8p

Az afrikai ország új kormánya az áramellátási problémák orvoslását többek között szénerőművei gázra állításával szeretné orvosolni. Az orosz gázexportnak ez épp kapóra jönne, de…

A Dél-afrikai Köztársaság növelni kívánja kereskedelmi forgalmát Oroszországgal, különösen a cseppfolyósított földgáz (LNG) importja terén - számol be lelkendezve az orosz Neftegaz portál. Erről beszélt Gwede Mantashe, dél-afrikai bányászati- és olajminiszter az afrikai ország múlt heti parlamenti meghallgatásán. Korábban az ország olaj- és gázipara háttérbe szorult más energiaforrásokkal szemben, és nagy volt a megújuló erőforrások iránti lelkesedés. Ennek megváltoztatására, nagyobb súlyt adva a gáznak és olajnak, június végén úgy döntöttek, hogy a  bányászati- és energiaminisztériumot két részre osztják: bányászati és olajipari minisztériumra, valamint villamosenergia és energiaügyi minisztériumra.

Eddig a szén volt nyerő

Jelenleg Dél-Afrikában nincsenek nagy, fejlesztés alatt álló földgázmezők. Az ország főként Mozambikból és Katarból vásárol gázt. Azonban a gázkereslet növekedni fog, mivel a kormány azt tervezi, hogy a meglévő hőerőművek jelentős részét szénről gázra állítja át, ami az ország gázszükségletének többszörös növekedéséhez vezet.

Dél-Afrika energiaszektora számos problémával néz szembe. Az Eskom, az ország villamosenergia-termelésének több mint 90 százalékát biztosító közüzemi vállalat rendszeresen termelési korlátokba ütközik, képtelen a kereslet kielégítésére, ami áramkimaradásokhoz vezet.

A gázt folyékony állapotban a világtengereken szinte bárhová el lehet szállítani
A gázt folyékony állapotban a világtengereken szinte bárhová el lehet szállítani
Fotó: AP/Ritzau

Dél-Afrikában még nem létezik infrastruktúra a cseppfolyósított földgáz (LNG) tengeri szállításának nagyszabású importjához, és a meglévő belső csővezetékes gáz is csak három tartományra korlátozódik: Mpumalangára, Gautengre és KwaZulu-Natalra.

Az áramszolgáltatásban a szén-, nukleáris- és folyékonytüzelőanyag-technológiák dominálnak több mint 93 százalékban, miközben a főként szél- és napenergiát használó források csak körülbelül 5 százalékot tesznek ki.

Ellenzéki oldalról felvetik az államosítást

A dél-afrikai parlamentben a májusi választások óta a viták jelentősége megnőtt, mivel az Afrikai Nemzeti Kongresszus (ANC) elvesztette egyedüli többségét, és így koalíciós kormányzásra kényszerült. Az ellenzéki pártok inkább a kisemberek számára be nem váltott ígéretei és az életszínvonal csökkenése miatt támadják a korábban egyedül kormányzó pártot, több állami szerepvállalást sürgetve.

„A nemzeti erőforrásainkból származó gazdagságot a munkanélküliség, a szegénység és az egyenlőtlenség kezelésére kell felhasználni a külvárosokban és a vidéki területeken is. Most, amikor a nemzeti tulajdonlással és az igazságos növekedéssel kapcsolatos kérdéseket vizsgáljuk, az uMkhonto Wesizwe (MK) párt hisz a bányászati szektor államosításában” – mondta a Daily Maverick beszámolója szerint Nhlamulo Ndhlela, az ellenzéki párt képviselője a már említett parlamenti vitában.

A Total távozással fenyegetőzik?

Az évtizedekig egyedül kormányzó ANC-nek a másik fő kritikusa – immár kormányon belülről – a piacbarát Demokrata Szövetség (DA). A korábbi ellenzék fő erejének kormányba kerülését üdvözölte a piac, mivel az afrikai ország gazdaságpolitikájának piacbarát irányba való eltolódását várják tőle.

Az energiapolitikai vitában James Lorimer, a DA képviselője többek között kijelentette: „A kormány nem foglalkozott megfelelően az olaj- és gáziparral. Most azt halljuk, hogy a nagy olaj- és gázipari vállalat, a Total felhagy a tengeri olaj kutatásával... A vállalat még nem erősítette meg ezt, de egyes források szerint ez megtörténhet” – tette hozzá.

„A legfőbb ok, amiért nem érdeklődnek a fejlesztés iránt, az az, hogy nem sikerült biztosítaniuk egy stabil vevőt a termékükre” – mondta Lorimer.

A Shell leáll a feldolgozással

A Shell azonban nem adott találgatásra okot, és májusban bejelentette, hogy leépíti feldolgozói üzletágát az országban – tudósított a Reuters.

„A Shell úgy döntött, hogy átalakítja a downstream portfólióját, és szándékában áll eladni részesedését a Shell Downstream South Africa (SDSA) leányvállalatában … azonban ezt a döntést nem hoztuk meg könnyű szívvel" – állt a Shell közleményében.

A Dél-Afrikában a környezetvédelmi aktivisták tiltakozása ellenére már több mint egy évszázada jelenlévő Shell kutat az ország tengeri területein.

Az SDSA egyik fő vagyoneleme Dél-Afrika legnagyobb finomítója, a Sapref, a keleti parton található Durban kikötővárosban már 2022 óta nem működik, mivel akkor a Shell és finomítói közös vállalati partnere, a BP úgy döntöttek, hogy befagyasztják a költségeket és leállítják a finomító működését. A Sapref abban az időben Dél-Afrika finomítói kapacitásának körülbelül 35 százalékát biztosította.

Orosz gáz tisztára mosása

„Egy másik lehetséges felhasználási mód az importgáz számára a Mossel Bay-ben található, a gázt folyékony üzemanyaggá alakító Mossgas üzem felújítása, amihez a kormány orosz (Gazprombank) finanszírozást akar” – sorolta a James Lorimer, a DA képviselője a parlamenti vitában.

„Az emberek azt találgatják, hogy az orosz részvétel oka az, hogy a gázt az üzem révén politikailag tisztára mossák, majd dél-afrikai üzemanyagként adják el, hogy ezzel megkerüljék a szankciókat. Nem áldozhatjuk fel az emberek számára a munkahelyek és jövedelem ígéretét csak azért, mert az ANC Oroszország barátja akar maradni” – mondta Lorimer a kivonuló multikra célozva.

Az ANC nem szégyelli

A képviselői felszólalásokra reagálva Gwede Mantashe bányászati és olajminiszter a következőképp reagált:

„Nem hiszem, hogy szégyenkeznünk kellene orosz gázt importálni. Tagjai vagyunk a BRICS-nek (ez a Brazíliát, Oroszországot, Indiát, Kínát és Dél-Afrikát tömörítő országcsoport - a szerk.). Növelni akarjuk a kereskedelmet Oroszországgal” – mondta a parlamentben.

Ha ez a DA-nak problémát jelent, abban mi nem tudunk osztozni, nincs ilyen (orosz) allergiánk” - szúrt oda koalíciós partnerének az ANC minisztere.

Kereslet, az lenne rá

Dél-Afrikában az iparigáz-felhasználók közös ellátó társaság felállítását tervezik, miután egy fő beszállító, a Sasol Ltd., amely mozambiki mezőiről a 865 kilométeres Rompco vezetéken szállított gázt az ügyfeleknek, közölte, hogy két éven belül leállítja az ellátást – jelentette a Bloomberg.

A metánban gazdag gáz szállítása 2026 júniusától megszűnik, mivel a mozambiki gázmezők kimerülnek. A Sasol Dél-Afrika éves 190 petajoule-nyi gázszükségletének szinte teljes egészét a szomszédos Mozambikból biztosítja.

A Dél-Afrikai Ipari Gázfelhasználók Szövetsége (IGUA-SA), amelynek tagjai közé tartozik az Arcelor Mittal SA és a Coca-Cola Co. is, arra figyelmeztetett, hogy energiaellátás nélkül a vállalatok kénytelenek lesznek elbocsátani dolgozóikat és bezárni gyáraikat. Elkészült egy megvalósíthatósági tanulmány, amely leírja a javasolt közös ellátó cég jogi, szabályozási, gazdasági és működési környezetét.

Jelenleg tárgyalások folynak a Sasollal és a nemzetközi olajtársaságokkal, a gázinfrastruktúra fejlesztőivel és üzemeltetőivel a 2026 utáni folyamatos gázellátás biztosítása érdekében.

Holland terminál belföldön

A Dél-afrikai Köztársaság megkezdte felkészülését a cseppfolyós földgáz fogadására. Ennek egyik jele, hogy az akkor még kizárólag az ANC vezette kormány ki is választotta az ország első LNG fogadóterminálját megépítő vállalatát idén januárban. A holland Vopak által vezetett konzorcium nyerte el az ország keleti kikötővárosában, Richards Bay-ben a terminál megépítésének, és 25-éves működtetésének jogát - jelentette akkor a Reuters.

Dél-Afrika első LNG importterminálja több mint 7 milliárd randba (372 millió dollárba) fog kerülni, és először évi 2 millió tonna LNG-t fog importálni 2027-ben, működésének első évében. Később ezt 5 millió tonnára növelné – mondta Linda Myeza, az állami tulajdonú Transnet National Ports Authority (TNPA) olaj- és gázipari szektorának szakértője.

Myeza elmondta, hogy új LNG-importközpontokat is terveznek Ngqura és Saldanha Bay mélyvízi kikötőiben, miközben további négy kikötőt vizsgálnak, hogy azok kicsi és közepes méretű LNG létesítményeknek adjanak otthont a gázfogyasztás bővítése érdekében.

Vagy francia terminál külföldön?

A TotalEnergies francia energiavállalat várhatóan 2024 szeptemberéig hoz végső beruházási döntést (FID) a tervezett új cseppfolyósított földgáz (LNG) import terminálról, amely Mozambik Matola kikötőjében lesz – jelentette 2023 októberében  a Reuters. Ez az importterminál  már meglévő, Dél-Afrikába futó gázvezetéket használná.

A TotalEnergies a dél-afrikai magántulajdonban lévő Gigajoule-lal és mozambiki szervezetekkel együttműködve fejleszti a terminált, amelynek becsült költsége 550 millió dollár. Az LNG terminál egy tartósan lehorgonyzott hajó, amely egy úszó tároló- és újragázosító egység lesz a kikötőben, közel Mozambik fővárosához, Maputóhoz.

Az IGUA-SA vezérigazgatója szerint a TotalEnergies által támogatott, előrehaladottabb állapotban lévő mozambiki Matola LNG projekt a legjobb lehetőség az ellátás biztosítására 2026 után – írja a Club of Mozambique.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Elemzők: legalább 8 százalékkal nőhetnek az idén az átlagbérek
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 16:19
A nettó átlagbér januárban mindösszesen 4,6 százalékkal emelkedett.
Makro / Külgazdaság Mi van a fizetések emelkedése mögött? Mi vár Amerikára?
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 15:05
A friss béradatokról és Donald Trump kaotikus dolgairól, valamint azok gazdasági, valamint autópiaci hatásairól is beszélt munkatársunk, Csernátony Csaba a Trend FM reggeli műsorában. 
Makro / Külgazdaság A kormány szerint lassabban nőhet a gazdaság, mint korábban remélték
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 12:49
Lassabb gazdasági bővüléssel számol a kabinet 2025-ben.
Makro / Külgazdaság Hosszabb távon is lehet hatása az árrésstopnak? Oszkó Péter lesz a Klasszis Klub Live vendége
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 10:50
A volt pénzügyminiszter, üzletember, kockázatitőke-befektető, az Oxo Holdings alapító-vezérigazgatója április 8-án, kedden 15 óra 30 perckor lesz a szokás szerint egyórás élő adásunk vendége. A mindenkit foglalkoztató makrogazdasági témák mellett Oszkó Péterrel terveink szerint azt is átbeszéljük, milyen kilátásaik vannak ma Magyarországon a kis- és közepes vállalkozásoknak. Természetesen nem csak mi kérdezünk, hanem ezt Önök is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Rossz hírrel indul az április az autósoknak
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 10:33
De nem mindegyiknek!
Makro / Külgazdaság Velük indult minden – nevek az MNB-alapítványok első vezető testületeiből
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 10:16
Jelenlegi és volt miniszterek, mostani és korábbi MNB-alelnökök, regnáló ÁSZ-elnök, a legfőbb ügyész felesége.
Makro / Külgazdaság Ennyit keresnek a magyarok a KSH szerint – Ön érzi?
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 08:41
2025 januárjában a bruttó és nettó keresetek egyaránt több mint tíz százalékkal emelkedtek, a reálkeresetek is nőttek az infláció ellenére – állítja a KSH.
Makro / Külgazdaság Lehangoló adatok: kivérzik a magyar export
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 08:30
2025 februárjában csökkent a kivitel volumene, miközben az import alig változott, így a külkereskedelmi mérleg az egy évvel korábbihoz képest jelentősen romlott.
Makro / Külgazdaság „Matolcsy György nagyon-nagyon sok mindent tud” – még visszaszállhat a kormányra az MNB-botrány
Privátbankár.hu | 2025. március 30. 15:19
Az MNB-alapítványok botránya, amely során mintegy 500 milliárd forint közpénz szívódott fel a gyanú szerint, a Klasszis Média Ez Viszont Privát című műsorában is részletesen szóba került.
Makro / Külgazdaság Trump drákói szigor bevezetésével kedvez a kis pajtásának
Buksza blog | 2025. március 30. 13:46
A Tesla lehet a nagy nyertese Donald Trump új importautóvámjának, ezen belül a Model Y SUV modell versenytársai másfél-kétmillió forinttal többe kerülhetnek, miután az új tarifák életbe lépnek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG