3p
A technikai fejlődés időnként új nyersanyagokat kíván, ilyenkor azok iránt hirtelen megnő a kereslet, arannyá válnak. Most így van a lítiummal, ami többek között az elektromos autók akkumulátoraihoz kell, és noha van bőven a földkéregben, nem is olyan egyszerű előszedni. Indulhat az újkori aranyásás.

Nagyjából két évvel ezelőtt hirtelen tudatosult a piacon, hogy a lítium alapú akkumulátorok tényleg alkalmasak nem csak olyan célokra, mint az elektromos autózás, hanem olyanokra is, mint a napenergia házi tárolása a napmentes időszakokban. Sőt, erőművek, áramszolgáltatók és egyéb vállalatok is igényt tartanak rá, hogy jóval több, mint egy évszázad után végre megvalósítható legyen az elektromos energia nagy volumenű tárolása. Eddig ez nem ment, állandóan termelni kellett, amikor felmerült a fogyasztási igény.

Van elég, csak elő kell szedni

Meg is kezdődött hatalmas akkumulátorgyárak építése, és a hirtelen kereslet hatására a lítium ára a háromszorosára emelkedett 10 hónap alatt, több mint 20 ezer dollárra tonnánként. A kereslet pedig tartós lesz, sőt tovább fog növekedni: a Bloomberg New Energy Finance szerint az elektromos autók gyártásának volumene a mostaniról 2030-ig a harmincszorosára fog emelkedni, és akkor évente nagyjából 25 millió ilyen autót fognak eladni.

A jelenlegi ismeretek szerint van elég lítium a világon, 2030-ig az ismert készletek kevesebb mint egy százalékát kell csak kibányászni. Igen ám, de a kitermeléshez bányákra van szükség, és ezek üzembe helyezése nem tudott lépést tartania kereslet növekedésével, pláne, hogy máris sokkal több akkumulátorra van igény, mint korábban gondolták, és a bányák megnyitása és üzembe helyezése nem megy egyik hónapról a másikra.

Egy országban a fele

A lítium készletek több mint fele ráadásul egy országban, Chilében van, egy száraz fennsíkon, az argentin határhoz közel. Mint minden bányászatnál, itt is felmerülnek környezetvédelmi problémák. Egy másik lelőhely Angliában, Cornwall festői szépségű területein található, ahol ugyancsak gondolat fog okozni a terület feldúlása. Jelenleg 16 bánya üzemel világszerte, és a bányavállalatok 20 másikat terveznek megnyitni, de nem biztos, ezt olyan gyorsan meg tudják tenni, ahogy a növekvő kereslet igényelné (az első megnyitása is csak 2019-ben várható).

Az Anglo-American Plc. bányatársaság vezérigazgatója viszont úgy látja, hogy ha az össze bánya megnyílik és felfut a kitermelés, akkor végül túlkínálat lesz a piacon. Ez viszont óhatatlanul elvezet majd az áreséshez, és végül kialakul az egyensúlyi ár, ahogy ez a fekete aranynál, az olajnál is történik, azzal a különbséggel, hogy a lítiumnál nem feltétlenül baj, ha tárolni kell a többletet, kis helyen elfér, az olajhoz képest feltétlenül.

Árrugalmatlan

Ugyanakkor a lítium ára nem befolyásolja döntően az akkumulátorok árát, mert az egész akkumulátornak csak kis hányadát képezi az anyag, és a gyártás költségei sokkal döntőbbek, mint maguké a felhasznált anyagoké. A Bloomberg szerint, ha a lítium ára a négyszeresére emelkedik, az akkumulátor ára mindössze 2 százalékkal nő, ugyanez a szám a nikkel esetében 4, a kobalt esetében 13 százalék.

Így a bányászati problémák nem fognak mutatkozni egy Tesla vagy bármilyen más elektromos autó árában, sokkal fontosabb, hogy maga az akkumulátor gyártási költsége lecsökkenjen, erre persze majd akkor kerül sor, ha lezajlottak a nagy beruházások, működni fognak a gyárak. A lényeg csak az, hogy legyen elég lítium, és miután a kereslet viszonylag árrugalmatlan, nagy kilengések jöhetnek még az árban, a bányavállatoknak valóban olyan most, mint az arany.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Benzinkúton éjszakáznak, holnap is tüntethetnek a kamionosok
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 19:35
A hétfői tüntetés este 8 óráig tart, de kedden visszatérhetnek Budapest útjaira a dudáló kamionosok. A kormánytól többek között azt követelik, hogy az útdíjat ne akkora mértékben emeljék meg, mint amiről Lázár János beszélt.
Makro / Külgazdaság Tavasszal üthet be a Magyarországgal szembeni túlzottdeficit-eljárás
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 16:29
A tavaszi előrejelzési fordulóban javasolhatja az Európai Bizottság a Tanácsnak, hogy újabb szakaszba léptesse a túlzottdeficit-eljárást. Eközben a kormány a GDP 2,2 százalékának megfelelő pénzt osztogat el.
Makro / Külgazdaság Ötven kamiont beengednek a Hősök terére, de merre indulnak a többiek?
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 15:01
Hétfőn délután megérkezett a Hősök terére a kamionos tüntetés konvoja. A térre azonban a rendőrség csak ötven járművet enged be, a többiek másfelé indulhatnak.
Makro / Külgazdaság Hiába szedett be sokkal többet a magyar állam – még sokkal többet költött
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 12:33
Itt vannak a részletes adatok a költségvetés november végi helyzetéről.
Makro / Külgazdaság Fordul a kocka a benzinkutakon keddtől
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 11:27
Most az autósok másik csoportja örülhet.
Makro / Külgazdaság Itt van, mekkorát ütött Trump a német autóiparon – nagyot
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 10:44
Fellendülésre pedig nem érdemes fogadni.
Makro / Külgazdaság Döntött egy svájci bíróság: az egész világon aggódhatnak a multik
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 10:29
Precedensértékű lehet az ítélet.
Makro / Külgazdaság Megvétózhatta volna Ukrajna hitelét Orbán Viktor – meglepő, ki beszélte le erről
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 08:37
Félrehívták egy kicsit az uniós csúcs sorsdöntő pillanataiban.
Makro / Külgazdaság Ilyen még soha nem történt a magyar kereskedelemben
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 07:47
Csökkent a terminálok száma – de miért?
Makro / Külgazdaság Mélypontok közelében tántorog a jen
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 06:19
Hiába volt a kamatemelés?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG