Az Egyesült Államok leggyorsabban bővülő kiskereskedelmi vállalata, a Dollar General leszereli áruházaiban az önkiszolgáló pénztárakat . Pedig ez a cég arról híres, hogy szeret spórolni a munkaerő költségén. Ezért úttörője volt az ilyenfajta pénztárak bevezetésének, ám kiderült, hogy ez nem volt jó döntés.
Az áruházlánc a mesterséges intelligencia segítségével kiderítette, melyek azok a boltjai, amelyeknél a legtöbb lopás történik az önkiszolgáló fizetések esetén. A 300 legrosszabb statisztikát produkáló boltban teljesen megszüntetik ezt a lehetőséget. További kilencezer áruházban felülvizsgálják a helyzetet, aminek eredményeként részben vagy teljesen megválhatnak az automatáktól. Lesz 4500 olyan hipermarket, amelyben a gyors távozás lehetőségét fogják biztosítani az önkiszolgáló kasszák. Azt a szabályt vezetik be ugyanis, hogy a maximum öt terméket vásárlók használhatják azokat. A Dollar General azzal magyarázza a változtatást, hogy csak így tudják útját állni az elszaporodott áruházi lopásoknak, egyes munkavállalók enyves kezű tevékenységének, a termékek felesleges rongálódásának és az adminisztratív hibáknak. Az utóbbi alatt a boltlánc azt érti, hogy a vásárlók nem mindegyike boldogul a vonalkód-leolvasásal.
Ezt az áruházláncot egyébként rendszeresen megtalálják a munkaügyi hatóságok, mert nem fordít kellő figyelmet a munkavédelemre. A kevesebb alkalmazott miatt nagyobb a káosz a raktárakban, a dolgozok felbotlanak a szerteszét heverő árukban és nagyobb eséllyel esnek rájuk áruval teli dobozok. A kevesebb dolgozó egyben azt is jelenti, hogy nincs elég ember a vásárlók kezének figyelésére.
Nem egyedi eset az automaták leszerelése
„Úgy véljük, hogy ez a változtatás a lopások visszaszorításával pozitív hatással lesz a vállalat pénzügyi mutatóira” – mondta Todd Vasos, a Dollar General vezérigazgatója egy tőzsdei elemzőknek tartott telefonos távkonferencián. A részt vevők beszámolója szerint rövid tájékoztatójában 37-szer fordult elő a „shrink” szó, ami a kiskereskedelmi szakzsargonban a lopási veszteséget jelöli. A Dollar General húszezer áruházának több mint felében voltak önkiszolgáló pénztárgépek. Volt olyan boltjuk, amelyben hagyományos pénztárakat nem is üzemeltettek, hogy spóroljanak a pénztárosok költségén.
Ennek tükrében végtelenül kínos a mostani visszalépés. Ugyanakkor elkerülhetetlennek látszik. Egy az USA-t, az Egyesült Királyságot és az Európai Uniót érintő kutatás az az eredményt hozta, hogy az önkiszolgáló kasszáknál négy százalék a „shrink” aránya, ami kétszerese az iparági átlagnak. A cégek válaszul hadat üzentek az automatáknak.
A Booths brit szupermarket lánc kettő kivételével eltávolítja ezeket 28 üzletéből. Az amerikai Walmart egyes új-mexikói üzleteiben döntött hasonlóképpen. A ShopRite egyik Delaware államban lévő üzletében döntött hasonlóképpen. A Five Below játékdiszkont növeli a hagyományos pénztárak számát újonnan nyíló áruházaiban. Ugyanakkor a Quartz magazin cikke szerint a Ross Stores most vezeti be boltjaiban az automata kasszákat, a Kohl’s pedig bővíteni akarja a számukat. A POS-terminálokkal foglalkozó ScanSource vezérigazgatója, Mike Baur arról számolt be, hogy a kiskereskedők érdeklődése csökkent a fizetés automatizálása iránt. A nagyobbak futottak először bele a nagyobb lopási veszteségbe, de már a kisebbek is érzik a bajt. A cégvezető ezért arra számít, hogy zsugorodni fog az ilyen gépek eladása 2024-ben 2023-hoz képest.
A Target áruházlánc a Dollar General gyors fizetési megoldásához hasonló rendszert vezet be. E szerint boltjainak többségében az expressz fizetés lehetőségét fogják kínálni az önkiszolgáló pénztárak. Ezeket ugyanis azok használhatják majd, akik maximum tíz terméket vásárolnak. (Forrás: CNN, Qz.com)