7p

A világhírű divatmárkák múlt tavasszal kezdődő üzletbezárási hulláma, piacról való kivonulása az orosz termékek iránti kereslet óhatatlan növekedéséhez vezetett, hiszen 143 millió embernek akkor is kell valahol alsóneműt vagy edzőcipőt vásárolni, ha háború van.

A tekintélyes Kommerszant online lapban megjelent cikk szerzője természetesen nem a háború szót használja, hanem valamifajta körülírással az „ellenségeskedést”, vagy másutt a különleges hadművelet kifejezést. 

(Egyébként is tanulságos a népszerű orosz napilap online átlapozása: például sok szó esik arról, hogyan ünneplik a moszkvai szállodák a Valentin-napot, vagy például, hogy 45 éves lett Amal Clooney, illetve, mi történt a párizsi divatshow-n. Mintha ez lenne most a legfontosabb az oroszok számára… De hát kontinensnyi ország, és nem bombázzák. Az elesett katonák szülein kívül mintha keveseket érdekelne, hányan haltak meg eddig értelmelenül Ukrajnában…).

Jót tett a hazai iparnak

A világmárkák kivonulásával harmadára nőtt a hazai üzletek száma a nagy bevásárlóközpontokban, a moszkvai utcákon több tucat butik nyílt a fiatal helyi márkákat képviselve, például a Gloria Jeans lánc egyszerre 70 egységgel bővült. Ez egyértelműen azt jelzi, hogy a külföldi nagy cégek kivonulása jót tett a hazai iparnak, ám a helyi márkák terjeszkedésének is van határa. A forgalmi számok és a jónak mutatkozó bevétel mögött ugyanis sokszor az húzódik meg, hogy összességében a vásárlóerő csökkent, az árak, a költségek nőttek, és alapanyagellátási nehézségek is adódtak.

A Fashion Consulting Group (FCG) áttekintése szerint 2022-ben egyértelműen megugrott az orosz divatmárkák üzletnyitása. A szakértők előzetes becslései szerint a moszkvai nagy bevásárlóközpontokban a helyi bérlők száma 20-30 százalékkal nőtt. Az orosz főváros patinás bevásárlóutcáin megjelentek más távolabbi régiók termékei is, illetve korábban csak online elérhető márkák.

Új márkák, orosz szereplők az előtérben

Jevgenyija Hakberdijeva, az NF Group Kiskereskedelmi Ingatlanok Osztályának regionális igazgatója szerint e folyamatban a moszkvai Afimall és Aviapark nevű bevásárlóközpontok vezetnek. Az Afimollban kezdte meg működését például a Telegraph áruház, ahol elsősorban a moszkvai tervezők képviseltetik magukat, a spanyol Inditex területének egy részét pedig a Blind cipők, valamint az Emka, a 2Mood, a Mavelty és a Charuel, You női ruhamárkák foglalták el. 

Az egyik legfelkapottabb Moszkvában az Afimall. Fotó: Depositphotos
Az egyik legfelkapottabb Moszkvában az Afimall. Fotó: Depositphotos

Az Aviaparkban egy Lime üzletlánc nyílt új formátumban, kibővült a Street Beat, The Blue Store, Mie, NOMI, Loloclo üzletekben.

Anna Lebsak-Kleymans, az FCG vezérigazgatója szerint a külföldi szereplők távozása lehetővé teszi, hogy új hazai márkákra hívják fel a vásárlók figyelmét, sőt, olyan feltételekkel szerezzenek elegánsabb üzlethelyiségeket, amelyek eddig nem voltak számukra elérhetők.

Jelen vannak, csak másként

A háború kezdetén 15 nagy külföldi márka jelentette be kivonulását Oroszországból, köztük a H&M, a Jacquemus, a Victoria's Secret, a Sandro, a Mothercare, a Nike és mások. A H&M-nek volt Oroszországban a legtöbb üzlete. A társaság közel 150 üzletet üzemeltetett itt, melyek 80 százaléka november végén bezárt. Hogy a készlettel mi lett? Más cégek értékesítették.

Egyes márkák, például az Uniqlo, felfüggesztették az árusítást, de nem jelentették be távozásukat, néhány pedig más név alatt nyitott meg, vagy új üzleti konstrukcióban. A CCC márka például Obuv (cipő) lett, az itteni Mango hálózat franchise-zá vált.

Sok külföldi cég maradt, vagy eladták

Közben a háttérben folyik a külföldi márkák más néven való behozatala, illetve a cégek tulajdonoscseréje: az orosz ruha- és cipőforgalmazó, a Jamilko például kivásárolta a Mothercare láncot.

Indira Shafikova, a RedStone ügyvezető partnere megjegyzi, hogy sok világmárka ezután sem siet elhagyni az Orosz Föderációt, mert a négyzetméterenkénti bevétel itt gyakran magasabb, mint Európában.

A bevásárlóközpontok tulajdonosai persze nem örülnek annak, hogy még mindig sok üzleten lakat van, és „várják a bérlők visszatérését”. A hosszan zárva tartó üzletet mindig nagyon nehéz újra talpra állítani, és ez általában negatívan befolyásolja egy pláza forgalmát, valamint a szomszédos üzletek munkáját és a tulajdonos hírnevét is.

Az új nyitások számát tekintve valószínűleg a Gloria Jeans a legaktívabb a piacon. A cég igazgatótanácsának vezetője, Vlagyimir Melnyikov elmondása szerint idén 70 egységgel bővültek. 2021 végén már 640 bolttal rendelkezett a cég: a Gloria Jeans azt tervezi, hogy üzlethelyiséget vesz át a H&M-től, a Zarától, a Marks & Spencertől és az Adidastól.

Erősödött a helyi cégek tekintélye

A világhírű márkák mellett hazánkban nem ismert brand-ek is kiemelkedői forgalmat érnek el, elvégre 143 millió embert kell itt öltöztetni. Igaz, óriásiak a jövedelmi különbségek, akárcsak a kereslet: a szibériai falvakban nyilván más iránt élénk az érdeklődés, mint mondjuk a moszkvai Kutuzov proszpekten. Igaz, a nagy vidéki iparvárosokban már jelen vannak (voltak) a külföldi márkák is.

Ami az orosz ruházati kínálatot illeti, tudni kell, hogy itt nincs hagyománya a Magyarországon lépten-nyomon, minden faluban jelenlévő kínai boltoknak és turkálóknak. Az elmúlt 20 év fogyasztói attitűdje, pénzköltés a luxusra és a pazarló életmód, pedig csak egy szűk rétegre terjed ki.  Ugyanakkor Oroszországban nem ment olyan mértékben tönkre a textilipar, mint Magyarországon – teszi hozzá e sorok írója – és nem kótyavetyélték el ekkora mértékben a gyárakat, a márkákat, és nem alacsonyították le kizárólag nyugati bérmunkára.

Nagy a kockázat

A piac átrendeződése közben azonban egyértelmű, hogy a vállalatoknak számolniuk kell a vásárlóerő csökkenésével, a párhuzamos import miatti versennyel és a növekvő költségekkel. A kilátások bizonytalanok és nagy a kockázat. 

A Focus Technologies szerint tavaly január-novemberben 12 százalékkal csökkent a vásárlók száma a divatáru üzletekben, éves összevetésben. Március és május hónapokban a ruha- és lábbeliboltok látogatottsága 30 százalékkal maradt el a tavalyitól, míg novemberben már csak 13 százalékkal. November végén az oroszországi divatkiskereskedelem forgalma már 3 százalékkal volt magasabb, mint tavaly, igaz, ebbe belejátszott az infláció is.

A verseny elsősorban online zajlik

Az internetezés népszerű stratégiává vált, hiszen egyre fontosabb szerepe van a növekvő költségek ésszerű kezelésének. Tavaly az első kilenc hónapban 60 százalékkal nőtt a nagy orosz márkák forgalma a Lamodán – mondta Victoria Abdrasitova, a vállalat fejlesztési igazgatója. Áprilisban a platform elindította a Showroom szekciót is, amely olyan fiatal helyi márkákat fog össze, amelyek eladásai egy év alatt több mint négyszeresére nőttek.

Viktor Jevtuhov, az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium helyettes vezetője a cikkben megjegyzi, hogy eddig a hazai márkák a fogyasztók árnyékában léteztek, ma viszont az orosz tervezők a szegmens 51 százalékát teszik ki, szemben az egy évvel korábbi 46 százalékkal. A Yandex Marketben több mint 80 helyi márka képviselteti magát. A lábbelik terén az olaszok mellett a helyi gyártók foglalják el a legnagyobb részesedést, ruházatban pedig a német szereplőkkel is felveszik a versenyt.

Jönnek a törökök és a kínaiak

Ugyanakkor több szakember kétségbe vonja, hogy az orosz márkák teljes értékű alternatívának tekinthetők a távozó külföldi szereplőkkel szemben. Igaz, a hitelek magas költsége, a logisztikai nehézségek, az alapanyagok beszerzése korlátozza, hogy elérjék ezt a célt.

Időközben fokozatosan új külföldi szereplők jelennek meg a piacon, mint például több török ​​márka, de a kínai Li-ning is három üzlet nyitását tervezi. Természetesen az ismeretlenebb külhoni márkák nem okoznak azonnal komoly konkurenciát az orosz szereplőknek: ahhoz, hogy valaki a piacon megvesse a lábát, minimum három-öt év kell.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Meghúzzák a határt: betiltaná a gyerekeknek a közösségi médiát az Európai Parlament
Vámosi Ágoston | 2025. november 26. 16:55
Tiltással kellene szankcionálni azokat a közösségimédia- és videómegosztó platformokat, amelyek nem felelnek meg az uniós szabályoknak. Erről is döntött az Európai Parlament szerdán, és az is kiderült: minden negyedik gyerek okostelefon-függő.
Makro / Külgazdaság Ismét izgulhatunk, fontos döntés előtt áll a magyar gazdaság
Imre Lőrinc | 2025. november 26. 16:34
Mindössze 0,2 százalékkal nőhet idén a magyarországi GDP, jövőre pedig 2 százalékos növekedésre számít az Erste. Az infláció átmenetileg benézhet a Magyar Nemzeti Bank célsávjába, miközben az 5 százalékra megemelt GDP-arányos hiány még annál is magasabb lehet jövőre, mint amit Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter nemrég bejelentett. A forint viszont nemcsak az év végéig, hanem azt követően is erős maradhat.
Makro / Külgazdaság Mit rejthet a Tisza gazdasági csomagja? Itt nézheti élőben Petschnig Mária Zita válaszát
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 15:17
A közgazdász, a Pénzügykutató Zrt. tudományos főmunkatársa fél 4-től a Klasszis Média YouTube-csatornáján válaszol a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire.
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péter fontos bejelentést tett: rengeteg olajat küld Szerbiába a Mol
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 14:09
Kisegítik az ellátási nehézségekkel küzdő szomszédot.
Makro / Külgazdaság Késve, de megjött a Trump-deficit adat
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 12:30
Az amerikai kormány 284 milliárd dolláros hiányt jelentett októberre egy olyan jelentésben, amelyet a nemrég véget ért szövetségi kormányzati leállás miatt késve tettek közzé, és amelyben rekordösszegű vámbevételek szerepeltek, miközben bizonyos novemberi juttatások kifizetését előrehozták októberre – közölte a pénzügyminisztérium kedden.
Makro / Külgazdaság Visszasírják az olcsó indiai és vietnámi munkaerőt a kisebb cégek
Imre Lőrinc | 2025. november 26. 08:31
Idén január 1-jétől a kormány jelentősen szigorította a külföldi vendégmunkásokkal kapcsolatos szabályokat. A munkaerőkölcsönző-cégek már csak Grúziából, Örményországból és a Fülöp-szigetekről hozhatnak be harmadik országbeli munkavállalót. A Magyarországon gyárakat építő nagy kínai beruházókat nem kell sajnálni, de a kis- és közepes vállalkozások kifejezetten nehéz helyzetbe kerülhetnek.
Makro / Külgazdaság Mi az igazság: mit tennének Magyar Péterék? Ma délután Klasszis Klub Live Petschnig Mária Zitával
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 08:09
A Pénzügykutató Zrt. tudományos főmunkatársa 15 óra 30-tól élőben válaszol a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire. Hangoljon a Klasszis Média YouTube-csatornájára!
Makro / Külgazdaság Veszélyes helyzetben Szerbia, Orbán Viktorral tárgyal az elnök szerdán
Privátbankár.hu | 2025. november 25. 19:20
Szombaton leállhat a pancsovai kőolajfinomító, ha az amerikai OFAC-tól nem kap operatív engedélyt az olaj- és gázipari óriáscég, a NIS. És ez még nem minden: a másodlagos szankciók a Szerb Nemzeti Bankot és a NIS-szel kapcsolatban álló bankokat is érinthetik.
Makro / Külgazdaság Lesújtó képet mutat Magyarországról a legfrissebb jogállamisági jelentés
Privátbankár.hu | 2025. november 25. 16:26
A bírói függetlenség sérül, burjánzik a korrupció, és AI-generált reklámok veszélyeztetik a választások tisztességességét. Megjelent a Strik-jelentés, ami a magyarországi jogállamiság helyzetének legfrissebb állapotát mutatja be.
Makro / Külgazdaság Fontos akadály hárult el az új MNB-alelnökjelölt elől
Privátbankár.hu | 2025. november 25. 15:39
Az Országgyűlés gazdasági bizottsága is támogatja Banai Péter Benőt, az MNB alelnökjelöltjét. Banai arról is beszélt, hogy a jegybanknak készen kell állnia az új, digitális alkalmazások használatára.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG