7p

A világhírű divatmárkák múlt tavasszal kezdődő üzletbezárási hulláma, piacról való kivonulása az orosz termékek iránti kereslet óhatatlan növekedéséhez vezetett, hiszen 143 millió embernek akkor is kell valahol alsóneműt vagy edzőcipőt vásárolni, ha háború van.

A tekintélyes Kommerszant online lapban megjelent cikk szerzője természetesen nem a háború szót használja, hanem valamifajta körülírással az „ellenségeskedést”, vagy másutt a különleges hadművelet kifejezést. 

(Egyébként is tanulságos a népszerű orosz napilap online átlapozása: például sok szó esik arról, hogyan ünneplik a moszkvai szállodák a Valentin-napot, vagy például, hogy 45 éves lett Amal Clooney, illetve, mi történt a párizsi divatshow-n. Mintha ez lenne most a legfontosabb az oroszok számára… De hát kontinensnyi ország, és nem bombázzák. Az elesett katonák szülein kívül mintha keveseket érdekelne, hányan haltak meg eddig értelmelenül Ukrajnában…).

Jót tett a hazai iparnak

A világmárkák kivonulásával harmadára nőtt a hazai üzletek száma a nagy bevásárlóközpontokban, a moszkvai utcákon több tucat butik nyílt a fiatal helyi márkákat képviselve, például a Gloria Jeans lánc egyszerre 70 egységgel bővült. Ez egyértelműen azt jelzi, hogy a külföldi nagy cégek kivonulása jót tett a hazai iparnak, ám a helyi márkák terjeszkedésének is van határa. A forgalmi számok és a jónak mutatkozó bevétel mögött ugyanis sokszor az húzódik meg, hogy összességében a vásárlóerő csökkent, az árak, a költségek nőttek, és alapanyagellátási nehézségek is adódtak.

A Fashion Consulting Group (FCG) áttekintése szerint 2022-ben egyértelműen megugrott az orosz divatmárkák üzletnyitása. A szakértők előzetes becslései szerint a moszkvai nagy bevásárlóközpontokban a helyi bérlők száma 20-30 százalékkal nőtt. Az orosz főváros patinás bevásárlóutcáin megjelentek más távolabbi régiók termékei is, illetve korábban csak online elérhető márkák.

Új márkák, orosz szereplők az előtérben

Jevgenyija Hakberdijeva, az NF Group Kiskereskedelmi Ingatlanok Osztályának regionális igazgatója szerint e folyamatban a moszkvai Afimall és Aviapark nevű bevásárlóközpontok vezetnek. Az Afimollban kezdte meg működését például a Telegraph áruház, ahol elsősorban a moszkvai tervezők képviseltetik magukat, a spanyol Inditex területének egy részét pedig a Blind cipők, valamint az Emka, a 2Mood, a Mavelty és a Charuel, You női ruhamárkák foglalták el. 

Az egyik legfelkapottabb Moszkvában az Afimall. Fotó: Depositphotos
Az egyik legfelkapottabb Moszkvában az Afimall. Fotó: Depositphotos

Az Aviaparkban egy Lime üzletlánc nyílt új formátumban, kibővült a Street Beat, The Blue Store, Mie, NOMI, Loloclo üzletekben.

Anna Lebsak-Kleymans, az FCG vezérigazgatója szerint a külföldi szereplők távozása lehetővé teszi, hogy új hazai márkákra hívják fel a vásárlók figyelmét, sőt, olyan feltételekkel szerezzenek elegánsabb üzlethelyiségeket, amelyek eddig nem voltak számukra elérhetők.

Jelen vannak, csak másként

A háború kezdetén 15 nagy külföldi márka jelentette be kivonulását Oroszországból, köztük a H&M, a Jacquemus, a Victoria's Secret, a Sandro, a Mothercare, a Nike és mások. A H&M-nek volt Oroszországban a legtöbb üzlete. A társaság közel 150 üzletet üzemeltetett itt, melyek 80 százaléka november végén bezárt. Hogy a készlettel mi lett? Más cégek értékesítették.

Egyes márkák, például az Uniqlo, felfüggesztették az árusítást, de nem jelentették be távozásukat, néhány pedig más név alatt nyitott meg, vagy új üzleti konstrukcióban. A CCC márka például Obuv (cipő) lett, az itteni Mango hálózat franchise-zá vált.

Sok külföldi cég maradt, vagy eladták

Közben a háttérben folyik a külföldi márkák más néven való behozatala, illetve a cégek tulajdonoscseréje: az orosz ruha- és cipőforgalmazó, a Jamilko például kivásárolta a Mothercare láncot.

Indira Shafikova, a RedStone ügyvezető partnere megjegyzi, hogy sok világmárka ezután sem siet elhagyni az Orosz Föderációt, mert a négyzetméterenkénti bevétel itt gyakran magasabb, mint Európában.

A bevásárlóközpontok tulajdonosai persze nem örülnek annak, hogy még mindig sok üzleten lakat van, és „várják a bérlők visszatérését”. A hosszan zárva tartó üzletet mindig nagyon nehéz újra talpra állítani, és ez általában negatívan befolyásolja egy pláza forgalmát, valamint a szomszédos üzletek munkáját és a tulajdonos hírnevét is.

Az új nyitások számát tekintve valószínűleg a Gloria Jeans a legaktívabb a piacon. A cég igazgatótanácsának vezetője, Vlagyimir Melnyikov elmondása szerint idén 70 egységgel bővültek. 2021 végén már 640 bolttal rendelkezett a cég: a Gloria Jeans azt tervezi, hogy üzlethelyiséget vesz át a H&M-től, a Zarától, a Marks & Spencertől és az Adidastól.

Erősödött a helyi cégek tekintélye

A világhírű márkák mellett hazánkban nem ismert brand-ek is kiemelkedői forgalmat érnek el, elvégre 143 millió embert kell itt öltöztetni. Igaz, óriásiak a jövedelmi különbségek, akárcsak a kereslet: a szibériai falvakban nyilván más iránt élénk az érdeklődés, mint mondjuk a moszkvai Kutuzov proszpekten. Igaz, a nagy vidéki iparvárosokban már jelen vannak (voltak) a külföldi márkák is.

Ami az orosz ruházati kínálatot illeti, tudni kell, hogy itt nincs hagyománya a Magyarországon lépten-nyomon, minden faluban jelenlévő kínai boltoknak és turkálóknak. Az elmúlt 20 év fogyasztói attitűdje, pénzköltés a luxusra és a pazarló életmód, pedig csak egy szűk rétegre terjed ki.  Ugyanakkor Oroszországban nem ment olyan mértékben tönkre a textilipar, mint Magyarországon – teszi hozzá e sorok írója – és nem kótyavetyélték el ekkora mértékben a gyárakat, a márkákat, és nem alacsonyították le kizárólag nyugati bérmunkára.

Nagy a kockázat

A piac átrendeződése közben azonban egyértelmű, hogy a vállalatoknak számolniuk kell a vásárlóerő csökkenésével, a párhuzamos import miatti versennyel és a növekvő költségekkel. A kilátások bizonytalanok és nagy a kockázat. 

A Focus Technologies szerint tavaly január-novemberben 12 százalékkal csökkent a vásárlók száma a divatáru üzletekben, éves összevetésben. Március és május hónapokban a ruha- és lábbeliboltok látogatottsága 30 százalékkal maradt el a tavalyitól, míg novemberben már csak 13 százalékkal. November végén az oroszországi divatkiskereskedelem forgalma már 3 százalékkal volt magasabb, mint tavaly, igaz, ebbe belejátszott az infláció is.

A verseny elsősorban online zajlik

Az internetezés népszerű stratégiává vált, hiszen egyre fontosabb szerepe van a növekvő költségek ésszerű kezelésének. Tavaly az első kilenc hónapban 60 százalékkal nőtt a nagy orosz márkák forgalma a Lamodán – mondta Victoria Abdrasitova, a vállalat fejlesztési igazgatója. Áprilisban a platform elindította a Showroom szekciót is, amely olyan fiatal helyi márkákat fog össze, amelyek eladásai egy év alatt több mint négyszeresére nőttek.

Viktor Jevtuhov, az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium helyettes vezetője a cikkben megjegyzi, hogy eddig a hazai márkák a fogyasztók árnyékában léteztek, ma viszont az orosz tervezők a szegmens 51 százalékát teszik ki, szemben az egy évvel korábbi 46 százalékkal. A Yandex Marketben több mint 80 helyi márka képviselteti magát. A lábbelik terén az olaszok mellett a helyi gyártók foglalják el a legnagyobb részesedést, ruházatban pedig a német szereplőkkel is felveszik a versenyt.

Jönnek a törökök és a kínaiak

Ugyanakkor több szakember kétségbe vonja, hogy az orosz márkák teljes értékű alternatívának tekinthetők a távozó külföldi szereplőkkel szemben. Igaz, a hitelek magas költsége, a logisztikai nehézségek, az alapanyagok beszerzése korlátozza, hogy elérjék ezt a célt.

Időközben fokozatosan új külföldi szereplők jelennek meg a piacon, mint például több török ​​márka, de a kínai Li-ning is három üzlet nyitását tervezi. Természetesen az ismeretlenebb külhoni márkák nem okoznak azonnal komoly konkurenciát az orosz szereplőknek: ahhoz, hogy valaki a piacon megvesse a lábát, minimum három-öt év kell.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Hány órát kell dolgozni? A német kancellár ősi recepttel élénkítené a gazdaságot, de az ötlet problémás lehet
Privátbankár.hu | 2025. június 15. 14:10
A nők ingyenes munkáját figyelembe kellene venni és lapot osztani nekik. 
Makro / Külgazdaság Békesi László: Arra nincs esélye a fővárosnak, hogy a kormány által inkasszált 10 milliárdot visszakapja
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. június 15. 06:04
A volt pénzügyminiszter, közgazdász a június 11-ei élő műsorunk vendége volt. A Klasszis Klub Live 5. évfolyamának 77. adását most a Klasszis YouTube-csatornán megnézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.
Makro / Külgazdaság Lázár János jobban teszi, ha nem a román MÁV-tól kér tanácsot
Privátbankár.hu | 2025. június 14. 14:42
Míg idehaza rengeteg utasnak okoztak bosszúságot a pünkösdi késések, keleti szonszédunknál fizetésképtelenség fenyegeti az állami vasúttársaságot.
Makro / Külgazdaság Ezt aztán jól elintézték az izraeliek: lesz nemulass a hazai benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. június 14. 11:19
Az izraeli-iráni konfliktus hatására bekövetkezett olajdrágulás természetesen idehaza is érezteti a hatását: a jövő héten akár 15 forinttal emelkedhetnek az üzemanyagárak.
Makro / Külgazdaság A vámháború mélybe lökte az euróövezet iparát és külkereskedelmét áprilisban
Privátbankár.hu | 2025. június 13. 12:28
Ez megkérdőjelezve az elemzők azon nézetét, hogy a blokk jól tartja magát a gazdasági zűrzavarral szemben.
Makro / Külgazdaság Lázár János meg sem szólalt – pedig most nagyon is lett volna rá oka
Privátbankár.hu | 2025. június 13. 11:58
Viszonylag hosszabb ideje tartó lejtmenet után végre kedvezőbb adatokat tett közzé a KSH az építőiparról. Az ágazati miniszter nem kommentált, az elemzők és a szakmai szervezet igen.
Makro / Külgazdaság Árrésstopot a balatoni lángosra?
Privátbankár.hu | 2025. június 13. 10:18
Bod Péter Ákos azt boncolgatta, miért lett májusban megint magasabb az infláció az egy hónappal korábbinál. 
Makro / Külgazdaság Maradt az 5 százalékos ipari termelés csökkenés áprilisban
Privátbankár.hu | 2025. június 13. 09:02
A KSH megerősítette előzetes számait. Az egy évvel korábbihoz képest 5,0 százalékkal visszaesett, az előző hónaphoz viszonyítva 1,5 százalékkal nagyobb volt az ipari termelés volumene.
Makro / Külgazdaság Az építőipar kissé összeszedte magát áprilisban
Privátbankár.hu | 2025. június 13. 08:30
Az egy évvel korábbinál 0,5 százalékkal kisebb, az előző hónaphoz képest 5,3 százalékkal nagyobb volt az építőipari termelés volumene.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor: Ha eltörölnénk a kamatstopot, mintegy 300 ezer család kerülne a tönk szélére
Privátbankár.hu | 2025. június 13. 08:26
Ezt a péntek reggeli kossuth rádiós interjújában mondta a kormányfő.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG