5p

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az intézményi reform újra az EU napirendjére került, az Európai Parlament, a Bizottság és a nagy tagállamok mind támogatják a módosításokat. Az egyre veszélyesebb geopolitikai környezet, a globális klíma- és ökológiai válság, valamint a parázsló társadalmi és politikai elégedetlenség akadályozza a gyors visszatérést a politikai stabilitáshoz. Káncz Csaba jegyzete.

 

Az intézményi reform menete egyre nagyobb teret hódít az EU-ban. Több mint egy évtized telt el szerződésmódosítás nélkül és az elmúlt évben egyre nagyobb lendületet kapott az erről folyó  vita.

A demokratikus hitelesség megerősítése

Az uniós reformviták fő törekvése, hogy válaszképesebb, elszámoltathatóbb és demokratikusabb intézményrendszert hozzanak létre. A leginkább elkötelezett politikai szereplő ebben a tekintetben az Európai Parlament, amely számos reformötletet terjesztett elő az elmúlt években. A legfontosabb, hogy 2017-ben elfogadta az úgynevezett Verhofstadt- és Brok/Bresso-jelentést – és annak további intézményi fejlesztésére vonatkozó javaslatait az EU szerződésmódosításával, vagy anélkül.

A jelentés többek között javasolta az Európai Bizottság méretének csökkentését, az egyhangú szavazás helyett a minősített többségi szavazás a Tanácsban és a népszavazás lehetőségének bevezetését Uniós szinten. Ezenkívül az Európai Parlament támogatta a vezető jelölt („Spitzenkandidaten”) bizottsági megválasztási eljárás hivatalos elismerését és 2022-ben új európai választási törvényt javasolt, beleértve az egész EU-ra kiterjedő transznacionális listákat.

Még jobb intézményrendszer az Európai Unióban. Fotó: Depositphotos
Még jobb intézményrendszer az Európai Unióban. Fotó: Depositphotos

Az intézményi erózió megelőzése

Több éven keresztül az volt az uralkodó nézet, hogy az EU „polikrízisben” működik – egy egymást erősítő válságok szakaszában - például az euróválság, migrációs válság, jogállami válság, Brexit, a Covid-19 járvány, és az orosz agresszió közepette. Ebben a helyzetben inkább a mindennapi túlélés volt a cél, mintsem hosszú távú stratégiák megvalósítása. Amíg a körülmények nem javulnak, észszerűnek  tűnt az összpontosítás a válságkezelésre, miközben és elhalasztották az átfogó reformprojekteket.

De az új kihívások folyamatosan csak hozzáadódnak a meglévőkhöz, így az európai „poliválság” egyre inkább „permakrízissé” alakult.

Az egyre veszélyesebb geopolitikai környezet, a globális klíma- és ökológiai válság, valamint a még mindig parázsló társadalmi és politikai elégedetlenség akadályozza a gyors visszatérést a politikai stabilitáshoz. Ennek az elhúzódó válsághelyzetnek köszönhetően fennáll annak a veszélye, hogy az uniós kormányzás számos problémája, krónikussá válik, és az integrációs eredmények fokozatos erodálódnak.

Márpedig ha a válságoknak nem lesz vége belátható időn belül, a szükséges reformok további elhalasztása nem javít a helyzeten, hanem inkább növeli az erózió kockázatát. Ezért jobb megközelítés lenne a szükséges reformok mielőbbi kezelése lehetőleg a nemzetek feletti alkotmányos rend esetleges szétesésének és hanyatlásának megelőzése érdekében.

Ellenállni a zsarolásoknak

Még ha az intézményi reformok nem is biztosítják a gyors megoldást a permakrízis összes problémájára, segíthetnek megerősíteni az EU ellenálló képességét akut válsághelyzetben. E tekintetben az egyik kiemelkedő kérdés az EU kiszolgáltatottsága az egyes tagállamok által okozott blokádokkal szemben – amikor egyes nemzeti kormányok igyekeznek előmozdítani saját napirendjüket más tagállamok és a közös európai érdek kárára.

Ennek a sebezhetőségnek a fő oka a Tanács egyhangú szavazati követelménye számos kulcsfontosságú politikai területen. 2020-ban a lengyel és a magyar kormány ezt kihasználva megvétózta az EU többéves pénzügyi keretét a jogállamiság feltételrendszerének gyengítése érdekében. Ugyanebben az évben Ciprus ideiglenesen megvétózta az EU-t szankciók bevezetése Fehéroroszország ellen, nyomást gyakorolva az uniós partnerekre, hogy Törökország ellen is lépjenek fel a gázfúrás miatt tevékenységek a Földközi-tenger vitatott vizein.

Tavaly és idén Magyarország többször is élt vétójogával, blokkolva az EU közös kül- és biztonságpolitikai álláspontját, beleértve az Oroszországgal szembeni szankciókat is.

Az ilyen blokkoló viselkedés elkerülése érdekében az EU-nak túl kell lépnie az egyhangúság követelményén a lehető legtöbb területen – beleértve, de nem kizárólag a közös kül- és biztonságpolitikát. Elméletben ez a szerződés módosítása nélkül is megvalósítható az úgynevezett „passerelle klauzulák” segítségével, amelyek a legtöbb szakpolitikai területen lehetővé teszik a minősített többségi szavazásra való átállást.

Lefektetni a bővítés alapjait

Az Ukrajna elleni orosz támadás és Ukrajna, Moldova, valamint Grúzia azt követő EU-tagsági kérelmei miatt újra napirendre került az EU-bővítés kérdése. A tagállamok nagyjából egyetértenek abban, hogy az EU geopolitikai érdeke a „társult országok triójának” valamint a nyugat-balkáni országok csatlakozásának megkönnyítése egy ésszerű időkeretben.

Ezek a csatlakozások azonban az EU-t is heterogénebbé tennék, és a meglévő uniós eljárások hatékonytalansága még jobban kiütközne több tagállam esetén. Több kormány (köztük Németország, Franciaország és Spanyolország) ezért a belső intézményi reformot elengedhetetlen előfeltételnek tekinti. Ez biztosítaná, hogy az EU továbbra is együtt tudjon működni 30, 35 vagy még több tagállammal – ahogyan az EU 2004–2013-as keleti bővítéseit is jelentős szerződésreformok előzték meg, amelyek a Lisszaboni Szerződésben csúcsosodtak ki.

Összességében elmondható, hogy noha a javasolt változtatások egy része a szerződés módosítása nélkül is megvalósítható, a szóban forgó kérdések sokfélesége magában hordozza az elmerülés veszélyét a  vitákba. Az EU reformszükségletei kezelésének leghatékonyabb módja ezért egy új szerződési egyezmény elindítása.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Vučić: Pánikra semmi ok, január végéig van üzemanyag-tartaléka Szerbiának
Privátbankár.hu | 2025. december 3. 17:46
Nem kapta meg a pancsovai olajfinomító működéséhez szükséges engedélyt Szerbia, ezért az ország kénytelen az üzemanyag-tartalékaira hagyatkozni. A szerb elnök szerint várni kell majd a benzinkutakon, de ellátási hiány nem várható. A Kormányinfón a Privátbankár megkérdezte Gulyás Gergelyt, egyeztetett-e a kormány a Mollal a NIS esetleges felvásárlásáról.
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péter perrel fenyegetőzik, hogy továbbra is érkezhessen orosz gáz Magyarországra
Privátbankár.hu | 2025. december 3. 15:11
Az Európai Tanács és a parlament is áldását adta arra, hogy a jövő év végétől ne lehessen orosz cseppfolyós gázt vásárolni az uniós tagállamoknak. A vezetékes gázt 2027 őszétől vezetnék ki, ez azonban nem tetszik a magyar külügyminiszternek, aki hangot is adott az elégedetlenségének.
Makro / Külgazdaság Versenyt fut Brüsszel az idővel, hogy bevihessen egy gyomrost Orbán Viktornak és Vlagyimir Putyinnak
Litván Dániel | 2025. december 3. 14:39
Alig két hete maradt Ursula von der Leyennek, hogy keresztülverjen a tagállamokon egy működő tervet Ukrajna további támogatására. De a részletek még zavarosak, és nem csak Orbán Viktort kellene beállítani a sorba.
Makro / Külgazdaság Megnyitott, és oroszul üdvözölte vásárlóit a budapesti Basket Plusz
Privátbankár.hu | 2025. december 3. 14:03
Több száz boltból álló hálózatot alakítani az orosz Svetofor-csoport, amely szerdán megnyitotta első magyarországi üzletét Budapesten. A Basket Plusznál három hete járt a Privátbankár, akkor még csak a raklapokat és a kasszasorokat láttuk. 
Makro / Külgazdaság Lemondott a fordító- és tolmácsegyesület elnöke a moszkvai fordításbotrány után
Privátbankár.hu | 2025. december 3. 13:43
Az egyesület tagja volt az az orosz-magyar tolmács is, aki Orbán Viktor mellett ült a miniszterelnök moszkvai látogatása során, és Vlagyimir Putyin szavait fordította. Az egyesület elnöksége reagálni akart volna az esetre.
Makro / Külgazdaság Kemény lépésre készül az EU: megvan, mikor kell elbúcsúzni az orosz gáztól
Privátbankár.hu | 2025. december 3. 11:35
Így ütemeznék a leválást.
Makro / Külgazdaság Elképesztő robbanást hozott az Otthon Start
Privátbankár.hu | 2025. december 3. 10:07
Sosem látott folyamat zajlott a hitelpiacon.
Makro / Külgazdaság Óriási pofont kaphat a kormány: megint elbukunk egy kalapnyi uniós pénzt?
Privátbankár.hu | 2025. december 3. 08:47
December 31-én jöhet a forrásvesztés.
Makro / Külgazdaság Már készülnek az Orbán-kormány megkerülésére Brüsszelben?
Privátbankár.hu | 2025. december 3. 08:26
Erre utalnak a jelek.
Makro / Külgazdaság Putyin az utolsó rubelt is a háborúra költi?
Király Béla | 2025. december 3. 05:42
Donald Trump különmegbízottja Vlagyimir Putyin érdekei mentén próbálja lezárni az ukrajnai háborút, amely immár Oroszország számára is egyre nehezebben elviselhető terhet jelent. Az amerikai szankciók ugyanis húsbavágónak tűnnek, hiszen Moszkva bevételei zuhannak, miközben a tartalékokat is folyamatosan égetik. Igaz, a szakértők úgy látják, a háborús agresszor Oroszország az utolsó erőforrásait is arra fordítja, hogy győztesként kerüljön ki az értelmetlen háborúból.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG