Jó most amerikai cégnek lenni / céget venni
Az Egyesült Államok továbbra is meghatározza a globális piacokat, ha ott jó a hangulat, mindenhol az. Márpedig most igen jó – mondta Al-Hilal István, az Aegon Prémium befektető estjének meghívott előadója. Igen fontos a munkanélküliség csökkenése, ami elérte a válság előtti hat százalékot. Ezzel együtt általános bérnövekedés is tapasztalható, a két adat pedig önmagában komoly hajtóerőt jelent az USA-ban, ahol a GDP 70 százaléka származik a fogyasztásból. A folyamatot tovább erősíti az üzemanyagár látványos csökkenése (ősz óta csaknem egy dollárral lett olcsóbb egy gallon benzin, ami 25 százalékos csökkenést jelent).
Ettől természetesen nem függetlenül a vállalati profitok az egekbe emelkedtek. Az elmúlt hatvan év átlagát jelentő 6,5 százalék körüli szint helyett 10 százalék felett járnak, és semmi nem utal arra, hogy egyhamar komolyabb csökkenésnek indulnának. Ezzel együtt Al-Hilal István szerint a vállalatok nem túlértékeltek, az értékeltségi szintek csak most érik el a válság előtti értéket. A P/E mutató sem extrém, ráadásul a cégek nyereségessége is nő. (A P/E, azaz árfolyam/nyereség mutató a részvény árfolyama és a cég egy részvényére jutó nyereségének hányadosa. Minél alacsonyabb a szám, annál alulértékeltebb befektetési szempontból.) Mindezek alapján a Fidelity szakemberei az S&P index tavalyi 13 százalékos növekedési után idén is kétszámjegyű bővülésre számítanak.
Európa kijavíthat egy nagy hibát
Európában kicsit más a helyzet, bár az EKB most bejelentett lazítási programját, jónak tartják a részvénypiac szempontjából a befektetési szakemberek (hozzátéve, hogy a válság közepén végrehajtott kamatemeléssel komoly hibát követett el a bank). A Fidelitynél mindenesetre bíznak abban, hogy Európa is pozitív lesz. Ha pedig ők bíznak, akkor van esély, mert az európai vállalatok historikusan jól teljesítenek, a kérdés mindig az, hogy ezt a piac elhiszi-e. Most úgy tűnik, igen.
Sokáig velünk lesz az olcsó olaj
A globális piacra pozitívan hat az olaj árának csökkenése. Az, hogy a nyersolaj ára fél év alatt gyakorlatilag megfeleződött, sok mindent olcsóbbá tesz, ami GDP-növekedéshez vezet. Ez pedig megint csak a tradicionális befektetéseket teszi vonzóvá. És a Fidelity számításai szerint ez sem egy rövid távú folyamat, a palaolajban és a palagázban rejlő kapacitás tartósan alacsonyan fogja tartani az árakat.
A jövőbe kell befektetni
A globális piac helyzete mellett természetesen azokat a területeket és stratégiákat is meg kell határozni, amelyekben sikeres lehet a befektetés. A Fidelity szakemberei röviden összefoglalva a jövőbe való befektetésben látják az igazi lehetőségeket. Ez három nagy kulcsterületet jelent: a technológiai fejlődés, a demográfiai folyamatok és az új erőközpontok nyújtotta lehetőségek kihasználást. Az elsőbe beletartozik az élelmiszeripartól robotikán és a gyógyszeriparon át az IT-technológiáig minden olyan iparág és vállalat, amely modern, új megközelítésben dolgozik, ezzel magában hordozza a növekedés lehetőségét.
Több szálon kapcsolódik ehhez a területhez a demográfiai szál. Ez magába foglalja a fejlett világ öregedését (ami húzza az innovatív gyógyszeripart), másrészt olyan folyamatokat vesz figyelembe, mint az új, igen nagy létszámú ázsiai középosztály kialakulása. Ez utóbbi pedig hatalmas potenciált rejt: az előrejelzések szerint a következő 20 évben majdnem 500 százalékkal nő majd az ázsiai és csendes-óceáni térségben az egy főre jutó fogyasztás, így megkerülhetetlen lesz a globális gazdaságban (ahogy az előre tekintő befektetési célterületek között már most az).
Vennél nigériai sörgyár-részvényt?
Ehhez kapcsolódik az erőközpontok elmozdulása, a feltörekvő piacok fogyasztása, amelyet okos befektetési stratégiával jól ki lehet használni. Nem biztos, hogy itthon sokan vásárolnák például egy nigériai sörgyár papírjait, pedig az az igazán jó befektetés is lehet. Ott ugyanis nagy az esély arra, hogy a GDP növekedésével a sörfogyasztás rövid távon duplázódik vagy akár még nagyobb arányú növekedést ér el, ezt pedig a helyi sörrészvények ára is követni fogja.
Hasonló a helyzet modern, új megközelítésben dolgozó távközlési cégek papírjával: nagy nyereséget nem lehet elérni, ahol az internetpenetráció már a 100 százalékhoz közelít, de ahol még a duplázás előtt áll a piac, az egy vonzó befektetési célpont lehet. Fontos, hogy ne csak egy régióban vagy szektorban gondolkodjanak a befektetők, hanem globális szemlélettel közelítsék meg a befektetéseket.
Befektetni, befektetni, befektetni!
A lényeg – foglalta össze előadását Al-Hilal István –, hogy hosszan felívelő időszakra számíthatunk a globális piacokon, persze időnként jelentős volatilitással. Ekkor kell megfogadni a tanácsot, miszerint “befektetni, befektetni, befektetni”, mert legtöbbet azzal árthatunk a saját pénzünknek, ha ki-be ugrálunk a befektetések között. Dőljünk hátra és bízzunk az alapkezelő és a portoliomenedzsereinek szakértelmében.
Havas Gábor, az Aegon Prémium üzletágának vezetője ezt azzal egészítette ki, hogy jó stratégia havi rendszeres összeg befektetése is. Ezzel ugyanis minden helyzetben nyerünk: ha csökkennek az árfolyamok, ugyanazért a pénzért több értékpapírt kapunk, ha pedig emelkednek, nő a befektetés értéke.