüknek nagyobb hányadát költik el, több a kielégítetlen szükségletük, így a plusz pénzből kevesebbet fordítanának a megtakarításokra.

A fogyasztás visszaesését a KSH legfrissebb háztartási adatai is mutatják. A háztartások összfogyasztása 2010-hez képest 1,2 százalékkal csökkent, a belső kereslet 0,5 százalékkal mérséklődött, a végső fogyasztás pedig 0,1 százalékkal esett vissza. 2011-ben jóval kevesebbet költöttek a háztartások vendéglátásra és szórakozásra, valamint az élelmiszerre fordított kiadások is mérséklődtek. Annak ellenére, hogy a fogyasztás nem emelkedett, gondolhatnánk azt is, hogy a háztartások a plusz jövedelmet megtakarították, amely a beruházások egyik legfőbb finanszírozási forrása, így a beruházások révén valósulhatott volna meg az áhított gazdasági növekedés.

Háztartások egy főre jutó fogyasztási kiadásai (Ft/fő/hó)
2010 2011
Élelmiszerek és alkoholmentes italok 14 681 15 335
Szeszes italok, dohányáruk 2071 2065
Ruházat és lábbeli 2017 2018
Lakásfenntartás és háztartási energia 16 129 17 081
Lakberendezés, háztartásvitel 2259 2240
Egészségügy 2764 2737
Közlekedés 6250 6917
Hírközlés 3750 4241
Kultúra, szórakozás 4170 3933
Oktatás 389 375
Vendéglátás, szálláshely-szolgáltatás 2630 2474
Egyéb termékek és szolgáltatások 4786 4129
Összesen 61 896 63 544
Forrás: KSH


Magyarország esetében azonban ez a feltételezés sem helytálló. A KSH adatai szerint 2011-ben tovább folytatódott a beruházások csökkenő tendenciája, éves szinten a volumen 4,5 százalékkal csökkent. A háztartások beruházásait a munkavállalók pénzügyi helyzete, valamint a bankok visszafogott hitelezési aktivitása mérsékelte. A vállalkozások beruházási döntéseit is kedvezőtlenül érintette a finanszírozási költségek emelkedése, valamint a korlátozott növekedési kilátások. A háztartások esetében sem volt tapasztalható a megtakarítások emelkedése, a végtörlesztés ugyanis jelentős összegű spórolt pénzt égetett el, ahogy az egyébként jelentősen eladósodott lakosság törlesztési terhei is csak erősen korlátozott összegű megtakarítást tesznek lehetővé.

Az új adórendszer a magasabb jövedelmű munkavállalóknak kedvezett, így ha már a fogyasztásuk nem emelkedett, akkor a megtakarításaiknak növekedni kellett volna. Azonban közbeszólt a kormány végtörlesztési terve, melynek keretein belül a háztartások megszabadulhattak a devizahitelüktől. Aki csak tehette, élt is a lehetőséggel, ugyanakkor ez elsősorban a magasabb jövedelműekre volt jellemző, a háztartások felélték megtakarításaikat. Összességében a kormány végtörlesztési terve aknázta alá az egykulcsos szja-tól várt, a megtakarításokon, a beruházásokon keresztül érvényesülő növekedést.

Az egykulcsos szja és a családi adókedvezmények bevezetésével a kormány ugyanakkor jelentős bevételi forrásoktól esett el. Az államháztartás szja-ból származó bevétele 2011-ben 385,1 milliárd forinttal, 21,8 százalékkal csökkent az előző évhez képest. A kiesett adóbevételt a kormánynak ugyanakkor valamiből pótolnia kellett, ahhoz, hogy ne emelkedjen meg a deficit, így kiadáscsökkentéshez és adóemelésekhez kellett folyamodnia. Jól látható, hogy a kormányzati beruházások nagysága is elmaradt a korábbi évektől, amely a kiadások csökkentésére irányuló szándékkal vág egybe. A kormányzati kiadások csökkentése és az adóemelések azonban a gazdasági növekedés ellen hatnak.

Kis, nyitott gazdaságnál nem lehet sikeres a kereslet okozta növekedés

A kereslet oldaláról támogatott növekedés az adatok figyelembe vétele nélkül sem volt sikerre ítélve, főleg olyan kis és nyitott gazdaság esetén, mint Magyarország. Az import nagy aránya miatt a kereslet élénkülése nem tud kedvező hatást gyakorolni a gazdasági növekedésre, a plusz jövedelem nagy része külföldre vándorol. A belső piac súlya igen alacsony, így az egykulcsos adó által generált keresleti sokk alig élénkíti a hazai termelést.

A siker esélyét tovább csökkentették a kormány egymásnak ellent mondó intézkedései. A végtörlesztés, amely elvonta a háztartások megtakarításait, súlyosbította a banki hitelezés visszafogását is, így ezen a fronton sem valósulhatott volna meg az élénkítő hatás. Mindezek mellett emelkedtek a vállalkozásokat terhelő költségek is, az áremelkedések következtében pedig a legtöbben a takarékoskodásra és fogyasztásuk elhalasztására összpontosítottak.

A jelenlegi bizonytalan környezetben a továbbiakban a magasabb jövedelmű háztartások esetében további megtakarításra irányuló magatartás valószínűsíthető. A GfK legfrissebb felmérése szerint sem várható a fogyasztási hajlandóság élénkülése. A kormány mindezek mellett ragaszkodik az egykulcsos – vagy ha az adóalap-kiegészítést is figyelembe vesszük, inkább csak annak nevezett - adóhoz. Az NGM ugyanis úgy véli: miközben az EU legtöbb államában megtorpant a gazdasági növekedés, Magyarország viszonylag jól teljesített, amihez hozzájárult az is, hogy az szja csökkentésével a kormány nagyobb összeget hagyott a lakosságnál.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Adó Vannak esetek, amikor a munkaadónak kell biztosítania a védőfelszerelést
Privátbankár.hu | 2020. március 29. 12:30
A szemétszállítók, illetve a szennyvízkezeléssel foglalkozók biztonságáról a foglalkoztatónak kell gondoskodnia.
Adó Trükközött a jelentésekkel egy betegszállító cég
Privátbankár.hu | 2015. május 13. 11:58
Hatvanmillió forint értékű egészségpénztári támogatást vett fel jogosulatlanul egy Szabolcs megyei betegszállító vállalat.
Adó Vizsgálódott a NAV – sok szabálysértés a külföldiek éttermeiben
Privátbankár.hu | 2015. május 13. 11:08
A Dél-Alföldön ellenőrzött, külföldiek által üzemeltetett szegedi éttermek több mint kétharmadánál találtak szabálytalanságokat az adóellenőrök.
Adó Késésben vagy az adóbevallással? Van egy jó hírünk!
Privátbankár.hu | 2015. május 13. 08:42
A NAV négy legnagyobb fővárosi ügyfélszolgálata a május 20-áig hátralévő valamennyi munkanapon hosszabb nyitva tartással várja a bevallókat.
Adó Óriási adócsökkentési pakkot kapunk
Privátbankár.hu | 2015. május 13. 07:57
Összességében 220 milliárdos köztehercsökkentést indítványoz a kormány a jövő évi adócsomagban – mondta a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára.
Adó Túlzottan is félünk az áfacsalástól
Privátbankár.hu | 2015. május 12. 15:08
Évente közel 200 milliárd euró áfától, az összes lehetséges áfabevétel közel hatodától esnek el az uniós tagállamok az áfacsalások miatt.
Adó Ha a disznóknál bejön, másutt is csökkenhet az áfa?
Privátbankár.hu | 2015. május 11. 18:23
Nemcsak a sertéságazatnak, de az agráriumnak és az egész gazdaságnak kedvezőbb lenne az alacsonyabb áfakulcs - ezt akarja bizonyítani az 5 százalékos áfa bevezetését követően a Terméktanács.
Adó Így enyhítené a reklámadót a szakmai szervezet
Privátbankár.hu | 2015. május 11. 11:55
Megszüntetné a saját célú reklám adóztatását az Országos Kereskedelmi Szövetség. Az ötszázalékos kulccsal képtelenek tervezni a kkv-k.
Adó Tényleg olcsóbb lett a hús? Komoly ellenőrzés vár a kereskedőkre
Privátbankár.hu | 2015. május 11. 08:41
Jövőre 27-ről 5 százalékra csökken a sertéshús áfája, az NGM is ellenőrizni fogja, hogy a kereskedők nem nyelik-e le.
Adó Matekozzon velünk: hányan tudnak felöltözni ennyi hamisítványból? - képek
Privátbankár.hu | 2015. május 9. 10:02
Szép nagy fogása volt a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak, mintegy 230 millió forintnyi gagyi utánzatot találtak egy ganz-telepi raktárban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG