9p

Még mindig szinte minden adatát és képességét titkolják a lopakodó bombázók új generációját képviselő B-21-esnek. Első repülése során mégis sok érdekes részletre derült fény.

November 10-én először emelkedett a levegőbe az amerikai légierő új bombázója, a B-21 Raider. Az esemény még laikus szemmel is lenyűgöző volt, az egyetlen hatalmas bumerángra emlékeztető, futurisztikus formájú, hihetetlenül lapos gép egészen furcsa látványt nyújtott az égbolton. De mit tudhattunk meg az amerikai légi csapásmérésbe az ígéretek szerint új korszakot hozó eszközről az első repülés alapján?

A helyzet ugyanis az, hogy a B-21-ről rengeteget lehetett hallani az elmúlt időben, de a program részletei, és ezzel a repülőgép valós képességei, technológiai megoldásai továbbra is a legszigorúbban őrzött titkok közé tartoznak – persze érthető okokból.

Amit korábban hallhattunk, azok jól, vagy éppen félelmetesen hangzó általánosságok: a B-21 megmutatja, mennyit fejlődött a lopakodótechnológia az elmúlt évtizedekben, a gép felfedezése még a legfejlettebb légvédelmi rendszereknek is hatalmas kihívás lesz; a gép olyan hatótávolsággal fog rendelkezni, hogy „semmilyen” ellenséges célpont nem lesz biztonságban tőle, és ehhez nem lesz szükség előretolt bázisokra, messzi földre telepített karbantartói kapacitásokra; a B-21 „digitális bombázó” lesz, amely felderítőrendszerként, illetve adatgyűjtő és –továbbítóközpontként is kiemelkedő lesz, illetve más eszközök irányítását is képes lesz elvégezni.

(A gép előzetesen ígért képességeit külpolitikai szakértőnk, Káncz Csaba szedte össze egy tavaly év végén megjelent írásában, ezt az alábbi dobozra kattintva olvashatják.)

Aki ennél konkrétabb információkra vágyik, az szerezzen valami jobb állást a Pentagonban, vagy marad a kirakósdarabok gyűjtése és illesztgetése, szerencsére sok szakértő vetette magát rögtön rá a nyilvánosságra került felvételekre a B-21 első útjáról.

 

Vészjósló kisugárzás

Tudomásunk szerint jelenleg hat darab B-21-est épít a Northrop Grumman cég, ezekből az első tesztrepülést végrehajtó példány egy külön becenevet is kapott, méghozzá a meglehetősen vészjósló Cerberust írták oda a futóművet rejtő csapóajtóra (azaz a görög mitológiában az alvilágot őrző hatalmas, háromfejű kutyáról, Kerberoszról nevezték el).

A képeken megfigyelhető volt egy hosszú, a gép hátsó részéből lógó zsinór is, ez nem valami véletlenül ottmaradt szerelékdarab, hanem szenzorok vannak ráerősítve, amelyek ezzel a megoldással a géptől távolabbi, „tiszta” levegőben is tudnak adatokat gyűjteni. Természetesen a Cerberus egyébként is tele volt pakolva mindenféle, a levegő a géptest körüli áramlását és milliárd egyéb dolgot mérő érzékelőkkel, hiszen a tesztrepülés elsődleges célja az adatgyűjtés volt.

A B-21 Raider először a levegőben. Fotó: Twitter (X)
A B-21 Raider először a levegőben. Fotó: Twitter (X)

A gép végső formája nagyjából megfelel a várakozásoknak. A tervezési folyamat során azt egyértelműen leszögezték a mérnökök, hogy a forma elsődleges célja a minél alacsonyabb észlelhetőség elérése (azaz a „lopakodás” képessége”), márpedig jelen tudásunk szerint erre a legmegfelelőbb, repülni is képes forma az egy jókora, de lapos szárnyat formáz, nem véletlen, hogy az amerikai légierő előző lopakodó bombázója, a B-2-es is nagyon hasonló alapformát kapott, de már az első lopakodónál, az F-117-esnél is ebből indultak ki a tervezők, csak éppen még nem tudták ilyen letisztultan megvalósítani az akkor technológia mellett.

A gép orrán megfigyelhető csőrszerű túlnyúlás szintén az észlelhetőség csökkentését szolgálja, optikailag pedig alulról nézve kitakarja a géptestet és a kabint is a szemlélők elől – mivel a B-21-es bevetés közben általában magasabban fog repülni, mint az ellenséges vadászgépek, ez is segítheti elkerülni, hogy felfedezzék.

Az sem meglepetés, hogy a gép valamivel kisebb méretű, mint elődje, a B-2, viszont még relatíve is elképesztően lapos – a minél kisebb méret még mindig a lopakodóképesség egyik fő meghatározója. A felvételek alapján a B-21-es nagyjából 40-45 méter széles lehet (szemben a B-2 52,5 méterével), de érdemes az alábbi videón megnézni, bizonyos szögekből nem is tűnik nagyobbnak, mint az őt kísérő F-16-os, amelynek szélessége 10 méter alatt van.

Az optikai – és ezzel a radarészlelhetőséget is befolyásoló – csalás a B-2 esetén is már nagyon látványos volt, az alábbi bejegyzésben a B-2-es előbb oldalról, majd felülről látható egy B-1, illetve az 1950-es évek szuperbombázója, a B-52 mellett, oldalról nézve eltörpül mellettük, és szinte egy repülő csészealjra emlékeztet, miközben szárnyfesztávolsága egyébként összemérhető velük.

Felszarvazva

Kérdés volt viszont, hogy mire szolgálnak a géptörzs középső részén a korábbi képeken látott „szarvacskák”. Nos, az előzetes találgatásokkal ellentétben ezek nem további érzékelők és nem is valamilyen radarvisszaverő készségek, hanem ajtók, amelyeket a földön, illetve le- és felszállás idején nyitnak fel, hogy több levegőt juttassanak – a még mindig ismeretlen számú, típusú és teljesítményű – hajtóműveknek.

A B-21-es még a hangárban, ebből a szögből jól látható a két, szemből szinte eltűnő légbeömlő. Fotó: Wikimedia
A B-21-es még a hangárban, ebből a szögből jól látható a két, szemből szinte eltűnő légbeömlő. Fotó: Wikimedia

Egy lopakodó repülőgép tervezésének egyik legnagyobb kihívása a légbeömlők elhelyezése és kialakítása, hiszen ezeknek mindenképpen nyílást kell vágni a gép borításán, méghozzá elég nagyot ahhoz, hogy a hajtóművek elegendő oxigént kapjanak. Viszont minden ilyen nyílás növeli a radarral észlelhető profilt, valamint turbulenciákat kelt a gép körül áramló levegőben. A B-2-esen még jóval nagyobbak voltak ezek a nyílások, a káros hatásokat az áramlásokat és a visszaverődéseket megtörő „fogazott” kialakítással igyekeztek minimalizálni. A B-21 ehhez képest szemből szinte csak két vágatnak tűnő nyílást kapott, de úgy látszik, szükség van plusz levegőre a nagyobb teljesítményt és hűtést igénylő műveletek, a kifutópályán „taxizás”, valamint fel- és leszállás közben, ezt a felnyíló „szarvacskák” alatti nyílások biztosítják.

Ebből a repülésből a hajtóművekről még az sem derült ki, hogy kettő vagy négy darab van-e belőlük, mindenesetre ha az utóbbi igaz, akkor ezek elég kicsik lehetnek, és ahogy a B-2 esetében is, mélyen el vannak rejtve a gépben, hogy csökkentsék például a kisugárzott hő felfedezésének lehetőségét.

Eldugott fegyverek

Sok előzetes találgatásra adott okot, hogy vajon a B-21-es egy vagy több fegyverzet szállítására alkalmas rekesszel rendelkezik-e majd. A gép hasáról készült képek alapján csak egy ilyen tároló léte egyértelmű, ennek méretei pedig jóval kisebbnek látszanak, mint a B-2-es két hasonló rekeszéé, de a precíziós bombák és rakéták fejlődésével akár ez is elég lehet, hogy szükség esetén egy nagy rombolóerejű bombát is magával vigyen a gép. (Azt korábban elárulták, hogy a B-21-es nukleáris töltet célbajuttatására is alkalmas lesz.)

Azonban vannak még kisebb, csapóajtószerű formák a gép alján, és elképzelhető, hogy ezek kisebb, kiegészítő fegyverek, például az önvédelmet szolgáló levegő-levegő rakéták tárhelyéül szolgálnak, de az sem lehetetlen, hogy egyszerűen csak a karbantartást megkönnyítő nyílásokat rejtenek. Az mindenesetre biztos, hogy a B-21-es fegyvertárolója „okos” és moduláris rendszerű lesz, így jobban alkalmas lesz majd különféle eszközök, például levegőből indítható drónok, „csalik”, vagy a jövőben érkező új fegyverek gyors fogadására is.

A gépen kevésbé láthatók nagyteljesítményű radarrendszerek kívülről is észlelhető komponensei – ez jelentheti azt, hogy a technológiai fejlődésével ezeket is sikerült integrálni a gép testébe, de azt is, hogy a B-21-est már most úgy tervezik, hogy bizonyos feladatait a közelében repülő, általa irányított kisebb drónoknak fogja „kiszervezni”.

Éjjel-nappal, nemsokára

A szakértők még fontosnak találták azt a részletet is, hogy a gép továbbra is szürke festéssel volt látható, a feketével ellentétben ez arra utal, hogy nemcsak éjszakai, de nappali bevetéseket is terveznek vele – persze a szín talán a legkönnyebben megváltoztatható tulajdonsága az egész szerkezetnek.

Összességében tehát még mindig sokat nem tudunk a következő évtizedek egyik legfontosabb amerikai fegyveréről, amelytől azt várják, hogy akár kínai célpontokra is anélkül lehet képes csapást mérni, hogy felfedeznék és célba vennék. A légierő összesen 100 darab vásárlását tervezi az egyenként nagyjából 700 millió dollár értékűre becsült gépekből, az első darabok a tervek szerint a 2020-as évek második felében állhatnak szolgálatba.

Mivel a moduláris, számítógépes modellezést eddig nem látott mértékben használt tervezési folyamatnak hála a projekt eddig – a modern haditechnológiában szinte példátlan módon – olcsóbb lett és gyorsabban haladt, mint hitték, ez valószínűleg meg is fog valósulni. Remélhetőleg persze nem valamelyik másik nagyhatalom elleni bevetésben fogjuk néhány éven belül megtudni, mire is képes valójában a B-21 Raider.

(via The Drive)

 

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Megjött a Trump-hatás az amerikai autóeladásokra
Privátbankár.hu | 2025. november 4. 19:21
Az Egyesült Államokban csökkent a könnyű járművek értékesítése októberben, mivel a szövetségi kormány elektromosautó-támogatásainak megszűnése visszavetette a keresletet az akkumulátoros járművek iránt. Emellett a munkaerőpiac lassulása és a vámok miatt várható áremelkedés is korlátozhatja az idei évben a lehetséges fellendülést.
Makro / Külgazdaság Lesz ítélet az MNB-botrányokban a választásokig? Erről is kérdezzük Simor Andrást a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. november 4. 11:09
A volt jegybankelnök, közgazdász november 12-én, szerdán délután 15 óra 30 perckor lesz a vendége a Klasszis Média egyórás élő adásának. Amelyben szokás szerint nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt olvasóink is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor nekiment a K&H Bank elemzőjének
Privátbankár.hu | 2025. november 4. 09:42
A kormányfő szerint beálltak a bankok a Tisza párt mögé, ezért kritizálják a gazdaságpolitikáját. 
Makro / Külgazdaság Vidéken alig épült idén új lakás az országban
Privátbankár.hu | 2025. november 4. 08:30
Budapest után a legtöbb új lakást Siófokon adták át.
Makro / Külgazdaság Nehéz helyzetbe kerülhet Orbán Viktor, ha betartja Donald Trump, amit mondott
Király Béla | 2025. november 4. 05:44
Az amerikai adminisztráció szeretné tárgyalóasztalhoz kényszeríteni az oroszokat, ennek érdekében az egyik legfontosabb bevételi forrásukat, a gáz- és olajeladást korlátoznák. Ráadásul Donald Trump hétvégi megszólalása szerint nem fog Orbán Viktornak mentességet adni, így a szankció belátható időn belül a jelentős importkitettsége miatt Magyarországot is érinti. A magyar és az amerikai vezető pénteki találkozóján így már az is fontos eredmény lenne, ha Trump haladékot adna.
Makro / Külgazdaság A következő kormányra nehezedik a mostani osztogatások súlya – Klasszis Podcast
Imre Lőrinc – Izsó Márton | 2025. november 3. 19:01
Az elmúlt években összességében tapodtat sem mozdult a magyar gazdaság, 2025 végén a 2021-es szinten állhat. A választási évre fordulva már most is láthatunk egy 1500 milliárd forintnyi költségvetési többletkiadást, ami a jövőbeli, még nem ismert osztogatásokkal együtt akár a duplájára is ugorhat. Ennek az igazi terhei a következő kormányzati ciklusban csapódhatnak le, ami – bárki is nyeri a választásokat, kiigazításokat, megszorításokat hozhat magával 2026 áprilisa után – hangzott el a Klasszis Podcastban legújabb adásában, aminek vendége Németh Dávid, a K&H Bank vezető elemzője volt.
Makro / Külgazdaság Drágán meg fogjuk fizetni a 14. havi nyugdíjat
Privátbankár.hu | 2025. november 3. 17:12
A választási ígéretek között az elmúlt hetekben a legfontosabb a 14 havi nyugdíj volt. A kormány tagjai ugyan óvatosak ennek bevezetése kapcsán, ami egyébként indokolt is – mondta el kollégánk, Király Béla a Trend FM hétfői adásában. A jövő évi költségvetésben ugyanis mára korábbi ígéretekre sincs forrás.
Makro / Külgazdaság Kiderült, hogy ezt a tejet érdemes inni
Privátbankár.hu | 2025. november 3. 13:45
A kutatók bebizonyították, hogy az alacsony vagy a magasabb zsírtartalmú tej egészségesebb.
Makro / Külgazdaság Az elemzőket is meglepte, ami Svájcban történt
Privátbankár.hu | 2025. november 3. 13:25
Szeptemberben éves és havi összevetésben egyaránt a vártnál gyorsabban nőtt a kiskereskedelmi forgalom Svájcban – derült ki a svájci szövetségi statisztikai hivatal, a Bundesamt für Statistik által közzétett adatokból.
Makro / Külgazdaság Újabb figyelmeztetést kapott a kormány arról, hogy nem állnak jól a dolgok
Privátbankár.hu | 2025. november 3. 09:00
A száz hazai feldolgozóipari vállalat beszerzésért felelős vezetőjének megkérdezésén alapuló októberi index a szeptemberinél alacsonyabb lett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG