6p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A német autógyárak számára egy amúgy is kihívásokkal teli időszakban ütött be a koronavírus-járvány miatti összeomlás. Úgy tűnik, hogy állami segítség nélkül nagyon nehéz lesz számukra a kilábalás. Ha a német kormány a cégek hóna alá nyúl, az Magyarország számára is nagy segítség lesz.

Számos olyan változás volt a közelmúltban, amely erősen érintette az európai autógyárakat, például az EU-ban januártól szigorodó környezetvédelmi előírások, az elektromos hajtás terjedése, az amerikai-kínai kereskedelmi háború, de az önvezető járművek belátható időn belüli megjelenését a kereskedelmi forgalomban is ide sorolhatjuk.

Mindez pénzügyi, technikai és menedzsment szinten is komoly megoldandó feladatokkal járt, illetve jár a jövőben. Ebben a helyzetben más sem kellett a nagy német vállalatoknak, mint a mostani járvány, amely előbb az általuk működtetett értékláncokat zúzta szét, amikor a Kínában működő beszállítóik leálltak, majd a fogyasztók karanténba kerülésével a keresleti oldal is lenullázódott.

Ugyan világszerte mind a jegybankok, mind a kormányok igyekeztek mentőövet dobni a piaci szereplőknek, ám a megugró munkanélküliség és a várható vállalati csődhullám könnyen lehet, hogy megakadályozza a politikusok által hőn áhított V alakú válságot, vagyis a gyors összeomlás utáni hasonlóan gyors visszapattanást. Ma már ott tartunk, hogy egyre több szakértő – például  Jerome Powell, az amerikai jegybank elnöke - véli úgy, hogy a talpra állás a korábban reméltnél több időt vehet igénybe, és így a válság grafikonja inkább U betűre hasonlít majd.

Az autógyártók újra roncsprémiumot szeretnének

Ugyanakkor ahhoz, hogy ne legyen még ennél is rosszabb helyzet, arra lenne szükség, hogy a fogyasztói bizalmat mielőbb helyreállítsák, és az emberek kezdjenek el vásárolni, például autót. Ehhez azonban az autógyárak szerint jó lenne kézzelfogható segítség a lakosságnak.

Az ötlet egyébként nem előzmény és példa nélküli. 2009-ig kell visszamenni az időbe, amikor egy internetes közönség-szavazáson az év új szava a roncsprémium (Abwrackprämie) lett, megelőzve a rossz bankot (bad bank) és a sertésinfluenzát.

Óvintézkedések mellett indult újra Kecskeméten a Mercedes-gyár
Óvintézkedések mellett indult újra Kecskeméten a Mercedes-gyár

Nem véletlenül terjedt el és lett népszerű az akkor kreált szó, hiszen a támogatási forma révén nagyon sok német vásárolt új autót, és segítette újra lendületbe jönni a német gazdaságot. Egy évtizede Berlin 5 milliárd eurót költött az autóvásárlást ösztönző programra, amely olyan sikeres volt, hogy rövid időn belül számos más ország, így Franciaország, az Egyesült Királyság és Olaszország is bevezette.

Most viszont Angela Merkel kormánya egyelőre nem tett lépéseket, ennek hátterében állítólag a dízelbotrány miatti bizalomvesztés állhat. Pedig május 5-én a Financial Times információi szerint volt egy komoly videokonferencia, ahol a kancellár, a fontosabb miniszterei, a nagyhatalmú járműipari lobbiszervezet, a VDA, valamint a Volkswagen, a Daimler és a BMW vezetői vettek részt. A brit lap értesülései szerint azonban ez eredménytelenül zárult.

Merkelék állítólag arra tettek csak ígéretet, hogy megvizsgálják a roncsprémium lehetőségét, és más gazdasági intézkedések mellett június elején döntenek a kérdésről.

Érvek és ellenérvek sokasága ütközik

Ez viszont az autógyárak vezetőinek nagyon nem tetszett. Herbert Diess, a világ legnagyobb autógyártója, a Volkswagen vezérigazgatója azt hangsúlyozta, hogy az ösztönző rendszernek hatalmas, széles körű és azonnali hatása lenne Európa legnagyobb gazdaságára, mivel a roncsprémium nem csak a nagynevű gyártók számára jelentene segítséget, hanem a beszállítóknak és kereskedőknek is.

A VW lett a dízelbotrány nagy vesztese
A VW lett a dízelbotrány nagy vesztese

A Daimler vezére, Ola Kallenius azt mondta, hogy a roncsprémiumról való döntés halasztása azért is aggasztó, mivel sok ügyfél éppen azért vár ki a vásárlással, mert bízik az állami támogatás bevezetésében. Most viszont egy bizonytalan helyzet alakult ki, amelyben minden fél veszít. A BMW első embere, Oliver Zipse pedig azt jelezte, hogy az ösztönző rendszer szükséges, különben sokkal nagyobb nehézségek árán tud csak a szektor kilábalni ebből a válságból.

Persze a Merkel-kormány sincs könnyű helyzetben. Egyrészt szeretnének erőt mutatni az autógyártók felé, akik korábban meghamisították az emissziós adatokat. Másrészt viszont nyomás nehezedik rájuk, hogy dobjanak mentőövet az ország egyik fontos iparágának, amely nem mellesleg 3 millió embernek ad munkát.

Hogy még bonyolultabb legyen a helyzet, a legutóbbi választás nagy nyertese, a Zöldek határozottan elutasították, hogy az autógyártók kedvezményeket kapjanak. Ők sokkal inkább a közösségi közlekedésre és a kerékpár-vásárlás támogatására adnának pénzt. A járműipari cégek ezzel szemben azzal érvelnek, hogy az új járművek sokkal kevesebb káros anyagot bocsátanak ki, mint amelyeket lecserélnek, így az átlagos szén-dioxid-kibocsátás csökkenését is magával hozná egy ilyen lépés.

Van még egy érv, amely az autógyártók ellen szól: a szektor vállalatai annak ellenére fizettek ki összességében 5 milliárd euró osztalékot, hogy egyértelmű volt a járvány gazdasági hatása, és mintegy 200 ezer alkalmazott számára kértek az utóbbi hetekben bértámogatást.

Nem csak a németeken segítene a roncsprémium

Miközben a német támogatási forma egyelőre lóg a levegőben a magyar gazdaság számára is fontos kérdés, hogy bevezetik-e a roncsprémiumot. Magyarországon ugyanis a legfontosabb iparág az autógyártás, amely a márciusi adatok szerint erős visszaesést szenvedett el. Mivel a külkereskedelem és a GDP szempontjából is kulcsfontosságú a szektor, így nagy szükség lenne arra, hogy az autógyártók visszaálljanak a járvány előtti termelési szintre.

A magyar gazdaságpolitika ugyan tett gesztusokat az autóipari cégek felé, hiszen a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. bekerült a Magyar Nemzeti Bank kötvényvásárlási programjába, míg a bértámogatási program keretében bevezetett K+F változat az Audi számára jelenthet plusz pénzt.

Ugyanakkor a magyar piac mérete elenyésző a vállalatok termeléséhez képest, így hiába indult újra egy műszakban a termelés, a három műszakos teljes kapacitásra csak akkor fognak visszaállni a cégek, ha a nagy piacaikon ismét élénk keresletet várnak majd. Ennek pedig előfeltétele, hogy a nagy felvevőpiacaikon beinduljanak a vásárlások.

Így szükség lenne arra, hogy felpörögjenek a németországi vásárlások, de emellett a brit, az amerikai és persze a kínai igények növekedésére is szükség lenne. Ha ezeken a piacokon ismét kelendőek lesznek a német vállalatok autói, akkor vélhetőleg a magyar kormány gazdaságért felelős tagjainak szívéről is nagy kő fog legördülni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Dániáról vehetne példát mindenki, Magyarország e mutatóban nem a sor végén végzett 2024-ben
Privátbankár.hu | 2025. április 22. 12:47
Európai szinten csökkent az államháztartási hiány, de nőtt az államadósság aránya a GDP-hez viszonyítva. Miként teljesítettek az egyes országok?
Makro / Külgazdaság Megint begyűjtött 42 milliárdnyi forrást a magyar kormány – a korábbiaknál ráadásul olcsóbban
Privátbankár.hu | 2025. április 22. 12:16
Megemelt értékesítés mellett döntött az ÁKK.
Makro / Külgazdaság Kellemetlen meglepetést okozott a lengyel ipar
Privátbankár.hu | 2025. április 22. 11:38
Ennél jobb adatra számítottak az elemzők.
Makro / Külgazdaság Kérdezzen Ön is Jaksity Györgytől! Ma délután, a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. április 22. 07:39
A volt tőzsdeelnök, a Concorde Értékpapír Zrt. alapító elnöke 15 óra 30 perckor lesz a szokás szerint egyórás élő adásunk vendége.
Makro / Külgazdaság Gazdasági kérdésekről tárgyalt az amerikai alelnök Indiában, rögtön született is egy újabb vám
Privátbankár.hu | 2025. április 22. 07:04
Jórészt magánjellegű látogatáson járt J. D. Vance Indiában, de azért beszélgetett a miniszterelnökkel a kétoldalú kereskedelmi megállapodásról is.
Makro / Külgazdaság Viszik, mint a cukrot: miért szerelmes a fél világ ezekbe a táskákba?
László Éva Lilla | 2025. április 21. 16:39
Helycserés támadás történt a luxusiparban: a Hermès letaszította trónjáról a francia Louis Vuitton Moet Hennessy cégcsoportot. Utánajártunk, mi állhat az elsősorban ikonikus táskáiról ismert párizsi központú cég sikerének hátterében. 
Makro / Külgazdaság Ettől ki fog borulni Putyin: van, amiben nagyon egyetért Trump és az EU
Privátbankár.hu | 2025. április 21. 14:46
A vámháború közepette is találni olyan témát, amiben az amerikaiak és az EU is talál magának pozitívumot – az oroszok viszont nagyot koppanhatnak a végén. 
Makro / Külgazdaság Kína komoly figyelmeztetést küldött mindenkinek, aki szóba áll Trumppal
Privátbankár.hu | 2025. április 21. 07:53
Mindenki úgy tárgyal, ahogy akar, de aki Kínára nézve hátrányos alkut köt, az megnézheti magát – így összegezhető Peking üzenete.
Makro / Külgazdaság Balogh Petya: Trump a vámokkal az Amerika iránti bizalmat is kidobta az ablakon – Klasszis Podcast
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. április 20. 17:12
A startupper, az STRT Holding vezérigazgatója a Klasszis Podcastban elmondta véleményét a vámháborúról, arról, hogy az milyen változásokat idézhet elő, hogyan reagálhat arra Kína, s végül, de nem utolsósorban tényleg profitálhat-e abból Európa, s azon belül Magyarország. Szó esett arról, hogyan éleszthető fel a már egy ideje tetszthalott állapotban lévő hazai kockázatitőke-piac, valamint arról is, hogyan érdemes hozzáállnunk a mesterséges intelligenciához?
Makro / Külgazdaság Már repülőgépek is a vámháború áldozatául estek
Privátbankár.hu | 2025. április 20. 15:21
Nem vették át, visszatért.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG