4p

A szénsavas italok, a Coca-Cola és a Pepsi oroszországi gyártásának leállítása miatt hirtelen érdekelni kezdték a sörpiac helyi vezető cégeit. Az orosz Heineken úgy döntött, elindítja saját termékcsaládját, kóla, narancs és citrom ízekkel.

E termékkategória új márkáinak belépése ellenére még mindig marad szabad rés a piacon. A verseny azonban erősödik, az eredeti üdítőket többlépcsős, párhuzamos import mechanizmuson keresztül hozzák be, az üzletek polcain változatlanul megjelennek, bár kisebb mennyiségben, miközben belépnek új gyártók is.

Júliusban és augusztusban a Heineken oroszországi vállalatcsoportja többféle alkoholmentes italra kért megfelelőségi nyilatkozatot, gyakorlatilag gyártási engedélyt – közölte a Kommerszant című népszerű orosz napilap, a Szövetségi Akkreditációs Szolgálat adatbázisára hivatkozva. A termékeket Royal Cola Original, Royal Cola Zero, Tony Lemony Orange és Tony Lemony Lemon néven forgalmazzák majd.

A kólákat Royal Cola Original és Royal Cola Zero néven fogják forgalmazni. Fotó: Depositphotos
A kólákat Royal Cola Original és Royal Cola Zero néven fogják forgalmazni. Fotó: Depositphotos

Az italok – amelyek a Heineken orosz gyáraiban készülnek - üveg, műanyag palack és
alumínium doboz formájában kerülnek az üzletekbe. A holland Heineken a harmadik legnagyobb sörgyártó Oroszországban, márkaportfóliójába tartozik az Amstel, az Okhota, a Three Bears, a Stepan Razin és más márkák. Szentpéterváron, Jekatyerinburgban, Irkutszkban, Nyizsnyij-Novgorodban, Novoszibirszkben, Habarovszkban és Sterlitamakban vannak üzemei. Bevételük 2021-ben 12,5 százalékkal, 36,9 milliárd rubelre nőtt.

A Kommerszant cikkében az interjúalany megjegyzi, hogy a Heinekennek már eddig is volt tapasztalata a limonádégyártás terén, így részükről ez különösen logikus lépés, hogy kihasználják a Coca-Cola és a Pepsi gyártási mennyiségének kiesését. Mint köztudott, a háború miatti válság kitörésével a Coca-Cola felfüggesztette termelését az Orosz Föderációban, a PepsiCo pedig leállította a Pepsi, a Mirinda és a 7Up gyártását. Ugyanakkor a Coca-Cola gyártó Multon Partners (korábban Coca-Cola HBC) Dobry márkanév alatt gyárt most szénsavas italokat, a PepsiCo pedig bővítette Evervess és Russky Dar termékcsaládját. Az importált (például lengyel) Coca-Colát továbbra is könnyű megtalálni az élelmiszeráruházak polcain.

A Kommerszant által meginterjúvolt szakemberek szerint a választék bővítése növelheti a nagyvállalat értékét, holott ez inkább csak ésszerű reakció a piaci változásokra. A NielsenIQ adatai szerint májustól júliusig a helyi szódamárkák részesedése 19,8%-ról 25,3%-ra nőtt, január-augusztusi eladásai pénzben kifejezve 22,6%-kal, volumenben pedig 1,3%-kal nőttek éves összevetésben.

A Famous Amazing Brands (Vanilla Flight és Anarchy) egyik alapítója, Anton Sztyelmakov megjegyzi, hogy „a minőséget komolyan vevő cégek” általában európai gyártóktól vásárolnak koncentrátumokat, amelyek importja most már Törökországon és Kazahsztánon keresztül is lehetséges. A szakember szerint a Heineken egy hónapon belül kihelyezheti új termékekeit az üzletekbe, amelyek piacra dobása minimális befektetést igényel. Egyedüli nehézségként az alumíniumdoboz hiányát és a CO2-ellátás nehézségeit említik.

Ami a sört illeti, Alekszej Akszel, a Volkovskaya Brewery vezérigazgatója szerint az Orosz Föderációan a sörtermelés az év első felében nőtt, éppen az import csökkenése miatt, ezt megelőzően a piac általában stabil volt.  A 2010-es években a Baltika (amely a Carlsberg csoport része) már gyártott szénsavas italokat.  Anton Sztyelmakov szerint van helye a piacon az új szénsavas italmárkáknak, jóllehet, mindenki tudja, hogy a Dobry márka erőssége nem hasonlítható össze a Coca-Coláéval. 

A két nagy világcég helyi termelésének kiesésével átrendeződött az üdítőitalgyártás Oroszországban, de hiányról nem lehet beszélni, sőt, erősödnek a piaci pozíciók, és a legnagyobb szereplők egyre intenzívebben fejlesztik a választékot.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság MNB: minél tovább tart az árrésstop, annál inkább átháríthatják a fogyasztókra
Herman Bernadett | 2025. június 26. 15:01
Magas infláció, alacsony GDP, és gyenge vállalati hitelezés – erről ír az MNB a friss Inflációs jelentésében. Az árrésstopok meghosszabbításánál nagy a kockázat, hogy a veszteséget áthárítják a kereskedők a fogyasztókra, az inflációs hatás csak átmeneti lesz. 
Makro / Külgazdaság Vészjósló hír érkezett Németországból
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 13:09
Nem állnak jól a cégek.
Makro / Külgazdaság Már nyár előtt elkezdték a kikapcsolódást a magyarok
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 08:31
Megérkeztek a turisztikai szálláshelyek adatai.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton kapott egy új feladatot
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 08:08
A miniszter Kínában tárgyalt.
Makro / Külgazdaság Jött egy ígéretes hír: a kanyarban már ott van a gazdaság erősödése?
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 06:18
Erre utalnak a jelek egy londoni elemzőház szerint.
Makro / Külgazdaság Légzsákhiba miatt 2,5 millió autót hívnak vissza Franciaországban
Privátbankár.hu | 2025. június 25. 19:21
2,5 millió hibás, ütközéskor felrobbanó légzsákkal felszerelt autó visszahívását rendelték el Franciaországban, amelyek már több halálesetet is okoztak.
Makro / Külgazdaság Nem hozott meglepetést júniusban a GKI konjuktúraindexe
Privátbankár.hu | 2025. június 25. 15:43
Kijött a GKI Gazdaságkutató Zrt. legfrissebb jelentése. 
Makro / Külgazdaság Májusban nőtt az új autótulajdonosok száma az EU-ban
Privátbankár.hu | 2025. június 25. 13:37
Májusban nőtt a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban az európai autógyártók képviseleti szerve, az ACEA jelentése szerint. Az elektromos autók részaránya az EU-ban nőtt, Magyarországon viszont csökkent.
Makro / Külgazdaság Magyar gazdaság: besültek a rakéták
Herman Bernadett | 2025. június 25. 13:11
A magyar gazdaság élénkülése a vártnál lassabb ütemben halad, amit elsősorban az alacsony fogyasztói és üzleti bizalom, illetve a kedvezőtlen külső környezeti tényezők hátráltatnak – hangzott el az ING Bank sajtótájékoztatóján.
Makro / Külgazdaság Zuhantak tavaly a közvetlen külföldi beruházások Közép-, Kelet- és Délkelet Európában
Privátbankár.hu | 2025. június 25. 12:57
Negyedével csökkent mennyiségük a bécsi wiiw gazdaságkutató intézet frissen közzétett tanulmánya szerint. Néhány országban viszont, közöttük Magyarországon, növekedés volt tapasztalható.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG