Szakmánként vizsgálva fizetési elvárásaikban az IT-sek pozicionálják legmagasabbra magukat, átlag 293 ezer forinttal, őket követik az üzleti tanácsadók és a mérnökök. A jogászok és pénzügyesek nagyjából hasonló, átlag 235 ezer forintot szeretnének keresni, utánuk jönnek a marketingesek (218 ezer forint), az államigazgatásban dolgozók, majd következnek a beszerzők (213 ezer forint), a logisztikusok, s a sort az újságírók zárják átlagosan elvárt 198 ezer fizetéssel.
A végzettségnek nagy jelentőséget tulajdonítanak a válaszadók
Magyarország legvonzóbb munkáltatói 2013-ban 1. AUDI Hungaria Motor Kft. 2. Mercedes Benz Manufacturing Hungary 3. MOL Group 4. Microsoft Magyarország 5. Nestlé Hungária Kft. 6. Coca-Cola HBC Magyarország Kft. 7. Bosch csoport 8. Richter Gedeon 9. IKEA 10. IBM Magyarország Kft. és L'Oréal Magyarország Kft. |
A diplomás, 25 évnél fiatalabb korosztály nettó havi fizetési elképzelése jelenleg átlagosan 173 ezer forint. A 10-15 évvel idősebbeké (35-44 év) pedig átlag 318 ezer. A különbség 145 ezer forint, ami 10 év munkaviszony alatt a reálisnál kevesebb növekedés lenne. Ez is mutatja, hogy a fiatalabb korosztály valamivel magasabb fizetést képzel el magának a valós lehetőségeknél.
A diplomás munkavállalók átlagos fizetési elvárása (a korcsoportok átlagát tekintve) 258 ezer forint, míg a diplomával nem rendelkezőké 177 ezer forint. A csupán alapfokú képesítéssel rendelkezőké 145 ezer forint. Aki OKJ-s képzésben vett rész, 176 ezer forintot szeretne keresni, aki Master diplomával rendelkezik, az 297 ezer forintot vár el, a Phd végzettségűek már 329 ezer forintnál járnak. A legtöbbet a munkvállalók elképzelése szerint az MBA ér, átlag 365 ezer forintot.
A felmérésben 10 ezren vettek részt
Az Aon Hewitt és az AIESEC 2012 végén újra elindította a Munkáltatói Márka Kutatását azzal a céllal, hogy feltérképezze a hallgatók, a pályakezdők és a munkatapasztalattal rendelkezők elvárásait és a vállalatokról alkotott véleményét. A Magyarországon egyedülálló kutatásban 14 ezren mondták el véleményüket, ennek alapján állt össze a Legvonzóbb Munkáltatók listája. A válaszadók között 4200 pályakezdő és 9800 tapasztalt munkavállaló volt, akik összesen 243 vállalatot értékeltek, emellett pedig számos álláskeresési és munkahellyel kapcsolatos kérdésre is választ adtak.
Az Aon Hewitt Munkáltatói Márka Kutatása segítséget nyújt a munkaerőpiaci kommunikációban, a vállalatok az eredményeken keresztül jobban megértik, mi alapján választ munkahelyet a magyar munkavállaló, mi fontos ma a mérnököknek, milyen a mobilitásuk a közgazdászoknak, milyen fizetést képzelnek el az informatikusok, honnan tájékozódnak a pénzügyesek.