Már az első hónapban bejött az útdíj időarányos része. 150 milliárddal számolt a kormány, ami az eddigi adatok szerint tartható lesz. Szakemberek szerint több lehet a feketevágás az útdíj miatt, mert akár harmadával is drágulhat a sertés szállítási költsége, ami előbb-utóbb a feketegazdaságnak kedvezhet. |
A Napi Gazdaság szerint az élelmiszergyártás valamennyi szereplője két tűz között érzi magát: az útdíjat kivétel nélkül rájuk hárítják, ezt pedig az átadási árakban alig tudják érvényesíteni.
A mezőgazdasági termelők esetében - vetőmag-, növényvédőszer-, illetve műtrágya-kereskedők - már be is építették az áraikba az útdíj költségét, miközben a gazdák a pluszköltségre való hivatkozással kapnak egyre alacsonyabb vételi ajánlatokat - mondta a Napi Gazdaságnak Horváth Gábor, a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetségének főtitkára.
Csorbai Attila, a Baromfi Terméktanács elnöke arról számolt be, hogy az elmúlt hetekben több gyártónak is sikerült 10 százalék alatti mértékben emelnie az átadási árat, igaz, ez nem minden esetben jelent meg a termékek fogyasztói áraiban. Leginkább a kereskedelmi láncon és a feldolgozó üzemméretén múlott, hogy sikerült-e egyáltalán bármiféle áremelést elérni.
Lukács László, a Tej Terméktanács főtitkára szerint a tejpiacon is megvalósulni látszik az emelés. Véleménye szerint van esély rá, hogy a terméktanács júliusban kiadott, 8-10 százalékos emelésről szóló prognózisa teljesüljön.