Az Index birtokába került, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) által összeállított jelentés szerint hazai gyártókkal kellene megoldani a BKV buszparkjának felújítását. A jelentés szerint a jelenleg 1356 darabos flottát 1500 darabosra kellene bővíteni. Összehasonlításképpen: a BKV 1273 buszt helyez üzembe naponta ahhoz, hogy feladatát el tudja látni. Csakhogy a buszflotta nagy része elavult, 500 túlfutásos jármű van benne, melyeket azonnal le kellene cserélni. Az NGM jelentése igazodva a finanszírozási lehetőségekhez úgy számol, hogy 5 év alatt 800 új buszt kellene beszereznie a közlekedési cégnek - ez tulajdonképpen az Ikarus 200-as széria komplett lecserélését jelenti.
Túlfutásban... |
A jelentés előtérbe helyezi a gazdaságosságot. Ezek szerint nem kell minden kiselejtezett busz helyett újat venni, az Ikarus 412,413 és 435-ös típusait például érdemes korszerűsíteni, felújítani, mert élettartamuk így gazdaságosan megnövelhető.
Hazai buszgyártás: négyen az NGM célkeresztjében
A közlekedési társaság középtávon 662 járműre számíthat (Volvo, Ikarus Agora, VAN Hool és a hamarosan forgalomba álló Mercedes Citarók), a többit pótolnia kell. Az NGM szerint 5 év alatt lehetne megújítani a buszflottát, évente 160 új jármű beszerzésével. A gazdaságosság itt megint előjön, az NGM szerint ugyanis a beszerzéseken a magyar gyártókat kellene preferálni, mert "a külföldről, központi támogatással beszerezett autóbusz még harmadával olcsóbb beszerezés esetén is többe kerül az államnak, mintha az ugyanolyan paraméterű, komfortfokozatú autóbuszt magyar gyártótól rendelné meg". Az NGM szerint a magyar gyártású autóbuszokban a hazai hányad legalább 50-55% a gyártási költségeket is beszámítva. A szaktárca négy hazai céget jelöl meg lehetséges beszállítóként.
A Volán-társaságoknak 1999 óta 900 buszt szállított le a Kravtex, a cég Credo (lent jobbra a képen) néven futó autóbuszai a legalacsonyabb üzemköltséggel futnak a Volán-flottában, ráadásul igen megbízhatón.
Január végén jelentették be, hogy márciusban nagy munka kezdődik a NABI kaposvári gyárában, a cég könnyűszerkezetes autóbuszai (lent) nagyon kelendőek Észak-Amerikában, Los Angelesben közel 2000 autóbuszuk közlekedik már. Nem titok, hogy a vállalat várja a belföldi megrendeléseket is, az NGM szerint most itt a lehetőség, a cég ugyanis kiváló partnere lehetne a Rábának, amibe az állam most vásárolta be magát. Ráadásul a cég trolibuszokkal is kísérletezik.
Nagy tervek a Rábával
A Rábával nagy tervei vannak az NGM-nek. A szaktárca szerint állami tőkebevonással a cég képes lehet arra, hogy több hazai megrendelő tenderén sikeresen pályázzon és ellássa azokat saját készítésű buszaival - ilyen referenciával pedig könnyen léphetne ki a külföldi piacokra is.
A jelentés megemlíti a debreceni Tan-Ker Zrt.-t is, mely elektromos hajtásláncok fejlesztésén dolgozik. Ehhez a cég épített is egy prototípust, a 23 ülőhellyel rendelkező busz egy óra feltöltés után 4-8 órát képes egyhuzamban közlekedni terepviszonyoktól függően (hibrid hajtásláncokat a NABI is használ).
És miből lesz majd pénz?
Az Index ugyanakkor felhívja rá a figyelmet, hogy a jelentés nem szól arról, honnan teremtené elő a beszerzéshez szükséges 60-70 milliárd forintot az NGM, valamint hogy mi lesz abban az esetben, ha BKV buszágazatát kiszervezik magáncégekhez, amire komoly esély van.
Operatív és érdemi egyeztetésnek nevezték a tárgyaló felek a BKV finanszírozásának ügyében, a Parlamentben tartott pénteki tárgyalást. Tarlós István főpolgármester és Varga Mihály államtitkár egyetértett abban, hogy túl kell lépni az egyszeri támogatások időszakán. A tárgyalást követően Tarlós István arról tájékoztatott, hogy most már „mindenki tisztában van a probléma részleteivel, a határidőkkel és a kijelölhető irányokkal.” Mint mondta, a megbeszélés óvatosan optimistává és várakozóvá tette a fővárost, hiszen reálisakká és kielégíthetővé váltak a kormányzati feltételek. A főpolgármester hozzátette azt is, hogy irányt tudtak keresni az adósságállomány kezelésének módozataira is. A 2013-tól induló, hosszabb távú működésről szólva elmondta, hogy a részletes javaslat erre vonatkozóan is elkészült, mely legkésőbb kedden kerül a kormány asztalára.
Varga Mihály tájékoztatása szerint a tárgyaló felek kölcsönösen érdekeltek abban, hogy a főváros legnagyobb vállalata működőképes maradjon, azonban a kormány nem tudja átvenni a fővárostól a BKV-ra vonatkozó tulajdonosi jogosítványokat. Emlékeztetett, hogy 2010-2011-ben 140 milliárd forint támogatást nyújtott a kormány a fővárosnak a BKV működtetése érdekében. Azonban - tette hozzá - fontos, hogy „az egyszeri, rendkívüli támogatások és kiegészítések időszakán túl tudjunk lépni, és egy olyan finanszírozási időszak következzen el a BKV életében, amikor egy rendszerszintű működésre tud a cég átállni" |