5p

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A mostani tesztrepülés az első lépés az Artemis 3 felé, amely 1972 óta az első emberi küldetést fogja eredményezni a Holdra. 2019 őszén a NATO külügyminiszteri találkozóján született döntés arról, hogy a világűrt műveleti hadszíntérré nyilvánítják. Káncz Csaba jegyzete.

Trump volt elnök 2020 áprilisában kelt elnöki rendelete szerint "a világűrt az Egyesült Államok nem tekinti globális köztulajdonnak". A rendelet megnyitja az utat a Hold és az aszteroidák amerikai bányászati kihasználása előtt. Ennek keretében a NASA Artemis programja célul tűzi ki, hogy 2028-ig állandó emberi jelenlétet alakítson ki az USA a Hold felszínén.

Mi várható a mostani indítások sorozatában?

Az Artemis 1 egy személyzet nélküli tesztrepülés, amelyet a jelenlegi tervek szerint pénteken indít a NASA - a valaha összeállított legerősebb rakétával a floridai Kennedy Űrközpontból. A küldetés az első lépés az Artemis 3 felé, amely - 1972 óta az első - emberes küldetést fogja eredményezni a Holdra.

Az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) új SLS óriásrakétája, csúcsán az Orion kapszulával, miután kigördült a szerelőcsarnokból a floridai Cape Canaveralnál működő Kennedy Űrközpontban 2022. augusztus 16-án. Az Artemis nevet viselő új űrprogram az első útján Hold körüli pályára állítja a legénységet egyelőre nem szállító Orion kapszulát, amely a tervek szerint mintegy 40 nappal később tér vissza a Földre. A NASA a mostani tervek szerint pénteken indítja útnak az SLS óriásrakétát tesztelő Artemis 1-et. Fotó: MTI/EPA/Cristobal Herrera Ulashkevich
Az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) új SLS óriásrakétája, csúcsán az Orion kapszulával, miután kigördült a szerelőcsarnokból a floridai Cape Canaveralnál működő Kennedy Űrközpontban 2022. augusztus 16-án. Az Artemis nevet viselő új űrprogram az első útján Hold körüli pályára állítja a legénységet egyelőre nem szállító Orion kapszulát, amely a tervek szerint mintegy 40 nappal később tér vissza a Földre. A NASA a mostani tervek szerint pénteken indítja útnak az SLS óriásrakétát tesztelő Artemis 1-et. Fotó: MTI/EPA/Cristobal Herrera Ulashkevich

A projekt eddig nagymértékben túllépi az eredeti költségvetést. 2012-ben a tisztviselők úgy becsülték, hogy a rakéta fejlesztése és elindítása 6,5 ​​milliárd dollárba kerül - a jelenlegi árcédula 20 milliárd dollár a fejlesztésre és 4,1 milliárd dollár az indításra.

A tervek szerint a néhány évvel ezután induló Artemis 2-nek már űrhajósok lesznek a fedélzetén. Ez a küldetés hasonlítani fog az Apollo 8-hoz, amely megkerülte a Holdat, és hazaérkezett. Az űrhajósok hosszabb időt töltenek majd a Hold körül keringve, és mindent emberi legénységgel tesztelnek.

Az űrszonda a tervek szerint a Holdra utazik, néhány kis műholdat telepít, majd pályára áll. A NASA célja, hogy begyakorolja az űrrepülőgép kezelését, tesztelje a legénység körülményeit a Holdon és annak környékén, és biztosítson mindenkit arról, hogy az űrszonda és a benne tartózkodók biztonságosan visszatérhetnek a Földre.

A tesztelés nagyon fontos, mert a legénységet szállító Orion Crew Capsule-t igazi kihívások érik majd: egy hónapig a Hold űrkörnyezetében, egy nagy sugárzású környezetben. És ami nagyon fontos, tesztelni kell a hőpajzsot, amely védi a kapszulát és a benne lévőket, amikor 40 ezer kilométer/órás sebességgel visszatér a Földre. Ez lesz a leggyorsabb kapszula visszatérés az Apollo óta, ezért nagyon fontos, hogy a hőpajzs jól működjön.

És végül ez egy utazáshoz vezet a Hold felszínére, ahol az Artemis 3 – valamikor az évtized közepén – találkozik a SpaceX csillaghajóval és az átszálló személyzettel. Az Orion pályán marad, a Hold-csillaghajó pedig a felszínre viszi az űrhajósokat. A Hold déli sarkára mennek, hogy egy olyan területet nézzenek meg, amelyet a tudósok korábban még nem kutattak fel, hogy megvizsgálják az ottani vízjeget.

Az Artemisz az Apollóra emlékeztet. Mi változott az elmúlt fél évszázadban?

Az Artemis programot számos különböző cél vezérli. Ez magában foglalja az erőforrások helybeni („in situ”) hasznosítását, ami azt jelenti, hogy a rendelkezésre álló erőforrásokat, például a vízjeget és a holdtalajt használják élelmiszerek, üzemanyagok és építőanyagok előállítására.

A program a Hold- és az űrgazdaság kialakítását is segíti, kezdve a vállalkozókkal, mivel a SpaceX nagymértékben része ennek az első Hold felszíni küldetésének. A NASA nem tulajdonolja a csillaghajót, de ülőhelyeket vásárol, hogy az űrhajósok feljussanak a felszínre. A SpaceX ezután más célokra használja a csillaghajót – más hasznos terhek, magánűrhajósok és más országok űrhajósainak szállítására.

Ötven éves technológiai fejlesztés azt jelenti, hogy a Holdra menni most sokkal olcsóbb és technológiailag megvalósíthatóbb, és sokkal kifinomultabb kísérletek is lehetségesek, ha csak a számítástechnikára gondolunk. Ez az 50 év technológiai fejlődés teljesen megváltoztatta a játszmát.

Szinte bárki, akinek van anyagi forrása, küldhet űrhajót a Holdra, bár nem feltétlenül emberrel. A NASA „Commercial Lunar Payload Services” szerződtet magáncégeket, hogy személyzet nélküli leszállókat építsenek a Holdra.

A „woke” Artemis

A Biden-kormányzat kijelentette, hogy az Artemis 3-on, az első személyzettel rendelkező járaton legalább egy nő lesz a fedélzeten, és nagy valószínűséggel egy színes bőrű személy is. Lehet, hogy egy és ugyanaz. Sőt, több is lehet.

Kényes terület, katonai aspektus

Moszkva „elfogadhatatlannak” nevezte az „űr privatizációját”. Az orosz űrügynökség pedig agresszív tervnek nevezte, amellyel más planéták területét akarják elfoglalni. Ráadásul a NASA a Kongresszus jóváhagyása nélkül nem folytathat közvetlen kétoldalú űrkapcsolatot Kínával.

Trump 2019 nyarán indította útjára az amerikai űrhaderőt (U.S. Space Force), amely ezzel a hatodik fegyverneme lett a hadseregnek. A légierő 16 ezer katonájának átvezénylésével indult az űrhaderő, John Raymond, a légierő tábornokának vezetésével. Az űrhaderő egyik fő feladata az orosz- és kínai hiperszonikus rakéták elfogása.

2019 őszén a NATO külügyminiszteri találkozóján született döntés arról, hogy a világűrt műveleti hadszíntérré nyilvánítják a légtér, a szárazföld, a tengerek területei és a kibertér mellett. A katonai szövetség a döntés kapcsán kiemelte, hogy a Föld körül keringő mintegy kétezer műhold fele az észak-atlanti szövetség országaihoz tartozik.

(Káncz Csaba szerzői oldala itt érhető el.)

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Mikor lesz Rogán-per vagy felcsúti per? Ligeti Miklós a Rogán-botrányról és az elszámoltatás buktatóiról
Izsó Márton - Litván Dániel | 2025. január 18. 10:37
Orbán Viktornak is helye lenne azon a szankciós listán, amelyre Rogán Antalt feltették? Bíróság elé állhat a NER legnagyobb hatalmú minisztere? Ligeti Miklóst, a Transparency International jogi igazgatóját ezeken a kérdéseken túl egy esetleges Magyar Péter-kormány lehetőségeiről is kérdeztük az elszámoltatás és a felelősségrevonás területén a Klasszis Podcast friss adásában.
Makro / Külgazdaság GDP, olajár, infláció: kijött az IMF jóslata
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 15:46
A tavaly októberben vártnál 0,1 százalékponttal gyorsabban, 3,3 százalékkal nő idén a globális gazdaság a Nemzetközi Valutaalap (IMF) pénteken kiadott prognózisa szerint. A jövő évre vonatkozó 3,3 százalékos GDP-növekedési várakozás nem változott. Tavaly a globális gazdaság 3,2 százalékkal nőtt.
Makro / Külgazdaság Visszavágták az osztrák GDP-előrejelzést
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 14:31
Lefelé módosította 2029-ig terjedő osztrák GDP-növekedési előrejelzését a Wifo gazdaságkutató intézet pénteken publikált prognózisában.
Makro / Külgazdaság A fővárosi csatornákat is meghódítja Csányi Sándor cégbirodalma
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 11:55
A milliárdos bankvezér érdekeltségének az ellenzéki vezetésű fővárosi önkormányzattal lett közös biznisze.
Makro / Külgazdaság Infláció: drágul a benzin, így minden drágább lesz
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 10:32
Szombaton tovább emelkednek a kutak nagykereskedelmi árai.
Makro / Külgazdaság Nyereséges, de kockázatos, amit a magyarok az orosz energiahordozókkal tesznek
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 10:03
Az újabb szankciók komoly kihívás elé állíthatják az oroszokat, tovább nehezedhet az energiahordozók importja. A háborús agresszor országnak közben égető szüksége lenne a bevételekre a harcok folytatásához.
Makro / Külgazdaság Hűtlen kezelés? Megszólalt az Integritás Hatóság gyanúsított elnöke
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 08:45
Bíró Ferenc szerint az ügyészségi eljárás volumene és időtartama is indokolatlan volt.
Makro / Külgazdaság A kínai édesítő tönkreteszi az európai ipart, visszamenőleg is büntettek
Privátbankár.hu | 2025. január 16. 17:33
Az EU dömpingellenes vámokat vetett ki az ázsiai országból behozott eritritolra, ami sokáig érvényben marad.
Makro / Külgazdaság Magyar cég is megnyalná a sóbizniszt Romániában
Bózsó Péter | 2025. január 16. 15:21
A Salrom romániai monopóliumát két új cég akarja megtörni – az egyiket Magyarországról irányítják.
Makro / Külgazdaság Az üzemanyag-fogyasztás 2024-es számai nem derűsek
Privátbankár.hu | 2025. január 16. 14:45
Tavaly 0,5 százalékkal több motorbenzin és 1,4 százalékkal kevesebb gázolaj fogyott a kiskereskedelmi forgalomban, mint 2023-ban, így az üzemanyag-fogyasztás átlagosan 0,6 százalékkal csökkent.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG