7p

A világhírű divatmárkák múlt tavasszal kezdődő üzletbezárási hulláma, piacról való kivonulása az orosz termékek iránti kereslet óhatatlan növekedéséhez vezetett, hiszen 143 millió embernek akkor is kell valahol alsóneműt vagy edzőcipőt vásárolni, ha háború van.

A tekintélyes Kommerszant online lapban megjelent cikk szerzője természetesen nem a háború szót használja, hanem valamifajta körülírással az „ellenségeskedést”, vagy másutt a különleges hadművelet kifejezést. 

(Egyébként is tanulságos a népszerű orosz napilap online átlapozása: például sok szó esik arról, hogyan ünneplik a moszkvai szállodák a Valentin-napot, vagy például, hogy 45 éves lett Amal Clooney, illetve, mi történt a párizsi divatshow-n. Mintha ez lenne most a legfontosabb az oroszok számára… De hát kontinensnyi ország, és nem bombázzák. Az elesett katonák szülein kívül mintha keveseket érdekelne, hányan haltak meg eddig értelmelenül Ukrajnában…).

Jót tett a hazai iparnak

A világmárkák kivonulásával harmadára nőtt a hazai üzletek száma a nagy bevásárlóközpontokban, a moszkvai utcákon több tucat butik nyílt a fiatal helyi márkákat képviselve, például a Gloria Jeans lánc egyszerre 70 egységgel bővült. Ez egyértelműen azt jelzi, hogy a külföldi nagy cégek kivonulása jót tett a hazai iparnak, ám a helyi márkák terjeszkedésének is van határa. A forgalmi számok és a jónak mutatkozó bevétel mögött ugyanis sokszor az húzódik meg, hogy összességében a vásárlóerő csökkent, az árak, a költségek nőttek, és alapanyagellátási nehézségek is adódtak.

A Fashion Consulting Group (FCG) áttekintése szerint 2022-ben egyértelműen megugrott az orosz divatmárkák üzletnyitása. A szakértők előzetes becslései szerint a moszkvai nagy bevásárlóközpontokban a helyi bérlők száma 20-30 százalékkal nőtt. Az orosz főváros patinás bevásárlóutcáin megjelentek más távolabbi régiók termékei is, illetve korábban csak online elérhető márkák.

Új márkák, orosz szereplők az előtérben

Jevgenyija Hakberdijeva, az NF Group Kiskereskedelmi Ingatlanok Osztályának regionális igazgatója szerint e folyamatban a moszkvai Afimall és Aviapark nevű bevásárlóközpontok vezetnek. Az Afimollban kezdte meg működését például a Telegraph áruház, ahol elsősorban a moszkvai tervezők képviseltetik magukat, a spanyol Inditex területének egy részét pedig a Blind cipők, valamint az Emka, a 2Mood, a Mavelty és a Charuel, You női ruhamárkák foglalták el. 

Az egyik legfelkapottabb Moszkvában az Afimall. Fotó: Depositphotos
Az egyik legfelkapottabb Moszkvában az Afimall. Fotó: Depositphotos

Az Aviaparkban egy Lime üzletlánc nyílt új formátumban, kibővült a Street Beat, The Blue Store, Mie, NOMI, Loloclo üzletekben.

Anna Lebsak-Kleymans, az FCG vezérigazgatója szerint a külföldi szereplők távozása lehetővé teszi, hogy új hazai márkákra hívják fel a vásárlók figyelmét, sőt, olyan feltételekkel szerezzenek elegánsabb üzlethelyiségeket, amelyek eddig nem voltak számukra elérhetők.

Jelen vannak, csak másként

A háború kezdetén 15 nagy külföldi márka jelentette be kivonulását Oroszországból, köztük a H&M, a Jacquemus, a Victoria's Secret, a Sandro, a Mothercare, a Nike és mások. A H&M-nek volt Oroszországban a legtöbb üzlete. A társaság közel 150 üzletet üzemeltetett itt, melyek 80 százaléka november végén bezárt. Hogy a készlettel mi lett? Más cégek értékesítették.

Egyes márkák, például az Uniqlo, felfüggesztették az árusítást, de nem jelentették be távozásukat, néhány pedig más név alatt nyitott meg, vagy új üzleti konstrukcióban. A CCC márka például Obuv (cipő) lett, az itteni Mango hálózat franchise-zá vált.

Sok külföldi cég maradt, vagy eladták

Közben a háttérben folyik a külföldi márkák más néven való behozatala, illetve a cégek tulajdonoscseréje: az orosz ruha- és cipőforgalmazó, a Jamilko például kivásárolta a Mothercare láncot.

Indira Shafikova, a RedStone ügyvezető partnere megjegyzi, hogy sok világmárka ezután sem siet elhagyni az Orosz Föderációt, mert a négyzetméterenkénti bevétel itt gyakran magasabb, mint Európában.

A bevásárlóközpontok tulajdonosai persze nem örülnek annak, hogy még mindig sok üzleten lakat van, és „várják a bérlők visszatérését”. A hosszan zárva tartó üzletet mindig nagyon nehéz újra talpra állítani, és ez általában negatívan befolyásolja egy pláza forgalmát, valamint a szomszédos üzletek munkáját és a tulajdonos hírnevét is.

Az új nyitások számát tekintve valószínűleg a Gloria Jeans a legaktívabb a piacon. A cég igazgatótanácsának vezetője, Vlagyimir Melnyikov elmondása szerint idén 70 egységgel bővültek. 2021 végén már 640 bolttal rendelkezett a cég: a Gloria Jeans azt tervezi, hogy üzlethelyiséget vesz át a H&M-től, a Zarától, a Marks & Spencertől és az Adidastól.

Erősödött a helyi cégek tekintélye

A világhírű márkák mellett hazánkban nem ismert brand-ek is kiemelkedői forgalmat érnek el, elvégre 143 millió embert kell itt öltöztetni. Igaz, óriásiak a jövedelmi különbségek, akárcsak a kereslet: a szibériai falvakban nyilván más iránt élénk az érdeklődés, mint mondjuk a moszkvai Kutuzov proszpekten. Igaz, a nagy vidéki iparvárosokban már jelen vannak (voltak) a külföldi márkák is.

Ami az orosz ruházati kínálatot illeti, tudni kell, hogy itt nincs hagyománya a Magyarországon lépten-nyomon, minden faluban jelenlévő kínai boltoknak és turkálóknak. Az elmúlt 20 év fogyasztói attitűdje, pénzköltés a luxusra és a pazarló életmód, pedig csak egy szűk rétegre terjed ki.  Ugyanakkor Oroszországban nem ment olyan mértékben tönkre a textilipar, mint Magyarországon – teszi hozzá e sorok írója – és nem kótyavetyélték el ekkora mértékben a gyárakat, a márkákat, és nem alacsonyították le kizárólag nyugati bérmunkára.

Nagy a kockázat

A piac átrendeződése közben azonban egyértelmű, hogy a vállalatoknak számolniuk kell a vásárlóerő csökkenésével, a párhuzamos import miatti versennyel és a növekvő költségekkel. A kilátások bizonytalanok és nagy a kockázat. 

A Focus Technologies szerint tavaly január-novemberben 12 százalékkal csökkent a vásárlók száma a divatáru üzletekben, éves összevetésben. Március és május hónapokban a ruha- és lábbeliboltok látogatottsága 30 százalékkal maradt el a tavalyitól, míg novemberben már csak 13 százalékkal. November végén az oroszországi divatkiskereskedelem forgalma már 3 százalékkal volt magasabb, mint tavaly, igaz, ebbe belejátszott az infláció is.

A verseny elsősorban online zajlik

Az internetezés népszerű stratégiává vált, hiszen egyre fontosabb szerepe van a növekvő költségek ésszerű kezelésének. Tavaly az első kilenc hónapban 60 százalékkal nőtt a nagy orosz márkák forgalma a Lamodán – mondta Victoria Abdrasitova, a vállalat fejlesztési igazgatója. Áprilisban a platform elindította a Showroom szekciót is, amely olyan fiatal helyi márkákat fog össze, amelyek eladásai egy év alatt több mint négyszeresére nőttek.

Viktor Jevtuhov, az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium helyettes vezetője a cikkben megjegyzi, hogy eddig a hazai márkák a fogyasztók árnyékában léteztek, ma viszont az orosz tervezők a szegmens 51 százalékát teszik ki, szemben az egy évvel korábbi 46 százalékkal. A Yandex Marketben több mint 80 helyi márka képviselteti magát. A lábbelik terén az olaszok mellett a helyi gyártók foglalják el a legnagyobb részesedést, ruházatban pedig a német szereplőkkel is felveszik a versenyt.

Jönnek a törökök és a kínaiak

Ugyanakkor több szakember kétségbe vonja, hogy az orosz márkák teljes értékű alternatívának tekinthetők a távozó külföldi szereplőkkel szemben. Igaz, a hitelek magas költsége, a logisztikai nehézségek, az alapanyagok beszerzése korlátozza, hogy elérjék ezt a célt.

Időközben fokozatosan új külföldi szereplők jelennek meg a piacon, mint például több török ​​márka, de a kínai Li-ning is három üzlet nyitását tervezi. Természetesen az ismeretlenebb külhoni márkák nem okoznak azonnal komoly konkurenciát az orosz szereplőknek: ahhoz, hogy valaki a piacon megvesse a lábát, minimum három-öt év kell.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Megjött a Trump-hatás az amerikai autóeladásokra
Privátbankár.hu | 2025. november 4. 19:21
Az Egyesült Államokban csökkent a könnyű járművek értékesítése októberben, mivel a szövetségi kormány elektromosautó-támogatásainak megszűnése visszavetette a keresletet az akkumulátoros járművek iránt. Emellett a munkaerőpiac lassulása és a vámok miatt várható áremelkedés is korlátozhatja az idei évben a lehetséges fellendülést.
Makro / Külgazdaság Lesz ítélet az MNB-botrányokban a választásokig? Erről is kérdezzük Simor Andrást a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. november 4. 11:09
A volt jegybankelnök, közgazdász november 12-én, szerdán délután 15 óra 30 perckor lesz a vendége a Klasszis Média egyórás élő adásának. Amelyben szokás szerint nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt olvasóink is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor nekiment a K&H Bank elemzőjének
Privátbankár.hu | 2025. november 4. 09:42
A kormányfő szerint beálltak a bankok a Tisza párt mögé, ezért kritizálják a gazdaságpolitikáját. 
Makro / Külgazdaság Vidéken alig épült idén új lakás az országban
Privátbankár.hu | 2025. november 4. 08:30
Budapest után a legtöbb új lakást Siófokon adták át.
Makro / Külgazdaság Nehéz helyzetbe kerülhet Orbán Viktor, ha betartja Donald Trump, amit mondott
Király Béla | 2025. november 4. 05:44
Az amerikai adminisztráció szeretné tárgyalóasztalhoz kényszeríteni az oroszokat, ennek érdekében az egyik legfontosabb bevételi forrásukat, a gáz- és olajeladást korlátoznák. Ráadásul Donald Trump hétvégi megszólalása szerint nem fog Orbán Viktornak mentességet adni, így a szankció belátható időn belül a jelentős importkitettsége miatt Magyarországot is érinti. A magyar és az amerikai vezető pénteki találkozóján így már az is fontos eredmény lenne, ha Trump haladékot adna.
Makro / Külgazdaság A következő kormányra nehezedik a mostani osztogatások súlya – Klasszis Podcast
Imre Lőrinc – Izsó Márton | 2025. november 3. 19:01
Az elmúlt években összességében tapodtat sem mozdult a magyar gazdaság, 2025 végén a 2021-es szinten állhat. A választási évre fordulva már most is láthatunk egy 1500 milliárd forintnyi költségvetési többletkiadást, ami a jövőbeli, még nem ismert osztogatásokkal együtt akár a duplájára is ugorhat. Ennek az igazi terhei a következő kormányzati ciklusban csapódhatnak le, ami – bárki is nyeri a választásokat, kiigazításokat, megszorításokat hozhat magával 2026 áprilisa után – hangzott el a Klasszis Podcastban legújabb adásában, aminek vendége Németh Dávid, a K&H Bank vezető elemzője volt.
Makro / Külgazdaság Drágán meg fogjuk fizetni a 14. havi nyugdíjat
Privátbankár.hu | 2025. november 3. 17:12
A választási ígéretek között az elmúlt hetekben a legfontosabb a 14 havi nyugdíj volt. A kormány tagjai ugyan óvatosak ennek bevezetése kapcsán, ami egyébként indokolt is – mondta el kollégánk, Király Béla a Trend FM hétfői adásában. A jövő évi költségvetésben ugyanis mára korábbi ígéretekre sincs forrás.
Makro / Külgazdaság Kiderült, hogy ezt a tejet érdemes inni
Privátbankár.hu | 2025. november 3. 13:45
A kutatók bebizonyították, hogy az alacsony vagy a magasabb zsírtartalmú tej egészségesebb.
Makro / Külgazdaság Az elemzőket is meglepte, ami Svájcban történt
Privátbankár.hu | 2025. november 3. 13:25
Szeptemberben éves és havi összevetésben egyaránt a vártnál gyorsabban nőtt a kiskereskedelmi forgalom Svájcban – derült ki a svájci szövetségi statisztikai hivatal, a Bundesamt für Statistik által közzétett adatokból.
Makro / Külgazdaság Újabb figyelmeztetést kapott a kormány arról, hogy nem állnak jól a dolgok
Privátbankár.hu | 2025. november 3. 09:00
A száz hazai feldolgozóipari vállalat beszerzésért felelős vezetőjének megkérdezésén alapuló októberi index a szeptemberinél alacsonyabb lett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG