5p

 A világ egyik legpazarlóbb iparága ez, hiszen ma már havonta vagy kéthetente érkeznek az üzletekbe az új kollekciók, miközben a tavaly vagy tavalyelőtt vett felső is még ott lapul a szekrényben, talán, ha egyszer volt rajtunk.

Egy mesterségesen felgyorsított „dobd el és vegyél másikat” szisztémában érdekeltek a kereskedők. Arról pedig fogalmunk sincs, most éppen hány tonna ruhanemű utazik éppen Kínából vagy Kambodzsából a világ minden tájára, mint ahogy azzal sem vagyunk tisztában, szükségünk van-e ezekre – és ennyire?

Majd ha 3D-ben nyomtatják a nadrágod

Túlfogyasztás, impulz vásárlás, környezetszennyezés – sokak szerint errefelé tart a divatipar.  Ugyanakkor a technológia fejlődése és a profitéhség megállíthatatlan.

Mit hoz a jövő innovációban a divat számára? Mind a készruha kivitelezésben, mind pedig az anyaghasználatban megfigyelhetők újabb találmányok, egyre többen keresik a különleges szabadalommal gyártott ruhadarabokat, valamint fontos szemponttá vált a környezettudatosság és a lebomló anyaghasználat is.

 A világ egyik legnagyobb iparágáról beszélünk, egyes előrejelzések szerint 2030-ra akár a 3,3 billió dollárt is elérheti a forgalom értéke – olvasható egy szakmai összeállításban. - A mesterséges intelligencia legújabb fejlesztéseitől a 3D nyomtatás fellendüléséig ma már számos technológiai és alapanyag fejlesztéssel találkozhatunk a divatban.

 Tengeri moszatból, almapektinből

Az Algiknit vállalat például textíliát és szálakat gyárt tengeri moszatból. A kész kötöttáru biológiailag lebomló, és természetes pigmentekkel festhető.

Az ipari hulladék is népszerű alapanyag egyes ruhagyártók körében, jóllehet, az almapektint gyakran eldobják a gyártási folyamat végén. A Frumat kifejlesztett egy új technológiát, ami lehetővé teszi az almapektin felhasználását fenntartható és komposztálható anyagok előállítására. Az ilyen típusú vegán almabőr mérgező vegyszerek nélkül festhető.

Egy másik, erőteljes irányvonal a smart, okos textíliák egyre gyakoribb használata. A ruhadarabok különlegessége, hogy szorosan illeszkednek a testhez, így érzékelik viselőjének testtartását és mozgását.

Pazarló iparág a divatipar. Fotó: Pixabay
Pazarló iparág a divatipar. Fotó: Pixabay

Hardver a cipődben

Egy kutató csoport hardver- és szoftver rendszert épített be cipőkbe és szőnyegekbe, a nyomásérzékelők adatainak valós időben történő mérésére és értelmezésére. A gépi tanulási rendszere szinte 100 százalékos pontossággal jelezte előre az okos textilszőnyegen álló egyén mozgásait és pózait. Ráadásul ezeket az intelligens textíliákat, az okosórákkal és egyéb kütyükkel ellentétben, nem kell be- vagy kikapcsolni.

Ezek a kütyük az ingereket észlelő érzékelők kombinációján keresztül működnek. Ez azt jelenti, hogy a technológia mindig elérhető, például hangutasítással vagy a pulzusszám változásával. Mivel a funkcionalitás be van építve a ruha alapszerkezetébe, nincs szükség vezetékekre. Ez lehetővé teszi, hogy az „okos” anyag rugalmas és kényelmes maradjon.

Amikor a NASA ad ihletet

A funkcionalitás is egyre elterjedtebb, nemcsak a sportoláshoz használt ruhadarabokban, de újabban a városi öltözetek kapcsán is megjelenik. A Columbia is élén jár az innovatív technológiák alkalmazásában. A népszerű márka tavaly mutatta be az Omni-Heat™ Infinity új, innovatív hőmegtartó és hővisszaverő technológiáját, amelyet a NASA egyes ruhadarabjai ihlettek.

 Az Infinity megnövelt méretű, arany színű pöttyei ez eddig megszokotthoz képest is nagyobb arányban képesek visszaverni és megtartani a mozgás közben termelt testhőt. Így az alatta elhelyezett szintetikus béléssel kiegészítve, magasabb szintű szigetelő hatást és melegérzetet nyújt a leghidegebb napokon is. 

 “Magyarországon is egyre többen keresik az olyan ruhadarabokat, amelyek speciálisak és előtérbe helyezik a funkcionalitást. Már nem mindig elég, hogy valami jól nézzen ki, a vásárlók visszajelzései alapján egyre népszerűbbek a különleges technikákon alapuló darabokat, amelyek megkönnyítik a sportolást vagy enyhítik a hidegebb napokat” - nyilatkozta a témában Kun Álmos, a magyar tulajdonú Dockyard marketing vezetője.

Márkahűség, vásárlási élmény, digitalizáció 

Egyre több új márka kerül be a piacra, a túlélés érdekében a vállalkozásoknak ki kell használni a digitális lehetőségeket, továbbá a fenntarthatóságra és a fogyasztói elkötelezettségre is összpontosítaniuk kell - ez jelenleg az iparág három legnagyobb lehetősége.

A fenntarthatóság akkor érdekli a vásárlót – ez már e sorok írójának véleménye – ha az pozitív  kapcsolatban van az árral, pláne ma - vagy ha a hirdetésekben állandóan és nagyon ügyesen felhívják rá a figyelmet, hangsúlyozva ennek fontosságát. De így is  csak egy bizonyos szűk, tudatos vásárlói réteget ér el ez a hívószó.

A mesterséges intelligencia megkönnyíti az online divatvásárlást, míg az AR (Augmented Reality - kiterjesztett valóság) egyedi élményeket hoz a fizikai értelemben is létező ruhaboltokba, újszerű és vonzó vásárlási módokat biztosítva ezzel.

Az új technológia csökkentheti az iparág környezeti lábnyomát azáltal, hogy támogatja a környezetbarát anyagok fejlesztését, optimalizálja a termelést a hulladék minimalizálása érdekében. A fogyasztók nagy része számára ugyanakkor a márka ma is a legfontosabb választási szempont a vásárlás során.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság ÁKK: az egész évre tervezett forrásbevonás nettó 96 százaléka teljesült
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 18:50
Az intézményi forintpiacon erős kereslet mellett a nettó forint intézményi finanszírozási terv 75 százaléka, míg a bruttó aukciós kibocsátási terv 50 százaléka teljesült 2025 első félévben. A lakossági piacon érdemi portfolió-átrendeződés mellett és a jelentős átárazódások ellenére is jól áll az időarányos teljesülés.
Makro / Külgazdaság A kínai büntetővám a hazai húsfogyasztókat is sújthatja
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 17:15
A január óta ideiglenesen érvényben lévő védővám fennmaradása akár 3-4 százalékkal is megemelheti a sertés- és baromfihúsok kilónkénti árát a hazai piacon – figyelmeztet az UBM.
Makro / Külgazdaság Kiábrándító június – hatalmas visszaesés a román új autók piacán
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 16:46
Az új autók piaca 21,8 százalékkal zsugorodott az első fél évben – közölte az autógyártók és importőrök szakmai szervezete (APIA) kedden. A június különösen kiábrándító volt.
Makro / Külgazdaság Felpörgött az euróövezet inflációja júniusban
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 14:39
Azonban az áremelkedés megfelelt az elemzők által vártnak az Eurostat kedden közzétett előzetes adatai szerint.
Makro / Külgazdaság Újabb óriási áresésre kerülhet sor a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 11:09
Amennyiben a kiskereskedők egy az egyben érvényesítik a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi árának 7-7 forintos csökkenését. 
Makro / Külgazdaság A kínai autókereskedők a „túl olcsó” autókra panaszkodnak
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 11:02
Kína egyik legtehetősebb térsége, a Jangce-delta autókereskedői „súlyos kihívásokra” figyelmeztetnek, és az autógyártókhoz fordulnak, hogy azok vizsgálják felül értékesítési stratégiáikat a fokozódó pénzügyi nyomás és a felhalmozódó készletek miatt – újabb bizonyítékául a világ legnagyobb autópiacán zajló árháború következményeinek.
Makro / Külgazdaság Mire készülhet a kormány? Ezt is kérdezzük Győrffy Dórától a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 10:55
A közgazdász, egyetemi tanár, az MTA doktora július 9-én szerdán délután 15 óra 30 perckor lesz a vendége a Klasszis Média egyórás élő adásának. Amelyben szokás szerint nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt olvasóink is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Újabb mutatóban lettünk tökutolsók az Európai Unió 27 tagországa között
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 09:58
Az Eurostat legújabb adatai szerint a magyar vásárlók kosarában van a legkevesebb áru és szolgáltatás az egész EU-ban – mutat rá a GKI Gazdaságkutató Zrt. friss elemzése.
Makro / Külgazdaság Vészvillogó: gyengélkedik a magyar ipar
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 09:00
A beszerzési index júniusban 48,9 pontra csökkent, ismét zsugorodást jelezve a magyar feldolgozóiparban.
Makro / Külgazdaság Rossz hírt közölt a KSH: romlott az egyenleg
Herman Bernadett | 2025. július 1. 08:50
Májusban 739 millió euró volt a termék-külkereskedelmi többlet; a kivitel volumene 3,2 százalékkal, a behozatalé 5,4 százalékkal bővült az előző év azonos időszakihoz képest.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG