4p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Az év elején még azt hitték, hogy jó évük lesz, de egyelőre nem tudnak létezni állami segítség nélkül.

A napokban írtunk arról, hogy az ország legismertebb nemzetközi repülőterén, a moszkvai Seremetyevon 1500 embertől elköszöntek, lezártak egy teljes terminált és elhalasztottak több, erre az évre tervezett fejlesztést. Nagyon megcsappant a nemzetközi bejövő forgalom és mivel az orosz repülőgépeket gyakorlatilag kitiltották Európából, a nyugatra indulók sem szállhattak fel. 

A domogyedovoi repülőtér egyik terminálja belülről. Fotó: travelguide.ru
A domogyedovoi repülőtér egyik terminálja belülről. Fotó: travelguide.ru

Most arról jött hír, hogy a másik nagy moszkvai légikikötő, Domogyedovo (ami egyébként jóval nagyobb, mint a seremetyevoi) is nehéz hónapokat él át: márciusban 24 százalékkal esett az utasforgalom 2021 azonos időszakához képest. Tavaly közel 22 millióan érkeztek vagy indultak innen, idén jó, ha ennek a kétharmadát elérik. Itt inkább a belföldi járatok fordulnak meg, s még nagyobb, 37 százalékos volt a visszaesés. Vannak persze külföldiek is, például Dubajba, Taskentbe vagy Jerevánba tartók, ezek a desztinációk viszont 40 százalékot nőttek. 

A hivatalosan Lomonoszov repülőtérnek nevezett objektumban az invázió előtt 37 külföldi légitársaság működött, köztük a Star Alliance nemzetközi légi szövetség nagy tagjai. Ám ők a szankciók miatt eltűntek, így most két kisebb és egy közepes méretű orosz légitársaságot szolgálnak ki, valójában ezek tartják életben. Eredetileg itt is azt hitték, hogy nem lesz szükség külső mentőövre, végül mégiscsak örülhetnek. 

Az orosz repülőterek többsége hasonló vagy rosszabb helyzetben van. Az Ukrajna elleni támadás nyomán nem csupán a nyugati célpontok zárultak be, de visszaesett az utasforgalom is. A BTB Bank elemzői szerint legalább 20 százalékos csökkenés volt 2021 első negyedévéhez képest. Viszonylag gyorsan léptek az üzemeltetők, már február végén 11 repülőteret vagy teljesen bezártak vagy erősen korlátozták a kapacitásokat, főleg az ország középső és déli körzeteiről van szó.

A déli és egyes középső régiókban lezárt repülőterek egy része közel van Ukrajnához. Átmeneti kivonásuk nyilvánvalóan biztonsági okok miatt következett be. Köztük van például Voronyezs, Lipeck, Brjanszk, Kurszk, Krasznodar vagy a doni Rosztov. 

Nem véletlen, hogy a kormány – a Roszavia állami légügyi hatóságon keresztül – 1,5 milliárd rubeles gyors segélyt szavazott meg az állami tartalékalapból. A működési költség egy részét fedezhetik ebből idén és elejét vehetik a további elbocsátásoknak. A hatóság természetesen szigorúan ellenőrzi a pénz hatékony és az eredeti célt szolgáló felhasználását. Jövő februárban jelentés is készül erről – közölte az Interfax hírügynökség.

Az orosz repülőtereken „békeidőben” évente több tízmillióan fordulnak meg. A kiutazó turizmus egyik fontos támaszai, oroszok milliói keresik fel a nyugat-európai, az észak-amerikai, a távol-keleti és az arab célpontokat. Még ennél is fontosabb a hatalmas országon belüli légi forgalom, a nagy távolságok miatt sokan csak repülővel tudnak eljutni a célállomásra, közben nem ritka, hogy többször is átszállnak a belföldi repülőtereken.

Néhány európai repülőteret nagyobb nemzetközi sport vagy kulturális események előtt sikeresen bővítettek. A 2018-es labdarúgó világbajnokságra készülve Szentpétervár fő légikikötője, Pulkovo is átesett egy kisebb ráncfelvarráson, ma gyakorlatilag közel van a szolgáltatások színvonala a nemzetközi sztenderdekhez. A legnagyobb repülőtereken mindenütt vannak kisebb-nagyobb boltok, sok-sok étterem, sok nemzetközi üzletlánc jelent meg és az üzleti várók száma is növekedett némelyiknél. 

Vlagyimir Putyin elnök a háború második hónapjának elején már több ágazat számára is kilátásba helyezte hasonló állami segítség folyósítását. Főleg a hazai gyártó vállalatokat részesítik ilyen mankóban, jobbára a járulék-és adófizetési kötelezettségük elhalasztásával és kedvezményes hitelekkel. A helyi MÁV (RZSD)-nál a távol-keleti és közép-oroszországi vonalak bővítésére és korszerűsítésére adott új, valójában előrehozott állami megrendelésekkel igyekeznek a víz felszíne felett tartani a vállalatot.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Döntött az MNB: óvatos és megfontolt maradt
Herman Bernadett | 2025. október 21. 14:00
Októberben is maradt a 6,5 százalékos alapkamat. A jegybank monetáris tanácsa ismét óvatos maradt, tavaly szeptember óta nem nyúlt az irányadó rátához. 
Makro / Külgazdaság Svédország szorítaná sarokba az Orbán-kormányt – egyetlen euró sem jöhetne Brüsszelből
Litván Dániel | 2025. október 21. 11:17
Bezárná az uniós forrásokhoz vezető kiskapukat a svéd kormány tervezete. Eközben egyre nő a nyomás Ursula von der Leyenen a kémbotrányba keveredett Várhelyi Olivér miatt is.
Makro / Külgazdaság Ekkora a baj? A Mol hozzányúlhat a stratégiai olajkészletekhez
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 10:22
Hónapokra kieshet ugyanis a százhalombattai finomító kapacitásának 40 százaléka. Eközben Orbán Viktor elrendelte a százhalombattai tűzeset kivizsgálását.
Makro / Külgazdaság Huncutkodnak a hazai benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 09:56
A gázolaj átlagárát kevésbé vitték le, mint amennyivel a Mol adja olcsóbban nekik.
Makro / Külgazdaság Mindenki Varga Mihály mai beszédére vár
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 07:15
Bár az nem lehet kérdés, hogy a Magyar Nemzeti Bank monetáris tanácsa nem nyúl a 6,5 százalékos jegybanki alapkamathoz, érdekes lesz, reagál-e az elnök e fórumon is a kormány felől érkező kamatcsökkentési nyomásra.
Makro / Külgazdaság Nincs megállás, megint hozzányúlna a kormány az Otthon Start feltételeihez
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 06:35
Kiemelt beruházássá minősítenének bizonyos építési beruházásokat, a kiemelt beruházással összefüggő közigazgatási hatósági ügyeket meg kiemelt jelentőségű üggyé.
Makro / Külgazdaság Nagyon begurult Szijjártó Péter – minden eszközt be fog vetni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 17:29
Nem fogadta jól a magyar miniszter az Európai Tanács döntését. De még nincs vége a játszmának?
Makro / Külgazdaság Hová fajulhat a Matolcsy-féle MNB-botrány? Ezt is kérdezzük Oszkó Pétertől a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 16:38
A volt pénzügyminiszter, üzletember, kockázatitőke-befektető, az Oxo Holdings alapító-vezérigazgatója október 27-én, hétfőn délután 15 óra 30 perckor lesz a vendége a Klasszis Média egyórás élő adásának. Amelyben szokás szerint nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt olvasóink is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Lecsap az uniós bunkósbot az orosz gázexportra – a magyar kormány nem lesz boldog
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 15:31
Elfogadta az Európai Tanács az Európai Parlament szigorított javaslatát, 2026 végétől tiltott lesz az orosz gáz importja.
Makro / Külgazdaság 340 milliárdot adna a magyar kormány magyar cégeknek
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 15:18
Innovációra és kutatásra. Hét pályázati konstrukciót is meghirdettek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG