3p

Hogy Európában miért épp Svédországban kerül a legtöbbe a tankolás, az egy több tényezős képlet végeredménye.

Már több mint huszonhét koronába kerül egy liter dízel Svédország legészakibb, Norbotten tartományának töltőállomásain a holtankoljak.hu svéd megfelelője, a bensinpriser.nu adatai szerint.

Ez az összeg középárfolyamon átszámítva meghaladja az 1000 forintos magyar lélektani határt.

A stockholmi kutak sincsenek sokkal lemaradva az északi áraktól. A fővárosban átlagban 16 őrével kérnek jelenleg kevesebbet a gázolaj literjéért. Az országon belüli árkülönbség a szállítmányozásból adódó felárral magyarázható, ami a légvonalban 1572 kilométer hosszú országában mindig is árformáló jelentőséggel bírt.

Most ne tankoljunk Svédországban. Fotó: Depositphotos
Most ne tankoljunk Svédországban. Fotó: Depositphotos

Hogy Európában miért épp Svédországban kerül a legtöbbe a tankolás, az egy több tényezős képlet  végeredménye.

Az orosz szankciókból adódó globális üzemanyagár-drágulás ennek az egyenletnek csak egy töredéke.

Oroszország az ukrajnai háború kirobbanása előtt a Svédországba importált kőolaj mindössze 9 százalékát adta.

2011-ben ez az arány még 51 százalék volt, de az olcsóbb, uráli típusú kőolajról a svédek az elmúlt 20 évben tudatosan váltak le, minél nagyobb teret adva az északi-tengeri Brent típusú olaj felhasználásának, amit túlnyomórészt a szomszédos Norvégiából szereznek be.

Az átállás elsősorban a svéd kormány környezetvédelmi vállalásainak és nem a politikának volt köszönhető. A norvég olajkitermelési technológia ugyanis sokkal környezetbarátabb az orosznál.

A svéd üzemanyagárak fokozatos emelkedésének másik fontos tényezője a pénzromlás.

Az elmúlt évben a svéd korona - a forinthoz hasonlóan - folyamatosan gyengült az amerikai dollárral (és így a petrodollárral) szemben, ami értelemszerűen a svéd töltőállomások kijelzőin is tükröződött.

Az üzemanyagárak egekbe szökésének harmadik komponense a svéd gázolaj összetevőiben rejlik.

A svéd kutakon jelenleg nem lehetséges 100 százalékban fosszilis alapú üzemanyagot tankolni, csak bio vagy bio és fosszilis alapú keveréket. A keverékekben lévő bioüzemanyag hányada és fajtája kúthálózatonként változik, de nem mehet a vonatkozó törvényben meghatározott arány alá.

2022. január 1-től az országban eladott gázolaj bioüzemanyagtartalma legalább 30,5 százalékos kell hogy legyen. Ez az arány, a svéd  kormány környezetvédelmi vállalásainak köszönhetően lépcsőzetesen emelkedik 2030-ig, amíg el nem éri a 66 százalékos részarányt.

Ezen vállalás alapján a svéd gázolaj további áremelkedése már most borítékolható, főleg azután, hogy a fent említett január 1-i törvény továbbá nagyrészt megtiltja a pálmaolajból nyert bioüzemanyagok további felhasználását. 

A pálmaolaj eddig a HVO100-as jelzésű növényi üzemanyagok első számú alapanyagaként szolgált. Tiltását azért kellett bevezetni, mert a bioüzemanyagtermelés számára ültetett ázsiai pálmaligeteket már az őserdők irtásával növelték a helyi termelők, és az így nyert termék előállítása körülbelül háromszor akkora karbonlábnyomot hagyott maga után, mint ahogy azt a fosszilis alapú versenytárs előállítása tette.

A svéd energiaszektor és gazdaság más érdekességeiről már írtunk laptársunk, az mfor.hu oldalán. A magyar helyzetről pedig itt olvashatnak:

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Kiderültek az első részletek a hazai közgazdászelit találkozójáról
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 13:46
Varga Mihály jegybankelnök, Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter, Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter, valamint a Költségvetési Tanács, az Állami Számvevőszék és a KAVOSZ elnöke is megerősítette már a részvételét a 63. Közgazdász-vándorgyűlésen. A hazai közgazdász szakma legnagyobb éves konferenciáját 2025. szeptember 4-5-én Veszprémben, a Pannon Egyetemen rendezi meg a Magyar Közgazdasági Társaság.
Makro / Külgazdaság Tankolna? Változik az üzemanyagok ára!
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 11:02
Ha figyel, spórolhat.
Makro / Külgazdaság Rekordot döntött az egészségpénztári taglétszám, gyorsan nőnek a befizetések is
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 08:46
Egyre többen választják az öngondoskodást.
Makro / Külgazdaság Egyre kevesebben dolgoznak Magyarországon, itt vannak a KSH számai
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 08:30
A munkanélküliség stagnál.
Makro / Külgazdaság MNB: minél tovább tart az árrésstop, annál inkább átháríthatják a fogyasztókra
Herman Bernadett | 2025. június 26. 15:01
Magas infláció, alacsony GDP, és gyenge vállalati hitelezés – erről ír az MNB a friss Inflációs jelentésében. Az árrésstopok meghosszabbításánál nagy a kockázat, hogy a veszteséget áthárítják a kereskedők a fogyasztókra, az inflációs hatás csak átmeneti lesz. 
Makro / Külgazdaság Vészjósló hír érkezett Németországból
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 13:09
Nem állnak jól a cégek.
Makro / Külgazdaság Már nyár előtt elkezdték a kikapcsolódást a magyarok
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 08:31
Megérkeztek a turisztikai szálláshelyek adatai.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton kapott egy új feladatot
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 08:08
A miniszter Kínában tárgyalt.
Makro / Külgazdaság Jött egy ígéretes hír: a kanyarban már ott van a gazdaság erősödése?
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 06:18
Erre utalnak a jelek egy londoni elemzőház szerint.
Makro / Külgazdaság Légzsákhiba miatt 2,5 millió autót hívnak vissza Franciaországban
Privátbankár.hu | 2025. június 25. 19:21
2,5 millió hibás, ütközéskor felrobbanó légzsákkal felszerelt autó visszahívását rendelték el Franciaországban, amelyek már több halálesetet is okoztak.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG