Az amerikai átlagpolgár idén karácsonykor készpénzt, pulóvert, parfümöt vagy okostelefont szeretett volna a leginkább kapni - idézte a Statista adatgyűjtő portál felmérését a Business Insider.
A leggazdagabbak azonban nem ilyesmiben gondolkodnak. Warren Buffett tőzsdeguru, aki a Fortune 2023-as listáján 120 milliárd dolláros (41 400 milliárd forintos) becsült vagyonnal a világ kilencedik leggazdagabb embere volt, példáulcsaládtagonként 10 ezer dollárt (3,45 millió forint) szán ajándékokra.
„A legjobb dolog a milliárdosokban, hogy nincs merev költségvetésük az ajándékozásra – mondta Nicole Pollard Bayme, a Lalaluxe luxuscikk és styling cég alapítója, aki egyedi ajándékokat készít dúsgazdag ügyfeleinek. – Ez ugyanis lehetővé teszi, hogy szabadon szárnyaljon a fantáziánk.” Ezért a szolgáltatásért 600 dolláros óradíjat (207 ezer forint) és az ajándék értékének egy részét kérik.
A lap rajta kívül megkereste Winston Chesterfieldet, a gazdagoknak pénzköltési tanácsokat adó Barton, és Elisabeth Brownt, az egyebek mellett utazási ügynökségként működő Knightsbridge Circle ügyfélmenedzserét. Sztorijaikból kiderült, hogy mi mindent ajándékoznak azok, akik a világ lakosságának felső 0,001 százalékához tartoznak. A lényeg, hogy az ajándék ritkán fél el a karácsonyfa alatt.
Zongorát csak olyannak adjunk, aki tud rajta játszani
Az egyik új divat a koncertzongora ajándékozása. Egy ilyen hangszer ára dollárezrekben mérhető – mondta Brown. Zongorával olyanokat érdemes megajándékozni, akik tudnak rajta játszani, értékelik a mestermunkát, ami a hangszerben megtestesül, valamit úgy vélik, jól mutat a zongora a házuk valamelyik szobájában. Chesterfield hozzáteszi, hogy ez a hangszer gyakran partik kelléke. Ilyen esetekben persze profi zenészt hívnak, hogy játsszon rajta.
Akár a karácsonyfa alá tehető egy Hermés Birkin kézitáska. Ebben a termékkategóriában ez a világ legdrágább árucikke. Ára kilencezer dollárról indul. Chesterfield egyik ügyfele minden évben vesz egy ilyen táskát a feleségének, úgy, hogy a színéhez illő további ajándékokkal rakja körül. Például ha piros a táska, akkor egy rakás további piros ajándék övezi.
Pollard Bayme egyik ügyfele gyémántokkal kirakott Himalayan Birkin táskát vásárolt ajándéknak 750 ezer dollárért (259 millió forint). Egy biztonsági szolgálatot kellett megbízni a táska leszállításával.
Irány a csillagos ég, szó szerint is
Szintén Pollard Bayme mesélte, hogy izgalmas ajándék az ultragazdagok körében két jegy egy űrturista-kiruccanásra. Egy ilyen ajándékhoz jár egy gyorstalpaló tanfolyam is, amit a NASA űrhajósai tartanak az utazóknak. A Virgin Galactic űrugrására 450 ezer dollár (156 millió forint) a jegyár, Jeff Bezos Blue Origin cégének űrkabinos repüléséért több milliót kell kicsengetni. Chesterfield tapasztalatai szerint sokan belefáradtak az ajándékok kitalálásába, ezért szívesen adnak luxusutazásokra, wellness kikapcsolódásra szóló meghívásokat. A bringatúrák péládul 6 ezer dollárnál (2,millió forint) kezdődnek, a hozzájuk vagy a sítúrákhoz való öltözékek pedig szintén több ezer dollárba kerülnek.
Amikor már valakinek elég luxus terméke és ékszere van, akkor felmerül az evés-ivás élvezetének lehetősége. A legjobbnak tartott borok több 100 dollárba kerülnek, de különleges ajándék egy beugró egy Michelin-csillagos séf főzőtanfolyamára vagy tízfogásos vacsorájára, amire vendéglőben nem lehet befizetni. Brown megjegyzi, hogy az kulináris élvezetek egybeköthetők egy-egy luxusutazással.
Ha mindezeket lehet még fokozni, akkor erre talán a Knightsbridge egyik ügyfele ad példát. Az ajándék egy toszkánai borászat volt a hozzá tartozó villával, ahol a legenda szerint Napóleon is megfordult, illetve egy olívafeldolgozó üzemmel. Ez az „apróság” ötmillió dollárba (1,725 milliárd forint) került. A karácsonyra összegyűlt család azután már a saját borát fogyaszthatta az ünnepi asztal mellett.