A Dél-afrikai Köztársaság növelni kívánja kereskedelmi forgalmát Oroszországgal, különösen a cseppfolyósított földgáz (LNG) importja terén - számol be lelkendezve az orosz Neftegaz portál. Erről beszélt Gwede Mantashe, dél-afrikai bányászati- és olajminiszter az afrikai ország múlt heti parlamenti meghallgatásán. Korábban az ország olaj- és gázipara háttérbe szorult más energiaforrásokkal szemben, és nagy volt a megújuló erőforrások iránti lelkesedés. Ennek megváltoztatására, nagyobb súlyt adva a gáznak és olajnak, június végén úgy döntöttek, hogy a bányászati- és energiaminisztériumot két részre osztják: bányászati és olajipari minisztériumra, valamint villamosenergia és energiaügyi minisztériumra.
Eddig a szén volt nyerő
Jelenleg Dél-Afrikában nincsenek nagy, fejlesztés alatt álló földgázmezők. Az ország főként Mozambikból és Katarból vásárol gázt. Azonban a gázkereslet növekedni fog, mivel a kormány azt tervezi, hogy a meglévő hőerőművek jelentős részét szénről gázra állítja át, ami az ország gázszükségletének többszörös növekedéséhez vezet.
Dél-Afrika energiaszektora számos problémával néz szembe. Az Eskom, az ország villamosenergia-termelésének több mint 90 százalékát biztosító közüzemi vállalat rendszeresen termelési korlátokba ütközik, képtelen a kereslet kielégítésére, ami áramkimaradásokhoz vezet.
Dél-Afrikában még nem létezik infrastruktúra a cseppfolyósított földgáz (LNG) tengeri szállításának nagyszabású importjához, és a meglévő belső csővezetékes gáz is csak három tartományra korlátozódik: Mpumalangára, Gautengre és KwaZulu-Natalra.
Az áramszolgáltatásban a szén-, nukleáris- és folyékonytüzelőanyag-technológiák dominálnak több mint 93 százalékban, miközben a főként szél- és napenergiát használó források csak körülbelül 5 százalékot tesznek ki.
Ellenzéki oldalról felvetik az államosítást
A dél-afrikai parlamentben a májusi választások óta a viták jelentősége megnőtt, mivel az Afrikai Nemzeti Kongresszus (ANC) elvesztette egyedüli többségét, és így koalíciós kormányzásra kényszerült. Az ellenzéki pártok inkább a kisemberek számára be nem váltott ígéretei és az életszínvonal csökkenése miatt támadják a korábban egyedül kormányzó pártot, több állami szerepvállalást sürgetve.
„A nemzeti erőforrásainkból származó gazdagságot a munkanélküliség, a szegénység és az egyenlőtlenség kezelésére kell felhasználni a külvárosokban és a vidéki területeken is. Most, amikor a nemzeti tulajdonlással és az igazságos növekedéssel kapcsolatos kérdéseket vizsgáljuk, az uMkhonto Wesizwe (MK) párt hisz a bányászati szektor államosításában” – mondta a Daily Maverick beszámolója szerint Nhlamulo Ndhlela, az ellenzéki párt képviselője a már említett parlamenti vitában.
A Total távozással fenyegetőzik?
Az évtizedekig egyedül kormányzó ANC-nek a másik fő kritikusa – immár kormányon belülről – a piacbarát Demokrata Szövetség (DA). A korábbi ellenzék fő erejének kormányba kerülését üdvözölte a piac, mivel az afrikai ország gazdaságpolitikájának piacbarát irányba való eltolódását várják tőle.
Az energiapolitikai vitában James Lorimer, a DA képviselője többek között kijelentette: „A kormány nem foglalkozott megfelelően az olaj- és gáziparral. Most azt halljuk, hogy a nagy olaj- és gázipari vállalat, a Total felhagy a tengeri olaj kutatásával... A vállalat még nem erősítette meg ezt, de egyes források szerint ez megtörténhet” – tette hozzá.
„A legfőbb ok, amiért nem érdeklődnek a fejlesztés iránt, az az, hogy nem sikerült biztosítaniuk egy stabil vevőt a termékükre” – mondta Lorimer.
A Shell leáll a feldolgozással
A Shell azonban nem adott találgatásra okot, és májusban bejelentette, hogy leépíti feldolgozói üzletágát az országban – tudósított a Reuters.
„A Shell úgy döntött, hogy átalakítja a downstream portfólióját, és szándékában áll eladni részesedését a Shell Downstream South Africa (SDSA) leányvállalatában … azonban ezt a döntést nem hoztuk meg könnyű szívvel" – állt a Shell közleményében.
A Dél-Afrikában a környezetvédelmi aktivisták tiltakozása ellenére már több mint egy évszázada jelenlévő Shell kutat az ország tengeri területein.
Az SDSA egyik fő vagyoneleme Dél-Afrika legnagyobb finomítója, a Sapref, a keleti parton található Durban kikötővárosban már 2022 óta nem működik, mivel akkor a Shell és finomítói közös vállalati partnere, a BP úgy döntöttek, hogy befagyasztják a költségeket és leállítják a finomító működését. A Sapref abban az időben Dél-Afrika finomítói kapacitásának körülbelül 35 százalékát biztosította.
Orosz gáz tisztára mosása
„Egy másik lehetséges felhasználási mód az importgáz számára a Mossel Bay-ben található, a gázt folyékony üzemanyaggá alakító Mossgas üzem felújítása, amihez a kormány orosz (Gazprombank) finanszírozást akar” – sorolta a James Lorimer, a DA képviselője a parlamenti vitában.
„Az emberek azt találgatják, hogy az orosz részvétel oka az, hogy a gázt az üzem révén politikailag tisztára mossák, majd dél-afrikai üzemanyagként adják el, hogy ezzel megkerüljék a szankciókat. Nem áldozhatjuk fel az emberek számára a munkahelyek és jövedelem ígéretét csak azért, mert az ANC Oroszország barátja akar maradni” – mondta Lorimer a kivonuló multikra célozva.
Az ANC nem szégyelli
A képviselői felszólalásokra reagálva Gwede Mantashe bányászati és olajminiszter a következőképp reagált:
„Nem hiszem, hogy szégyenkeznünk kellene orosz gázt importálni. Tagjai vagyunk a BRICS-nek (ez a Brazíliát, Oroszországot, Indiát, Kínát és Dél-Afrikát tömörítő országcsoport - a szerk.). Növelni akarjuk a kereskedelmet Oroszországgal” – mondta a parlamentben.
Ha ez a DA-nak problémát jelent, abban mi nem tudunk osztozni, nincs ilyen (orosz) allergiánk” - szúrt oda koalíciós partnerének az ANC minisztere.
Kereslet, az lenne rá
Dél-Afrikában az iparigáz-felhasználók közös ellátó társaság felállítását tervezik, miután egy fő beszállító, a Sasol Ltd., amely mozambiki mezőiről a 865 kilométeres Rompco vezetéken szállított gázt az ügyfeleknek, közölte, hogy két éven belül leállítja az ellátást – jelentette a Bloomberg.
A metánban gazdag gáz szállítása 2026 júniusától megszűnik, mivel a mozambiki gázmezők kimerülnek. A Sasol Dél-Afrika éves 190 petajoule-nyi gázszükségletének szinte teljes egészét a szomszédos Mozambikból biztosítja.
A Dél-Afrikai Ipari Gázfelhasználók Szövetsége (IGUA-SA), amelynek tagjai közé tartozik az Arcelor Mittal SA és a Coca-Cola Co. is, arra figyelmeztetett, hogy energiaellátás nélkül a vállalatok kénytelenek lesznek elbocsátani dolgozóikat és bezárni gyáraikat. Elkészült egy megvalósíthatósági tanulmány, amely leírja a javasolt közös ellátó cég jogi, szabályozási, gazdasági és működési környezetét.
Jelenleg tárgyalások folynak a Sasollal és a nemzetközi olajtársaságokkal, a gázinfrastruktúra fejlesztőivel és üzemeltetőivel a 2026 utáni folyamatos gázellátás biztosítása érdekében.
Holland terminál belföldön
A Dél-afrikai Köztársaság megkezdte felkészülését a cseppfolyós földgáz fogadására. Ennek egyik jele, hogy az akkor még kizárólag az ANC vezette kormány ki is választotta az ország első LNG fogadóterminálját megépítő vállalatát idén januárban. A holland Vopak által vezetett konzorcium nyerte el az ország keleti kikötővárosában, Richards Bay-ben a terminál megépítésének, és 25-éves működtetésének jogát - jelentette akkor a Reuters.
Dél-Afrika első LNG importterminálja több mint 7 milliárd randba (372 millió dollárba) fog kerülni, és először évi 2 millió tonna LNG-t fog importálni 2027-ben, működésének első évében. Később ezt 5 millió tonnára növelné – mondta Linda Myeza, az állami tulajdonú Transnet National Ports Authority (TNPA) olaj- és gázipari szektorának szakértője.
Myeza elmondta, hogy új LNG-importközpontokat is terveznek Ngqura és Saldanha Bay mélyvízi kikötőiben, miközben további négy kikötőt vizsgálnak, hogy azok kicsi és közepes méretű LNG létesítményeknek adjanak otthont a gázfogyasztás bővítése érdekében.
Vagy francia terminál külföldön?
A TotalEnergies francia energiavállalat várhatóan 2024 szeptemberéig hoz végső beruházási döntést (FID) a tervezett új cseppfolyósított földgáz (LNG) import terminálról, amely Mozambik Matola kikötőjében lesz – jelentette 2023 októberében a Reuters. Ez az importterminál már meglévő, Dél-Afrikába futó gázvezetéket használná.
A TotalEnergies a dél-afrikai magántulajdonban lévő Gigajoule-lal és mozambiki szervezetekkel együttműködve fejleszti a terminált, amelynek becsült költsége 550 millió dollár. Az LNG terminál egy tartósan lehorgonyzott hajó, amely egy úszó tároló- és újragázosító egység lesz a kikötőben, közel Mozambik fővárosához, Maputóhoz.
Az IGUA-SA vezérigazgatója szerint a TotalEnergies által támogatott, előrehaladottabb állapotban lévő mozambiki Matola LNG projekt a legjobb lehetőség az ellátás biztosítására 2026 után – írja a Club of Mozambique.