6p

A tévé a XX. században átalakította az életünket, új szakmákat röpített a magasba, és még ma is nagy a hatalma, pedig a Z generáció – legalábbis annak egy része – ma már ritkán csüng a képernyő előtt. De leginkább a gasztronómiát változtatta meg.

Nem árt, ha jóképű és beszélni is tud

Ez a varázsdoboz, ahogy régen becézték, szakácsokat és cukrászokat delegált a celebek milliomos köreibe, népszerű hobbivá tette a főzést, a szobánkba hozta el a sütési trükköket, miközben lemerészkedett a valóságshow-k – a legkegyetlenebb tévés műfajok – poklába is.

Andy Warhol mondta, hogy 15 percre mindenki világhírű lehet. Ma akár fél perc alatt is, lásd a TikTokot. A legügyesebb szakácsok viszont évekre megalapozhatják a karrierjüket. Csak az számít ma neves séfnek és cukrásznak, aki a tévéképernyőn is megállja a helyét, azaz nem árt, ha jóképű és beszélni is tud. 

Julia, az ötvenes évekbeli gasztroblogger

De legalább legyen egy fényképes rovata valamelyik színes, képes magazinban. Vagy – az is legyen, hiszen a különféle médiatípusok erősítik egymást.

Egyesek háziasszonyi szerepkörből lettek világhírű főzős személyiségek. Az úttörők közé tartozik Julia Child, akit Meryl Streep formált meg – zseniálisan – egy sikeres amerikai filmben. A mozi poénja éppen az volt, hogy a negyvenes-ötvenes évek világát kötötte össze a mai gasztroblogger fiatalasszonyok szokásaival.  

Amit a diplomatafeleség Julia Child a valóságban fanyar öniróniával oldott meg, azt Martha Stewart véresen komolyan vette.

A narancsos brownie bűvöletében

Ő nemcsak főz, hanem arra ad példát, milyen legyen egy tipikus amerikai – ha úgy tetszik, stepfordi – háziasszony, akinek más baja sincs, minthogy tökéletesen foltmentes legyen a pohár, és kitűnően sikerüljön a narancsos brownie.

Stewart kőkemény üzletasszony lett, megszállottságában kicsit a Született feleségek Bree-jére emlékeztet. Annyira népszerű az Egyesült Államokban, hogy a first ladyk örülhetnek neki, ha meghívhatják a Fehér Házba. Neki még az apróbb-nagyobb vétségeit is megbocsátják.

Az a bizonyos narancsos brownie. Fotó: Pixabay
Az a bizonyos narancsos brownie. Fotó: Pixabay

Hányan ismerték vajon negyven éve Magyarországon az angol és amerikai séflegendákat? Senki. Ehhez a tévé kellett – hogy valóban életszükséglet volt-e, az más kérdés.

Egy srác a szomszéd lakásból

Jamie Oliver mára örökifjú üzletember letteredetileg azonban a beat és rock korszakhoz illő konyhai fenegyerek volt, egy szomszéd srác attitűddel, pöszén, borzosan, farmerben, kockás ingben, barátokat fogadva egy szűk lépcsős, tipikus, több szintes londoni lakásban. 

Oliver ma a legtekintélyesebb és leggazdagabb brit alattvalók egyike. Ráadásul kiváló üzleti érzékkel belátta, hogy egy idő után nem elég, ha finomakat főz. A hátrányos helyzetű fiatalok oktatása, beszoktatása a kemény fegyelmet követelő konyhai munka világába még népszerűbbé tette, akárcsak a bájos, virágneveket viselő gyermekei. Újabban a gyorsaságot tűzte ki célul, a luxuséttermek nyitása és a könyvek kiadása mellett.

A képernyő áldása és átka

A profi séfek, a sikert látván, világszerte hagyták magukat rábeszélni, hogy bemutassák a képernyőn keresztül is a tudásukat. Többségük nyert vele, hiszen sokat keresett, vendéglőt nyithatott, vagy népszerűbbé tette azt a helyet, ahol dolgozott.

Míg mások simán csak celebekké váltak, akiket megalázhat, megtépázhat a bulvár, aki énekesnőt vagy műsorvezetőt vesz feleségül, akinek minden percét nyomon követi a közösségi média – és akit kezdett lenézni a szakma. 

Mindkettőre találunk itthon is példát, sőt a kettő keverékére is.

Főzőshow-k, anno

Két évtizede Keith Floyd sajtótájékoztatójára volt hivatalos e sorok írója. A Gellértben éppen olyan laza volt és pont annyira volt becsípve, mint ahogyan a műsoraiban, ahol nemcsak az ételbe löttyint néhány egységnyi alkoholt, hanem a torkát is leöblíti vele. 

Ma már annyiféle tévés főzőműsor közül választhatunk, hogy nincs olyan igény, amit ne lehetne kielégíteni. A legnagyobb baj, hogy – legalábbis Magyarországon – sok pénzért bepalizható álcelebek próbálnak úgy csinálni egy bugyuta valóságshow-ban, mintha értenének a főzéshez, és ehhez neves séfek – sok millióért – boldogan asszisztálnak. De a lényeg persze a drágán eladott reklámidő.

Minden a női magazinokkal kezdődött

Azt nem tudhatjuk már meg soha, hogyan főzött Brillat-Savarin, Gundel Károly vagy Caréme, hiszen annak idején nem létezett televízió. De a nyomtatott sajtó és a női magazinok ősei már a XIX. században közöltek recepteket. A kiadók annak idején is felismerték, hogy az embereket élénken érdekli, hogy mit esznek, és azt hogyan kell elkészíteni.

Mit hoz a jövő? Amit tudunk: a mai tizen-huszonévesek jó része nem néz televíziót. Vagy: nem a tévékészüléken keresztül követi még a tévéműsorokat és a streamingszolgáltatók filmjeit sem, hanem okostelefonon. No meg a közösségi médián keresztül figyeli – és alakítja! – a világ folyását. 

Ki ér ma rá Ramsay-horrort nézni?

Nincs annyi ideje, se kedve, hogy egy fél órás Oliver-traccspartit vagy egy Gordon Ramsay-horrort végignézzen, még a villamoson utazva se. Legfeljebb reggel rápillant kedvenc bloggerének vagy stílusikonjának a weboldalára – sok tucatnyi hazai weboldal csak recepteket közöl, megspékelve egy kis személyes sztorikkal – és ihletet nyer ahhoz, mit készítsen a barátainak, ami érdekes és könnyen összeüthető. 

Nemcsak butít, okít is

Persze nem kell még e műsortípust temetni, már csak azért sem, mert óriási reklámbevételt hoz, amiről nem szívesen mondanak le a kereskedelmi csatornák. Csak jól ki kell számítani, mikor, melyik órában milyen nézőcsoportot célozzák meg vele a szerkesztők. 

Állítólag, akik rendszeresen néznek ilyen műsorokat, azok jócskán gyarapodnak az évek folyamán – méghozzá kilókban, ami nem csoda, hiszen fogyókúrák idején szakácskönyvet sem javasolt lapozgatni. 

De van pozitív oldala is e műfajnak, persze, ha tényleg a főzésről szól. A kulináris kultúra fejlődik, a médián keresztül megismerik a nézők a szokatlan, egészségesebb alapanyagokat, esetleg kritikusabban, felkészültebben ülnek le egy vendéglő asztalához, vagy egy bisztrópulthoz.

Bízzunk ebben, mielőtt szélsebesen elkapcsolunk valamelyik streaming csatornára…

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Véget ért a Napkirályok kora – e nélkül halálra van ítélve egy cég
Imre Lőrinc | 2025. október 10. 10:16
A generációváltás csak egy jól hangzó szlogen, valójában világszinten a cégek kevesebb mint ötödére jellemző, hogy családon belül öröklődik tovább a vállalatirányítás. Ami elengedhetetlen, az a független menedzsment: a rendszerváltozás utáni időszak első generációs vállalkozói ugyanakkor nehezen mondanak le a Napkirály-státuszukról. Cikkünkben a hazai kkv-szektor tipikus problémáira egy magyar viszonylatban ritkaságszámba menő fúzió segítségével világítunk rá.
Makro / Külgazdaság Trump megtiltaná a kínai légitársaságoknak, hogy Oroszországon keresztül repüljenek az USA-ba
Privátbankár.hu | 2025. október 10. 08:54
Az amerikai légitársaságok régóta kifogásolták, hogy a kínai gépek átrepülhetnek az orosz légtéren, az amerikai repülők viszont nem. Trump az után beszélt a terveiről, hogy Kína szigorította a ritkaföldfémek exportellenőrzését.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor szerint az EU a Tisza Párt adóemeléséből finanszírozná az ukránokat
Csabai Károly | 2025. október 10. 08:39
A kormányfő a szokásos péntek reggeli közrádiós interjúját ezúttal Kolozsváron adta.
Makro / Külgazdaság Kidobná Spanyolországot a NATO-ból Donald Trump
Privátbankár.hu | 2025. október 10. 07:58
Az amerikai elnök szerint nincs rendben, hogy Spanyolország nem egyezett bele abba, hogy a GDP 5 százalékát költsék az ország védelmére.
Makro / Külgazdaság Ismét 420 alatt a svájci frank
Privátbankár.hu | 2025. október 10. 07:27
Jól indult a péntek a forintnak, az euróval és a dollárral szemben is erősödni tudott. 
Makro / Külgazdaság Részvény, arany vagy ingatlan: mibe fektessünk válság idején?
Imre Lőrinc | 2025. október 9. 18:31
Válságról-válságra éljük az életünket, az elmúlt hat-hét évben teljesen más viszonyok alakultak ki a globális gazdaságban, mint a megelőző évtizedekben – hangzott el a lapcsoportunk által rendezett Klasszis Befektetői Klubon. A portfóliókat is ennek tudatában érdemes kialakítani: ideje lehet növelni a reáleszközök súlyát, és az sem mindig egyértelmű, hogy a kötvény lesz a nyerő befektetés.
Makro / Külgazdaság Ezt üzenték a horvátok a Molnak az Adria kőolajvezetékről
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 16:55
A Janaf horvát kőolajvezeték-üzemeltető vállalat nem eladó, ilyen lehetőséget a kormány nem fontolgat – jelentette ki Andrej Plenkovic horvát miniszterelnök a kabinet ülésén.
Makro / Külgazdaság Szavazzon! Ön szerint mekkora az élelmiszerek inflációja Magyarországon?
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 14:01
Vajon a hivatalos adatok megfelelnek az érzékelt inflációnak? Most kiderül.
Makro / Külgazdaság Kína már nem dilemmázik, kőkemény szigorításokat hoz
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 13:21
Ezek a ritka földfémek kulcsfontosságúak számos high-tech termék gyártásához.
Makro / Külgazdaság Ennek örülhetnek Németországban
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 11:29
Németország külkereskedelmi többlete a vártnál jelentősebben nőtt augusztusban júliushoz képest, amikor a behozatal csökkenése gyorsult, a kivitelé némileg lassult a szövetségi statisztikai hivatal, a Destatis honlapjára csütörtökön fölkerült adatok alapján.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG