Rájár a rúd a luxustermékeket gyártó és forgalmazó francia Louis Vuitton Moet Hennessy (LVMH) cégcsoportra: piaci értékelés alapján ugyanis néhány napja megelőzte örök vetélytársa, az Hermès - számolt be róla a Financial Times. Utóbbi ezzel a világ legértékesebb luxusipari vállalatává lépett elő, míg az LVMH a második helyre szorult. Pozícióvesztésének hátterében a lap szerint a gyenge eladások állnak.
A helycserére azután került sor, hogy április 15-én az LVMH részvényei 7,5 százalékkal estek, míg a csökkenés az Hermès részvényei esetében mindössze 0,4 százalékos volt. Az LVMH saját oldalán is közzétett első negyedéves eredményeiből egyébként az derül ki, hogy a fogyasztók által különösen kedvelt divat- és bőráruk eladása öt százalékkal csökkent 2025 első negyedévében.
Amint arról korábban írtunk, a 75 luxusmárkát, köztük a divatcikkeiről és táskáiról híres Louis Vuittont és Christian Diort, a prémium ékszereket tervező és gyártó Tiffany & Co.-t és a világ egyik legnagyobb pezsgőborászatát, a Moёt & Chandont birtokló cégcsoport eladásainak visszaesése már a 2024-es összbevételen is meglátszott. Az ugyanis két százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól.
Megtorpanás vs. szárnyalás: kinek mi jutott?
Az LVMH bevételeinek visszaesésében számos tényező játszik szerepet a kínai gazdaság lassulásától kezdve a piaci szokások alakulásáig, utóbbi esetében említésre méltó a középosztálybeli fogyasztók vásárlókedvének visszaszorulása. De nem tesz jót a luxusiparnak Donald Trump amerikai elnök április 2-án bejelentett vámpolitikája sem, miszerint az Egyesült Államok az országba érkező külföldi termékekre alapszintű, tíz százalékos vámot vetett ki. Egyes partnerországok esetében ennek mértéke nagyobb: az Európai Unióból érkező importcikkekre például húsz, bizonyos Kínából importált termékre viszont már 125 százalékos vámot vetett ki Trump. Igaz, az amerikai elnök a legtöbb ország esetében a vám tíz százalék feletti részét 90 napra felfüggesztette, Kínára ez nem vonatkozik. Válaszul Kína ugyancsak 125 százalékos vám bevezetését helyezte kilátásba az Egyesült Államokból érkező termékek után.
A két ország vámháborújának elhúzódása beláthatatlan kereskedelmi és gazdasági következményekkel járhat, ami elől az elmúlt években az ázsiai piacokon dinamikusan terjeszkedő luxusipar sem menekülhet. Szemléltetésül: az LVMH-csoport például az ázsiai országokban közel ezer üzletet nyitott 2009 és 2019 között, eladásainak jelentős részét ezek bonyolítják.
Jó kezekben vannak a táskák az Hermès-nél
A luxusipari óriások közül a Hermès szerencsésnek bizonyult, mert kevésbé érezte meg a kínai gazdasági lassulást és a fogyasztói szokások alakulását, mint versenytársai. A vállalat oldalán közzétett beszámoló szerint 2025 első negyedévében a csoport konszolidált bevétele elérte a 4,1 milliárd eurót (nagyjából 1671 milliárd forintot), ami mint írták, folyó árfolyamon kilenc százalékos, változatlan árfolyamon hét százalékos növekedést jelent. Ez pedig minden földrajzi területre, így az ázsiai piacokra is kiterjed.
Fotó: Depositphotos
A Hermès stabil gazdasági teljesítményében fontos szerepet játszik a gondosan felépített vevőkör és a szigorúan ellenőrzött termékkibocsátás. A vállalat legnépszerűbb, státuszszimbólumnak számító termékeit, a minőségi bőrökből, speciális eljárással, kézzel készült Birkin és Kelly táskákat meghatározott darabszámban gyártják. Az eredetileg Jane Birkin brit színésznő számára tervezett, róla elnevezett Birkin táska és a Grace Kelly amerikai színésznő, monacói hercegnő keresztnevét viselő Kelly-bag körüli felhajtást fokozza, hogy ezeket a darabokat nem veheti meg bárki. A vásárlást a legtöbb esetben előjegyzés és több hónapos vagy akár többéves várakozási idő előzi meg.
