Indiában májusban kezdődött az új tanév, és a szünetről visszatérő 16 éven aluli gyerekeket többé nem tanítják az evolúcióról, és a kémiai elemek vagy energiaforrások periódusos rendszeréről.
Áprilisban terjedt el a pletyka, hogy az evolúció kikerül a 15–16 éves diákok tantervéből, pedig több ezer ember írt alá tiltakozó petíciót. A hivatalos közlésekből aztán kiderült, hogy a periódusos táblázat egy fejezete is kimarad egyéb alapvető témákkal együtt, mint például az energiaforrások és a környezeti fenntarthatóság.
Azaz a fiatalabb tanulóknak ezentúl nem tanítanak bizonyos környezetszennyezéssel és éghajlattal kapcsolatos témákat sem, az idősebb iskolások számára pedig csökkentik a biológia, a kémia, a földrajz, a matematika és a fizika tantárgyak számát.
Összességében a változások mintegy 134 millió 11-18 éves korú gyereket és kamaszt érintenek India iskoláiban. A változás mértéke az elmúlt hónapban tisztázódott, amikor a Nemzeti Oktatáskutatási és Képzési Tanács (NCERT) - az indiai iskolai tantervet és tankönyveket fejlesztő köztestület - kiadta a tankönyveket a májusban kezdődő új tanévre.
A kutatók, főleg a természettudományos oktatással foglalkozók, le vannak döbbenve.
„Bárki, aki úgy tanít biológiát, hogy közben nem foglalkozik az evolúcióval, nem úgy tanít biológiát, ahogy mi azt jelenleg értelmezzük. Ez alapvetés a biológiában. A periódusos rendszer pedig megmutatja, hogy az élet építőkövei hogyan hoznak létre rendkívül eltérő tulajdonságú anyagokat. Ez a vegyészek egyik nagy szellemi vívmánya” - mondta Jonathan Osborne, a kaliforniai Stanford Egyetem tudományos-oktatási kutatója a Nature-nak.
Mythili Ramchand, az indiai Mumbaiban működő Tata Társadalomtudományi Intézet természettudományi tanára azt mondja, hogy „mindent, ami a vízzel, a levegőszennyezéssel és az erőforrás-gazdálkodással kapcsolatos, eltávolítottak".
„Nem értem, hogy a víz és a levegő minőségének megóvása és a szennyezés csökkentése miért nem releváns számukra. A különféle energiaforrásokról – a fosszilis tüzelőanyagoktól a megújulókig – szóló fejezetet is törölték. Ez enyhén szólva furcsa, tekintve a mai világ relevanciáit” – mondja Osborne.
Több mint 4500 tudós, tanár és tudományos szakember írt alá egy felhívást, amelyet a Breakthrough Science Society, az indiai kolkatai székhelyű kampánycsoport szervezett, hogy állítsák vissza az evolúcióval kapcsolatos tartalmi elemeket a tantervben.
Az NCERT nem válaszolt a felvetésre, ahogy a Nature megkeresésére sem. És bár szakértői bizottságokra támaszkodott a változtatásoknál, még nem egyeztetett a szülőkkel és a tanárokkal, s magyarázatot sem adtak a változtatások indokaként.
Fejezetek lezárva
A 10. osztályos tanulók – akik általában 15-16 évesek – tantervéből is kikerült az elemek periódusos rendszeréről szóló fejezet. Sőt, az energiaforrásokról és a természeti erőforrásokkal való fenntartható gazdálkodásról szóló részeket is eltávolították.
A 10. osztály tantervéből szintén kikerült egy kis rész Michael Faraday 19. századi magyarázatából az elektromosság és mágnesesség megértéséhez. De szintén eltűntek a demokráciáról és a sokszínűségről szóló fejezetek. Az ipari forradalomról szóló fejezetet szintén eltávolították az idősebb diákok tananyagából.
Az NCERT tavaly jelentette be a megszorításokat, mondván, hogy az – Európától eltérő időben zajló – Covid-19 világjárvány idején enyhíteni akarják az online tanuló diákokra nehezedő nyomást. Amitabh Joshi, az indiai bengalurui Jawaharlal Nehru Fejlett Tudományos Kutatási Központ evolúciós biológusa szerint a természettudományos tanárok és kutatók arra számítottak, hogy a tartalmat visszaállítják, amint a tanulók visszatérnek az osztálytermekbe.
Ehelyett az NCERT mindenkit azzal sokkolt, hogy az új tanévre új tankönyveket nyomtatott ki azzal az indokkal, hogy a változtatások a következő két tanévben is megmaradnak, összhangban India oktatási politikájával, amelyet a kormány 2020 júliusában hagyott jóvá.
„Az új oktatási irányelv mögött meghúzódó cél az, hogy a tanulókat kérdések feltevésére késztessük” – mondja Anindita Bhadra, a kolkatai Indiai Tudományos Oktatási és Kutatási Intézet evolúciós biológusa. De azt mondja, hogy az alapvető fogalmak eltávolítása inkább elfojtja a kíváncsiságot, mintsem ösztönözné azzal, hogy „hagyd a tartalmat, és taníts kevesebbet”.
Az evolúció megsemmisült
A természettudományos oktatók különösen aggasztónak találják az evolúció eltávolítását a tananyagból. Az élő szervezetek sokféleségéről szóló fejezetet és a „Miért betegedünk meg?” című fejezetet is eltávolították a 14-15 éves 9. osztályos tanulók tantervéből. Darwin szerepe az emberi evolúcióhoz, a kövületek keletkezéséhez mind kikerült a 10. osztályos tanulók „Öröklődésről és evolúcióról” szóló tananyagából. Ennek a fejezetnek ma már csak „Öröklődés” a címe. Joshi szerint az evolúció alapvető fontosságú az emberi sokszínűség és a világban való helyünk megértéséhez.
Indiában a 10. osztály az utolsó év, amikor a diákoknak tudományt tanítanak. Most már csak azok a hallgatók ismerkedhetnek meg a témával, akik az utolsó két évfolyamon (az egyetem előtt) biológiát tanulnak. Joshi szerint az új tanterv kialakításának folyamata nem volt átlátható.
„Indiában egyre több vallási csoport kezd evolúcióellenes álláspontot képviselni. A közvélemény egy része azt gondolja, hogy az evolúciónak nincs jelentősége az akadémiai intézményeken kívül” – mondja.
Aditya Mukherjee, a Jawaharlal Nehru Egyetem történésze szerint a tanterv módosítását a Rashtriya Swayamsevak Sangh (RSS), egy tömeges tagsággal rendelkező önkéntes szervezet hajtja végre, amely szoros kapcsolatban áll az indiai kormányzó Bharatiya Janata Párttal. Az RSS ugyanis úgy érzi, hogy a hinduizmust India más vallásai és kultúrái fenyegetik.
„Érezhető egyfajta elmozdulás a racionális gondolkodástól és a felvilágosodástól, valamint a nyugati eszmék ellen Indiában. Az evolúció ütközik a teremtéstörténetekkel. És ebben a történelem a fő célpont, de a tudomány az egyik áldozat” - teszi hozzá Sucheta Mahajan, a Jawaharlal Nehru Egyetem történésze, aki Mukherjee-vel együttműködik az RSS iskolai szövegekre gyakorolt hatásának tanulmányozásában.