7p

A világhírű divatmárkák múlt tavasszal kezdődő üzletbezárási hulláma, piacról való kivonulása az orosz termékek iránti kereslet óhatatlan növekedéséhez vezetett, hiszen 143 millió embernek akkor is kell valahol alsóneműt vagy edzőcipőt vásárolni, ha háború van.

A tekintélyes Kommerszant online lapban megjelent cikk szerzője természetesen nem a háború szót használja, hanem valamifajta körülírással az „ellenségeskedést”, vagy másutt a különleges hadművelet kifejezést. 

(Egyébként is tanulságos a népszerű orosz napilap online átlapozása: például sok szó esik arról, hogyan ünneplik a moszkvai szállodák a Valentin-napot, vagy például, hogy 45 éves lett Amal Clooney, illetve, mi történt a párizsi divatshow-n. Mintha ez lenne most a legfontosabb az oroszok számára… De hát kontinensnyi ország, és nem bombázzák. Az elesett katonák szülein kívül mintha keveseket érdekelne, hányan haltak meg eddig értelmelenül Ukrajnában…).

Jót tett a hazai iparnak

A világmárkák kivonulásával harmadára nőtt a hazai üzletek száma a nagy bevásárlóközpontokban, a moszkvai utcákon több tucat butik nyílt a fiatal helyi márkákat képviselve, például a Gloria Jeans lánc egyszerre 70 egységgel bővült. Ez egyértelműen azt jelzi, hogy a külföldi nagy cégek kivonulása jót tett a hazai iparnak, ám a helyi márkák terjeszkedésének is van határa. A forgalmi számok és a jónak mutatkozó bevétel mögött ugyanis sokszor az húzódik meg, hogy összességében a vásárlóerő csökkent, az árak, a költségek nőttek, és alapanyagellátási nehézségek is adódtak.

A Fashion Consulting Group (FCG) áttekintése szerint 2022-ben egyértelműen megugrott az orosz divatmárkák üzletnyitása. A szakértők előzetes becslései szerint a moszkvai nagy bevásárlóközpontokban a helyi bérlők száma 20-30 százalékkal nőtt. Az orosz főváros patinás bevásárlóutcáin megjelentek más távolabbi régiók termékei is, illetve korábban csak online elérhető márkák.

Új márkák, orosz szereplők az előtérben

Jevgenyija Hakberdijeva, az NF Group Kiskereskedelmi Ingatlanok Osztályának regionális igazgatója szerint e folyamatban a moszkvai Afimall és Aviapark nevű bevásárlóközpontok vezetnek. Az Afimollban kezdte meg működését például a Telegraph áruház, ahol elsősorban a moszkvai tervezők képviseltetik magukat, a spanyol Inditex területének egy részét pedig a Blind cipők, valamint az Emka, a 2Mood, a Mavelty és a Charuel, You női ruhamárkák foglalták el. 

Az egyik legfelkapottabb Moszkvában az Afimall. Fotó: Depositphotos
Az egyik legfelkapottabb Moszkvában az Afimall. Fotó: Depositphotos

Az Aviaparkban egy Lime üzletlánc nyílt új formátumban, kibővült a Street Beat, The Blue Store, Mie, NOMI, Loloclo üzletekben.

Anna Lebsak-Kleymans, az FCG vezérigazgatója szerint a külföldi szereplők távozása lehetővé teszi, hogy új hazai márkákra hívják fel a vásárlók figyelmét, sőt, olyan feltételekkel szerezzenek elegánsabb üzlethelyiségeket, amelyek eddig nem voltak számukra elérhetők.

Jelen vannak, csak másként

A háború kezdetén 15 nagy külföldi márka jelentette be kivonulását Oroszországból, köztük a H&M, a Jacquemus, a Victoria's Secret, a Sandro, a Mothercare, a Nike és mások. A H&M-nek volt Oroszországban a legtöbb üzlete. A társaság közel 150 üzletet üzemeltetett itt, melyek 80 százaléka november végén bezárt. Hogy a készlettel mi lett? Más cégek értékesítették.

Egyes márkák, például az Uniqlo, felfüggesztették az árusítást, de nem jelentették be távozásukat, néhány pedig más név alatt nyitott meg, vagy új üzleti konstrukcióban. A CCC márka például Obuv (cipő) lett, az itteni Mango hálózat franchise-zá vált.

Sok külföldi cég maradt, vagy eladták

Közben a háttérben folyik a külföldi márkák más néven való behozatala, illetve a cégek tulajdonoscseréje: az orosz ruha- és cipőforgalmazó, a Jamilko például kivásárolta a Mothercare láncot.

Indira Shafikova, a RedStone ügyvezető partnere megjegyzi, hogy sok világmárka ezután sem siet elhagyni az Orosz Föderációt, mert a négyzetméterenkénti bevétel itt gyakran magasabb, mint Európában.

A bevásárlóközpontok tulajdonosai persze nem örülnek annak, hogy még mindig sok üzleten lakat van, és „várják a bérlők visszatérését”. A hosszan zárva tartó üzletet mindig nagyon nehéz újra talpra állítani, és ez általában negatívan befolyásolja egy pláza forgalmát, valamint a szomszédos üzletek munkáját és a tulajdonos hírnevét is.

Az új nyitások számát tekintve valószínűleg a Gloria Jeans a legaktívabb a piacon. A cég igazgatótanácsának vezetője, Vlagyimir Melnyikov elmondása szerint idén 70 egységgel bővültek. 2021 végén már 640 bolttal rendelkezett a cég: a Gloria Jeans azt tervezi, hogy üzlethelyiséget vesz át a H&M-től, a Zarától, a Marks & Spencertől és az Adidastól.

Erősödött a helyi cégek tekintélye

A világhírű márkák mellett hazánkban nem ismert brand-ek is kiemelkedői forgalmat érnek el, elvégre 143 millió embert kell itt öltöztetni. Igaz, óriásiak a jövedelmi különbségek, akárcsak a kereslet: a szibériai falvakban nyilván más iránt élénk az érdeklődés, mint mondjuk a moszkvai Kutuzov proszpekten. Igaz, a nagy vidéki iparvárosokban már jelen vannak (voltak) a külföldi márkák is.

Ami az orosz ruházati kínálatot illeti, tudni kell, hogy itt nincs hagyománya a Magyarországon lépten-nyomon, minden faluban jelenlévő kínai boltoknak és turkálóknak. Az elmúlt 20 év fogyasztói attitűdje, pénzköltés a luxusra és a pazarló életmód, pedig csak egy szűk rétegre terjed ki.  Ugyanakkor Oroszországban nem ment olyan mértékben tönkre a textilipar, mint Magyarországon – teszi hozzá e sorok írója – és nem kótyavetyélték el ekkora mértékben a gyárakat, a márkákat, és nem alacsonyították le kizárólag nyugati bérmunkára.

Nagy a kockázat

A piac átrendeződése közben azonban egyértelmű, hogy a vállalatoknak számolniuk kell a vásárlóerő csökkenésével, a párhuzamos import miatti versennyel és a növekvő költségekkel. A kilátások bizonytalanok és nagy a kockázat. 

A Focus Technologies szerint tavaly január-novemberben 12 százalékkal csökkent a vásárlók száma a divatáru üzletekben, éves összevetésben. Március és május hónapokban a ruha- és lábbeliboltok látogatottsága 30 százalékkal maradt el a tavalyitól, míg novemberben már csak 13 százalékkal. November végén az oroszországi divatkiskereskedelem forgalma már 3 százalékkal volt magasabb, mint tavaly, igaz, ebbe belejátszott az infláció is.

A verseny elsősorban online zajlik

Az internetezés népszerű stratégiává vált, hiszen egyre fontosabb szerepe van a növekvő költségek ésszerű kezelésének. Tavaly az első kilenc hónapban 60 százalékkal nőtt a nagy orosz márkák forgalma a Lamodán – mondta Victoria Abdrasitova, a vállalat fejlesztési igazgatója. Áprilisban a platform elindította a Showroom szekciót is, amely olyan fiatal helyi márkákat fog össze, amelyek eladásai egy év alatt több mint négyszeresére nőttek.

Viktor Jevtuhov, az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium helyettes vezetője a cikkben megjegyzi, hogy eddig a hazai márkák a fogyasztók árnyékában léteztek, ma viszont az orosz tervezők a szegmens 51 százalékát teszik ki, szemben az egy évvel korábbi 46 százalékkal. A Yandex Marketben több mint 80 helyi márka képviselteti magát. A lábbelik terén az olaszok mellett a helyi gyártók foglalják el a legnagyobb részesedést, ruházatban pedig a német szereplőkkel is felveszik a versenyt.

Jönnek a törökök és a kínaiak

Ugyanakkor több szakember kétségbe vonja, hogy az orosz márkák teljes értékű alternatívának tekinthetők a távozó külföldi szereplőkkel szemben. Igaz, a hitelek magas költsége, a logisztikai nehézségek, az alapanyagok beszerzése korlátozza, hogy elérjék ezt a célt.

Időközben fokozatosan új külföldi szereplők jelennek meg a piacon, mint például több török ​​márka, de a kínai Li-ning is három üzlet nyitását tervezi. Természetesen az ismeretlenebb külhoni márkák nem okoznak azonnal komoly konkurenciát az orosz szereplőknek: ahhoz, hogy valaki a piacon megvesse a lábát, minimum három-öt év kell.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Trump már megkapta a karácsonyi ajándékát
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 13:17
A vártnál jóval nagyobb mértékben bővült az Egyesült Államok gazdasága 2025. harmadik negyedévében.
Makro / Külgazdaság Megint szívhatják a fogukat a kamionosok
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 12:58
Jelentősen szigorodnak a nehéz tehergépkocsik közlekedésére vonatkozó szabályok.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor: Magyarország egy „hanyatló unió” tagja
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 11:27
Többek között ezt jelentette ki a kormányfő a Magyar Nemzetnek adott ünnepi interjújában.
Makro / Külgazdaság Óriási a baj, mindkét szuperhatalom kezdi bezárni a kapuit a németek előtt
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 16:00
Jelentősen visszaesett a német áruexport 2025-ben az Egyesült Államokba és Kínába, amit az európai értékesítés és a szolgáltatásexport ellensúlyozott – derül ki a kölni székhelyű Institut der deutschen Wirtschaft (IW) kedden publikált elemzéséből.
Makro / Külgazdaság Erre az adatra Trump szerint megérhette ilyen sokat várni
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 15:30
Az Egyesült Államok gazdasága a vártnál gyorsabban nőtt a harmadik negyedévben.
Makro / Külgazdaság Még be sem lépett, máris szárnyakat adott az euróövezet Bulgáriának
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 15:25
Javította Bulgária minősítési országplafonját a Moody's Ratings. A nemzetközi hitelminősítő a kedden Londonban bejelentett döntést Bulgária közelgő euróövezeti csatlakozásával indokolta.
Makro / Külgazdaság 140 ezer magyar már Ausztriában dolgozik, és lesz ez még több is
Kollár Dóra | 2025. december 23. 14:44
Októberhez képest minimálisan csökkent, de egy évvel ezelőtthöz képest enyhén nőtt a nyugati szomszédunkban dolgozó honfitársaink száma a legfrissebb ausztriai munkavállalási adatok szerint. A téli szezon pedig még csak most kezdődik igazán.  
Makro / Külgazdaság Sajnos egyelőre nem lesz olcsóbb a tankolás
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 11:25
Maradnak az eddigi árak.
Makro / Külgazdaság Elpárolgott a jegybanki Pallas Athéné Alapítvány vagyona
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 08:23
9 millió volt a jegybanki alapítvány kasszájában.
Makro / Külgazdaság 2025 a vámok éve volt: Trump miatt új gazdasági fogalmakkal kell ismerkednünk – Klasszis Podcast
Imre Lőrinc – Izsó Márton | 2025. december 23. 05:46
Az idei év egyik legmeghatározóbb globális gazdasági kihívását a Donald Trump által elindított és kiszélesített kereskedelmi háború jelentette. Az amerikai elnök áprilisban mindenkire ráijesztett az első vámtételek meghatározásával, de a kétoldalú tárgyalások elindulásával lecsillapodtak a kedélyek. A globális kereskedelem azonban már nem lesz ugyanolyan, mint Trump előtt volt. A Klasszis Podcast vendége Pásztor Szabolcs, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány kutatási igazgatója.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG