Az Országgyűlés hétfőn fogadta el azt a törvénymódosítást, amely alapján lehetővé válik az évközbeni, többszöri díjhirdetés a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításnál (kgfb). A Netrisk.hu biztosítási portál szakértői szerint ma még kérdéses, hogy jól járnak-e az ügyfelek a változással - legalább is ha az árakat nézzük. Várhatóan kiegyenlítettebb lesz a verseny a biztosítók között, az ügyfelektől ugyanakkor nagyobb tudatosságot követel, hogy figyeljenek biztosítási évfordulójukra, és tájékozódjanak az aktuális árakról.
Rajtunk múlik, lesznek-e olcsóbb díjak
Jelenleg az ügyfelek többsége csak novemberben néz alaposan utána, hogy hol érdemes a következő évre kötelező biztosítást kötnie. Azok az autósok, akiknek biztosítási évfordulója már nem január elsejére esik, jóval kevésbé figyelnek erre: alig harmaduk néz időben utána, hogy érdemes-e más biztosítóhoz szerződnie. Az érintett autósok száma 2013-ban közel 1,5 millió lesz, ha ehhez hozzávesszük az ugyancsak érintett, év közben autót vásárlókat, ez a szám eléri a 2 milliót.
„Ha ez a jelenlegi trend folytatódik, az csökkenheti a versenyt, és ennek hatása érezhető lehet a kötelező árazásában, és a mellé kínált kiegészítő szolgáltatásokban” - vélik a Netrisk szakértői. Az egyszeri díjhirdetés eltűnése lehetőséget ad a biztosítóknak arra, hogy év közben többször is módosítsák az eddig október 30-án meghirdetett, és a következő év egészére vonatkozó kötelező tarifáikat. Ha kellően tudatosak az autósok, az egészséges verseny év közben is fennmaradhat, aminek akár pozitív hatása is lehet a biztosítói ajánlatokra, hiszen jelenleg év közben általában drágább kötelező biztosítást kötni. Sok kedvezmény ugyanis csak a novemberi kampányidőszakra érvényes.
Egymás alá kínálnak majd a biztosítók?
„Ám épp így megtörténhet, hogy a váltási hajlandóság visszaesik az év végi hajrá kiesésével, ami gyengíti a versenyt” – figyelmeztet Sebestyén László, a Netrisk.hu vezérigazgatója. A szakember szerint tehát az autósokon is múlik, mit hoz az évközi díjhirdetés.
Nem lesz könnyű dolga az autósoknak. Egyértelműen „ügyfélbarát”, ám egyénileg nehezen követhető változást hozhat jövőre az új szabályozás - mondta Németh Péter, a CLB alkuszcég kommunikációs igazgatója, aki szerint a többször díjhirdetés dinamizálja a piacot. Fontos tudni, hogy egy biztosító egy évben összesen háromszor módosíthat majd a díjain - de így is előfordulhat, hogy minden hónapban megjelenik majd egy-egy új ajánlat a piacon. A CLB-nél arra számítanak, hogy megmarad az erős verseny, és a biztosítók majd megpróbálnak év közben is egymás árai alá kínálni. Német szerint ugyanakkor valószínűleg egyre több plusz szolgáltatással is megpróbálják majd elcsábítani az ügyfeleket a biztosítók.
A díjliberalizáció nyomán sem várható persze, hogy egy csapásra eltűnik az őszi kgfb-kampány, ám fokozatosan tovább veszít majd jelentőségéből.
Nem csak az ár a lényeg
A Generali Biztosító tapasztalatai az év közben váltóknál a választás fő szempontja az ár-érték arány, ez pedig azt sejteti, hogy egészségesebb lehet a verseny a kgfb-piacon, ahol az elmúlt évek év végi kampányaiban a durva árverseny már-már irreálisan alacsony díjakhoz vezetett. Az alacsony díjszintek mellett azonban nehéz minőségi szolgáltatást nyújtani, ráadásul az növelte a biztosítók működési kockázatát - vagyis végső soron az ügyfelek érdekét is értette. Ha a díjszintekben emelkedés is lesz az új szabályozás miatt, a piac mindenképpen kiegyensúlyozottabb lesz, a biztosítók pedig olyan díjakkal operálhatnak, ami nem veszélyezteti működésüket.
Az eddig hihetetlenül erős árversenyt jól mutatja, hogy míg 2006-ban a biztosítók által beszedett kgfb-díjak 390 milliárd forintot tettek ki, addig tavaly már a 100 milliárdot sem érte el a díjbevétel. Egyes szakértők szerint az utolsó klasszikus év végi kampánnyal záródó évben, vagyis idén a tendencia még kitart, és 90 milliárd forint alatt maradt a biztosítók díjbevétele.
Fontos kiemelni, hogy a megkötött kötelező biztosítási szerződések díja egy éven keresztül változatlan marad. Az év közben meghirdetett új díjak tehát csak a soron következő biztosítási évfordulótól érvényesek a jövőben is.
Az eddigi szabályozás szerint a biztosítók a teljes következő naptári évre az előző év október 30-ig hirdették meg díjtarifáikat, ez egyben a mindenkori kgfb-kampány kezdetét is jelentette. A 2013 januárjától bevezetendő új rendszer lehetővé teszi, hogy a biztosítók év közben is tetszőleges gyakorisággal változtathassanak a mindenkori kgfb-díjaikon, amelyeket azonban legalább hatvan nappal az alkalmazás előtt meg kell hirdetniük - ez azt is jelenti egyben, hogy 60 naponként biztosítót válthatnak a szemfüles ügyfelek. Mivel az új rendszer 2013. január elsejével működik majd, a törvénycsomag korábban hatályba lépő paragrafusai külön rendelkeznek az idei kgfb-kampányról is. Eszerint a 2012. október 30-áig meghirdetendő díjtarifát az eddigieknek megfelelően 2013. január elsejétől kell alkalmazni, az év utolsó két hónapjában zajló kampányban viszont már idén sem lehet 2013. március 1-jét követő időszakra kötelező biztosítást kötni. |
Nehéz egyelőre megmondani, hogy alakulnak majd a díjak. Ez nemcsak a fogyasztók árérzékenységétől és tudatosságától, de a biztosítók stratégiájától is függ. A magyar piacon sok olyan társaság van, mely nem megy adott díjszint alá (nagy részük az anyavállalat tiltása miatt nem megy bele az árversenybe), az eddigi kampányokban azonban mindig volt egy-két szereplő, aki "kiugrott" és alacsony díjaival píruszi győzelmet aratott az év végi kampányban (sok új ügyfél megszerzésért cserébe veszteséges lett a kgfb-ágazat). A biztosítók eddig egyszerre hirdettek díjat, januártól azonban tanulmányozhatják a versenytársak stratégiáját és árképzését - kérdés, mennyire maradnak meg a piaci szereplőkben a régi reflexek.
Ami viszont mindenképp hasznos lehet, az autósoknak érdemes folyamatosan néznie az új ajánlatokat, nemcsak az esetleges alacsonyabb árak, hanem a megjelenő új, kiegészítő szolgáltatások miatt is.