Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
4p

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

Az osztrák nemzeti vasút bemutatta a jövő nyártól forgalomba kerülő NightJet vonatok tervét.

Nagy karrier előtt áll Ausztria újgenerációs vasútja, amely számtalan pozitívummal rendelkezik: a kényelmes hálófülkéktől a tolóajtókig, a környezeti világítástól a görbe ülésekig, az utasok kényelmének és magánéletének maximalizálásáig. Az osztrák nemzeti vasút (Austrian Railways), amely a világ egyik úttörőjének számít az éjszakai vonatközlekedésben, a héten mutatta be vadonatúj vagonjainak belső design-ját.  

33 éjszakai vonat vár a startra. Fotó: NightJet
33 éjszakai vonat vár a startra. Fotó: NightJet

Sajnos mi nem kaptunk meghívót, de a Bécsbe meghívott újságírók és a vonatok szerelmesei azt mondták a The Guardian szerint, hogy a NightJets új lendületet ad a vasútiparnak az olyan hatalmas kihívások idején, mint az energiaválság és a klímavészhelyzet.

A kocsik kialakítása kifejezetten az utasok nagyobb intimitására és a biztonság iránti vágyaira összpontosít, beleértve a kapszulaszerű kabinok zárható ajtót, valamint a fejmagasságban elhelyezett tolózárakat, amelyek lehetővé teszik a kabinok közötti beszélgetést. A további modern kényelmi szolgáltatások közé tartozik az ingyenes vezeték nélküli internetkapcsolat, a tápegységek, a szabályozható világítás és a puha ülőfelületek.

Az útvonalakon a NightJets várhatóan olyan nagyvárosokat érint, mint Bécs, Budapest, Berlin, Milánó, Róma és Zürich.

A 33 NightJet vonat közül az első, amelybe az Austrian Railways 700 millió eurót fektetett be, jövő nyáron indul, és a flotta 2025-re teljes egészében kiépítésre kerül.

Mindegyikben járatnál hét kocsi található, köztük kettőben csak ülő részleggel, két hálókocsi kétszemélyes rekeszekkel és három hálókocsi négyszemélyes lakosztályokkal, valamint minikabinok egyéni utazók számára.

Mindegyik vonat 254 utas szállítására alkalmas, mindez több, mint a legtöbb rövid távú repülőgép kapacitása, és akár 230 km/h (143 mérföld/óra) sebességgel is képes haladni.

A NightJet azt ígéri, hogy árai versenyképesek lesznek a légitársaságokéval, és a hálókocsis jegyek 50 és 100 euró között lesznek kaphatók. Közölték, hogy a vonatkocsik kerekesszékkel is megközelíthetők lesznek. A vonatok indulása azonban eltolódott az ellátási lánc problémák és a járványhoz kapcsolódó személyzeti kihívások miatt.

„A NightJettel való utazás 50-szer éghajlatot kímélő megoldás, mint ugyanazt az utat repülővel megtenni” – mondta az induláskor Leonore Gewessler, Ausztria környezetvédelmi minisztere, aki az éjszakai vonatozás fellendítésére tett erőfeszítéseket első helyen támogatta.

A vonatrajongók nagy várakozással tekintenek az új szupervasút elé, és abban bíznak, hogy egyre inkább felválthatja majd a repülést. Ugyanakkor a lobbisták szerint a vonatozás elveszítheti romantikus vonzerejét, ha az államok és az európai szintű politikusok kifejezetten nem támogatják ezt a fajta utazási módot.

Számos problémára hivatkoznak, például a növekvő energiaköltségek miatti magas árakra, a krónikus munkaerőhiányra, vagy a vasutak örökös késéseiről szóló nyárra. A „vonatmozgalom” fejlődését veszélyeztető problémák várhatóan csak növekedni fognak, mivel az utasok közlekedése, különösen éjszaka, egyre inkább kénytelen lesz teret engedni az energiaválság közepette szenet szállító tehervonatoknak és a háborút támogató katonai felszereléseknek.

Elég vonzó a NightJet belső design-ja. Fotó: NightJet
Elég vonzó a NightJet belső design-ja. Fotó: NightJet

„A nappali vonatokhoz képest az éjszakai vonatok továbbra is bónusztermékek maradnak, de ha megvan az akarat, akkor van lehetőség a bővítésre” – mondta Philipp Kosok, a német Agora agytröszt tömegközlekedési szakértője. 

Ugyanakkor azt is mondta, hogy az éjszakai vonatok hátrányos helyzetben vannak, mert „magasabb adókkal szembesülnek, mint a légi közlekedés, és gyakran hátráltatja az infrastruktúra elöregedése és a kapacitás hiánya”.

A tavaly év vége óta kormányon lévő német Zöldek egy olyan egységes európai éjszakai vonathálózatot próbáltak kidolgozni, amely mintegy 40 célállomást egyesít, köztük Varsó, Amszterdam, Bécs, Bordeaux, München, Barcelona és még London is.

 

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Legalább 10 milliárd forintos beruházást tervez a kínai elektromos buszokat gyártó cég
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 15. 07:21
Erős versenyzőnek tartja Magyarországot a többségi tulajdonos vezérigazgatója, Cliff Zhang.
Makro / Külgazdaság Gyilkos alkut kötött Ursula von der Leyen Trumppal?
Litván Dániel | 2025. szeptember 14. 17:04
Emberéletekben is mérhető következményei lehetnek, ha az unió beengedi az amerikai előírásoknak megfelelő monstrumokat az útjaira. Márpedig az Egyesült Államokkal kötött megállapodás szövegéből az következik, hogy be fogja.
Makro / Külgazdaság A magyar vétó mellett is keresi a lehetőséget az EU Ukrajna csatlakozásához
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 14. 16:29
Erről Ukrajna európai integrációért felelős miniszterelnök-helyettese beszélt. A csatlakozáshoz minden tagállam jóváhagyása szükséges lenne, de a magyar kormány kitart a vétó mellett.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton: az AI kitörési pont Magyarország számára
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 14. 15:34
Elkészült az ötéves terv az AI kapcsán, a nemzetgazdasági miniszter szerint 15 százalékkal növelheti a magyar GDP-t a mesterséges intelligencia használata.
Makro / Külgazdaság Ezért közeledhet a magyar kormány Belaruszhoz
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 14. 14:51
Lukasenka hintapolitikája a Nyugatnak szól: arra akarja kényszeríteni az EU-t, hogy oldja fel a gazdasági, kereskedelmi blokádot Belarusszal szemben. 
Makro / Külgazdaság Az egyik legnagyobb orosz olajfinomítót találta el az ukrán hadsereg
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 14. 12:43
A hírt a magyar származású Robert Brovdi parancsnok erősítette meg.
Makro / Külgazdaság Börtönbe küldené Soros Györgyöt Donald Trump
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 14. 11:52
Az amerikai elnök ismét nekiesett a 95 éves üzletembernek, ezúttal egy maffiahálózatok ellen hozott törvényt vetne be.
Makro / Külgazdaság Ekkora távolságra képesek a Lengyelországban talált orosz drónok
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 14. 10:24
Az Mfornak nyilatkozó szakértők arról beszéltek: a Lengyelországban talált orosz drónok akár 6-700 kilométert is képesek repülni. Belaruszból indítva ebbe mind Záhony, mind Budapest belefér.
Makro / Külgazdaság „Tárgyak zuhanhatnak le a levegőből” – riasztást kaptak egy romániai megye lakói
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 14. 09:09
Orosz drónt észlelt a román légierő, felszálltak az F-16-osok szombat este.
Makro / Külgazdaság Pogátsa Zoltán: Tévhit, hogy a Fidesz az osztogatással meg tudja nyerni a választásokat
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. szeptember 14. 06:04
A közgazdász, szociológus, a Soproni Egyetem docense a szeptember 11-ei élő műsorunk vendége volt. A Klasszis Klub Live 5. évfolyamának 83. adását most a Klasszis YouTube-csatornán megnézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG