A Turizmus világnapja alkalmából győzelmi jelentést adott közre a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ). Konkrét adatok nélkül azt írta, hogy rekordszezont zárt a belföldi forgalom, soha ennyi magyar ember nem nyaralt vidéken, mint idén, és az MTÜ továbbra is minden eszközével azon dolgozik, hogy a hazai szálláshelyek, vendéglátóhelyek és attrakciók minél több vendéget fogadhassanak.
Az MTÜ bejelentette: az őszi belföldi, országos kampány fókuszában a hazai borrégiók állnak, a cél a turisztikai szezon meghosszabbítása és a borvidékek egyediségének, sokszínű kínálatának bemutatása. Európában és a tengeren túli piacokon folyamatosan futnak a nemzetközi kampányok is, hogy az újrainduló versenyben hazánkra irányítsuk a külföldi turisták figyelmét.
Ez ugyanis eddig nem nagyon sikerült, bár ezt nem tartalmazta az MTÜ állásfoglalása. Az egyik legobb jele ennek, hogy bár fokozatosan javulnak például a beutazó légi utasokról szóló adatok, de még nagyságrendekkel elmaradnak a járvány előtti szinttől. A nyári hónapokban korábban (magyarok és külföldiek) 4-5 millióan fordultak meg Ferihegyen, idén 1,5 millióan. Ennek a számnak jó, ha fele volt külföldi.
A szállodai szektor rendkívül felemás képet mutat. Budapesten többet is bezártak, illetve felújításokat kezdtek. Csak néhány nagyobb nemzetközi esemény volt a nyáron, amire tömegesen érkeztek szállodai vendégek. Vidéken kedvezőbb volt a helyzet, ezen hotelek és panziók korábban is főleg a magyer vendégekre alapozták üzleti terveiket.
Idén segítette őket az is, hogy a külföldi bizonytalan járványügyi helyzet és az ottani helyi korlátozások sok magyar kedvét szegték és inkább itthon költekezett a többség. Ráadásul többszáz ezer családnak maradt még elköltendő pénze a SZÉP-kártyáján is, s ezt zömmel a szálláshelyeken és az éttermekben adták ki.
A hotelpiacon továbbra is nagyon nehéz időszak következik. A munkaerő visszacsábítása még több pénzébe kerül majd a munkaadóknak. A BDO Magyarország könyvvizsgáló és tanácsadó cég legfrissebb iparági elemzése szerint az egy kiadható szobára jutó árbevétel 2019-es szintjét várhatóan csak a 2023-as szezonban érheti el az iparág.
A tervezett beruházások egy része vagy nem fog elindulni vagy jelentős késést szenvedhet az építőipari kapacitás-és munkaerőhiány miatt. Várható, hogy egyes, már működő szálláshelyek más funkcióval születnek újjá, például apartmanház lesz belőlük. A banki finanszírozási oldal megnövekedett óvatossága miatt a 2024-ig átadni tervezett hotelek száma a vírus megjelenése után a felére csökkent, így a fővárosi szálláshely-kapacitás a következő három évben alig 2000 új hotelszobával bővül.
Az MTÜ minderről nem tesz említést a mostani közleményében. Ugyanakkor optimista hangot ütött meg, szerinte az őszi és a jövő tavaszi szezont számos nagyrendezvény is segítette és segíti, többek között a Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus, a Vadászati és Természeti Világkiállítás, az MTV Europe Music Awards díjátadó, vagy a jövő márciusi Bocuse d'Or európai döntő. Jó lehetőségeket tartogat a nemzetközi érdeklődés fenntartására a Visegrádi Négyek magyar elnökségi éve - tették hozzá.
Annyiban utalt a turizmus infrastrukturális hátterére, hogy kiemelte:vidéken a válság ellenére is folytatódtak a beruházások. A NER-hez közeli vállalkozások nagy örömére a Kisfaludy program keretében 40 új szálloda épül, 14 ezer magánszálláshely, közel 600 panzió és 114 strand válik korszerűbbé. Tucatnyi attrakció, kastély, vár és gyógyhely újul meg, kiemelt figyelmet fordítva a fenntarthatóságra, amely kulcskérdés az ágazat fejlődési irányait figyelembe véve.
A szálloda-és vendéglátóipart vastagon érinti, mégpedig pozitívan, hogy egyre több cég akar jelenléti rendezvényt a korábban csak online szervezésűek helyett. Azonban az utolsó pillanatig kivárnak a szervezéssel és a rendezvény pontos időpontját legtöbben - a korábbitól eltérően - nem hónapokra előre jelölik meg és nem is kezdik meg a szervezést sem, hanem a teljes folyamat last minute történik.
Ez a jelenség az erőforrás-tervezés tekintetében szinte megugorhatatlan akadály elé állítja a piac szolgálatóit: a rendezvényszervezőket, szállodákat, éttermeket, rendezvényházakat és rendezvényközpontokat és sokszor meglátszik a helyszínek szolgáltatási színvonalán: a rendezvényhelyszín sokszor nem tudja biztosítani a megrendelt esemény volumenének megfelelő mennyiségű és minőségű munkaerőt és szolgáltatást.