BUX
36 346.09
+0.72%
+261.00
OTP
10 450.00
+2.05%
+210.00
MOL
1 993.00
-1.04%
-21.00
RICHTER
6 945.00
+0.58%
+40.00
MTELEKOM
399.00
+1.14%
+4.00
 
2019. november 28. 06:10

A Juncker-bizottságnál jobb lehetőségeket jelent a magyar kormány számára az új Európai Bizottság, kérdés ugyanakkor, hogy ezekkel mennyire fog tudni élni – mondta el a Privátbankár.hu-nak Feledy Botond. A CEID külpolitikai szakértője szerint Várhelyi Olivér tapasztalata miatt óriási előnnyel indul, és nem lesz jobban bábja a magyar kormánynak, mint bármelyik biztos a saját kormányának. A Fidesz néppárti tagságának kérdése ugyanakkor az ő munkáját is komolyan érintheti.

Orbán Viktor és Ursula von der Leyen korábbi találkozója Brüsszelben (Fotó: MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Szecsődi Balázs)

- Az Európai Parlament tegnap megszavazta a von der Leyen-bizottságot. Mennyiben lesz más ez a testület a Juncker-bizottsághoz képest?

-  Attitűdben nagyon mást hozott már az első előkészítő hónapjaiban is, és a vezetési stílus várhatóan nagyon különböző lesz. Jean-Claude Juncker ízig-vérig politikusként, egy kis állam vezetőjének a nagy lendületével érkezett, nem mellesleg egy kínos luxemburgi botrány közepén.

Ezzel szemben von der Leyen egy nagy ország nagy vezetőjének a támogatásával, egy egészen más politikai és közigazgatási kultúrával érkezik. Eközben nyilván a világpolitikai környezet is változott.

- És politikai értelemben mennyiben különbözik majd ez a Bizottság az elődjétől?

- A vezetés egy két-centit alighanem jobbra húzódott, ami egyrészt tükrözi az európai politikai valóság változását is 2014 óta. Másrészt von der Leyen a Néppárt német ágát képviseli, ami a magyar vagy közép-európai konzervatív fogalomhoz mindenképp közelebb áll, mint a luxemburgihoz, amely egészen más kultúra.

Ez a kompromisszumkeresés látszott abban is, amikor meg merték fogalmazni az európai életmód védelméért felelős pozíciót, ami engedmény a jobboldal számára. Ez Brüsszelben nagy dolognak számít.

- A magyar kormány mire számíthat a von der Leyen-bizottságtól?

- A Bizottság egy óriási gépezet, ami ciklusokon átívelő munkát is végez. Tehát bizonyos dolgok, például a kötelezettségszegési eljárások mennek tovább. Magyarország szempontjából politikailag a legérzékenyebb a jogállamisági eljárás kérdése, az azonban már nem a Bizottságon múlik, hogy ez elbukik vagy szavazásra merik bocsátani az Európai Tanácsban. Ezt az előző Bizottság indította el, de ezzel át is adta az ügyet a Tanácsnak.

Ami érdemben ezen a Bizottságon múlhat, és Magyarország számára is fontos, az a befolyás a következő költségvetési ciklusra. Kérdés, hogyan tud majd ebbe beleszólni Budapest a magyar biztoson és a magyar vezetőkön keresztül.

- Akkor most ilyen szempontból romlik vagy javul a magyar kormány helyzete?

- Erre nehéz válaszolni. El fog indulni egy szocializáció, a 26 biztos minden szerdán találkozik majd egymással. Várhelyi Olivér a maga lábára fog állni, és 6-9 hónapon belül ki fog derülni, hogy innen tud-e személyesen hozzáadott értéket kihozni, vannak-e olyan dealek, amiket a többi tárcával meg tud kötni.

Ez egy nagyon konkrét, ágazatok közötti kompromisszum építő munka, amiben a magyar biztosnak bőven van tapasztalata tanácsi oldalról. Elég jól indul azokhoz képest, akiknek nincs brüsszeli múltjuk. Ezt fel tudja használni a magyar kormány is, még akkor is, ha a biztosok, ahogy szoktuk mondani, függetlenek.

A többi nem a mostani Bizottságon múlik, hanem a szisztematikus magyar építkezésen. A Közszolgálati Egyetemen a Nemzetek Európája program keretében elindult például a felkészítés az európai versenyvizsgára. Ezt már 2004 óta lehetne csinálni. Tehát sokkal inkább ilyen stratégiai, hosszú távú befektetések szükségesek ahhoz, hogy erősítsük a valódi, nem politikai, hanem sokkal mélyebb, klasszikus brüsszeli intézményi beágyazottságot.

- Az egyébként mennyire reális lehetőség – bár ez elsősorban az Európai Tanácson múlik – , hogy az uniós pénzek kifizetését a jogállamiság és a demokratikus normák betartásához kössék a következő években?

- Nehéz elképzelni, hogy egy ilyen szabályozáshoz ne kellene kompromisszumot kötni az azt egyébként ellenző tagállamokkal. Ez attól is függ, hogy melyik cikkelyre hivatkozva tennék meg ezt a szabályozást, ez határozza meg ugyanis, hogy milyen szavazattöbbség kell hozzá. Egy ilyen súlyos kérdésnél nehezen képzelhető el a sima többség. Ennek a szabályozásnak az elfogadása tehát kevéssé reális az elkövetkező években.

Ha mégis átmenne egy ilyen jogalkotási javaslat, akkor olyan nagy kitettsége lesz, hogy minden érintett beleteheti a saját álláspontját. Ez pedig végeredményben azzal járhat, hogy nem azt a célt éri el, amit néhány nyugat-európai politikus a kampány során ígért.

- Visszatérve Várhelyi Olivérre: jó uniós biztos lesz belőle?

- A magyar biztos nagyon jó helyzetből indul, ismeri a terepet és a szereplők jelentős részét. Ez óriási előny. A magyar kormánypárt európai néppárti (EPP) tagságának kérdése ugyanakkor az ő munkáját is érinti.

Ezt az ügyet politikailag lehet szépen csomagolni és kommunikálni, de a brüsszeli valóságban ez vérre menő kérdés. A néppárti biztosok ugyanis külön találkoznak, adott esetben kabinetfőnökeik is külön előkészítő üléseket tartanak.

Tehát az, hogy miként kezeli majd a Néppárt bizottsági szinten a magyar biztost, operatív politikai tervező szintig, kabinet szintig lenyúló kérdés. Nyilván befolyásolná a munkáját, ha bármelyik körből kiesne.

- Várhelyi Olivér EP-meghallgatásán megfogalmazódtak olyan aggályok, hogy nem lesz képes függetleníteni magát a magyar kormánytól, és Orbán Viktor miniszterelnök bábja lesz. Mennyire megalapozottak ezek az aggályok?

- A magyar biztos nem lesz jobban bábja a magyar kormánynak, mint bármelyik biztos a saját kormányának.

Az európai konstrukció része, hogy a kormányok valamilyen módon kiválasztanak egy embert a biztosi pozícióra. Ez mindenhol kormányzati hatáskör. Emiatt óhatatlanul van közöttük informális kapcsolat.

A történelem azt mutatja, hogy ezt a pozíciót a nagyobb tagállamok időnként elfekvőnek – azaz kádertemetőnek – használták. Most azért azt látjuk, hogy egy relatív erős biztosi kabinet állt össze, ahol nyilván a nemzeti érdekek, pláne a jelenlegi politikai környezetben, soha nem nyíltan, de az asztal alatt mindig és mindenkinél ott lesznek.

- És mennyire megalapozott az a szintén a meghallgatásokon felmerült aggály, hogy Várhelyi Olivér a magyar kormány jelöltjeként nem lesz képes hitelesen képviselni az uniós értékeket?

- A meghallgatások a politikai kommunikáció részei. Időnként persze fel lehet tenni szakmai kérdéseket is, de mindenki tudja, hogy ezek a biztosok néha olyan területeket kapnak, amikkel korábban soha nem foglalkoztak. A feladatuk politikai, nem pedig szakmai irányítás.

A rendkívül változatos kollégiumban több mint három olyan jelölt volt, akik ellen eljárás van folyamatban korrupció miatt – a francia jelölt részben emiatt bukott meg. Tehát ha kinyitnánk azt a kérdést, hogy ki milyen értékeket fog tudni képviselni, akkor sokkal rövidebb lenne a jelenlegi biztosok listája.

- Végeredményben tehát a von der Leyen-bizottság jobb vagy rosszabb lesz a Juncker-bizottságnál a magyar kormány számára?

- Minden jel szerint jobbak a lehetőségek. Az meg rajtunk múlik, hogy miként használjuk ezt ki. A német kabinetfőnökök száma például növekedett, kevesebb a francia az ilyen tisztségben. Rengeteg olyan apró jel van, ami a magyar geopolitikai pozíciót – Berlinhez fűződő szorosabb viszonya miatt – fejleszthetőbbé és kihasználhatóbbá teszi.

A tegnapi EP-szavazással itt foglalkoztunk: Megszavazta az Európai Parlament a von der Leyen bizottságot, jegyzetünket itt olvashatják: Szimpla csuklóztatás Várhelyi megakasztása , videókommentárunkat pedig itt tekinthetik meg:

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.


Makro / Külgazdaság Átlépte a 400 ezres határt a bruttó átlagbér márciusban
Privátbankár.hu | 2020. május 28. 09:01
Egyfajta lélektani szintet lépett át a kereseti statisztika márciusban, a vállalkozásoknál regisztrált átlagos bruttó bér meghaladta a 400 ezer forintot is. 
Makro / Külgazdaság Elhárult az akadály, szurkolók előtt rendezik a Puskás-Fradit vasárnap
Baka F. Zoltán | 2020. május 28. 06:30
A kormány feloldotta a szabadtéri rendezvények látogatására vonatkozó tilalmat.
Makro / Külgazdaság Tegnap sem maradtak kormányzati pofon nélkül a polgármesterek
Baka F. Zoltán | 2020. május 27. 20:32
Nincs megállás a hatáskörök nyírásában.
Makro / Külgazdaság A Fitch a 2009-es recessziónál is mélyebb visszaesést jósol idénre
MTI | 2020. május 27. 20:29
Az eddig vártnál súlyosabb, a 2009-es pénzügyi válságot kísérő visszaesésnél sokkal mélyebb idei világgazdasági recesszióra kell készülni áll a Fitch Ratings szerdán Londonban ismertetett átfogó előrejelzésében.
Makro / Külgazdaság Itt vannak a számok: ennyit költött az ország a koronavírus elleni védekezésre
Király Béla | 2020. május 27. 17:11
A 2020-as költségvetés módosítása a koronavírus-járvány miatt vált szükségessé, a most benyújtott törvénytervezetből kiderül, hogy mekkora összeget fordított Magyarország védekezésre.
Makro / Külgazdaság Jól vizsgáztak a magyar munkáltatók a koronavírus-járvány alatt
Privátbankár.hu | 2020. május 27. 16:56
Ugyanakkor a belső kommunikációban még van mit fejlődniük - derül ki egy felmérésből.
Makro / Külgazdaság Minden várakozást felülmúl az európai helyreállítási alap
Király Béla | 2020. május 27. 15:39
Míg korábban 500 milliárd euró értékű helyreállítási alapról szóltak a hírek, addig szerdán már azt közölték az illetékesek, hogy 750 milliárd eurót szánnak erre a célra. Ha ez megvalósul, akkor az olasz és a spanyol gazdaságot is rendbe tehetik ebből a pénzből.
Makro / Külgazdaság Ki nyerte a költségvetési számháborút?
Baka F. Zoltán | 2020. május 27. 13:27
Végül Varga Mihály előrejelzését fogadta el a kormány. Jegyzet.
Makro / Külgazdaság Pénteken nyithatnak az éttermek belső részei Budapesten
MTI | 2020. május 27. 11:57
Péntektől újra kinyithatnak a budapesti éttermek koronavírus-járvány miatt bezárt belső helységei - közölte a PestiSrácok.hu szerdán a Kormányzati Tájékoztatási Központ szóvivőjére hivatkozva.
Makro / Külgazdaság A Nyugat új korszakot nyit Kínával – a Fehér Ház nem viccel
Káncz Csaba | 2020. május 27. 10:11
A Fehér Ház a legkeményebb fenyegetésekkel kényszeríti közeli szövetségeseit, hogy azok radikálisan fogják vissza kapcsolataikat Kínával. Az Egyesült Királyság esetében amerikai kémrepülőgépek, hírszerző tisztek és további amerikai eszközök kivonása is napirendre került a színfalak mögött. Káncz Csaba jegyzete.
hírlevél