E termékkategória új márkáinak belépése ellenére még mindig marad szabad rés a piacon. A verseny azonban erősödik, az eredeti üdítőket többlépcsős, párhuzamos import mechanizmuson keresztül hozzák be, az üzletek polcain változatlanul megjelennek, bár kisebb mennyiségben, miközben belépnek új gyártók is.
Júliusban és augusztusban a Heineken oroszországi vállalatcsoportja többféle alkoholmentes italra kért megfelelőségi nyilatkozatot, gyakorlatilag gyártási engedélyt – közölte a Kommerszant című népszerű orosz napilap, a Szövetségi Akkreditációs Szolgálat adatbázisára hivatkozva. A termékeket Royal Cola Original, Royal Cola Zero, Tony Lemony Orange és Tony Lemony Lemon néven forgalmazzák majd.
Az italok – amelyek a Heineken orosz gyáraiban készülnek - üveg, műanyag palack és
alumínium doboz formájában kerülnek az üzletekbe. A holland Heineken a harmadik legnagyobb sörgyártó Oroszországban, márkaportfóliójába tartozik az Amstel, az Okhota, a Three Bears, a Stepan Razin és más márkák. Szentpéterváron, Jekatyerinburgban, Irkutszkban, Nyizsnyij-Novgorodban, Novoszibirszkben, Habarovszkban és Sterlitamakban vannak üzemei. Bevételük 2021-ben 12,5 százalékkal, 36,9 milliárd rubelre nőtt.
A Kommerszant cikkében az interjúalany megjegyzi, hogy a Heinekennek már eddig is volt tapasztalata a limonádégyártás terén, így részükről ez különösen logikus lépés, hogy kihasználják a Coca-Cola és a Pepsi gyártási mennyiségének kiesését. Mint köztudott, a háború miatti válság kitörésével a Coca-Cola felfüggesztette termelését az Orosz Föderációban, a PepsiCo pedig leállította a Pepsi, a Mirinda és a 7Up gyártását. Ugyanakkor a Coca-Cola gyártó Multon Partners (korábban Coca-Cola HBC) Dobry márkanév alatt gyárt most szénsavas italokat, a PepsiCo pedig bővítette Evervess és Russky Dar termékcsaládját. Az importált (például lengyel) Coca-Colát továbbra is könnyű megtalálni az élelmiszeráruházak polcain.
A Kommerszant által meginterjúvolt szakemberek szerint a választék bővítése növelheti a nagyvállalat értékét, holott ez inkább csak ésszerű reakció a piaci változásokra. A NielsenIQ adatai szerint májustól júliusig a helyi szódamárkák részesedése 19,8%-ról 25,3%-ra nőtt, január-augusztusi eladásai pénzben kifejezve 22,6%-kal, volumenben pedig 1,3%-kal nőttek éves összevetésben.
A Famous Amazing Brands (Vanilla Flight és Anarchy) egyik alapítója, Anton Sztyelmakov megjegyzi, hogy „a minőséget komolyan vevő cégek” általában európai gyártóktól vásárolnak koncentrátumokat, amelyek importja most már Törökországon és Kazahsztánon keresztül is lehetséges. A szakember szerint a Heineken egy hónapon belül kihelyezheti új termékekeit az üzletekbe, amelyek piacra dobása minimális befektetést igényel. Egyedüli nehézségként az alumíniumdoboz hiányát és a CO2-ellátás nehézségeit említik.
Ami a sört illeti, Alekszej Akszel, a Volkovskaya Brewery vezérigazgatója szerint az Orosz Föderációan a sörtermelés az év első felében nőtt, éppen az import csökkenése miatt, ezt megelőzően a piac általában stabil volt. A 2010-es években a Baltika (amely a Carlsberg csoport része) már gyártott szénsavas italokat. Anton Sztyelmakov szerint van helye a piacon az új szénsavas italmárkáknak, jóllehet, mindenki tudja, hogy a Dobry márka erőssége nem hasonlítható össze a Coca-Coláéval.
A két nagy világcég helyi termelésének kiesésével átrendeződött az üdítőitalgyártás Oroszországban, de hiányról nem lehet beszélni, sőt, erősödnek a piaci pozíciók, és a legnagyobb szereplők egyre intenzívebben fejlesztik a választékot.