7p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A debreceni BMW-gyár csúszással ugyan, de 2024 végén termelhet, ám úgy tűnik, hogy ezzel együtt sem az összeszerelés vagy a termékfejlesztés terén lehet komoly szerepe a Magyarországon működő vállalatoknak az autóipari értékláncokban. A jelenlegi folyamatok szerint a kormányzati és befektetői szándék sokkal inkább abba az irányba mutat, hogy az elektromos autók lelke, az akkumulátorok összeszerelése kap nálunk kiemelt szerepet.

Az Orbán Viktor által megálmodott munkaalapú társadalomban az oktatás fejlesztése kisebb, az iparé viszont jóval hangsúlyosabb szerepet kapott. Utóbbi zászlóshajója pedig a járműgyártás lett, ennek keretében az Audi, a Mercedes és a Suzuki is európai összevetésben az egyik legfontosabb gyártói bázisát építette ki a magyarországi telephelyein. Az egyik első fecske, a szentgotthárdi Opel-üzem ezzel szemben előbb motorgyár lett, ám a cég sorsa finoman szólva is kérdéses, hiszen a belső égésű motorok megszüntetését követően elképzelhető, hogy "lakat kerül a gyárkapura".

Autók helyett akkumulátorokat gyártanak majd nálunk

A három nagy mellé két év múlva – az eredeti tervekhez képest komolyabb késéssel - a BMW debreceni beruházása csatlakozhat majd. A bajor autógyártó a megjelent hírek szerint elektromos autókat fog majd előállítani Debrecenben. Mindez jelzi azt, hogy az utóbbi években az autóipari paradigmaváltás immár nemcsak terv, hanem a nagy márkák a következő évtizedben áttérnek a belső égésű motorokról az elektromosokra. Mindez ugyanakkor a magyar gazdaság számára is komoly kihívást jelentett, amelyet a kormányzati stratégia úgy kíván orvosolni, hogy komoly támogatásokkal akkumulátorgyártó üzemeket csábított hazánkba. Természetesen, ahogy minden döntésnek, ennek is vannak előnyei és hátrányai. Mellette szól, hogy a közlekedés elektrifikációja révén ezeknek a termékeknek a következő két évtizedben várhatóan stabil piaca lesz. Ellene viszont az, hogy az akkumulátorok gyártásának mostani technológiája erősen környezetszennyező és energiafaló is. Előbbi persze Magyarországon – sajnos – a döntések során sokadrangú szempont, ám a globálisan berobbanó energiaárak miatt az utóbbi fejtörést okozhat az ide települt cégeknek és a kormány számára is.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter (b) és Kukai Tibor, a Debreceni Infrastruktúra Fejlesztő Kft. projektigazgatója (j) Debrecenben az épülő BMW-gyár területén 2020. május 15-én. Fotó: MTI/KKM/Boros Mátyás
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter (b) és Kukai Tibor, a Debreceni Infrastruktúra Fejlesztő Kft. projektigazgatója (j) Debrecenben az épülő BMW-gyár területén 2020. május 15-én. Fotó: MTI/KKM/Boros Mátyás

A hazai gyártás felfutása kapcsán kedden a Dél-Koreában tartózkodó külgazdasági és külügyminiszter, Szijjártó Péter méltatta az ázsiai cégeket. A Facebookon azt írta: "A koreai vállalatok összesen 1000 milliárd forintnyi beruházást indítanak el az idei esztendőben. Ezek döntő többsége az elektromos autóiparban jön létre. Ezeknek a koreai beruházásoknak köszönhetően Magyarország az elektromos autóipari átállás Európa-bajnoka. A W-Scope Nyíregyházán, a Volta Energy Tatabányán, a Shinheung Monoron és a NEO TPS pedig Bátonyterenyén gyárt eszközöket és alkatrészeket az autóipar jövőjét meghatározó elektromos akkumulátorokhoz. És akkor most a nagyágyúk: a Samsung SDI és az SK Innovation nem csak hogy egy műfajt, hanem egy komplett iparágat teremtettek Magyarországon. Ők voltak az elektromos akkumulátorgyártás első fecskéi hazánkban, s mára ez az iparág jelenti a magyar gazdaság gerincoszlopát."

A világ 5. és 6. legnagyobb elektromosakkumulátor-gyártó vállalatai hatalmas gyárakat működtetnek, illetve építtetnek Gödön, Komáromban és Iváncsán. Ketten együtt 6500 embernek adnak munkát. A Samsung SDI gödi gyára folyamatosan bővül, míg az SK Innovation iváncsai üzeme a magyar gazdaság valaha volt második legnagyobb beruházásaként épül és több mint kétszer akkora lesz, mint a vállalat két komáromi gyára együtt. Ez a két cég főszerepet játszott az elmúlt években abban, hogy hazánk eséllyel száll harcba az elektromos autóipar világbajnoki címéért. A két vállalat magyarországi gyárai a világranglista 3. helyére röpítették Magyarországot az elektromosakkumulátor-gyártás világranglistáján.

Van, aki nem hisz vakon az elektromos autókban

Az tovább árnyalja a képet, hogy az iparágban a fősodor a tisztán elektromos hajtás mellett tette le a voksát, ám például a piacvezető japán óriás, a Toyota továbbra sem hajlandó „beállni a sorba”. A cég elnöke, Akio Toyoda, a MotorAuthority-n megjelent cikkben ismét arról beszélt, hogy reálisnak kell lennünk azzal kapcsolatban, hogy a társadalom mikor lesz képes teljes mértékben átvenni az akkumulátoros elektromos járműveket, és az infrastruktúránk mikor tudja ezeket nagyarányúan támogatni. Noha a Toyota vezetőjének kijelentése már-már tabudöntögető, ám közben reális is. Számos olyan véleménnyel találkozhatunk, hogy a mostani árak mellett a legfejlettebb országok polgárai ugyan le tudják cserélni az autóikat környezetbarát járműre, a többség számára az elérhetetlen cél. Arról sem szabad megfeledkezni, hogy több elemzés is azt hozta ki, hogy nem áll rendelkezésre elegendő nyersanyag ahhoz, hogy az elavult technológiát teljesen lecserélendő elegendő akkumulátort, és így teljesen elektromos autót gyártsanak a következő időszakban.

A Toyota szkepticizmusa persze nem azt jelenti, hogy ne folytatnának komoly kutatásokat, és ne akarnák kiváltani a régi típusú robbanómotorokat. Ugyanakkor a társaság vezetője annak a véleményének adott hangot, hogy szerinte nem csak egyetlen út létezik a szén-dioxid semleges közlekedés elérésére. Éppen ezért a japán óriásvállalat kitart a korábban megkezdett fejlesztései mellett és vizsgálják a szénsemleges szintetikus üzemanyagokat, a hidrogén üzemanyagcellákat és a közvetlenül hidrogént égető motorok alkalmazását is.

Ráadásul nem csak az akkumulátorokhoz szükséges alapanyagokkal van gond. A 2020 végétől jelentkező, és immár akutnak mondható chiphiány kapcsán ugyanis továbbra sem várható megnyugtató megoldás a szakértők szerint. A globális autóiparban szerintük a félvezetők hiánya a következő években is fennmarad, ezt azzal indokolják, hogy az elektromos autókba jóval több chip kell. Emiatt viszont nehéz prognosztizálni, hogy az elektromos járművekre való átállás valóban felgyorsul-e olyan mértékben, ahogyan azt az iparágban tevékenykedők szeretnék.

A chiphiány velünk marad

Hassane El-Khoury, az egyesült államokbeli Onsemi chipgyártó vezérigazgatója a Financial Timesnak azt nyilatkozta, hogy már most teljesen lekötötték a szilícium-karbid chip (SiC) kapacitásukat. Ez azért fontos, mert ez a vállalat a terület egyik legfontosabb autóipari beszállítója. Az elektromos autókban nagyrészt használt fejlett félvezetők gyártási kapacitását a vállalat állítólag folyamatosan növeli, de így sem tudja maradéktalanul kielégíteni a vásárlók igényeit. Ugyanakkor a termelés további növelését nem lehet egyik hónapról a másikra megvalósítani, így 2023-ban komoly változás nem várható. Nem az Onsemi az egyetlen nagy autóipari chipgyártó, amely pesszimista, hasonlóan látja a helyzetet a kapacitások kapcsán a német Infineon. A cég vezérigazgatója, Jochen Hanebeck az üzleti napilapnak azt mondta: „Elég hosszú ideig tartó hiányra számítok”. Hogy folytassuk a sort, az iparág más komoly szereplői, az STMicroelectronics, az NXP Semiconductors és a Nexperia sem kecsegtetnek a helyzet jövő évi megoldásával.

De nemcsak a chipgyártók, hanem a vezető autóipari csoportok is óvatosak az ellátási helyzet kapcsán, sőt többen konkrétan igyekeznek felkészülni a jövőbeni problémákra. Carlos Tavares, a világ negyedik legnagyobb autógyártója, a Stellantis vezérigazgatója például úgy vélekedett a közelmúltban, hogy a félvezetők hiánya jövőre is kísérteni fogja az autóipart.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Ismét irigykedhetünk az olaszokra
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 14:21
Olaszországban az elemzők által várttal összhangban 1,7 százalékkal nőttek a fogyasztói árak májusban éves összevetésben – derült ki az olasz statisztikai hivatal, az Istat előzetes adataiból.
Makro / Külgazdaság Tankolni menne? Jól nézze meg ezeket a számokat!
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 12:48
Nagyon olcsó azért nem lesz...
Makro / Külgazdaság Mit tenne Nagy Márton helyében? Ezt is megkérdezzük Békesi Lászlótól a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 11:46
A volt pénzügyminiszter június 11-én, szerdán délután 15 óra 30 perckor lesz a vendége a Klasszis Média egyórás élő adásának. Amelyben szokás szerint nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt olvasóink is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Lesújtó számok érkeztek: pislákol a gazdaság
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 09:15
Májusban 50,1 pontra esett vissza a BMI, ami a növekedés határát jelenti. A részindexek többsége csökkent, a foglalkoztatás zsugorodik.
Makro / Külgazdaság Kedvező változás a magyar diszkontokban – A Privátbankár Diszkont Árkosárból kiderül, merre mentek az árak
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. június 2. 05:44
Egy hónap alatt közel 2 százalékkal csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérésben szereplő alapvető termékek átlagára. 
Makro / Külgazdaság Trump autóvámja miatt még távolabbra került a magyar kilábalás
Sasvári Péter | 2025. június 1. 06:01
Szinte kibírhatatlannak nevezte a Donald Trump által kivetett autóvámokat a Külgazdasági és Külügyminisztérium államtitkára. Magyar Levente szerint ugyanis az Egyesült Államok által az európai autóimportra kivetett vámok Magyarországot is határozottan rosszul érintenék. De miért nem tud különalkut kötni a „dealeket” kedvelő Trumppal a számára legszimpatikusabb magyar kormány? És merre van előre az érintett magyar iparágaknak, egyáltalán, a magyar-amerikai gazdasági kapcsolatok számára?     
Makro / Külgazdaság Szörnyű örökséget hagyott hátra Matolcsy György
Privátbankár.hu | 2025. május 31. 12:41
Közel 800 milliárd forintos veszteséggel zárta a 2024-es évet a Magyar Nemzeti Bank (MNB) – derül ki a jegybank pénteken közzétett éves jelentéséből. Ennek ellenére a tőkehelyzet javult valamelyest a forint év végi gyengülése miatt, így „csak” közel 1700 milliárd forint mínuszban van a saját tőke.
Makro / Külgazdaság Meghalt az abortusztabletta feltalálója
Privátbankár.hu | 2025. május 31. 10:46
98 éves korában elhunyt a francia tudós, aki feltalálta az abortusztablettát.
Makro / Külgazdaság Friss jelentés: 1 milliárd eurónál is több uniós forrás ment el diszkriminatív projektekre
Privátbankár.hu | 2025. május 31. 09:59
Hat ország példái közé tartozik a romák szegregált lakhatása és a menedékkérők számára fenntartott befogadóközpontok létesítése is.
Makro / Külgazdaság 250 millió méh szabadult ki egy felborult kamionból
Privátbankár.hu | 2025. május 31. 09:29
Az amerikai Washington államban a hatóságok arra figyelmeztetik a lakosságot, hogy vigyázzanak a méhrajokkal. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG