5p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A mostani tesztrepülés az első lépés az Artemis 3 felé, amely 1972 óta az első emberi küldetést fogja eredményezni a Holdra. 2019 őszén a NATO külügyminiszteri találkozóján született döntés arról, hogy a világűrt műveleti hadszíntérré nyilvánítják. Káncz Csaba jegyzete.

Trump volt elnök 2020 áprilisában kelt elnöki rendelete szerint "a világűrt az Egyesült Államok nem tekinti globális köztulajdonnak". A rendelet megnyitja az utat a Hold és az aszteroidák amerikai bányászati kihasználása előtt. Ennek keretében a NASA Artemis programja célul tűzi ki, hogy 2028-ig állandó emberi jelenlétet alakítson ki az USA a Hold felszínén.

Mi várható a mostani indítások sorozatában?

Az Artemis 1 egy személyzet nélküli tesztrepülés, amelyet a jelenlegi tervek szerint pénteken indít a NASA - a valaha összeállított legerősebb rakétával a floridai Kennedy Űrközpontból. A küldetés az első lépés az Artemis 3 felé, amely - 1972 óta az első - emberes küldetést fogja eredményezni a Holdra.

Az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) új SLS óriásrakétája, csúcsán az Orion kapszulával, miután kigördült a szerelőcsarnokból a floridai Cape Canaveralnál működő Kennedy Űrközpontban 2022. augusztus 16-án. Az Artemis nevet viselő új űrprogram az első útján Hold körüli pályára állítja a legénységet egyelőre nem szállító Orion kapszulát, amely a tervek szerint mintegy 40 nappal később tér vissza a Földre. A NASA a mostani tervek szerint pénteken indítja útnak az SLS óriásrakétát tesztelő Artemis 1-et. Fotó: MTI/EPA/Cristobal Herrera Ulashkevich
Az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) új SLS óriásrakétája, csúcsán az Orion kapszulával, miután kigördült a szerelőcsarnokból a floridai Cape Canaveralnál működő Kennedy Űrközpontban 2022. augusztus 16-án. Az Artemis nevet viselő új űrprogram az első útján Hold körüli pályára állítja a legénységet egyelőre nem szállító Orion kapszulát, amely a tervek szerint mintegy 40 nappal később tér vissza a Földre. A NASA a mostani tervek szerint pénteken indítja útnak az SLS óriásrakétát tesztelő Artemis 1-et. Fotó: MTI/EPA/Cristobal Herrera Ulashkevich

A projekt eddig nagymértékben túllépi az eredeti költségvetést. 2012-ben a tisztviselők úgy becsülték, hogy a rakéta fejlesztése és elindítása 6,5 ​​milliárd dollárba kerül - a jelenlegi árcédula 20 milliárd dollár a fejlesztésre és 4,1 milliárd dollár az indításra.

A tervek szerint a néhány évvel ezután induló Artemis 2-nek már űrhajósok lesznek a fedélzetén. Ez a küldetés hasonlítani fog az Apollo 8-hoz, amely megkerülte a Holdat, és hazaérkezett. Az űrhajósok hosszabb időt töltenek majd a Hold körül keringve, és mindent emberi legénységgel tesztelnek.

Az űrszonda a tervek szerint a Holdra utazik, néhány kis műholdat telepít, majd pályára áll. A NASA célja, hogy begyakorolja az űrrepülőgép kezelését, tesztelje a legénység körülményeit a Holdon és annak környékén, és biztosítson mindenkit arról, hogy az űrszonda és a benne tartózkodók biztonságosan visszatérhetnek a Földre.

A tesztelés nagyon fontos, mert a legénységet szállító Orion Crew Capsule-t igazi kihívások érik majd: egy hónapig a Hold űrkörnyezetében, egy nagy sugárzású környezetben. És ami nagyon fontos, tesztelni kell a hőpajzsot, amely védi a kapszulát és a benne lévőket, amikor 40 ezer kilométer/órás sebességgel visszatér a Földre. Ez lesz a leggyorsabb kapszula visszatérés az Apollo óta, ezért nagyon fontos, hogy a hőpajzs jól működjön.

És végül ez egy utazáshoz vezet a Hold felszínére, ahol az Artemis 3 – valamikor az évtized közepén – találkozik a SpaceX csillaghajóval és az átszálló személyzettel. Az Orion pályán marad, a Hold-csillaghajó pedig a felszínre viszi az űrhajósokat. A Hold déli sarkára mennek, hogy egy olyan területet nézzenek meg, amelyet a tudósok korábban még nem kutattak fel, hogy megvizsgálják az ottani vízjeget.

Az Artemisz az Apollóra emlékeztet. Mi változott az elmúlt fél évszázadban?

Az Artemis programot számos különböző cél vezérli. Ez magában foglalja az erőforrások helybeni („in situ”) hasznosítását, ami azt jelenti, hogy a rendelkezésre álló erőforrásokat, például a vízjeget és a holdtalajt használják élelmiszerek, üzemanyagok és építőanyagok előállítására.

A program a Hold- és az űrgazdaság kialakítását is segíti, kezdve a vállalkozókkal, mivel a SpaceX nagymértékben része ennek az első Hold felszíni küldetésének. A NASA nem tulajdonolja a csillaghajót, de ülőhelyeket vásárol, hogy az űrhajósok feljussanak a felszínre. A SpaceX ezután más célokra használja a csillaghajót – más hasznos terhek, magánűrhajósok és más országok űrhajósainak szállítására.

Ötven éves technológiai fejlesztés azt jelenti, hogy a Holdra menni most sokkal olcsóbb és technológiailag megvalósíthatóbb, és sokkal kifinomultabb kísérletek is lehetségesek, ha csak a számítástechnikára gondolunk. Ez az 50 év technológiai fejlődés teljesen megváltoztatta a játszmát.

Szinte bárki, akinek van anyagi forrása, küldhet űrhajót a Holdra, bár nem feltétlenül emberrel. A NASA „Commercial Lunar Payload Services” szerződtet magáncégeket, hogy személyzet nélküli leszállókat építsenek a Holdra.

A „woke” Artemis

A Biden-kormányzat kijelentette, hogy az Artemis 3-on, az első személyzettel rendelkező járaton legalább egy nő lesz a fedélzeten, és nagy valószínűséggel egy színes bőrű személy is. Lehet, hogy egy és ugyanaz. Sőt, több is lehet.

Kényes terület, katonai aspektus

Moszkva „elfogadhatatlannak” nevezte az „űr privatizációját”. Az orosz űrügynökség pedig agresszív tervnek nevezte, amellyel más planéták területét akarják elfoglalni. Ráadásul a NASA a Kongresszus jóváhagyása nélkül nem folytathat közvetlen kétoldalú űrkapcsolatot Kínával.

Trump 2019 nyarán indította útjára az amerikai űrhaderőt (U.S. Space Force), amely ezzel a hatodik fegyverneme lett a hadseregnek. A légierő 16 ezer katonájának átvezénylésével indult az űrhaderő, John Raymond, a légierő tábornokának vezetésével. Az űrhaderő egyik fő feladata az orosz- és kínai hiperszonikus rakéták elfogása.

2019 őszén a NATO külügyminiszteri találkozóján született döntés arról, hogy a világűrt műveleti hadszíntérré nyilvánítják a légtér, a szárazföld, a tengerek területei és a kibertér mellett. A katonai szövetség a döntés kapcsán kiemelte, hogy a Föld körül keringő mintegy kétezer műhold fele az észak-atlanti szövetség országaihoz tartozik.

(Káncz Csaba szerzői oldala itt érhető el.)

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Európai sztenderd szerinti vasút épül Kárpátalján és Nyugat-Ukrajnában 
Mester Nándor | 2024. november 14. 19:09
Az ukrán állami vasúttársaság uniós forrásokat is felhasznál a kötöttpályás hálózat korszerűsítéséhez. 
Makro / Külgazdaság Cipruson is magyar parkolási rendszer indult
Szakonyi Péter | 2024. november 14. 15:32
Kína és Hévíz után Cipruson is beindította parkolási rendszerét az EPS Global.  A magyar high-tech vállalkozás következő lépése Szerbia, ahol egy helyi cégen keresztül adják 40 város parkolási szoftver rendszerét.
Makro / Külgazdaság Gulyás Gergely elárulta, miért izgult jobban Trump miatt, mint a 2022-es választásokon
Privátbankár.hu | 2024. november 14. 13:10
Gulyás Gergely kancelláriaminiszter és Vitályos Eszter kormányszóvivő 10 órától ismét várta az újságírókat és a nézőket, hallgatókat. A Kormányinfót élőben közvetítettük.
Makro / Külgazdaság Ezt sem tűzi Rogán Antal a kalapjára: szeptemberben bezuhant az építőipar termelése
Privátbankár.hu | 2024. november 14. 08:30
Az egy évvel korábbihoz viszonyítva 8,2, az előző hónaphoz képest 2,7 százalékkal mérséklődött az építőipari termelés volumene.
Makro / Külgazdaság Nézze velünk élőben a Vitézy Dáviddal való beszélgetést a Klasszis Klub Live-ban!
Privátbankár.hu | 2024. november 13. 16:18
16 óra 30-tól egy órán át a Klasszis nevű YouTube-csatornán és az Mfor Facebook-oldalán nemcsak mi, hanem Önök is kérdezhetik az új Fővárosi Közgyűlés tagját.
Makro / Külgazdaság Harmadszor emelkedett idén az USA 30 éves jelzáloghiteleinek kamata
Privátbankár.hu | 2024. november 13. 15:37
Az Egyesült Államokban tovább emelkedett a 30 éves jelzáloghitelek kamata a november 8-án záródott héten – ismertette az amerikai jelzáloghitelező bankok szövetsége (Mortgage Bankers Association of America – MBA) szerdán.
Makro / Külgazdaság Ezt posztolta Vogel Evelin Magyar feljelentésére
Privátbankár.hu | 2024. november 13. 14:54
A Tisza Párt elnöke kedden közölte, hogy feljelenti volt barátnőjét, Vogel Evelint, aki egy rövid poszttal reagált a bejelentésre.
Makro / Külgazdaság Románia döntött: F-35-ös harci repülőgépeket vásárol az Egyesült Államoktól
Privátbankár.hu | 2024. november 13. 14:15
Jóváhagyta a kétkamarás bukaresti parlament szenátusa szerdán, hogy Románia 32 darab ötödik generációs F-35-ös harci repülőgépet vásároljon az Egyesült Államoktól.
Makro / Külgazdaság Luxusparfümériát nyithat Schadl György felesége a belvárosban
Privátbankár.hu | 2024. november 13. 12:15
A kurrupciós ügy vádlottja bízik az üzleti sikerben.
Makro / Külgazdaság Drága a benzin, mégis egész nap dugó van
Privátbankár.hu | 2024. november 13. 10:31
Csütörtöktől nem várható változás a benzinkutak nagykereskedelmi árában, sem a benzin, sem a gázolaj tekintetében.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG