11p
Milyen befektetési jegyeket vásárolnak a magánügyfelek, hogyan döntenek, és mit javasolnak nekik a szakemberek? Megtudhatjuk, miért biztonságosak az alapok, és azt is, miért éri meg egy befektetési alapkezelőnek közvetlenül befektetési jegyeket forgalmazni és ügyfélszolgálatot fenntartani – interjú Kadocsa Péterrel, az Aegon Alapkezelő elnök-vezérigazgatójával.

Privátbankár:  Az idén is értékelték az alapkezelői szakmát a Privátbankár Klasszis 2015 díjkiosztón, melyen az Aegon Alapkezelő 4 díjjal lett gazdagabb, mi lehet ennek az oka?

Kadocsa Péter: Több alapunk is nyert első helyezést az objektív díjak kategóriáiban, ezekre nagyon büszkék vagyunk, de azért az összes közül, ami leginkább megmelengette a szívemet, az a fődíjnak is tekinthető Év Alapkezelője cím volt. Bár ez szubjektív kategóriába tartozik, azért ahogy működik, az egy jól eltalált eljárás, amely szerint a szakmai szervezetek, a szaksajtó szavazata és az ügyfelek szavazata is megjelenik benne. Szerintem nagyon jól van kialakítva a díj odaítélésének folyamata.

Valószínűleg azért kaptuk meg, mert jól sikerült az elmúlt időszak a számunkra, jó év van mögöttünk, szisztematikus munka, jó kockázatkezelési rendszer, kiegyensúlyozott teljesítmény.

P.: Az emberek ebben az iparágban leginkább a pénzükkel szavaznak, hogyan alakult a kezelt vagyon?

K. P.: Jól sikerült a tavalyi év, az ügyfelek látványosan letették a voksukat, az Aegon Biztosítótól független, tehát nem biztosítói kezelt vagyon értéke megduplázódott tavaly. Az idén is szépen alakul a beáramlás, még a március is pozitív volt. Megéreztük, hogy bizalmatlanság és felfordulás volt a piacon az utóbbi időben, de ez nálunk csak a tőkebeáramlás lassulását okozta, tőkekiáramlást nem. (Az alapok márciusi tőkeáramlásáról, alapkezelőkre is lebontva itt írtunk – a szerk.)

P.: Volt jelentősebb változás a forgalmazói hálózatban az utóbbi időben?

K. P.: Lényeges változás nem volt, lassan egy éve nyitottuk a saját központi ügyfélszolgálati irodánkat, ahol csak az alapkezelő ügyfeleit szolgáljuk ki. Emellett régebb óta az Aegon általános ügyfélszolgálati irodáit is használjuk, de ez az első saját irodánk.

P.: Lehet, hogy ez az egyetlen olyan iroda az országban, ahol csakis és kizárólag egy alapkezelő ügyfeleivel foglalkoznak?

K. P.: Valószínűleg igen. Tudtommal tervezik más alapkezelők is, hogy az ügyfelek közvetlen kiszolgálása felé nyissanak, de ez még nem valósult meg. A közvetlen forgalmazás főleg olyan cégeknek lehet érdekes, ahol nincsen befektetési vállalkozás vagy bank a pénzügyi csoport hátterében.

P.: Végső soron az Aegon esetében is van a háttérben valami, a biztosító.

K. P.: Igen, és ezt a hátteret nagyon fontosnak érezzük. A nagy banki hálózatok voltak képesek óriási mennyiségben eladni a befektetési alapokat az utóbbi időben, a biztosításokon keresztüli értékesítés ma már nem annyira hangsúlyos. Az alapok közvetlen értékesítése a biztosítók esetén pedig egyelőre nem került fókuszba. A biztosítók már nem képesek ellensúlyozni a lejáró szerződések értékét.

P.: Ez a biztosítási szakma válsága miatt van?

K. P.: Vagy legalábbis átrendeződése miatt, mert már nem a unit linked-biztosítások a legfontosabbak. Mindenesetre fontos, hogy egy nagy nemzetközi cégcsoport tagjai vagyunk, ezt az ügyfelek igencsak értékelik, plusz bizalmi tőkét ad nekünk. Ugyanakkor az értékesítésben nem segít annyira, mint egy nagy bankhálózat.

P.: Az Aegon-alapokat értékesítik hagyományos módon, bankokon és brókercégeken keresztül is, azután az említett saját irodahálózatban, valamint online rendszeren keresztül is. Ezek súlya mekkora körülbelül a befektetési jegyeken belül?

K. P.: Az utolsó kettőt mi egy csatornának tekintjük. Nyilván a mai napig a legmeghatározóbb a bankok értékesítése, az állománynak több mint 95 százaléka innét származik, és az új értékesítésben is nagyon meghatározó. Nagyon fontos nekünk a jó kapcsolat ezekkel az intézményekkel.

A saját forgalmazásnak inkább a jövő szempontjából van jelentősége, fel szeretnénk építeni egy olyan pillért, üzletágat, amelynek a szerepe kettős. Egyrészt egy kiegyensúlyozó szerepe lehet egy saját értékesítési csatornának, ahol csak a mi saját ügyfeleinket szolgáljuk ki és nincs más banki cél, ami elterelheti az ügyfelek figyelmét.

Másrészt azzal, hogy közvetlen kapcsolatban vagyunk az ügyfelekkel, sokkal jobban megismerjük az igényeiket, hogy milyen típusú termékekre van szükségük. Jobban részt tudunk venni a befektetési ismeretek közvetítésében is, ami segít az alapok jobb megismerésében.

P.: Mióta üzemel az alapkezelő ügyfélszolgálat-hálózata és az online felület?

K. P.: Körülbelül két éve, de az utóbbi egy évben futott fel jobban, ez idő alatt duplájára nőtt az ott eladott befektetési jegyek mennyisége.

P.: Az ügyfelek többségének nyilván új az online értékesítési felület.

K. P.: Azok kötnek mostanában leginkább online számlát, akik alapvetően tisztában vannak a befektetési alapok világával, ők az online számla előnyeit látják. Akinek a pénzügyi ismeretei még nem olyan fejlettek, még szükségük van az ügyintézők tanácsaira, azoknak általában először meg kell ismerkedniük az alapokkal,s hogy önállóan hozhassanak meg ilyen jellegű döntéseket.

Jelenleg még leszűkíti a potenciális ügyfelek körét, hogy nem ismerik igazán mélyen ezt a terméktípust.

P.: Milyen tapasztalatok adódnak a hálózatból, az ügyfelekkel való közvetlen kapcsolattartásból?

K. P.: A legtöbbször pozitívak a visszajelzések, például az online felület használhatóságával kapcsolatban. Amikor valamilyen extrém helyzet van, akkor más jellegű észrevételek is akadnak, például most a brókerbotrányok kapcsán kérdések arról, biztonságban van-e a pénzük másutt, vagy akár nálunk is.

P.: Mivel tudják őket megnyugtatni?

K. P.: Elmondjuk nekik, hogy a befektetési alapok esetében az ügyfél egy alapba teszi a pénzét, amelyet egy letétkezelő őriz, és az alapkezelő tevékenységi köre a befektetési döntések meghozatalára szorítkozik. Ez egy teljesen más szintű transzparenciát is jelent, és több szereplős ellenőrzési rendszer van. Emiatt tényleg biztonságban van a pénzük. Ezeket a magyarázatokat szívesen fogadják, jobban mögé látnak az alapok működésének.

Még a brókerbotrány előtt végeztünk egy felmérést, ami januárban fejeződött be, és érdekes, hogy már akkor is a stabilitás volt a legfontosabb a befektetők számára, a biztos háttér és a nagyság. A biztonság volt az, amit egy alapkezelőnél is fontosnak tartottak. Annak ellenére, hogy az alapkezelők jobbára kisebb cégek, a nemzetközi háttér és a tőkeméret fontos szempont volt, és a hozam pedig ezek mögött inkább egy másodlagos tényező.

P.: Sokszor leírtuk már, hogy a magyar kisbefektetők túl gyakran a múltbeli hozamok alapján döntenek, és ez mekkora hiba, és ezzel általában rosszul járnak, mert rosszkor szállnak be és ki. Milyen szempontok alapján döntenek manapság?

K. P.: Általában két dolog van, amiről döntést hoznak, egyrészt hogy melyik szolgáltató termékei közül válasszanak, ahol fontos a nagyság és a tőkeerő. A termékek közötti választásban viszont nagyon nagy a bizonytalanság, nem is szeretnek dönteni, nagyon nagy arányban hallgatnak a tanácsadókra. Ha mégis döntenek, valóban általában a múltbeli hozamok alapján teszik.

Hogy van-e olyan tanácsadó, aki segít nekik abban, hogyan kell két múltbeli hozamot összehasonlítani, milyen hozamokat lehet egyáltalán egymással összehasonlítani, vagy csak a puszta nominális hozamokat nézik, abban már nem vagyok olyan biztos. Ezért is igyekszünk a saját hálózatunk oktatására nagy hangsúlyt fektetni.

P.: El lehet adni a kisbefektetőknek olyan befektetési jegyet, amelynek a hozama az utóbbi pár évben mínuszos volt, de mi szakmabeliek tudjuk, hogy épp ezért a következő években várhatóan jó lesz a teljesítménye? Például kötvényalapot hozamemelkedés után? El lehet ezt nekik magyarázni?

K. P.: Az átlagügyfélnek nem lehet. A privátbanki ügyfelek azonban az átlagnál sokkal tájékozottabbak, és ha a privátbanki tanácsadó állít össze egy portfóliót megalapozott prognózisok alapján, akkor őket meg lehet győzni.

P.: Az alapkezelőnek van saját privátbanki ügyfélköre?

K. P.: Nincs, nem tartunk fenn ilyet, a legtöbb ügyfelünk mégis privátbanki ügyfél. A legtöbb banknál a nem a saját cégcsoportjukhoz tartozó alapkezelőket csak a privátbanki üzletágba engedik be. Bár mostanában már a prémium banki kínálatban is megjelenik egy-egy alap, de az ügyfélkörünk döntő részben privátbanki. Velük viszont közvetlen kapcsolatban nem vagyunk, bár a tanácsadóktól kapunk visszajelzéseket.

P.: Ismerik a hazai ügyfelek a diverzifikációt, a kockázat elosztását többféle befektetés között?

K. P.: A lakossági kisügyfeleknél nem jellemző a kockázatmegosztás, nemhogy alapkezelők között nem, de még alapok között sem. Nekik egyébként is ritkábban van arra lehetőségük, hogy egy bankhálózatban más alapkezelők befektetési jegyeit is elérhessék, és kevésbé mozgékonyak, kevésbé keresnek alternatív megoldásokat. A prémium- és privátbanki területen inkább jellemző ez.

P.: A magas tranzakciós illeték, banki költség mennyire befolyásolja az embereket? Korlátozza a mobilitásukat, választásukat különböző pénzügyi vállalkozások között?

 

K. P.: Zavarja őket, azt látjuk, tendencia, hogy próbálják csökkenteni az ilyen jellegű költségeiket. Ám ez leginkább a számláik darabszámának csökkentésében ölt testet. Az, hogy esetleg egy új számla nyitásával, tranzakciós költségekkel együtt is olcsóbb lehet a váltás, mint történetesen nálunk, ahol nincs számlavezetési díj, és több más fontos tétel ingyenes, az egy fontos szempont lehetne. Mégsem ez az oka annak, hogy számlát nyitnak nálunk az ügyfelek, sőt néha menet közben döbbennek rá, hogy „jé, ez ingyen van”.

P.: Mennyire érezhető a magas kamatozású lakossági állampapírok konkurenciája?

K. P.: Két évvel ezelőtt jelentős volt ez a konkurencia, 2014-ben kicsit visszafogottabb volt a hatása. Hogy 2015 milyen lesz, még nem tudjuk, de vonzó konstrukciókkal, emelt kamatokkal jelent meg az állam nemrég. Ez komoly kihívója lesz az alacsony kockázatú befektetési alapoknak.

P.: Milyen befektetést javasolnának most a tipikus ügyfeleknek, akik jellemzően alacsony kockázatra és magas hozamra vágynak?

K. P.: Javultak, már nem az a jellemző, hogy nulla kockázatot szeretnének, és ehhez magas hozamot. Bár rendszerint kissé le vannak maradva a piaci eseményektől, azt azért látják, hogy kockázatot is kell vállalni a magasabb hozamért.

Az átlagos ügyfél számára mindenesetre egy abszolút hozamú alap még most is ideális választás lehet, mert neki a relatív rugalmasság fontos, nem tudja, és nem szeretné folyamatosan követni a piacokat és bonyolult eszköz-allokációs döntéseket hozni pár évre.

Sok ilyen alap van már a magyar piacon, több tucatnyi, emiatt nehéz a választás közöttük. De jól elkülönülnek egymástól a kockázatok mentén. Ezért érdemes az egytől hétig terjedő skálájú egységes európai kockázati besorolást használni, és az alacsony vagy közepes kockázatú abszolút hozamú alapok közül választani.

P.: Mit üzenne a kisbefektetőknek? Mi az, amit leginkább jó lenne, ha megtanulnának?

K. P.: Azt szeretném, ha ezek a rossz hírek a brókerbotrányok kapcsán legalább hozzájárulnának a pénzügyi rendszer jobb megértéséhez. Ha látnák, mennyivel más egy befektetési alap működése, mint egy brókercégé, mennyivel eltérő a működés, szűkebb a tevékenységi kör, több az ellenőrző szerv, mennyivel nagyobb a biztonság ezen a területen. Ha ezeket sikerülne belátni, lenne pozitív hatása is az eseményeknek.

De ez egy hosszabb folyamat, még a brókerbotrányok előtt készült felmérésünkből is az derült ki, hogy nagyon sok a tévhit a befektetők körében. De most hogy felkavarodott az állóvíz, azt remélem, nem azt értik meg belőle csak az ügyfelek, hogy az egész pénzügyi világot kerülni kell.

Magunkról még el szoktuk mondani, hogy egy nagy nemzetközi multinak vagyunk a leányvállalata, mégis egy regionális központ szerepét töltjük be, és így komoly szakértői csapatot tartunk fenn. Az abszolút hozamú alapokat igenis lehet úgy kezelni, hogy csapatban, közösen alaposan végiggondolunk minden lépést, és nagyon odafigyelünk a pozíciók méretezésére, a kockázatkezelésre.

Korábban ezen mindenki csodálkozott, azt mondták, az abszolút hozamú alapok arról szólnak, hogy egy jó nevű alapkezelő viszi el az egészet a hátán. De mostanában a turbulenciák miatt beérett ez a stratégia, egyenletes, jó teljesítményt tudtunk nyújtani általa.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 17400 17400 17500 -0,66% 17400 17410 947 354 560 HUF 2024-03-05 10:26:51
MOL 2914 2912 2928 -0,14% 2912 2914 65 697 918 HUF 2024-03-05 10:27:22
MTELEKOM 845 841 847 -0,35% 845 847 72 060 701 HUF 2024-03-05 10:27:44
RICHTER 9635 9600 9665 +0,31% 9620 9635 148 265 175 HUF 2024-03-05 10:22:47
OPUS 413 409 416 -0,84% 410 413 20 970 105 HUF 2024-03-05 10:26:20
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Befektetési alapok Az év legjobb alapkezelőjét díjazták
Privátbankár.hu | 2024. március 1. 11:23
A Real Estate Awards Gálán az Erste Alapkezelő Zrt. kapta az Év Asset Management Cége 2023 elismerést. Ezzel a társaság másodszor nyerte el az ingatlanpiaci szakma egyik legjelentősebb díját.
Befektetési alapok Egy vagy két számjegyű hozam jutott az ingatlanalap-befektetőknek tavaly?
Eidenpenz József | 2024. január 26. 05:41
Nagy átlagban elmaradtak az évi tíz százaléktól a hazai ingatlanalapok hozamai tavaly, de volt néhány kivétel. Ennek számos oka lehet, nem csak a gazdaság és az ingatlanpiac lehűlése, még a kamatszint és a forint is belejátszhatott.
Befektetési alapok Már túl erős a forint, százmilliárdokat fizet nekünk idén a PMÁP
Eidenpenz József | 2024. január 18. 15:01
Az Equilor szerint 2024-ben a magyar gazdaság kilábalhat a recesszióból, 3,2 százalékkal bővülhet a GDP, a forint viszont enyhén gyengülhet, év végén 395 forint lehet az euró. Nemsokára több százmilliárd forintnyi állampapírkamat keres majd új helyet. Az év azonban a nagy kérdőjelek éve lesz a sok kockázat miatt.
Befektetési alapok Mi történt a magyarok legkedveltebb alapjaival?
Eidenpenz József | 2024. január 15. 05:44
Megnéztük a kötvényalapok tavalyi teljesítményét, a hozamuk pedig átlagosan jóval meghaladta az inflációt, 14,77 százalékra rúgott az évben. Ám nagy a szórás, devizában például nem volt jó ötlet megtakarítani. Másrészt pedig még ez sem tudja feledtetni a rettenetes 2022-es esztendőt.
Befektetési alapok Az MBH önálló, specializált befektetési bankjánál is a reneszánszukat élik a kötvénybefektetések
Natív tartalom | 2024. január 2. 13:04
A három hitelintézet fúziójából létrejött és 2023. május 1-jén indult MBH Bank a turbulens gazdasági környezet és az egyesüléssel járó plusz feladatok mellett is kiemelkedő tavalyi első háromnegyedéves eredményeket tudhat maga mögött. A privátbanki üzletág által kezelt vagyon mintegy 20 százalékos gyarapodásához vezető folyamatok mellett természetesen szó esett az idei kilátásokról is az újonnan alakult MBH Befektetési Bank vezérigazgató-helyettesével, Pleschinger Gyula Márkkal készült interjúban.
Befektetési alapok Van, ahol 362 milliárd forintot ért a november
Privátbankár.hu | 2023. december 14. 15:41
Szépen híznak a befektetési alapok.
Befektetési alapok Évi 35 százalékos hozam kötvényalappal
Eidenpenz József | 2023. október 24. 09:31
Az utóbbi egy évben 15-35 százalék közötti hozamot értek el a forintos hazai rövid és hosszú kötvényalapok, de ennek megismétlődése valószínűtlen. Ha a hozamcsökkenési trend tovább tart, akkor azért még előfordulhatnak két számjegyű értékek. A devizavétel sem jött be tavaly, a devizás alapok eredményei szerényebbek voltak. 
Befektetési alapok Ez a vagyon 438 milliárd forinttal hízott egy hónap alatt
Privátbankár.hu | 2023. október 16. 13:57
A befektetési alapokban kezelt pénzekről van szó.
Befektetési alapok Wealth Office az Equilor Alapkezelőnél: a privátbanki szolgáltatáshoz hasonló kényelem, csak még annál is magasabb szinten
Csabai Károly | 2023. július 26. 10:15
Wealth Office néven idehaza egyedülálló szolgáltatást indított el tavaly ősszel az Equilor Alapkezelő Zrt. a legalább 400 millió forintos megtakarítással rendelkezőknek. A szolgáltatás lényegéről, annak közel egyéves eddigi tapasztalatairól beszélgettünk Pillár Zsolttal, az Equilor Alapkezelő elnök-vezérigazgatójával és Dobó Istvánnal, az Equilor Wealth Office igazgatójával.
Befektetési alapok Naponta közel 28 milliárd forintot tettek félre a magyarok
Privátbankár.hu | 2023. július 14. 12:55
Egyetlen hónap alatt 833 milliárd forintot raktak különböző befektetési alapokba a magyarok. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG