A kormánynak és a szakma szereplőinek egy 10 éves stratégiát kell kidolgozniuk a kereskedelem számára Demján Sándor szerint.
A magyar sertéskérédés Hogyan lehet megduplázni a magyar sertésállományt? Hogy versenyezhetünk az olcsóbb konkurenciával? Mennyi pénz kellene az ágazatnak? Az adottságokról és a lehetőségekről az Agrárgazdasági Kutató Intézet főigazgatója beszélt a Privátbankárnak >> |
A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének ügyvezető elnöke úgy látja: a stratégia középpontjában a magyar élelmiszergazdaság feltámasztásának kell állnia. A nagy élelmiszerláncokat egy szervezett termelői háttér létrehozásában, magyar termékeket árusításában kellene támogatni, és a közfoglalkoztatást is ebbe az irányba kellene elvinni - fogalmazott az ügyvezető elnök.
Krisán László, a VOSZ kereskedelmi és szolgáltatási szekciójának elnöke saját szervezete és a többi kereskedelmi érdekképviselet nevében azt javasolta, a kormánnyal közösen hozzanak létre egy kereskedelmi kerekasztalt a 10 éves stratégia kidolgozására.
Demján Sándor azért tartja fontosnak egy tízéves stratégia kidolgozását, mert a szakmának számít, hogy a kormánnyal együtt milyen jövőt vázolnak fel a kereskedelem elé, másrészt pedig mert az utóbbi időszakban sok módosított szabály, "piaci beavatkozás" volt. Az ügyvezető elnök felhívta a figyelmet arra, hogy ahol magasak a fogyasztást terhelő adók, ott virágzik a feketepiac. Szerinte minden többlet adóbevételt adócsökkentésre kellene felhasználni, mert a versenyképesség így növelhető.
Amíg a régióban Magyarországon a legmagasabb az áfa, addig virágzik a feketepiac.
Demján Sándor szerint a húságazatban az alacsonyabb áfával lehetne eltüntetni a feketepiacot, ebben "bátrabban léphetett volna" a kormány. A pénztárgépek cseréjéről szólva az ügyvezető elnök azt kérte Varga Mihálytól, hogy a vétlen kereskedők - vagyis akik megrendelték, de önhibájukon kívül nem kapják meg az idén a pénztárgépet - ne essenek el a támogatástól.
Demján Sándor hangsúlyozta: az Európai Kereskedelem Napjának arról a háláról kell szólnia, amellyel a társadalom a kereskedelemben dolgozóknak tartozik. A magyar foglalkoztatási toplista élén a kereskedelem áll, amely egy tág szakma: nemcsak az üzletekben dolgozó eladók, hanem az egy-egy cégnél az értékesítéssel foglalkozók is ide tartoznak.
A VOSZ ügyvezető elnöke szerint abban, hogy a kereskedelem minőségi szolgáltatást nyújt, óriási szerepe volt a versenynek. A kereskedelemben a minőséget csak a verseny teremti meg, ha nincs verseny, az mindig korrupciót és hozzá nem értést szül - emelte ki Demján Sándor.