7p

A debreceni BMW-gyár csúszással ugyan, de 2024 végén termelhet, ám úgy tűnik, hogy ezzel együtt sem az összeszerelés vagy a termékfejlesztés terén lehet komoly szerepe a Magyarországon működő vállalatoknak az autóipari értékláncokban. A jelenlegi folyamatok szerint a kormányzati és befektetői szándék sokkal inkább abba az irányba mutat, hogy az elektromos autók lelke, az akkumulátorok összeszerelése kap nálunk kiemelt szerepet.

Az Orbán Viktor által megálmodott munkaalapú társadalomban az oktatás fejlesztése kisebb, az iparé viszont jóval hangsúlyosabb szerepet kapott. Utóbbi zászlóshajója pedig a járműgyártás lett, ennek keretében az Audi, a Mercedes és a Suzuki is európai összevetésben az egyik legfontosabb gyártói bázisát építette ki a magyarországi telephelyein. Az egyik első fecske, a szentgotthárdi Opel-üzem ezzel szemben előbb motorgyár lett, ám a cég sorsa finoman szólva is kérdéses, hiszen a belső égésű motorok megszüntetését követően elképzelhető, hogy "lakat kerül a gyárkapura".

Autók helyett akkumulátorokat gyártanak majd nálunk

A három nagy mellé két év múlva – az eredeti tervekhez képest komolyabb késéssel - a BMW debreceni beruházása csatlakozhat majd. A bajor autógyártó a megjelent hírek szerint elektromos autókat fog majd előállítani Debrecenben. Mindez jelzi azt, hogy az utóbbi években az autóipari paradigmaváltás immár nemcsak terv, hanem a nagy márkák a következő évtizedben áttérnek a belső égésű motorokról az elektromosokra. Mindez ugyanakkor a magyar gazdaság számára is komoly kihívást jelentett, amelyet a kormányzati stratégia úgy kíván orvosolni, hogy komoly támogatásokkal akkumulátorgyártó üzemeket csábított hazánkba. Természetesen, ahogy minden döntésnek, ennek is vannak előnyei és hátrányai. Mellette szól, hogy a közlekedés elektrifikációja révén ezeknek a termékeknek a következő két évtizedben várhatóan stabil piaca lesz. Ellene viszont az, hogy az akkumulátorok gyártásának mostani technológiája erősen környezetszennyező és energiafaló is. Előbbi persze Magyarországon – sajnos – a döntések során sokadrangú szempont, ám a globálisan berobbanó energiaárak miatt az utóbbi fejtörést okozhat az ide települt cégeknek és a kormány számára is.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter (b) és Kukai Tibor, a Debreceni Infrastruktúra Fejlesztő Kft. projektigazgatója (j) Debrecenben az épülő BMW-gyár területén 2020. május 15-én. Fotó: MTI/KKM/Boros Mátyás
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter (b) és Kukai Tibor, a Debreceni Infrastruktúra Fejlesztő Kft. projektigazgatója (j) Debrecenben az épülő BMW-gyár területén 2020. május 15-én. Fotó: MTI/KKM/Boros Mátyás

A hazai gyártás felfutása kapcsán kedden a Dél-Koreában tartózkodó külgazdasági és külügyminiszter, Szijjártó Péter méltatta az ázsiai cégeket. A Facebookon azt írta: "A koreai vállalatok összesen 1000 milliárd forintnyi beruházást indítanak el az idei esztendőben. Ezek döntő többsége az elektromos autóiparban jön létre. Ezeknek a koreai beruházásoknak köszönhetően Magyarország az elektromos autóipari átállás Európa-bajnoka. A W-Scope Nyíregyházán, a Volta Energy Tatabányán, a Shinheung Monoron és a NEO TPS pedig Bátonyterenyén gyárt eszközöket és alkatrészeket az autóipar jövőjét meghatározó elektromos akkumulátorokhoz. És akkor most a nagyágyúk: a Samsung SDI és az SK Innovation nem csak hogy egy műfajt, hanem egy komplett iparágat teremtettek Magyarországon. Ők voltak az elektromos akkumulátorgyártás első fecskéi hazánkban, s mára ez az iparág jelenti a magyar gazdaság gerincoszlopát."

A világ 5. és 6. legnagyobb elektromosakkumulátor-gyártó vállalatai hatalmas gyárakat működtetnek, illetve építtetnek Gödön, Komáromban és Iváncsán. Ketten együtt 6500 embernek adnak munkát. A Samsung SDI gödi gyára folyamatosan bővül, míg az SK Innovation iváncsai üzeme a magyar gazdaság valaha volt második legnagyobb beruházásaként épül és több mint kétszer akkora lesz, mint a vállalat két komáromi gyára együtt. Ez a két cég főszerepet játszott az elmúlt években abban, hogy hazánk eséllyel száll harcba az elektromos autóipar világbajnoki címéért. A két vállalat magyarországi gyárai a világranglista 3. helyére röpítették Magyarországot az elektromosakkumulátor-gyártás világranglistáján.

Van, aki nem hisz vakon az elektromos autókban

Az tovább árnyalja a képet, hogy az iparágban a fősodor a tisztán elektromos hajtás mellett tette le a voksát, ám például a piacvezető japán óriás, a Toyota továbbra sem hajlandó „beállni a sorba”. A cég elnöke, Akio Toyoda, a MotorAuthority-n megjelent cikkben ismét arról beszélt, hogy reálisnak kell lennünk azzal kapcsolatban, hogy a társadalom mikor lesz képes teljes mértékben átvenni az akkumulátoros elektromos járműveket, és az infrastruktúránk mikor tudja ezeket nagyarányúan támogatni. Noha a Toyota vezetőjének kijelentése már-már tabudöntögető, ám közben reális is. Számos olyan véleménnyel találkozhatunk, hogy a mostani árak mellett a legfejlettebb országok polgárai ugyan le tudják cserélni az autóikat környezetbarát járműre, a többség számára az elérhetetlen cél. Arról sem szabad megfeledkezni, hogy több elemzés is azt hozta ki, hogy nem áll rendelkezésre elegendő nyersanyag ahhoz, hogy az elavult technológiát teljesen lecserélendő elegendő akkumulátort, és így teljesen elektromos autót gyártsanak a következő időszakban.

A Toyota szkepticizmusa persze nem azt jelenti, hogy ne folytatnának komoly kutatásokat, és ne akarnák kiváltani a régi típusú robbanómotorokat. Ugyanakkor a társaság vezetője annak a véleményének adott hangot, hogy szerinte nem csak egyetlen út létezik a szén-dioxid semleges közlekedés elérésére. Éppen ezért a japán óriásvállalat kitart a korábban megkezdett fejlesztései mellett és vizsgálják a szénsemleges szintetikus üzemanyagokat, a hidrogén üzemanyagcellákat és a közvetlenül hidrogént égető motorok alkalmazását is.

Ráadásul nem csak az akkumulátorokhoz szükséges alapanyagokkal van gond. A 2020 végétől jelentkező, és immár akutnak mondható chiphiány kapcsán ugyanis továbbra sem várható megnyugtató megoldás a szakértők szerint. A globális autóiparban szerintük a félvezetők hiánya a következő években is fennmarad, ezt azzal indokolják, hogy az elektromos autókba jóval több chip kell. Emiatt viszont nehéz prognosztizálni, hogy az elektromos járművekre való átállás valóban felgyorsul-e olyan mértékben, ahogyan azt az iparágban tevékenykedők szeretnék.

A chiphiány velünk marad

Hassane El-Khoury, az egyesült államokbeli Onsemi chipgyártó vezérigazgatója a Financial Timesnak azt nyilatkozta, hogy már most teljesen lekötötték a szilícium-karbid chip (SiC) kapacitásukat. Ez azért fontos, mert ez a vállalat a terület egyik legfontosabb autóipari beszállítója. Az elektromos autókban nagyrészt használt fejlett félvezetők gyártási kapacitását a vállalat állítólag folyamatosan növeli, de így sem tudja maradéktalanul kielégíteni a vásárlók igényeit. Ugyanakkor a termelés további növelését nem lehet egyik hónapról a másikra megvalósítani, így 2023-ban komoly változás nem várható. Nem az Onsemi az egyetlen nagy autóipari chipgyártó, amely pesszimista, hasonlóan látja a helyzetet a kapacitások kapcsán a német Infineon. A cég vezérigazgatója, Jochen Hanebeck az üzleti napilapnak azt mondta: „Elég hosszú ideig tartó hiányra számítok”. Hogy folytassuk a sort, az iparág más komoly szereplői, az STMicroelectronics, az NXP Semiconductors és a Nexperia sem kecsegtetnek a helyzet jövő évi megoldásával.

De nemcsak a chipgyártók, hanem a vezető autóipari csoportok is óvatosak az ellátási helyzet kapcsán, sőt többen konkrétan igyekeznek felkészülni a jövőbeni problémákra. Carlos Tavares, a világ negyedik legnagyobb autógyártója, a Stellantis vezérigazgatója például úgy vélekedett a közelmúltban, hogy a félvezetők hiánya jövőre is kísérteni fogja az autóipart.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Uniós GDP-rangsor: hol helyezkedik el a stagnáló Magyarország?
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 20:26
Az uniós rangsor hátsó részében találjuk Magyarországot az Eurostat friss, harmadik negyedéves GDP-adatait bemutató listáján. A lengyel gazdaság erős bővülésben van, miközben a németek stagnálnak, sőt: éves alapon alacsonyabb a bővülés ott, mint Magyarországon.
Makro / Külgazdaság Adót vetne ki az EU az ultrafeldolgozott élelmiszerekre
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 17:56
A szív- és érrendszeri betegségek megelőzése érdekében megadóztatná az Európai Unió a boltokban kapható alkoholos koktélokat is.
Makro / Külgazdaság Közel harmadára csökkenti a Svájccal szembeni vámokat az Egyesült Államok
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 17:28
A Trump-adminisztráció ezúttal Svájccal állapodott meg a vámcsökkentésről, miután az elmúlt hónapokban visszaesett az ország ipari exportja. 
Makro / Külgazdaság Az orosz külügy ismét egy budapesti békecsúcsról beszél
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 16:16
Nyitottak arra, hogy Vlagyimir Putyin és Donald Trump Budapesten találkozzon. Múlt héten Trump is arról beszélt, hogy örülne, ha Budapesten találkozhatna az orosz elnökkel.
Makro / Külgazdaság Csak úgy tűnik, hogy nincs, de Európának is lehet aduásza
Imre Lőrinc | 2025. november 14. 14:52
Egyre inkább a racionalitás veszi át a szerepet az európai fenntarthatósági gyakorlatokban a zöld illúziók kergetése helyett. Az ESG-szempontok figyelembevétele ugyanis az adott cég üzleti megtérülése miatt fontos. A geopolitikai síkon pedig az új iparágak feletti kontroll az adott ország befolyásszerzését is elősegítheti. A Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia keretében Wieder Gergő, a KPMG szakértője arról is beszélt, hogy Kína és az Egyesült Államok szorításában mi lehet az Európai Unió ütőkártyája.
Makro / Külgazdaság A Tisza gazdaságpolitikusa szerint az Orbán-Trump deal nem helyettesítheti az uniós forrásokat
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 14:31
A vissza nem térítendő támogatások helyébe nem léphet az amerikai devizacsere-ügylet, amelyről Orbán Viktor megállapodott Donald Trumppal. Kármán András szerint a költségvetési hiány sem finanszírozható az érkező dollárokból.
Makro / Külgazdaság Álhír terjed a magyar nyugdíjrendszer változásáról: szakértő tisztázta, mi lesz jövőre
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 13:47
Gyökeres változásról szóló álhírek jelentek meg a magyar nyugdíjrendszerről, de egy nyugdíjszakértő megerősítette: jövőre sem változik a nyugdíjba vonulás folyamata. A korhatár is marad.
Makro / Külgazdaság Döntött a kormány: újabb csoport veheti igénybe a CSOK Pluszt
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 13:31
Eddig legfeljebb 40 éves nők igényelhették a hitelkonstrukciót, a kormány most eltörölte a felső korhatárt.
Makro / Külgazdaság Erre a listára nem lehetünk büszkék, a svédek annál inkább
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 13:00
A második becslés is megerősítette, hogy éves szinten és havi alapon is nőtt az euróövezet és az Európai Unió gazdasága.
Makro / Külgazdaság Ha a benzinkutakon múlik, nyugodt hétvégénk lesz
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 12:45
Egyik típus sem lesz drágább holnaptól. Sajnos olcsóbb sem.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG