A hírek szerint a jövő héten tárgyalja a kormány az új adótörvényeket, amelynek elsődleges célja, hogy biztosítsa az államháztartás számára a költségvetés végrehajtásához szükséges fedezetet. Eddig csupán annyi volt bizonyos, hogy jövőre némileg emelkedik az adója a (több) gyermeket nevelő, közepes és alacsony jövedelmű adózóknak, mivel 2014-ben a családi adókedvezmény levonható lesz a járulékból is. Az elmúlt napok-hetek kormányzati megnyilvánulásaiból pedig egy új (típusú), a magas státuszú termékekre (és szolgáltatásokra) vonatkozó fogyasztási adó képe rajzolódik ki. Minden jel arra utal azonban, hogy a fentieken túl változhatnak a kisadózók tételes adójának szabályai is.
Honnan jönne 78 milliárd a katából?
A szeptember végén benyújtott költségvetésben ugyanis jövőre 78 milliárd forintos bevétel szerepel, ami jogszabályváltozás nélkül meglehetősen aggályosnak tűnik.
Bár az összeg alig nagyobb, mint az idei évre tervezett 74,3 milliárd forint, a realitásokat pontosan megvilágítja az a tény, hogy eddig az első nyolc hónapban ebből az adónemből 16,8 milliárd forintot szedett be a költségvetés, és a tárca az éves előirányzatot 31,2 milliárd forintra mérsékelte.
Nem látják a kormány számait a szakértők sem
A jövő évi előrejelzést túlzottan optimistának értékelte az Állami Számvevőszék is, amely változatlan jogszabályi környezet mellett 20-25 milliárd forintos elmaradást jósol. A számvevőszék szakemberei arra is rámutattak, hogy miközben a kormány a jövő évi számok tervezéskor azzal számolt, hogy 155 ezren választják ezt az adónemet, addig januártól júliusig 57 ezerről csupán 70 ezerre emelkedett a katások száma. Ráadásul a NAV adatai szerint év közben már 3555 adózó jelentette be, hogy jövőre nem ezen adónem szabályai szerint teljesíti az adókötelezettségét.
Még az ÁSZ-nál is nagyobb elmaradást vár a Költségvetési Felelősségi Intézet Budapest (KFIB), amely szeptember utolsó napján publikált technikai kivetítésében mindössze 29,9 milliárd forintra becsülte a kisadózók tételes adójából várható jövő évi bevételt.
Valamit tenni kell - vagy nem?
Mindezek alapján két út közül választhat a kormány. Lehetséges, hogy a jövő héten benyújtásra kerülő adótörvényben változtat a kata szabályain. Ez leginkább úgy képzelhető el, ha a feltételek lazításával vagy a fizetési kötelezettség mérséklésével olyan mértékben növeli az adó vonzerejét, hogy az ezt választók számának bővülése eredményeképpen sikerüljön realizálni a jövő évi tervet.
A másik lehetőség, hogy a kormány már most lemond erről és meg sem próbálja érdemben növelni a katások számát. Ebbe az irányba terelheti a kormányt az a körülmény is, hogy a kata választása önmagában adócsökkentést jelent a többi adónemhez képest - így ha a vártnál kevesebben választják, az a többi adó emelkedésén keresztül valójában nem csökkenti, hanem növeli a költségvetés bevételeit.