Tagadhatatlanul az év egyik legfontosabb változása volt az adójóváírásra jogosító nyugdíjbiztosítások bevezetése, amely intézkedésnek köszönhetően megszűnt a nyugdíjbiztosítások versenyhátránya a többi nyugdíjcélú megtakarítással szemben – összegzi mi is volt a legnagyobb siker 2014-ben Schaub Erika, a Generali Biztosító személybiztosítási igazgatója, aki szerint a változás az ügyfelek számára igazán fontos, hiszen így egyre inkább felértékelődik az öngondoskodás szerepe.
Bejöttek a (nagyon különböző) tervek
Alapvetően elégedettek a hazai biztosítók a nyugdíjbiztosítási eredményekkel – igaz ez még akkor is, ha társaságonként jelentősen eltérő számú szerződésről adtak számot a Privátbankár.hu-nak válaszoló cégek, ám nincsenek óriási különbségek: a legtöbbet jelentő társaságnál is 10 ezer szerződést meghaladó szerződésről adtak számot (pl. az Aegonnál és az ING-nél).
Messze még az adómaximálás A maximális adókedvezmény igénybevételéhez éves szinten 650.000 forintot kellene/lehetne megtakarítani éves szinten nyugdíjbiztosításban. Ezzel szemben a jelenlegi nyugdíjbiztosítási átlagdíjak messze elmaradnak ettől a szinttől. A K&H-nál az egyszeri díjas konstrukciókban 500 ezer forint körül volt az átlagdíj, a rendszeres díjas konstrukcióban ugyanakkor 130 ezer forint körüli érték jön ki. A jellemzően magasabb átlagdíjjal bíró CIG-nél 321 ezer forint volt az átlagdíj, míg az Uniqa és az ING 250 ezer forintos átlagdíjról számolt be. A Signalnál 200, az Ersténél 184, az Aegonnál 180 ezer forint körül alakul az átlagdíj.
|
Kuruc Péter, a K&H élet- és bankbiztosítási üzletágvezetője arról beszélt, hogy a teljes év viszonylatában az újonnan értékesített egyszeri díjas biztosítási szerződéseink 20 százaléka volt nyugdíjbiztosítás. Itt szeretném megjegyezni, hogy a K&H Biztosító ügyfeleinek elégedettségét jelzi, hogy 2014-ben egyszeri díjas díjbevételünk mintegy fele eseti díjként érkezett korábban kötött szerződésekre. A K&H a II. félévben rendszeres díjas megtakarítási termékkel is megjelent a piacon, itt már az értékesítés nagyjából felét a nyugdíjbiztosítás jelentette. A rendszeres díjas nyugdíjbiztosítás havi átlagdíja 11 ezer forint volt, ami mintegy 20 százalékkal haladja meg az ugyanezen időszakban értékesített megtakarítási életbiztosításink átlagdíját. A fentiek alapján érthető, ha a K&H élet- és bankbiztosítási üzletágvezetője úgy értékeli, hogy a rendszeres díjas területen az eredmények meghaladják a várakozásaikat, az egyszeri díjas terméktől, bankbiztosítóként, a hazai egyszeri díjas piac egyik meghatározó szereplőjeként viszont többet vártak.
Hogy minden relatív, azt mindennél jobban mutatja, hogy Kozek András, az Allianz élet- és nyugdíjbiztosításokért felelős vezérigazgató-helyettese szerint náluk a nyugdíjbiztosítási termékek átlagdíja nem tért el a nem nyugdíjcélú megtakarításoktól.
Mind átlagdíjban, mind szerződésszámban a tervezettnél magasabb értéket ért el az ING, ráadásul sok új ügyfelet vonzott a termék. A meglévő ügyfelek jellemzően még futó szerződésük mellé kötöttek nyugdíjbiztosítást, azaz nagyon alacsony a nyugdíjbiztosítás miatti kannibalizáció a portfólióban – jelezte Szabó Anikó, az ING Biztosító marketing igazgatója. Tavaszi Beatrix, az Aegon Magyarország lakossági termékfejlesztés és termékmanagement igazgatója szerint egyre tudatosabbak ügyfeleink, és ez –a korábbi évek edukációs kampányainak is köszönhetően - már önmagában is sikernek számít az attraktív értékesítési eredmények mellett.
Juhos András, az Uniqa életbiztosításokért felelős igazgatósági tagja szerint az új szerzésük nagyjából harmada volt nyugdíjbiztosítási szerződés volt. Juhos személyes várakozásainak megfelelő eredmény született, bár – teszi hozzá a szakember - többen a szakmából kezdetben alacsonyabb részaránnyal számoltak.
Míg Kádár Gabriella, a CIG Pannónia vezérigazgatója arról beazélt, hogy eredményeik teljes mértékben megfeleltek előzetes várakozásaiknak, addig Bóna Katalin, az UNION Biztosító életbiztosítási ügyvezető igazgatója szerint előzetes várakozásaikat jóval meghaladta az érdeklődés.
Raveczky Zsolt, az Erste Biztosító elnök-vezérigazgatója szerint sikerült igazolniuk előzetes várakozásaikat, ám kétségtelenül jól jött nekik, hogy stratégiai partnerünk, az Erste Bank az év végén bevezette az Erste Nyugdíjprogramot, amely segít ügyfeleinek megtalálni a számukra legmegfelelőbb nyugdíj-előtakarékossági megoldást, köztük a nyugdíjbiztosítást.
Bárdos Tamás, a Signal Életbiztosítási főosztályvezetője szerint társaságuk az első üzleti évre – tekintve a szabályozásban bekövetkező folyamatos változásokat/pontosításokat – nem tervezett kimagasló szerzési eredményeket, így a mérsékelten optimista terveiket sikerült elérnünk. A nyugdíjbiztosítást a Signal közép és hosszú távon tekinti igazán stratégiailag fontos termékkörnek, ennek nyomán a szilárd és letisztult jogszabályi háttér megteremtésével 2015-től lehet komoly előrelépni.
Az év végén tömegek kötöttek szerződést
Sokan várták, hogy az év utolsó két hónapjának adatai megdobják az értékesítést, ám ez – legalábbis a biztosítói válaszok alapján – nem mindenhol így történt. Juhos András szerint ugyan még nincsenek decemberi végleges adatok, de november és október között sem darabszámban, sem átlagdíjban nem volt érdemi különbség. Hasonlóról számoltak be az Alllianznál is: Kozek András szerint az értékesítés az egész év folyamán egyenletes volt, nem tapasztaltunk kiugrást egyik hónapban sem.
Ehhez képest az ING-hez az utolsó két hónapban az ajánlatok 28 százaléka érkezett be. Szabó Anikó szerint egyrészt természetes, hogy sokan az adójóváírás év végi határidejének közeledtével nem odázták tovább az addig halogatott szerződéskötést, de szerinte az is közrejátszhatott ebben, hogy október közepén vezették be a rendszeres és egyszeri díjas befektetéshez kötött Motiva nyugdíjbiztosítást.
A K&H-nál, ahol rendszeres díjas konstrukció is van, természetesen az utolsó 2 hónap nem hozott kiemelkedő értékesített volument, az egyszeri díjas szegmensben ugyanakkor az adóoptimalizálás hatása pozitív hatást gyakorolt az új szerzések volumenére. Az átlagdíjban ugyanakkor nem volt számottevő elmozdulás, ellenben a rendszeres díjas szerződésre nem egy szerződés esetében érkezett eseti befizetés.
Bóna Katalin szerint az év végi hajrában az éves értékesítés közel ötödét realizálták, miközben az átlagdíj körülbelül 20 ezer forinttal nőtt az Unionnál. A szerződések 20 százalékát a Generalinál is az év utolsó két hónapjában kötötték. A Signalnál és Ersténél az összes eladott biztosítás negyede köttetett az év végén, míg az átlagdíj az előbbinél 10 százalékkal, az utóbbinál 21 ezer forinttal nőtt. Kádár Gabriella szerint decemberben a CIG Pannónia az átlagos havi értékesítés dupláját érte el.
Ugyancsak az értékesítés 25 százaléka érkezett be az utolsó 2 hónapban az Aegonhoz. Tavaszi Beatrix, az Aegon Magyarország lakossági termékfejlesztés és termékmanagement igazgatója szerint az év végi szerződéseknél nem az állománydíj növekedése volt a jellemző, hanem az adóoptimalizálás céljából történő rendkívüli díjak befizetése. A nyugdíjszerződésekre befizetett rendkívüli díjak 4/5-e az utolsó 2 hónapban jött be.