Fotó: MTI/Hszinhua |
A Hszinhua kínai ügynökség már közölt is egy képet arról, ahogy a kormányfő kiszáll a repülőből a sanghaji repülőtéren. Orbán Viktort, akit felesége is elkísért az útra, egy kínai kislány és egy kisfiú fogadta virágcsokrokkal.
A kínai államfővel is tárgyal
A miniszterelnök a november 5-én Sanghajban megnyíló első Kínai Nemzetközi Import Expo (CIIE) eseményein vesz részt. Előbb felszólal az Expo helyszínén zajló nemzetközi gazdasági és ipari fórum plenáris ülésén, majd Hszi Csin-ping kínai államfővel és a többi részt vevő ország delegációvezetőjével együtt megtekinti a kiemelt pavilonokat.
A hétfői nap folyamán a tervek szerint kétoldalú megbeszélést is folytat a kínai elnökkel. Kedden megnyitja a magyar országpavilont, majd a legnagyobb kínai vállalatok vezetőivel tárgyal.
A magyar kormányzati delegáció tagja Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, valamint Nagy István agrárminiszter is.
Magyarország a díszvendég
A CIIE-t több mint 130 ország és térség, köztük Magyarország részvételével rendezik meg. A november 10-éig tartó eseményen mintegy 2800 cég állít ki, és Magyarország lesz az expo egyik díszvendége Brazília, Kanada, Egyiptom, Németország, Indonézia, Mexikó, Pakisztán, Oroszország, Dél-Afrika, Vietnam és Nagy-Britannia mellett.
Az expo rendezői azzal számolnak, hogy több mint 80 ezer kínai és külföldi cég vesz részt vásárlóként a kiállításon. Emellett 300 ezer érdeklődő látogathat ki az eseményre.
Kínai autóipari cég jön Magyarországra
Az expo előtt Szijjártó Péter már megnyitott egy magyar kereskedelmi központot Sanghajban. Szerinte hat további kínai nagyvárosban is lesz kereskedelmi képviseletünk, ami biztosítja a magyar vállalkozásoknak az érvényesülés lehetőségét az ottani piacon.
A külgazdasági és külügyminiszter egyúttal bejelentette, hogy küszöbön áll egy megállapodás a világ egyik legnagyobb kínai autóipari beszállító vállalatával. Több mint 110 millió dolláros kelet-magyarországi beruházásról van szó, a részleteket és a cég nevét hamarosan nyilvánosságra hozzák.
Lenne miről beszélni
Az átlátszó.hu összeállítása szerint ugyanakkor számtalan korábban belengetett kínai-magyar óriásprojektből nem lett semmi. Nem megy kínai gyorsvasút a reptérre, és nem épült meg a V0-ás jelzéssel elhíresült, Budapestet elkerülő vasúti körgyűrű sem. Nem jött meg a pénz a napelem-gyárra, és a szolnoki citromsavgyár sem épült még fel.
Van azért egy kínai projekt, amely ebben a pillanatban úgy tűnik, hogy akár még meg is valósulhat: a Budapest-Belgrád vasútvonal felújítása. Ez jelenlegi számítások szerint 750 milliárd forintba kerülne, aminek nagy részét kínai hitelből fedezné a kormány.