Kevesebb, mint egy hónap és nyakunkon a következő kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) kampány. A piac ennek ellenére teljesen csendes, aminek oka abban keresendő, hogy immár a gépjármű-tulajdonosok között kisebbségbe kerülnek az valódi év végi váltók - a 4 milliót meghaladó szerződés közül jó esetben "csak" alig másfél millióan lehetnek jogosultak a váltásra az előttünk álló hetekben.
Pedig a "kampány" azért tartogathat meglepetéseket. A Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) statisztikái szerint a kgfb-díjbevétel utoljára 2007. I. negyedévében bővült a most látható 7 százalékot meghaladó mértékben. ráadásul a II. negyedév 18,3 milliárdos bevételét "rendes" (azaz nem év elejei, az éves befizetésekkel feljavított) 3 hónapnyi teljesítménnyel utoljára 2011-ben sikerült túlszárnyalni.
Nem csak a bevétel nő
A biztosítók szerint az idei év díjbevétel-növekménye mellett az is jól mutatja, hogy elérkezett a trendforduló Magyarországon a kgfb-piacon, hogy az állománydíj - 3 évi csökkenés után - a díjbevételt meghaladó mértékben, év/év alapon 7,8 százalékkal emelkedett. Pezsgőt bontani ugyanakkor még korai: a díjbevétel és az állománydíj-növekedés imponáló előretörését árnyalja, hogy egy év alatt 3,3 százalékal, 4,412 millióra növekedett az élő biztosítási kötvények száma, azaz a bevétel nagyobb állományon oszlik szét. Ugyancsak csökkentheti az örömöt, hogy arányaiban nő az éves díjfizetés az évközi váltók között is - köszönhetően az alacsony díjaknak és az ezért kapott kedvezményeknek.
Rendszerkockázat az alacsony kgfb-díjszint?
Kaszab Attila, a K&H Biztosító vezérigazgató-helyettese szerint a kgfb-piacon 2011. óta újra emelkednek a kárköltségek - ezt ugyanakkor még takarja, hogy az elöregedő gépjárműpark okán a pléhkárokra arányosan kisebb kifizetések jutnak. Ugyanakkor az új gépjárművek növekedése (és azok kárköltsége), valamint az a tény, hogy a kicsit jobban élő lakosság gyakrabban hajtja a kocsikat, megnöveli a károk számát. A közelmúltban Nagy Koppány, az MNB területért felelős felügyeleti igazgatója egy konferencián arra a kockázatra hívta fel a figyelmet, hogy a biztosítók 2012 óta nem követik az üzemanyag-felhasználás (az autóhasználat) és a személyi sérüléses károk költségeinek emelkedését, márpedig ha a kárhányaduk tovább romlana, azt a felügyelet már akár rendszerkockázatként értelmezhetné.
Lesz bevállalós díjszint
A fentiek ellenére a piaci szereplők szerint az idei "kampányban" is lesz olyan biztosító, amely állományfejlesztésért, a korábban elvesztett szerződések visszahozatala érdekében alaposan alácsap a piacnak, azaz általános vélemény, hogy a tarifálók jó eséllyel találnak majd kedvezőbb díjú kgfb-ajánlatot. A kérdés csak az, hogy ezt szegmensenként mennyire más és más biztosító nyújtja majd - tavaly ilyen szétosztott helyzetre láthattunk példákat. Ugyancsak kérdés, hogy az egyre csökkenő megtakarításokért, 1-2 ezer forintért nekiállnak-e a váltásnak az autósok, amelyek ma is a szlovák díjszint negyedét, a szerb díjak felét fizetik a kgfb-szerződések után. A Privátbankár.hu által megkérdezett szakemberek szerint a kampány után ugyanakkor ismét normalizálódik majd a piac, s az átlagdíjszint az éves kötéseken keresztül fog tudni emelkedni az elkövetkező években.