8p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az afrikai ország új kormánya az áramellátási problémák orvoslását többek között szénerőművei gázra állításával szeretné orvosolni. Az orosz gázexportnak ez épp kapóra jönne, de…

A Dél-afrikai Köztársaság növelni kívánja kereskedelmi forgalmát Oroszországgal, különösen a cseppfolyósított földgáz (LNG) importja terén - számol be lelkendezve az orosz Neftegaz portál. Erről beszélt Gwede Mantashe, dél-afrikai bányászati- és olajminiszter az afrikai ország múlt heti parlamenti meghallgatásán. Korábban az ország olaj- és gázipara háttérbe szorult más energiaforrásokkal szemben, és nagy volt a megújuló erőforrások iránti lelkesedés. Ennek megváltoztatására, nagyobb súlyt adva a gáznak és olajnak, június végén úgy döntöttek, hogy a  bányászati- és energiaminisztériumot két részre osztják: bányászati és olajipari minisztériumra, valamint villamosenergia és energiaügyi minisztériumra.

Eddig a szén volt nyerő

Jelenleg Dél-Afrikában nincsenek nagy, fejlesztés alatt álló földgázmezők. Az ország főként Mozambikból és Katarból vásárol gázt. Azonban a gázkereslet növekedni fog, mivel a kormány azt tervezi, hogy a meglévő hőerőművek jelentős részét szénről gázra állítja át, ami az ország gázszükségletének többszörös növekedéséhez vezet.

Dél-Afrika energiaszektora számos problémával néz szembe. Az Eskom, az ország villamosenergia-termelésének több mint 90 százalékát biztosító közüzemi vállalat rendszeresen termelési korlátokba ütközik, képtelen a kereslet kielégítésére, ami áramkimaradásokhoz vezet.

A gázt folyékony állapotban a világtengereken szinte bárhová el lehet szállítani
A gázt folyékony állapotban a világtengereken szinte bárhová el lehet szállítani
Fotó: AP/Ritzau

Dél-Afrikában még nem létezik infrastruktúra a cseppfolyósított földgáz (LNG) tengeri szállításának nagyszabású importjához, és a meglévő belső csővezetékes gáz is csak három tartományra korlátozódik: Mpumalangára, Gautengre és KwaZulu-Natalra.

Az áramszolgáltatásban a szén-, nukleáris- és folyékonytüzelőanyag-technológiák dominálnak több mint 93 százalékban, miközben a főként szél- és napenergiát használó források csak körülbelül 5 százalékot tesznek ki.

Ellenzéki oldalról felvetik az államosítást

A dél-afrikai parlamentben a májusi választások óta a viták jelentősége megnőtt, mivel az Afrikai Nemzeti Kongresszus (ANC) elvesztette egyedüli többségét, és így koalíciós kormányzásra kényszerült. Az ellenzéki pártok inkább a kisemberek számára be nem váltott ígéretei és az életszínvonal csökkenése miatt támadják a korábban egyedül kormányzó pártot, több állami szerepvállalást sürgetve.

„A nemzeti erőforrásainkból származó gazdagságot a munkanélküliség, a szegénység és az egyenlőtlenség kezelésére kell felhasználni a külvárosokban és a vidéki területeken is. Most, amikor a nemzeti tulajdonlással és az igazságos növekedéssel kapcsolatos kérdéseket vizsgáljuk, az uMkhonto Wesizwe (MK) párt hisz a bányászati szektor államosításában” – mondta a Daily Maverick beszámolója szerint Nhlamulo Ndhlela, az ellenzéki párt képviselője a már említett parlamenti vitában.

A Total távozással fenyegetőzik?

Az évtizedekig egyedül kormányzó ANC-nek a másik fő kritikusa – immár kormányon belülről – a piacbarát Demokrata Szövetség (DA). A korábbi ellenzék fő erejének kormányba kerülését üdvözölte a piac, mivel az afrikai ország gazdaságpolitikájának piacbarát irányba való eltolódását várják tőle.

Az energiapolitikai vitában James Lorimer, a DA képviselője többek között kijelentette: „A kormány nem foglalkozott megfelelően az olaj- és gáziparral. Most azt halljuk, hogy a nagy olaj- és gázipari vállalat, a Total felhagy a tengeri olaj kutatásával... A vállalat még nem erősítette meg ezt, de egyes források szerint ez megtörténhet” – tette hozzá.

„A legfőbb ok, amiért nem érdeklődnek a fejlesztés iránt, az az, hogy nem sikerült biztosítaniuk egy stabil vevőt a termékükre” – mondta Lorimer.

A Shell leáll a feldolgozással

A Shell azonban nem adott találgatásra okot, és májusban bejelentette, hogy leépíti feldolgozói üzletágát az országban – tudósított a Reuters.

„A Shell úgy döntött, hogy átalakítja a downstream portfólióját, és szándékában áll eladni részesedését a Shell Downstream South Africa (SDSA) leányvállalatában … azonban ezt a döntést nem hoztuk meg könnyű szívvel" – állt a Shell közleményében.

A Dél-Afrikában a környezetvédelmi aktivisták tiltakozása ellenére már több mint egy évszázada jelenlévő Shell kutat az ország tengeri területein.

Az SDSA egyik fő vagyoneleme Dél-Afrika legnagyobb finomítója, a Sapref, a keleti parton található Durban kikötővárosban már 2022 óta nem működik, mivel akkor a Shell és finomítói közös vállalati partnere, a BP úgy döntöttek, hogy befagyasztják a költségeket és leállítják a finomító működését. A Sapref abban az időben Dél-Afrika finomítói kapacitásának körülbelül 35 százalékát biztosította.

Orosz gáz tisztára mosása

„Egy másik lehetséges felhasználási mód az importgáz számára a Mossel Bay-ben található, a gázt folyékony üzemanyaggá alakító Mossgas üzem felújítása, amihez a kormány orosz (Gazprombank) finanszírozást akar” – sorolta a James Lorimer, a DA képviselője a parlamenti vitában.

„Az emberek azt találgatják, hogy az orosz részvétel oka az, hogy a gázt az üzem révén politikailag tisztára mossák, majd dél-afrikai üzemanyagként adják el, hogy ezzel megkerüljék a szankciókat. Nem áldozhatjuk fel az emberek számára a munkahelyek és jövedelem ígéretét csak azért, mert az ANC Oroszország barátja akar maradni” – mondta Lorimer a kivonuló multikra célozva.

Az ANC nem szégyelli

A képviselői felszólalásokra reagálva Gwede Mantashe bányászati és olajminiszter a következőképp reagált:

„Nem hiszem, hogy szégyenkeznünk kellene orosz gázt importálni. Tagjai vagyunk a BRICS-nek (ez a Brazíliát, Oroszországot, Indiát, Kínát és Dél-Afrikát tömörítő országcsoport - a szerk.). Növelni akarjuk a kereskedelmet Oroszországgal” – mondta a parlamentben.

Ha ez a DA-nak problémát jelent, abban mi nem tudunk osztozni, nincs ilyen (orosz) allergiánk” - szúrt oda koalíciós partnerének az ANC minisztere.

Kereslet, az lenne rá

Dél-Afrikában az iparigáz-felhasználók közös ellátó társaság felállítását tervezik, miután egy fő beszállító, a Sasol Ltd., amely mozambiki mezőiről a 865 kilométeres Rompco vezetéken szállított gázt az ügyfeleknek, közölte, hogy két éven belül leállítja az ellátást – jelentette a Bloomberg.

A metánban gazdag gáz szállítása 2026 júniusától megszűnik, mivel a mozambiki gázmezők kimerülnek. A Sasol Dél-Afrika éves 190 petajoule-nyi gázszükségletének szinte teljes egészét a szomszédos Mozambikból biztosítja.

A Dél-Afrikai Ipari Gázfelhasználók Szövetsége (IGUA-SA), amelynek tagjai közé tartozik az Arcelor Mittal SA és a Coca-Cola Co. is, arra figyelmeztetett, hogy energiaellátás nélkül a vállalatok kénytelenek lesznek elbocsátani dolgozóikat és bezárni gyáraikat. Elkészült egy megvalósíthatósági tanulmány, amely leírja a javasolt közös ellátó cég jogi, szabályozási, gazdasági és működési környezetét.

Jelenleg tárgyalások folynak a Sasollal és a nemzetközi olajtársaságokkal, a gázinfrastruktúra fejlesztőivel és üzemeltetőivel a 2026 utáni folyamatos gázellátás biztosítása érdekében.

Holland terminál belföldön

A Dél-afrikai Köztársaság megkezdte felkészülését a cseppfolyós földgáz fogadására. Ennek egyik jele, hogy az akkor még kizárólag az ANC vezette kormány ki is választotta az ország első LNG fogadóterminálját megépítő vállalatát idén januárban. A holland Vopak által vezetett konzorcium nyerte el az ország keleti kikötővárosában, Richards Bay-ben a terminál megépítésének, és 25-éves működtetésének jogát - jelentette akkor a Reuters.

Dél-Afrika első LNG importterminálja több mint 7 milliárd randba (372 millió dollárba) fog kerülni, és először évi 2 millió tonna LNG-t fog importálni 2027-ben, működésének első évében. Később ezt 5 millió tonnára növelné – mondta Linda Myeza, az állami tulajdonú Transnet National Ports Authority (TNPA) olaj- és gázipari szektorának szakértője.

Myeza elmondta, hogy új LNG-importközpontokat is terveznek Ngqura és Saldanha Bay mélyvízi kikötőiben, miközben további négy kikötőt vizsgálnak, hogy azok kicsi és közepes méretű LNG létesítményeknek adjanak otthont a gázfogyasztás bővítése érdekében.

Vagy francia terminál külföldön?

A TotalEnergies francia energiavállalat várhatóan 2024 szeptemberéig hoz végső beruházási döntést (FID) a tervezett új cseppfolyósított földgáz (LNG) import terminálról, amely Mozambik Matola kikötőjében lesz – jelentette 2023 októberében  a Reuters. Ez az importterminál  már meglévő, Dél-Afrikába futó gázvezetéket használná.

A TotalEnergies a dél-afrikai magántulajdonban lévő Gigajoule-lal és mozambiki szervezetekkel együttműködve fejleszti a terminált, amelynek becsült költsége 550 millió dollár. Az LNG terminál egy tartósan lehorgonyzott hajó, amely egy úszó tároló- és újragázosító egység lesz a kikötőben, közel Mozambik fővárosához, Maputóhoz.

Az IGUA-SA vezérigazgatója szerint a TotalEnergies által támogatott, előrehaladottabb állapotban lévő mozambiki Matola LNG projekt a legjobb lehetőség az ellátás biztosítására 2026 után – írja a Club of Mozambique.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Jó hírt kapott a magyarok pénztárcája: ennyivel emelkedik a minimálbér!
Privátbankár.hu | 2024. november 21. 16:49
Három évre előre megkötötték a bérmegállapodást.
Makro / Külgazdaság Magyar Péter jobb lenne a gazdaságnak, mint Orbán Viktor? A Klasszis Klub Live-ban Felcsuti Péterrel beszélgetünk
Privátbankár.hu | 2024. november 21. 12:48
A közgazdász, bankár november 28-án, csütörtökön 15 óra 30 perckor lesz élő adásunk vendége. Felcsuti Péterrel átbeszéljük, mi a legfőbb baja az idén a tavalyihoz hasonlóan ismét recesszióba zuhant hazai gazdaságnak, kitérve egyebek mellett arra, hogyan lehetséges az, bár az Európai Unióban messze a legtöbb támogatást az Orbán-kormány adja a gazdaság szereplőinek, mégis szinte alig van mutató, amelyben ne lennénk tökutolsók. Vajon ezen változtathat-e egy kormányváltás, Magyar Péter kvázi megváltó is lehet, vagy csak leváltó – ha egyáltalán? Az élőben zajló stúdióbeszélgetésre ingyenesen lehet regisztrálni, majd azt online követni és kérdéseket feltenni.
Makro / Külgazdaság Ha ti úgy, mi is úgy – visszavágnak az oroszok egy másik fronton
Privátbankár.hu | 2024. november 21. 07:05
Csak ugyanazt teszik, mint a „barátságtalan” nyugati országok, állítják.
Makro / Külgazdaság Íme Kína megelőző csapása, borult a forgatókönyv
Privátbankár.hu | 2024. november 20. 14:16
Donald Trump, az Egyesült Államok megválasztott elnöke arra készül, hogy kormánya újabb büntetővámokat vezet az amerikai–kínai kereskedelemben. A rombolást azonban mintha Kína vette volna a kezébe.
Makro / Külgazdaság Újabb lesújtó hírt emésztgethet Nagy Márton
Privátbankár.hu | 2024. november 20. 13:01
Sztrájk miatt akadozhat az autógyártás a Volkswagennél, ami láttán a növekedési álmait nagyrészt erre az ágazatra építő nemzetgazdasági miniszter bosszankodhat.
Makro / Külgazdaság Alig vánszorog az unió gazdasága, de mi még annak is csak a hátát látjuk
Privátbankár.hu | 2024. november 20. 11:09
A magyar bruttó hazai termék a III. negyedévben és az elmúlt egy évben is csökkent, ezzel a sereghajtók közé tartozunk az Európai Unióban. Mind a Visegrádi Négyekhez tartozó társaink, mind Ausztria és Románia jóval jobb teljesítményt tud felmutatni.
Makro / Külgazdaság Baj van a briteknél, de így is szívesen cserélnénk velük
Privátbankár.hu | 2024. november 20. 09:14
A vártnál magasabb októberi infláció is csak 2,3 százalékot jelent, szemben a magyar 3,2-vel.
Makro / Külgazdaság Nocsak, mire is jó a munkáshitel!
Privátbankár.hu | 2024. november 20. 08:36
A money.hu és a Használtautó.hu szakértői megnézték, hogy a 4 millió forint milyen, akár egyszerűbb teherszállításra is alkalmas használt járművekre lehet elég.
Makro / Külgazdaság Matolcsy Györgyék megüzenték: vigyázó szemünket a dollárra vessük!
Privátbankár.hu | 2024. november 19. 17:40
A dollár erősödése és a kockázatkerülés tőkekiáramlást okozott a feltörekvő piacokon, így hazánkban is. Ráadásul a fejlett piaci hozamok közül is az amerikaiak emelkedtek a legjobban. A kelet-európai gazdaságok a vártnál gyengébben szerepeltek, de a 4,5 százalékos költségvetési hiánycél tartható, és a jövő évi növekedésre is jók a kilátások. A Magyar Nemzeti Bank a keddi kamatdöntést indokolta.
Makro / Külgazdaság Itt van a döntés, amire az ország várt
Privátbankár.hu | 2024. november 19. 14:01
Nem változtatott a jegybanki alapkamaton a Magyar Nemzeti Bank Monetáris Tanácsa.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG