6p

A tévé a XX. században átalakította az életünket, új szakmákat röpített a magasba, és még ma is nagy a hatalma, pedig a Z generáció – legalábbis annak egy része – ma már ritkán csüng a képernyő előtt. De leginkább a gasztronómiát változtatta meg.

Nem árt, ha jóképű és beszélni is tud

Ez a varázsdoboz, ahogy régen becézték, szakácsokat és cukrászokat delegált a celebek milliomos köreibe, népszerű hobbivá tette a főzést, a szobánkba hozta el a sütési trükköket, miközben lemerészkedett a valóságshow-k – a legkegyetlenebb tévés műfajok – poklába is.

Andy Warhol mondta, hogy 15 percre mindenki világhírű lehet. Ma akár fél perc alatt is, lásd a TikTokot. A legügyesebb szakácsok viszont évekre megalapozhatják a karrierjüket. Csak az számít ma neves séfnek és cukrásznak, aki a tévéképernyőn is megállja a helyét, azaz nem árt, ha jóképű és beszélni is tud. 

Julia, az ötvenes évekbeli gasztroblogger

De legalább legyen egy fényképes rovata valamelyik színes, képes magazinban. Vagy – az is legyen, hiszen a különféle médiatípusok erősítik egymást.

Egyesek háziasszonyi szerepkörből lettek világhírű főzős személyiségek. Az úttörők közé tartozik Julia Child, akit Meryl Streep formált meg – zseniálisan – egy sikeres amerikai filmben. A mozi poénja éppen az volt, hogy a negyvenes-ötvenes évek világát kötötte össze a mai gasztroblogger fiatalasszonyok szokásaival.  

Amit a diplomatafeleség Julia Child a valóságban fanyar öniróniával oldott meg, azt Martha Stewart véresen komolyan vette.

A narancsos brownie bűvöletében

Ő nemcsak főz, hanem arra ad példát, milyen legyen egy tipikus amerikai – ha úgy tetszik, stepfordi – háziasszony, akinek más baja sincs, minthogy tökéletesen foltmentes legyen a pohár, és kitűnően sikerüljön a narancsos brownie.

Stewart kőkemény üzletasszony lett, megszállottságában kicsit a Született feleségek Bree-jére emlékeztet. Annyira népszerű az Egyesült Államokban, hogy a first ladyk örülhetnek neki, ha meghívhatják a Fehér Házba. Neki még az apróbb-nagyobb vétségeit is megbocsátják.

Az a bizonyos narancsos brownie. Fotó: Pixabay
Az a bizonyos narancsos brownie. Fotó: Pixabay

Hányan ismerték vajon negyven éve Magyarországon az angol és amerikai séflegendákat? Senki. Ehhez a tévé kellett – hogy valóban életszükséglet volt-e, az más kérdés.

Egy srác a szomszéd lakásból

Jamie Oliver mára örökifjú üzletember letteredetileg azonban a beat és rock korszakhoz illő konyhai fenegyerek volt, egy szomszéd srác attitűddel, pöszén, borzosan, farmerben, kockás ingben, barátokat fogadva egy szűk lépcsős, tipikus, több szintes londoni lakásban. 

Oliver ma a legtekintélyesebb és leggazdagabb brit alattvalók egyike. Ráadásul kiváló üzleti érzékkel belátta, hogy egy idő után nem elég, ha finomakat főz. A hátrányos helyzetű fiatalok oktatása, beszoktatása a kemény fegyelmet követelő konyhai munka világába még népszerűbbé tette, akárcsak a bájos, virágneveket viselő gyermekei. Újabban a gyorsaságot tűzte ki célul, a luxuséttermek nyitása és a könyvek kiadása mellett.

A képernyő áldása és átka

A profi séfek, a sikert látván, világszerte hagyták magukat rábeszélni, hogy bemutassák a képernyőn keresztül is a tudásukat. Többségük nyert vele, hiszen sokat keresett, vendéglőt nyithatott, vagy népszerűbbé tette azt a helyet, ahol dolgozott.

Míg mások simán csak celebekké váltak, akiket megalázhat, megtépázhat a bulvár, aki énekesnőt vagy műsorvezetőt vesz feleségül, akinek minden percét nyomon követi a közösségi média – és akit kezdett lenézni a szakma. 

Mindkettőre találunk itthon is példát, sőt a kettő keverékére is.

Főzőshow-k, anno

Két évtizede Keith Floyd sajtótájékoztatójára volt hivatalos e sorok írója. A Gellértben éppen olyan laza volt és pont annyira volt becsípve, mint ahogyan a műsoraiban, ahol nemcsak az ételbe löttyint néhány egységnyi alkoholt, hanem a torkát is leöblíti vele. 

Ma már annyiféle tévés főzőműsor közül választhatunk, hogy nincs olyan igény, amit ne lehetne kielégíteni. A legnagyobb baj, hogy – legalábbis Magyarországon – sok pénzért bepalizható álcelebek próbálnak úgy csinálni egy bugyuta valóságshow-ban, mintha értenének a főzéshez, és ehhez neves séfek – sok millióért – boldogan asszisztálnak. De a lényeg persze a drágán eladott reklámidő.

Minden a női magazinokkal kezdődött

Azt nem tudhatjuk már meg soha, hogyan főzött Brillat-Savarin, Gundel Károly vagy Caréme, hiszen annak idején nem létezett televízió. De a nyomtatott sajtó és a női magazinok ősei már a XIX. században közöltek recepteket. A kiadók annak idején is felismerték, hogy az embereket élénken érdekli, hogy mit esznek, és azt hogyan kell elkészíteni.

Mit hoz a jövő? Amit tudunk: a mai tizen-huszonévesek jó része nem néz televíziót. Vagy: nem a tévékészüléken keresztül követi még a tévéműsorokat és a streamingszolgáltatók filmjeit sem, hanem okostelefonon. No meg a közösségi médián keresztül figyeli – és alakítja! – a világ folyását. 

Ki ér ma rá Ramsay-horrort nézni?

Nincs annyi ideje, se kedve, hogy egy fél órás Oliver-traccspartit vagy egy Gordon Ramsay-horrort végignézzen, még a villamoson utazva se. Legfeljebb reggel rápillant kedvenc bloggerének vagy stílusikonjának a weboldalára – sok tucatnyi hazai weboldal csak recepteket közöl, megspékelve egy kis személyes sztorikkal – és ihletet nyer ahhoz, mit készítsen a barátainak, ami érdekes és könnyen összeüthető. 

Nemcsak butít, okít is

Persze nem kell még e műsortípust temetni, már csak azért sem, mert óriási reklámbevételt hoz, amiről nem szívesen mondanak le a kereskedelmi csatornák. Csak jól ki kell számítani, mikor, melyik órában milyen nézőcsoportot célozzák meg vele a szerkesztők. 

Állítólag, akik rendszeresen néznek ilyen műsorokat, azok jócskán gyarapodnak az évek folyamán – méghozzá kilókban, ami nem csoda, hiszen fogyókúrák idején szakácskönyvet sem javasolt lapozgatni. 

De van pozitív oldala is e műfajnak, persze, ha tényleg a főzésről szól. A kulináris kultúra fejlődik, a médián keresztül megismerik a nézők a szokatlan, egészségesebb alapanyagokat, esetleg kritikusabban, felkészültebben ülnek le egy vendéglő asztalához, vagy egy bisztrópulthoz.

Bízzunk ebben, mielőtt szélsebesen elkapcsolunk valamelyik streaming csatornára…

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Vége a jó világnak a benzinkutakon?
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 08:10
Nem kizárt, hogy az árak csökkenése a jövő héten nem fog folytatódni.
Makro / Külgazdaság Végre egy jó hír: tovább csökkentek az energiaárak az EU-ban
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 13:31
Az euróövezetben és az Európai Unióban havi összevetésben csökkentek, éves szinten nőttek a termelői árak májusban az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat pénteken közzétett adatai szerint.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor: Az országnak lesz kenyere
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 09:29
Bővítik az öntözést az Alföldön, szeptembertől indul az Otthon Start.
Makro / Külgazdaság Kapott egy újabb gyomrost a kormány – ezúttal az állami hivataltól
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 08:30
A KSH szerint az ipari termelés éves szintű csökkenése kéthavi lassulás után májusban ismét fokozódott.
Makro / Külgazdaság Költekezésbe kezdhet a kormány
Privátbankár.hu | 2025. július 3. 15:27
Mindez az EU által elfogadott országspecifikus mentesítési záradékkal lehetséges. 
Makro / Külgazdaság Érződik a brit gazdaság teljesítményén a globális bizonytalanságok enyhülése
Privátbankár.hu | 2025. július 3. 14:09
A vártnál sokkal nagyobb mértékben javultak a brit gazdaság júniusi aktivitási mérőszámai.
Makro / Külgazdaság Jegybanki előrejelzés: ennyibe kerülhet az üzemanyag
Privátbankár.hu | 2025. július 3. 08:59
Az energiaárak továbbra is kulcsfontosságúak a magyar gazdaság számára.
Makro / Külgazdaság Miért nem jutnak sokan saját otthonhoz Magyarországon? – a lakhatási válság számokban
Privátbankár.hu | 2025. július 3. 06:57
Bár több a lakás, mint a háztartás, egyre többen nem jutnak saját otthonhoz – derül ki a GKI elemzéséből.
Makro / Külgazdaság Elmozdult a 30 éves amerikai jelzáloghitelek kamata
Privátbankár.hu | 2025. július 2. 17:04
Az Egyesült Államokban közel három hónapja a legalacsonyabbra csökkent a 30 éves jelzáloghitelek kamata a június 27-én záródott héten – közölte az amerikai jelzáloghitelező bankok szövetsége (Mortgage Bankers Association of America – MBA) szerdán.
Makro / Külgazdaság Meglepte az elemzőket az euróövezet friss adata
Privátbankár.hu | 2025. július 2. 12:51
Nőtt a munkanélküliség, pedig nem ezt várták.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG