Így pusztított a vihar... MTI Fotó: Lakatos Péter |
A tegnapi tomboló vihar egyelőre felbecsülhetetlen kárt okozott, elképzelhető, hogy az elmúlt néhány év legnagyobb kártérítési összegét kell majd kifizetniük a biztosítóknak – mondta Németh Péter, a CLB Független Biztosítási Alkusz Kft. értékesítési és kommunikációs igazgatója. Szerinte az első gyors összegzés néhány napon belül várható, a kárbejelentéseket viszont nem érdemes addig halogatni, legkésőbb 3 napon belül meg kell tenni.
Nem éri meg trükközni
Azért ugyanis, ha még néhány napig víz alatt marad a pince, vagy tovább ázik a bútor a tető nélkül maradt házban, és még biztosabban tönkre megy a berendezés, nem fog több kártérítést fizetni egyetlen biztosító sem, sőt gyanús lesz a halogatás.
A biztosítók ugyanis nemcsak azt várják el az ügyfeleiktől, hogy minden lehetséges módon védekezzenek az esetleges kár ellen, hanem azt is, hogy ha már bekövetkezett a baj, haladéktalanul kezdjék meg a mentést.
Lesznek nagy viták
Elképzelhető, hogy az átlagosnál több vitás eset lesz, amelyet hosszabban fognak vizsgálni az óvatosabb biztosítók. Főleg akkor, ha például egy utcában sorban zuhantak a fák az ott parkoló autókra ,vagy egy helytelenül felállított óriás reklámtábla elszállt a viharban, és autókon kötött ki, több százezres kárt okozva akár egyetlen járműben is.
De például egy, a napokban végzett útmunkák után visszatemetett utcaszakasz alól kimosta a földet az eső, s az ott parkoló autók orral bedőltek a gödörbe. A vita oka ezekben és a hasonló esetekben az lehet, hogy ki a felelős, főleg akkor, ha a sérült autókra nincs casco. Ekkor ugyanis a vétkes biztosítására kaphatna kártérítést a károsult.
Nagyban dolgoznak a biztosítók
A tegnap délután és este erős széllökésekkel, felhőszakadással, jégesővel és villámlással járó vihar az ügyfelek kárbejelentései alapján elsősorban Veszprém, Fejér és Pest megyében továbbá Budapesten okoztak kiemelkedő károkat. Az Allianz Hungáriához és az Aegonhoz ma néhány óra alatt több mint 800, a K&H-hoz közel 360, míg a Generalihoz 1100 bejelentés érkezett.
MTI Fotó: Mihádák Zoltán |
A folyamatosan bejelentési hullám több biztosítónál is lassú az ügyintézés telefonon keresztül, ezért azt kérik, hogyha a szolgáltatója rendelkezik online kárbejelentő felülettel, inkább használja azt.
A Groupama Biztosító tanácsai szerint ha már megtörtént a baj, nagyon fontos a károk mielőbbi enyhítése és bejelentése, azzal a kitétellel, hogy az esetnek rekonstruálhatónak kell maradnia. De például ha a ház tetején lyuk keletkezett, nyugodtan hozzáláthatnak a fóliázásnak, és a kidőlt fákat is le lehet emelni az épületekről és a járművekről.
Kitört a vihar, mit tegyek?
Az Allianz tanácsokat is adott arra, hogyha legközelebb hasonló történne ne kelljen kárt bejelenteni:
· Viharos időjárás esetén ügyeljen arra, hogy a nyílászárók zárt állapotban legyenek.
· Erős széljárásnál célszerű a teraszokon, erkélyeken minden könnyen mozdíthatót rögzíteni, vagy szélvédett helyre rakni.
· Évente legalább egy alkalommal és az erős széllel járó időjárást követően javasolt a tetőburkolatok, tetőcserepek áttekintése, mellyel megelőzhetjük, hogy a már sérült tetőben további károk keletkezzenek, illetve elkerülhetjük, hogy a sérüléséből eredő nyíláson keresztül az eső az épületbe jutva további károkat okozzon.
· Zivatar idején célszerű az elektromos készülékek csatlakozóit kihúzni a konnektorból a villámlás okozta túlfeszültségből eredő károk megelőzése érdekében.
· Mélyebben fekvő helyiségek, domboldali, hegyoldali ingatlanok esetében célszerű gondoskodni a megfelelő vízelvezetésről, nem csak a saját, hanem a közterületről bezúduló víz esetén is.
· A híradásokban illetve az Interneten érdemes nyomon követni a várható időjárást és a kiadott figyelmeztetéseket, valamint a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság honlapját és okostelefonokra és táblagépekre készített vészjelző alkalmazását.