Természetesen olyan is előfordulhat – amint az számos YouTube-ra feltöltött gyűjtő vagy influenszer videójából kiderül –, hogy valaki előzetes időpontfoglalást követően besétál egy Hermès-üzletbe, és az éppen készleten lévő Birkint vagy Kellyt eladásra kínálják neki. Ilyenkor viszont nem nagyon van lehetőség válogatni méret, szín, bőrtípus vagy csatszín szerint, be kell érni azzal, amit éppen elé raknak.
Sokan persze ezzel is kiegyeznének, mert akinek nincsenek gondosan ápolt kapcsolatai az eladókkal vagy a tulajdonosi körrel és nem befolyásosak, lehet akármennyi pénzük, akkor is csak nehezen vagy egyáltalán nem juthatnak hozzá ilyen táskákhoz.
Drágaságok: mennyibe kerül a legolcsóbb ikonikus táska?
A tehetős magyarok közül sokan vásárolnak a Hermès kínálatából. A bőrdíszműáruk – táskák, pénztárcák, lábbelik – mellett a vállalat lakástextíliákat, home decor árukat, kiegészítőket, órákat, ékszereket és ruházati cikkeket is árul. Ám kétségkívül a táskáknak van a legnagyobb presztízsük: ezekből több mint harminc stílus készül a már említett ikonikus modelleken kívül. Nemrégiben Rogán Barbara azzal került az érdeklődés középpontjába, hogy egy gyémántokkal kirakott krokodilbőr Birkin táskával pózolt, melynek piaci értéke kivitelezéstől és alapanyagtól függően a százmillió forintot is meghaladhatja.
Összehasonlításképpen: a legkisebb, epsom bőrből készült Mini Kelly 20-as jelenleg tízezer dollárba (vagyis 3,6 millió forintba) kerül, míg az eggyel nagyobb méretű 25-ös 12 600 dollár (nagyjából 4,5 millió forint). Viszont ugyanennek a modellnek a krokodilbőrből készült matt változatáért már jóval többet kérnek: 52 200 dollárt (ami körülbelül 19 millió forint). A legkisebb méretű, togo bőrből készült Birkin 25-ös alapváltozata 12 100 dollár (4,3 millió forint), míg a matt krokodilbőr változat 52 500 dollár az Egyesült Államokban. Európában valamivel kedvezőbbek az árak: a 25-ös togó bőrből gyártott Birkin például 10 160 dollárnak megfelelő euró (3,6 millió forint), míg a Mini Kelly epsom bőrből készült változata kevesebb mint 8500 dollár (nagyjából 3 millió forint).
Nemcsak az új értékes
Az egyre növekvő keresletnek köszönhetően a Birkin és Kelly táskák másodlagos piaca is virágzik: a nem használt, makulátlan állapotú, dobozban tárolt és védőfóliával óvott, úgynevezett „Store Fresh” táskák rendkívül jó befektetésnek számítanak. Egyes darabokért a vásárlástól számított néhány éven belül az eredeti ár háromszorosát is fizethetik. Amint arról oldalán a Sotheby’s írt, egy érintetlen Birkin 25 esetében az eladási ár akár 30 ezer dollár is lehet.
A jól érzékelhető befektetési kedvet egyre több használt luxuscikkeket forgalmazó webshop és üzlet – például a Farfetch vagy a Love Luxury – igyekszik kihasználni. Ezeknél olykor egészen elszállt árakkal is lehet találkozni, ami jól mutatja, hogy az eladók tisztában vannak vele, hogy akad, aki még a pre-owned, vagyis láthatóan használt darabokért is hajlandó mélyen a zsebébe nyúlni. Csak hogy egy darabka luxust magáénak tudhasson.