A jelenleg érvényes szabályok szerint a nyugdíjbiztosítási járulék a munkavállaló által befizetett 10 százalékos és a munkaadót terhelő, a fizetendő bér 24 százalékát kitevő nyugdíjjárulékból tevődik össze. Az összesen 34 százalékos járulék a mai, 202 800 forintos átlagbérre vetítve 68 952 forintot tesz ki. Feltételezve, hogy – a korábbi kormányzati megnyilatkozásoknak megfelelően – csak azt lehetne nyugdíjra fordítani, ami a nyugdíjkasszába befolyik, ennyi lenne az átlag nyugdíj, ha egy aktív keresőre egy nyugdíjas jutna.
A mai átlagnyugdíjas ugyanakkor ennél az összegnél kedvezőbb ellátást kap a befizetett összegekből: a KSH adatai szerint ugyanis jelenleg 3,7 millió aktív járulékfizetőnek kell ellátnia 3 millió nyugdíjast – minden nyugdíjasra 1,38 aktív, járulékfizető dolgozó jut -, így egy átlagnyugdíjas 83 640 forintos átlagnyugdíjhoz juthatna elvileg hozzá - olvasható a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményben.
Le kell számolnunk azzal az elmúlt évtizedek beidegződései alapján még mindig általános illúzióval, hogy időskori ellátásunkat kizárólag az állami nyugdíjra alapozzuk. Európában nincs olyan gazdag ország, ahol ez elegendő lenne, és ahol az állampolgárok kizárólag az állami nyugdíjra építenék nyugdíjas éveiket – jelentette ki Molnos Dániel, a MABISZ főtitkára.
Egy ENSZ statisztika szerint 2050-re felével növekszik Magyarországon a 60 éven felüliek aránya. Miután a születések száma csökken, az aktív dolgozók és a nyugdíjasok aránya a század közepére 1:2 lesz, aminek következtében az átlagnyugdíj az átlagbér 34 százalékára esik vissza – változatlan járulékterheket feltételezve. A Föld számos országában hasonló helyzettel kell szembenéznie a leendő nyugdíjasoknak – Európában és Japánban különösen -, így a nyugdíjprobléma az évszázad közepére az egyik legfontosabb társadalmi-gazdasági probléma lesz.
Az ENSZ előrejelzései alapján a legrosszabb helyzet Japánban várható, ahol 2050-ben a lakosság 45 százaléka 60 év feletti lesz. A relatív legjobb helyzete – várhatóan – az USA-nak lesz, Európában pedig a „gazdag” országokban, Svájcban és Svédországban növekszik a legkevésbé az idősek aránya. Jelentősen megugrik – a 2009-es 26 százalékról 2050-re 40 százalékra – a 60 évesnél korosabbak aránya Németországban is, ott azonban szinte természetes az öngondoskodás.
Az „öregedő” társadalmak kormányai – amennyiben komolyan szembenéznek a problémával – meglehetősen szűkös mozgástérben mozoghatnak. Ha változatlanul hagyják a nyugdíjjárulékot, és csak abból fizetik a nyugdíjakat, akkor a nyugellátások összege folyamatosan csökkenni fog. A járulékok megemelése viszont a munkaerő költségét növeli, ami pedig versenyképességi hátrányt okoz.
Európán belül a legrosszabb helyzet a kelet-közép-európai régióban várható, amelyen belül arányát tekintve már jelenleg is Magyarországon él a legtöbb 60 éven felüli ember. A Központi Statisztikai Hivatal Népességtudományi Kutató Intézetének előrejelzései szerint – ha a jelenlegi trendek nem változnak - a hazai népességszám a legkedvezőtlenebb szcenárió szerint 2030-ra alig haladja majd meg a 9 millió főt.
Európa több országában már kötelező a vállalati – munkaadói – nyugdíjbiztosítás, és nemcsak ott vannak a kínálatban - önkéntes választásként - az üzleti jellegű megtakarítások, a nyugdíjbiztosítások, hanem a közgondolkodás része a nyugdíjas évekre való előtakarékosság szükségessége.
Megkerülhetetlen, hogy a hazai lakosság gondolkodásába, pénzügyi döntéseibe is bekerüljön a nyugdíj-előtakarékosság fogalma – jelentette ki a MABISZ főtitkára. Az üzleti nyugdíjbiztosítások nem jelentenek többet, mint azt, hogy az emberek aktív korukban a fogyasztásra szánt pénz egy részét megtakarítják, a biztosítón keresztül befektetik, majd nyugdíjas korukban használhatják fel azt. Ugyanakkor a lakosság hosszú távú megtakarításainak növekedése, a„belső felhalmozás növekedése az állam számára is előnyös, mivel így nem vagy kevésbé kell igénybe venni külső forrást a költségvetés finanszírozásához, ami csökkenti az ország kiszolgáltatottságát - áll a közleményben.
Privátbankár