3p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Hogy Európában miért épp Svédországban kerül a legtöbbe a tankolás, az egy több tényezős képlet végeredménye.

Már több mint huszonhét koronába kerül egy liter dízel Svédország legészakibb, Norbotten tartományának töltőállomásain a holtankoljak.hu svéd megfelelője, a bensinpriser.nu adatai szerint.

Ez az összeg középárfolyamon átszámítva meghaladja az 1000 forintos magyar lélektani határt.

A stockholmi kutak sincsenek sokkal lemaradva az északi áraktól. A fővárosban átlagban 16 őrével kérnek jelenleg kevesebbet a gázolaj literjéért. Az országon belüli árkülönbség a szállítmányozásból adódó felárral magyarázható, ami a légvonalban 1572 kilométer hosszú országában mindig is árformáló jelentőséggel bírt.

Most ne tankoljunk Svédországban. Fotó: Depositphotos
Most ne tankoljunk Svédországban. Fotó: Depositphotos

Hogy Európában miért épp Svédországban kerül a legtöbbe a tankolás, az egy több tényezős képlet  végeredménye.

Az orosz szankciókból adódó globális üzemanyagár-drágulás ennek az egyenletnek csak egy töredéke.

Oroszország az ukrajnai háború kirobbanása előtt a Svédországba importált kőolaj mindössze 9 százalékát adta.

2011-ben ez az arány még 51 százalék volt, de az olcsóbb, uráli típusú kőolajról a svédek az elmúlt 20 évben tudatosan váltak le, minél nagyobb teret adva az északi-tengeri Brent típusú olaj felhasználásának, amit túlnyomórészt a szomszédos Norvégiából szereznek be.

Az átállás elsősorban a svéd kormány környezetvédelmi vállalásainak és nem a politikának volt köszönhető. A norvég olajkitermelési technológia ugyanis sokkal környezetbarátabb az orosznál.

A svéd üzemanyagárak fokozatos emelkedésének másik fontos tényezője a pénzromlás.

Az elmúlt évben a svéd korona - a forinthoz hasonlóan - folyamatosan gyengült az amerikai dollárral (és így a petrodollárral) szemben, ami értelemszerűen a svéd töltőállomások kijelzőin is tükröződött.

Az üzemanyagárak egekbe szökésének harmadik komponense a svéd gázolaj összetevőiben rejlik.

A svéd kutakon jelenleg nem lehetséges 100 százalékban fosszilis alapú üzemanyagot tankolni, csak bio vagy bio és fosszilis alapú keveréket. A keverékekben lévő bioüzemanyag hányada és fajtája kúthálózatonként változik, de nem mehet a vonatkozó törvényben meghatározott arány alá.

2022. január 1-től az országban eladott gázolaj bioüzemanyagtartalma legalább 30,5 százalékos kell hogy legyen. Ez az arány, a svéd  kormány környezetvédelmi vállalásainak köszönhetően lépcsőzetesen emelkedik 2030-ig, amíg el nem éri a 66 százalékos részarányt.

Ezen vállalás alapján a svéd gázolaj további áremelkedése már most borítékolható, főleg azután, hogy a fent említett január 1-i törvény továbbá nagyrészt megtiltja a pálmaolajból nyert bioüzemanyagok további felhasználását. 

A pálmaolaj eddig a HVO100-as jelzésű növényi üzemanyagok első számú alapanyagaként szolgált. Tiltását azért kellett bevezetni, mert a bioüzemanyagtermelés számára ültetett ázsiai pálmaligeteket már az őserdők irtásával növelték a helyi termelők, és az így nyert termék előállítása körülbelül háromszor akkora karbonlábnyomot hagyott maga után, mint ahogy azt a fosszilis alapú versenytárs előállítása tette.

A svéd energiaszektor és gazdaság más érdekességeiről már írtunk laptársunk, az mfor.hu oldalán. A magyar helyzetről pedig itt olvashatnak:

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Nagy Márton: 20 perc lesz a menetidő a Nyugatitól a repülőtérig
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 18:40
Az új repülőtéri vasútvonal terveiről tartott tájékoztatót Nagy Márton és Lázár János. Az Mfor kérdéseire részleteket is elmondtak a nyomvonalról, valamint arról is beszéltek, hogy mekkora szakaszon fog a föld alatt futni. 
Makro / Külgazdaság Mire lehet elég a 3 százalékos Otthon Start és a kkv-hitel? Élőben beszélgettünk Oszkó Péterrel – a Klasszis Klub Live-ban
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. október 27. 15:16
A volt pénzügyminiszter, üzletember, kockázatitőke-befektető, az Oxo Holdings alapító-vezérigazgatója a Klasszis Média YouTube-csatornáján válaszolt a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire.
Makro / Külgazdaság Még egy jel arra, hogy jövőre érkezik az európai fordulat
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 13:53
A várakozásokon felül javult októberben az üzleti hangulat Németországban a müncheni egyetem ifo gazdaságkutató intézetének felmérése alapján.
Makro / Külgazdaság Magyarországot is elérhetik az amerikai szankciók? Megvan, mikor egyezkedhet Orbán Viktor Trumppal
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 13:32
A kormány vizsgálja a helyzetet – árulta el Szijjártó Péter. 
Makro / Külgazdaság Miközben az EU szankciókra készül, Szijjártó Péter továbbra is kitart a Netanjahu-kormány mellett
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 12:55
A magyar külügyminiszter izraeli hivatali kollégáját fogadta ma Budapesten, e kapcsán beszélt a béketeremtésről és az Európai Unió Izraellel kapcsolatos politikájáról.
Makro / Külgazdaság Lassan ideje dönteni az árrésstopról, az OKSZ szerint egyértelmű a válasz
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 12:30
A szervezet szerint az intézkedés fenntartását semmi sem indokolja.
Makro / Külgazdaság Eddig diktáljuk az iramot Európában
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 12:15
Amerikai-kínai összeborulásra vár a piac, de azért csak óvatos az optimizmus.
Makro / Külgazdaság Trump: Oroszországnak nem tesztelgetnie kellene, hanem befejeznie a háborút
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 11:55
Trumpnál kezd betelni a pohár, az olajszankciók után megint üzent.
Makro / Külgazdaság Óriási drágulás jön, még ma tankoljuk meg a kocsit
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 11:35
A benzin ára 5, a dízelé 10 forinttal nő.
Makro / Külgazdaság Sorsdöntő hónapok előtt a Dunaferr, megmozdulhat a haldokló iparág
Imre Lőrinc | 2025. október 27. 10:15
Magyarország egykori legnagyobb és legfontosabb nehézipari üzeme, a Dunaferr már évek óta vergődik, idén októberben viszont felpörögtek az események a csődben lévő cég háza táján. Az iparág jövőjét a zöld acélgyártás határozza meg, azonban kérdéses, hogy Európa képes lesz-e visszaszorítani a kínai előrenyomulást? A hadiipar és Donald Trump segíthetnek ebben. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG