Egy ismerősöm hetek óta nem tudja lerakni autóját. Mármint a saját vagy bérelt garázsában. Azért, mert nem talál ilyet vagy ha van is, azt gyorsan elviszi más. Gyakorlatilag hiánycikk lett a garázs, s mint ilyen, nagyon megkérik az árát.
Ezt a tapasztalatomat megerősítette az ingatlan.com és az Otthon Centrum is, de ugyanerre jutottam akkor is, amikor az egyik nagy ingatlanfejlesztő új projektjénél érdeklődtem a szabad beállóhelyek áráról. Először azt hittem, rosszul hallok: 6,5 millió forint. Micsoda? Hogyhogy? - kérdeztem. Hát, így! - volt a választ.
Magyarországon az utóbbi években fokozatosan nőtt a személyautók száma. 2017-ben még 3,47 milliót tartottak nyilván, 2020-ban már 3,92 milliót, ami bő 10 százalékos növekedésnek felel meg, tavaly pedig a becslések szerint meghaladta a 4 milliót. A bővülés miatt már eleve több hely kell az autóknak főleg a nagyobb városokban, ám a járványhoz köthető lakáspiaci hatás is megjelent a garázspiacon.
Az agglomerációs településekre költözők jelentős része a munkája miatt ingázik, ez pedig az amúgy is egyre borsosabb árú garázsok iránti keresletet tovább élénkítette. A járvány csillapodásával megint előkerültek az autók és ellepték az utakat, éjszakára meg "aludniuk" kell valahol és nem minden jármű gurul be a saját családi ház melletti garázsba, sok pihen a csillaggarázsban.
A fővárosban idén februárban az eladásra kínált garázsok átlagára 5,3 millió forintot tett ki. Ez az egy évvel korábbit 9 százalékkal haladja meg. 2019 és 2017 februárjával összevetve azonban jóval látványosabb, 30 és 121 százalékos az áremelkedés. A fővároson belül több városrész van, ahol mindössze néhány garázs van a kínálatban, ilyen például az I. vagy éppen a XII. kerület. Az V. kerületben viszont egyetlen eladó garázs sem volt az elmúlt másfél évben.
A bérleti díj
A kiadó fővárosi garázsoknál 25 ezer forintnál járt az átlagos havi bérleti díj, ez 14 százalékos éves drágulást jelent, az öt évvel ezelőttihez képes pedig 25 százalékos a többlet. A szűk garázskínálat szemlélteti az is, hogy bérelhető garázsok éppen akadnak az V. kerületben, ám az átlagos havi díj átlagosan 54 ezer forint. Ennyiért Budapesten már egy szobát is ki lehet bérelni egy hónapra.
Az ingatlan.com szakértője szerint az sem segít a helyzeten, hogy az előírások ellenére az elmúlt években felépült társasházakban nem készült minden lakáshoz parkolóhely. A beruházók jelentős része inkább élt a lehetőséggel, és pénzzel váltotta ki ezt a kötelezettségét az önkormányzatoknál. Az új építésű projektek esetében nemigen van lehetőség alkura, jobbára listaáron mennek el a lakásokhoz épített garázsok, hiszen egyre többen szeretnének egy vagy akár több beállóhelyes gépkocsitárolót. Egyre több ilyen projektnél van már elektromos töltővel ellátott beállóhely, ez további 100-200 ezer forinttal növelheti az árat.
A jelentősebb kínálattal, azaz több tucat eladó garázzsal rendelkező megyeszékhelyek közül Debrecenben öt év alatt 66 százalékkal 3,7 millióra, Győrben 200 százalékkal 4,5 millió forintra, Szegeden pedig 174 százalékkal - a budapesti átlagár fölé - 6,3 millió forintra nőttek a garázsárak.
Minden szakértő azt mondja, hogy a jelenlegi folyamatok csak erősödhetnek a későbbiekben, aminek eredménye további garázsdrágulás és a bérleti díjak növekedése lehet. Ráadásul
a garázsbérbeadás hozamszintje már meghaladja a lakásokét,
ami további befektetői rohamot indíthat a parkolóhelyek iránt. Ez viszont még tovább szűkítheti a kínálatot és emelheti az eladó garázsok árát.
Az Otthon Centrum hálózatában tavaly értékesített garázsok ára országos összevetésben 18 százalékkal emelkedett egy év alatt, és átlagosan kicsivel már meghaladta az 5 millió forintot. Ezzel párhuzamosan a hálózati forgalom is látványosan megugrott, 2020-hoz képest két és félszeresére nőtt.
A budai kerületekben alakult ki a legmagasabb, 5-6 millió forint közötti átlagár, a legdrágábbnak a XII. kerület bizonyult, míg legolcsóbbnak a XI. kerület. A belvárosban jellemzően 5 millió forint körüli garázsárakkal szembesülhettek a vevők. A XIII. kerületben 4,7 a IX. kerületben 5,2 millió forintot fizettek átlagosan egy fedett gépkocsitárolóért. A külső pesti kerületekben kicsit kedvezőbb áron, már 4-5 millió forint között hozzá lehetett jutni ugyanezért.
A vidéki nagyvárosokban a kereslet valamivel mérsékeltebb, hiszen több hely van a személygépkocsik tárolására. A garázsok a legtöbb megyei jogú városban 3-5 millió forint között keltek el tavaly. A városok között nem alakult ki számottevő különbség és a növekedés mértéke is 10 százalék alatt alakult.
Az árakat jelentősen befolyásolja, hogy fedett tárolóról, mélygarázsról vagy különálló garázsról van szó. Jellemzően utóbbiak keltek el az átlagár felett, míg a fedett autóbeállók akár harmadával olcsóbbak voltak. Az elhelyezkedésen kívül a garázs mérete és jellege is jelentősen befolyásolja az árat. Ahogy az is döntő szempont, hogy az adott környéken mennyire sűrű a beépítés, és milyen a közterületi parkolási lehetőség.