A Gallup nemrég készített kutatása arra az eredményre jutott, hogy a távozó dolgozók több mint fele (52 százalék) úgy érezte, hogy a felmondásukat megakadályozhatta volna a menedzsment, hogyha időben észbe kap, és legalább annyit megtesz, hogy megkérdezi, mégis hogy érzi magát a dolgozó. A Harvard Business Review szakértői ennek tükrében arra figyelmeztettek, hogy a vezetőknek komoly felelőssége van abban, hogy olyan faktorokat szem előtt tartva, mint a munkavállalók fejlődései lehetőségei, feltegyék a következő kérdéseket, mielőtt túl késő lenne.
„Milyen fejlődési lehetőségeket látsz a cégen belül?”
A karrierépítési tervek a felmondások egyik legjelentősebb hajtóerejének számítanak, a Gallip kutatásában megkérdezettek kétharmada számolt be arról, hogy ez volt a fő indok, amiért a felmondás mellett döntött. Így különösen fontos, hogy a vezetők feltegyék ezt a kérdést, majd ténylegesen meghallgassák a választ, és megpróbálják biztosítani a szükséges fejlődési és előrelépési lehetőségeket, valamint mentorálják és segítsék a beosztottjaikat mindebben.
„Van értelme az elvégzett munkának?”
A vezetők fontos szerepet játszhatnak abban, hogy az alkalmazottak megértsék, hogy az általuk elvégzett munka hogyan járul hozzá a cég fejlődéséhez. A kérdést emellett azért is megéri feltenni, mert a motivációt vesztett dolgozóknak segíthet abban, hogy új értelmet találjanak a feladataik elvégzése közben, így vezetve hatékonyabb munkához.
„Mit tehetek én, a főnök, azért, hogy jobban tudd végezni a munkádat?”
A HBR szakértői szerint egy igazán jó főnök ismérve az, hogy ismeri a beosztottai személyiségét, értékeli a teljesítményüket, és örül a sikereiknek, valamint rendszeresen részletes értékelést ad az elvégzett munkájukról. Ezek a pozitív viselkedési formák segítenek megtetemteni egy olyan munkahelyi környezetet, ahol a munkavállalók biztonságban érzik magunkat, és mernek szabadon beszélni, egymást támogatni.
"Hogyan szólíthatlak? Mi bosszant, és mit tehetek azért, hogy jobb legyen neked? Mi az, amit közölni akartál velem?'
- ez csak néhány példa azon kérdések közül, amelyek feltétele elősegítheti az egészséges munkahelyi kommunikációt.
„Mely területen kéne fejlődnie a cégnek?”
Egy olyan céges kultúrában, ahol az alkalmazottaknak nem kell attól tartaniuk, hogy negatív következménnyel jár, hogyha őszintén elmondják a véleményüket, sokkal hatékonyabban fog zajlani a mindennapi munkavégzés. Azzal, ha a vezető ezt a kérdést felteszi a beosztottjainak, majd amennyiben megoldható, megfogadja a jó ötleteket, valamint egyes esetekben direkt kikéri a véleményüket, elősegíthető az, hogy kialakulja az őszinte kommunikáció kultúrája a munkahelyen – az esetlegesen a távozást fontolgató dolgozók pedig sokkal szívesebben maradnak egy ilyen cégnél.
„Van lehetőséged arra, hogy azt csináld, amiben a legjobb vagy?”
Ahány dolgozó, annyi képesség – és bár sokan képesek arra, hogy olyan területen is jól teljesítsenek, amely egyébként nem tartozik az erősségeik közé, ez előbb-utóbb kimerítővé válik, különösen, hogyha a mindennapi munka csak egy ilyen területre fókuszál. Ezért a HBR szakértői azt javasolják, hogy a vezetők az alapkérdés mellett kérdezzenek rá arra is, hogy a dolgozók a feladataik mely részétől szabadulnának meg, hiszen előfordulhat, hogy amely az egyik munkavállalónak teher, az a másiknak pont egy kedvenc – ez a probléma pedig a munkakörök átformálásával könnyedén orvosolható lenne.
A vezetők új rutinja
Ha a vezetők az alkalmazottaikkal történő mindennapi kommunikáció rendszeres részévé teszik ezt az öt kérdést való bejelentkezést, segíthet abban, hogy a dolgozók úgy érezzék, hogy látják és értékelik őket. Azt pedig nem kell mondanunk, hogy egy elégedett dolgozó, aki úgy érzi megbecsülik, sokkal kevésbé hajlamos arra, hogy hirtelen beadja a felmondását.
(HBR)