A jelentés szerint augusztus óta körülbelül 46 000 repülőgép regisztrált GPS-problémát a Balti-tenger felett. A Nagy-Britanniába be- és onnan induló járatok tömegei tartoznak, amelyek a GPS-rendszerek feltételezett orosz zavarása miatt érintettek.
Egy jelentés szerint tavaly augusztus óta több mint 2300 Ryanair-járat jelentett GPS-interferenciát, valamint csaknem 1400 a Wizz Air, 82 British Ariways és 4 EasyJet.
Összesen körülbelül 46 000 repülőgépen jelentkeztek GPS-problémák a Balti-tenger felett ugyanebben az időszakban – jelentette a Sun a GPSJAM.org weboldalon végzett repülési naplók elemzése alapján. A weboldalon közölt GPS-problémák többsége Kelet-Európában, az Oroszországgal határos államokra mutat - írja a The Guardian.
A műholdas alapú GPS a repülőgép navigációs rendszerének részét képezi, és az ott tapasztalható interferencia biztonsági kockázatot jelenthet.
Az Egyesült Királyság kormánya márciusban megerősítette, hogy a Grant Shapps védelmi minisztert szállító RAF-gép GPS-jele elakadt, miközben az orosz balti exklávé Kalinyingrád közelében repült, miközben Lengyelországból az Egyesült Királyságba tartott.
Bár a Downing Street szerint a lépés nem veszélyezteti a repülőgép biztonságát, egy védelmi forrás „roppant felelőtlennek” minősítette.
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség és az EU Repülésbiztonsági Ügynöksége (Easa) januárban csúcstalálkozót tartott a GPS zavarásáról és „hamisításáról”, vagyis hamis jelek küldéséről, az Easa pedig a támadások számának meredek növekedéséről számolt be.
Míg az Easa szerint a fenyegetés elleni küzdelem prioritás, az Egyesült Királyság Polgári Légiközlekedési Hatósága csökkentette a kockázatot, és azt mondta, hogy az elakadás gyakran katonai tevékenységhez kapcsolódik, de ez nem jelenti azt, hogy kereskedelmi repülőgépeket közvetlenül célba vettek volna.
Glenn Bradley, a CAA repülési műveletekért felelős vezetője kijelentette: „A légi közlekedés a repülés egyik legbiztonságosabb formája, és számos biztonsági protokoll létezik a kereskedelmi repülőgépek navigációs rendszereinek védelmére. A GPS zavarása közvetlenül nem befolyásolja a repülőgép navigációját, és bár ez ismert probléma, ez nem jelenti azt, hogy egy repülőgépet szándékosan megzavartak volna.”