Mint ahogy azt már önök is tudják, az iskolában feszült a helyzet. A helyszínen tartózkodó kollégák mindent megtesznek, hogy a tanulók biztonságos és nyugodt körélmények között tanulhassanak, de a jelen körülmények között természetesen nem minden úgy alakul, ahogy elterveztük
– áll egy Stockholmhoz közeli kisváros általános iskolájának levelében, amit a szülők számára szerdán küldött az igazgató. Az intézményvezető arra is kitér, hogy mivel az iskola tanárai közül többen otthon vannak, lehetőleg csak azok a gyerekek maradjanak napköziben, akiknek valóban muszáj.
Mindez nem egyedi eset,
országszerte nagyon sok iskolában okoz problémát, hogy a pedagógusok kisebb-nagyobb része betegség miatt hiányzik.
Az aktuális ajánlások szerint pozitív covid teszt esetén az egy háztartásban élő családtagok is 7 napos karanténra kényszerülnek akkor is, ha tünetmentesek. És mivel egyrészt nem mindig könnyű tesztet beszerezni, valamint a laboratóriumok kapacitása is véges, legújabban már arra kérik a lakosságot Svédországban, hogy induljanak ki abból, hogy covid fertőzésük van akkor is, ha enyhébb, megfázásszerű tüneteik vannak, és maradjanak otthon. Tesztelni pedig akkor teszteljenek, ha komolyak a tünetek.
A távoktatást azonban – amíg csak lehet – igyekeznek elkerülni a svédek. Az említett iskolában
a tanulók az utóbbi napokban hazahordják a taneszközeiket – könyv, Ipad, heti tanterv – arra az esetre, ha karanténba kényszerülnének, de az egészséges gyerekeknek be kell járniuk.
Az oktatási intézmények egyedi megoldásokkal biztosítják az oktatást a járványhelyzetben. A Dagens Nyheter beszámolója szerint egy solnai (Stockholm egyik kerülete) általános iskola hetedikes diákjai például távoktatásban tanulnak, de úgy, hogy amíg ők a tanteremben ülnek, a pedagógus otthon van és Teamsen keresztül, kivetítőn magyaráz a gyerekeknek. A diákok még mindig ezt a megoldást találják jobbnak ahhoz képest, mint ha elmaradna az óra, vagy helyettes tartaná azt.
Ebben az intézményben egyébként a tanárok harmada hiányzik vagy azért, mert ő maga beteg, vagy pedig mert családtag betegsége miatt kényszerül karanténba.
Megértettétek a feladatot? Emelje fel a kezét, aki érti
– kéri a természettudománytanár a diákokat. A diákok felemelik a kezüket és nekilátnak a munkának. A technikát egy felnőtt kezeli az osztályban, de ennek ellenére előfordul, hogy nincs hang vagy nem indul el a kiválasztott videó.
Emiatt azért jobb, ha a tanár bent van a teremben
– véli az egyik diák. A többség ennek ellenére úgy gondolja, a körülményekhez képest még ez a lehető legjobb megoldás. A tanulóknak elegük van az elmaradt órákból és a helyettesítésből. Ha pedig ők maguk is otthon vannak, nehéz koncentrálniuk a tananyagra.
A semminél ez is jobb
– mondja a pedagógus, Erik Berquist, de hozzáteszi: a tananyag egy részét nehéz képernyőn keresztül átadni.
Az elmúlt időszakban az iskola sokféle módszert kipróbált: távoktatás, osztályok megfelezése, órák átvariálása.
Most ezt is kipróbáljuk. Idáig csak pozitív visszajelzéseket kaptam
– mondja az iskola igazgatója.
Svédországban továbbra is a védőoltást tartják a járvány elleni küzdelem legfontosabb eszközének. Az országban ennek megfelelően magas az átoltottság. A 12 éven felüli lakosság 83 százaléka kapott két dózist, a harmadikat a lakosság valamivel több, mint 35 százaléka. A teljes lakosságot tekintve mintegy 73, illetve 32 százalék ez az arány.
Összehasonlításul: a magyar kormány tájékoztatása szerint a beoltottak száma Magyarországon 6 millió 329 ezer 185 fő. Közülük 6 millió 073 ezer 498 a második, 3 millió 457 ezer 497 pedig már a harmadik oltást is megkapta. Ez a teljes lakosság mintegy 62, illetve 36 százalékát jelenti.
Legutóbbi háttéranyagunkat a különutas svéd válságkezelésről és annak eddigi mérlegéről itt olvashatják: