1p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

KKV
Rába-buszok is futhatnak a gyors 7-es vonalán, az NGM egy jelentése szerint a szaktárca a BKV járműgondjait a hazai buszgyártás feltámasztásával oldaná meg. Rába vagy Credo buszok fussanak a városban, vagy a kaposvári NABI-k, melyek Los Angelest már meghódították? Egy elektromos buszgyártó is képbe került - Debrecenből.

Az Index birtokába került, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) által összeállított jelentés szerint hazai gyártókkal kellene megoldani a BKV buszparkjának felújítását. A jelentés szerint a jelenleg 1356 darabos flottát 1500 darabosra kellene bővíteni. Összehasonlításképpen: a BKV 1273 buszt helyez üzembe naponta ahhoz, hogy feladatát el tudja látni. Csakhogy a buszflotta nagy része elavult, 500 túlfutásos jármű van benne, melyeket azonnal le kellene cserélni. Az NGM jelentése igazodva a finanszírozási lehetőségekhez úgy számol, hogy 5 év alatt 800 új buszt kellene beszereznie a közlekedési cégnek - ez tulajdonképpen az Ikarus 200-as széria komplett lecserélését jelenti.

Túlfutásban...



A jelentés előtérbe helyezi a gazdaságosságot. Ezek szerint nem kell minden kiselejtezett busz helyett újat venni, az Ikarus 412,413 és 435-ös típusait például érdemes korszerűsíteni, felújítani, mert élettartamuk így gazdaságosan megnövelhető.



Hazai buszgyártás: négyen az NGM célkeresztjében

A közlekedési társaság középtávon 662 járműre számíthat (Volvo, Ikarus Agora, VAN Hool és a hamarosan forgalomba álló Mercedes Citarók), a többit pótolnia kell. Az NGM szerint 5 év alatt lehetne megújítani a buszflottát, évente 160 új jármű beszerzésével. A gazdaságosság itt megint előjön, az NGM szerint ugyanis a beszerzéseken a magyar gyártókat kellene preferálni, mert "a külföldről, központi támogatással beszerezett autóbusz még harmadával olcsóbb beszerezés esetén is többe kerül az államnak, mintha az ugyanolyan paraméterű, komfortfokozatú autóbuszt magyar gyártótól rendelné meg". Az NGM szerint a magyar gyártású autóbuszokban a hazai hányad legalább 50-55% a gyártási költségeket is beszámítva. A szaktárca négy hazai céget jelöl meg lehetséges beszállítóként.

A Volán-társaságoknak 1999 óta 900 buszt szállított le a Kravtex, a cég Credo (lent jobbra a képen) néven futó autóbuszai a legalacsonyabb üzemköltséggel futnak a Volán-flottában, ráadásul igen megbízhatón.

Los Angelest már meghódították

Január végén jelentették be, hogy márciusban nagy munka kezdődik a NABI kaposvári gyárában, a cég könnyűszerkezetes autóbuszai (lent) nagyon kelendőek Észak-Amerikában, Los Angelesben közel 2000 autóbuszuk közlekedik már. Nem titok, hogy a vállalat várja a belföldi megrendeléseket is, az NGM szerint most itt a lehetőség, a cég ugyanis kiváló partnere lehetne a Rábának, amibe az állam most vásárolta be magát. Ráadásul a cég trolibuszokkal is kísérletezik.



Nagy tervek a Rábával

A Rábával nagy tervei vannak az NGM-nek. A szaktárca szerint állami tőkebevonással a cég képes lehet arra, hogy több hazai megrendelő tenderén sikeresen pályázzon és ellássa azokat saját készítésű buszaival - ilyen referenciával pedig könnyen léphetne ki a külföldi piacokra is.

A jelentés megemlíti a debreceni Tan-Ker Zrt.-t is, mely elektromos hajtásláncok fejlesztésén dolgozik. Ehhez a cég épített is egy prototípust, a 23 ülőhellyel rendelkező busz egy óra feltöltés után 4-8 órát képes egyhuzamban közlekedni terepviszonyoktól függően (hibrid hajtásláncokat a NABI is használ).

És miből lesz majd pénz?

Az Index ugyanakkor felhívja rá a figyelmet, hogy a jelentés nem szól arról, honnan teremtené elő a beszerzéshez szükséges 60-70 milliárd forintot az NGM, valamint hogy mi lesz abban az esetben, ha BKV buszágazatát kiszervezik magáncégekhez, amire komoly esély van.
Közelednek az álláspontok: elkerülnék a BKV-csődöt
Operatív és érdemi egyeztetésnek nevezték a tárgyaló felek a BKV finanszírozásának ügyében, a Parlamentben tartott pénteki tárgyalást. Tarlós István főpolgármester és Varga Mihály államtitkár egyetértett abban, hogy túl kell lépni az egyszeri támogatások időszakán.

A tárgyalást követően Tarlós István arról tájékoztatott, hogy most már „mindenki tisztában van a probléma részleteivel, a határidőkkel és a kijelölhető irányokkal.” Mint mondta, a megbeszélés óvatosan optimistává és várakozóvá tette a fővárost, hiszen reálisakká és kielégíthetővé váltak a kormányzati feltételek. A főpolgármester hozzátette azt is, hogy irányt tudtak keresni az adósságállomány kezelésének módozataira is. A 2013-tól induló, hosszabb távú működésről szólva elmondta, hogy a részletes javaslat erre vonatkozóan is elkészült, mely legkésőbb kedden kerül a kormány asztalára.

Fontos a háttér... Fotó: kormany.hu


Varga Mihály tájékoztatása szerint a tárgyaló felek kölcsönösen érdekeltek abban, hogy a főváros legnagyobb vállalata működőképes maradjon, azonban a kormány nem tudja átvenni a fővárostól a BKV-ra vonatkozó tulajdonosi jogosítványokat.

Emlékeztetett, hogy 2010-2011-ben 140 milliárd forint támogatást nyújtott a kormány a fővárosnak a BKV működtetése érdekében. Azonban - tette hozzá - fontos, hogy „az egyszeri, rendkívüli támogatások és kiegészítések időszakán túl tudjunk lépni, és egy olyan finanszírozási időszak következzen el a BKV életében, amikor egy rendszerszintű működésre tud a cég átállni"
A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

KKV Hogyan lett kis garázscégből milliárdos vállalkozás?
Privátbankár.hu | 2023. december 19. 11:41
Állócsillagok és újhullámos trónkövetelők.
KKV Itt a Cégépítők társasjáték: most eldől, ki kaszál az üzleti évben!
Natív tartalom | 2023. december 4. 10:26
Piaci rést betöltő társasjáték jelent meg október 25-én: a Cégépítők társasjáték megszületéséről és játékmenetéről Egerszegi Krisztiánnal, a MiniCRM tulajdonosával, a Cégépítők alapítójával beszélgettünk.
KKV Széchenyi Kártya Program: megduplázták a hitelkereteket
Privátbankár.hu | 2023. augusztus 1. 11:18
Sokkal nagyobb hitelkeretet kapnak a kkv-k a Széchenyi Kártya Program keretében. A kamat a futamidő végéig 5 százalék. 
KKV Kezdj újult erővel a nyári szabadság után!
Márkázott tartalom | 2023. június 27. 11:32
  Ha még most vagy csak a hosszabb lélegzetvételű nyaralás előtt, akkor minden bizonnyal minden munkával kapcsolatos témától a falnak mennél. Teljesen érthető módon érzed azt, hogy telítődtél, hiszen már javában az év második felében járunk, és a megfeszített munkatempóból még nem is igazán tudtál alább engedni.
KKV Vigye sikerre vállalkozását, alkalmazzon business mentort!
Natív tartalom | 2023. június 8. 10:01
A business mentor nem varázsló, ám mégis rendkívül fontos szerepet játszhat több, a hazai kkv-szektort rendkívüli mértékben érintő konfliktushelyzet kezelésében. Közreműködésével a vállalatok tulajdonosai és vezetői olyan külső támogatást kaphatnak, amely segíti őket a tudatosabb vállalatvezetésben és előmozdítja üzleti és személyes fejlődésüket. A Budapesti Gazdasági Egyetem rendhagyó szakirányú továbbképzéséről annak vezetőjével és egyik hallgatójával beszélgettünk.
KKV A K&H szerint az uniós pályázatok körüli zűrzavar nem ártott
Privátbankár.hu | 2023. május 24. 14:14
Az uniós pályázatok körüli bizonytalanság csak kismértékben vetette vissza a cégek bizakodását, mintegy felük továbbra is reálisnak tartja, hogy ilyen forráshoz juthat - közölte a K&H magyarországi mikro, kis- és középvállalkozások (kkv) bizalmi indexe első negyedévi eredménye alapján.
KKV Megnyitják a pénzcsapot a magyar cégeknek: milliárdokat érő bejelentést tett egy bank
Privátbankár.hu | 2023. május 10. 17:14
Jelentős beruházási hitelkeretről állapodott meg az UniCredit.
KKV Jó szakemberből gyenge vállalkozó lesz? – interjú
Natív tartalom | 2023. április 4. 12:02
Egerszegi Krisztián Jövőkép című könyvének megjelenése kapcsán készült interjúnk második részében beszélgetünk a vállalkozók 90 százalékáról, a magukat halálra hajszoló emberekről, és arról is, mit tanácsol a bölcs varázsló a gonosz sárkány legyőzéséhez.
KKV Jövőkép nélkül csak szenvedés lesz, nem sikercég – interjú
Natív tartalom | 2023. március 22. 10:07
Ami tíz évvel ezelőtt még működött a magyar cégek számára, az tíz év múlva egyáltalán nem lesz elegendő, avagy hamarosan megérkezik az üzleti regény arról, hogy miért kulcsfontosságú a hazai vállalkozók számára egy jól megformált jövőkép. Egerszegi Krisztiánnal, a MiniCRM cégvezetőjével és a Cégépítők alapítójával beszélgettünk Jövőkép című könyve megjelenése előtt.
KKV Csak a bizonytalanság biztos a kisvállalkozásoknál
Privátbankár.hu | 2023. február 3. 16:24
A kormány új hitelprogramról döntött a Baross Gábor újraiparosítási program keretében. Az elszálló kamatok mellett ez komoly segítséget jelenthet a kisvállalkozások számára, amelyek helyzete meglehetősen bizonytalan lett az utóbbi időben. Az ATV Start vendégeként Perlusz László, a VOSZ főtitkára és kollégánk, Király Béla beszélt a hazai vállalkozások helyzetéről.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG