5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A legtöbb modern repülőgép élettartama legalább 30 év, de vajon hova tűnnek, ha „életük végéhez” közelednek? Ráadásul jókora parkoló kell nekik, és inkább magas hőmérsékletű, sivatagos, száraz éghajlat, ott ugyanis kevésbé mennek tönkre.

 

A nyugdíjazott gépeket temetőkbe küldik, amelyek valójában óriási betonterületek. Több száz légi járműről van szó, ezek nem férnének el hangárokban. A méregdrága, kiszolgált monstrumok itt várakoznak, miközben tulajdonosuk eldönti, mi legyen a sorsuk. Ennek lehetőségeiről számolt be az amerikai Travel and Leisure amerikai turisztikai szaklap munkatársa.

Miután egy repülőgép megérkezik egy roncstelepre, két dolog történhet vele: a raktárban marad, és teljes körűen karbantartják, vagy leselejtezik és alkatrészeit értékesítik - nyilatkozta Daniel Bubb, a Las Vegas-i Nevadai Egyetem professzora a szaklapnak.

Az arizonai Tucson a világ legnagyobb katonai repülőgép-temetője
Az arizonai Tucson a világ legnagyobb katonai repülőgép-temetője
Fotó: Depositphotos

Alkatrészként még tovább élnek

Az előbbi helyzet akkor következik be, amikor a légitársaságok leállítják a még repülésre alkalmas, de már nem csillogó és vadonatúj gépeket.

Mivel a repülőgép-technológia állandóan és egyre gyorsabban fejlődik, a légitársaságok néhány gépet kivonnak a forgalomból, bár semmi műszaki bajuk nincs - mondja Bubb – Ezeket sokszor más légitársaságok vásárolják meg, mert olcsóbbak, mintha újat vennének.

De ha a gép messze túlhaladta üzemelési csúcskorszakát, általában alkatrészekre szedik szét.

Először megszabadítják az üzemanyagtól

Mikor egy nyugdíjba küldött utasszállító visszaérkezik a gyárba selejtezés céljából, először is a folyadékokat ürítik ki belőle, például a maradék üzemanyagot, a hidraulikafolyadékot, valamint a kenőanyagokat.

Ezután a fedélzeti műszerektől a motorokig, minden hasznos alkatrészt eltávolítanak, hogy azokat tovább értékesítsék – tudta meg a lap munkatársa, Shea Oakley repülés-történésztől. Amint ez a két folyamat befejeződött, a gép készen áll a selejtezésre. Ami a szétszerelés után marad, különösen a fémek és a műanyagok, azt szinte mindig újrahasznosítják. A folyamat végén gyakorlatilag semmi sem marad a repülőgép maradványaiból.

A száraz levegő konzervál

"Ha a szétszerelés hosszabb ideig várat magára, vagy ha a szóban forgó utasszállító repülőgépet jövőbeni felhasználás céljából egyelőre csak leállítják, mindig érdemes rendkívül száraz levegőjű sivatagi környezetben parkoltatni, ami természetes konzerválószerként működik, különösen a fémek esetében, amelyek egyébként rozsdásodnának" – hangsúlyozta Oakley. 

Egy megfelelően tárolt és őrzött sivatagi környezetben tartott repülőgép minimális karbantartást igényel ahhoz, hogy ismét repülésképes legyen, és ha az utasszállítót végül leselejtezik, akkor a részein alig vagy egyáltalán nem sérülnek az elemek.

Ahol a leselejtezett katonai gépek pihennek

Talán nem meglepő, hogy miért preferálják parkolóhelyként a sivatagot. Itt ritkán esik az eső, a hó, nincsenek olyan zord időjárási körülmények, amelyek a repülőgépek rozsdásodását okozhatják - mondja Bubb.

Ugyanez a sorsuk a katonai gépeknek is.

Vegyük például a Davis-Monthan légibázist Tucsonban, Arizonában. Itt működik a 309. Aerospace Maintenance and Regeneration Group (309 AMARG), amely a világ legnagyobb katonai repülőgép-temetőjét üzemelteti, és több mint 4000 vadászgépnek és bombázónak ad otthont, 16,5 négyzetmérföldnyi területen. A hely nem látogatható, de a kerítésen keresztül betekinthetünk e különleges roncshalmazba. 

Csak a kerítésen keresztül lehet kukucskálni

Nyugdíjazott kereskedelmi utasszállítók megtekintése végett érdemes a kaliforniai Mojave légi és űrkikötőbe (MHV) és a dél-kaliforniai logisztikai repülőtérre (SCLA) látogatni, bár ezek sem hozzáférhetők a nyilvánosság számára. A kerítéseken keresztül lehet csak bekukucskálni.

A gépeket életük során többször felújítják. Mi történik például a kiselejtezett ülésekkel? Ennek járt utána a lap másik cikkének szerzője.

A Southwest Airlines, amelyik az egyik legnagyobb amerikai légitársaság, 2014 óta már több százezer bőr üléshuzatot adományozott különböző szervezeteknek, hogy foglalkoztatási és szakképzési lehetőséget, illetve egyéb szociális juttatásokat biztosítson egyes közösségeknek.

E szervezetek közé tartozik a Tropical Agricultural Research and Higher Education Center, a Help Heal Veterans és a Metro Nashville Public Schools. 

Boldogulási lehetőség, nőknek

Egy harmadik nonprofit cég, amellyel a Southwest dolgozik, az Unshattered. Munkásaik a már feleslegessé vált és kidobott bőrülésekből kézzel készítenek utazótáskákat és más kiegészítőket.

A szervezet gyógyulófélben lévő, függőségben szenvedő nőknek teremt ezzel újrakezdési és kereseti lehetőséget.

Összes termékük – beleértve  a bőrből készült hátizsákokat, a hozzáillő neszeszerrel, övtáskával, pénztárcával –  abból a jellegzetes, rugalmas kék bőrből van, amely összetéveszthetetlenül utal a légitársaságra.

A szociális foglalkoztatás keretében létrehozott kollekció neve pedig, nem is lehetne más, mint:  Lehetőség a repülésre. Ahogy Kelly Lyndgaard, az Unshattered alapítója fogalmazott, ezek a nők hálásak azért, hogy ismét alkothatnak és boldogulhatnak az életben. Ez is a „repülés’ egyik formája.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Nemzetközi Visszavették a rohamrendőrök a Columbiai Egyetemet a palesztinpárti tüntetőktől
Privátbankár.hu | 2024. május 1. 08:31
A rohamrendőrség egységei jelentek meg New Yorkban a Columbia Egyetem palesztinpárti tüntetők által elfoglalt főépületénél kedden.
Nemzetközi „Ma biztosan nem vennék fel Magyarországot az EU-ba” – Klasszis Podcast Balázs Péterrel
Izsó Márton - Wéber Balázs | 2024. május 1. 05:42
Ma van húsz éve, hogy Magyarország belépett az Európai Unióba. Balázs Péter volt külügyminiszter, hazánk első uniós biztosa lapcsoportunk műsorában, a Klasszis Podcastban beszélt a csatlakozási tárgyalások kulisszatitkairól, az azóta eltelt 20 évről, a közelgő EP-választásokról, a váratlan történések erejéről és Magyar Péter esélyeiről.
Nemzetközi Bebizonyosodott: Moszkva észak-koreai rakétát használ
Privátbankár.hu | 2024. április 30. 19:55
Kedd esti háborús összefoglaló.
Nemzetközi Tüntetők foglalták el a Columbia Egyetemet
Privátbankár.hu | 2024. április 30. 18:52
Nem csitul a palesztinpárti tiltakozók országos demonstrációja.
Nemzetközi Hamarosan ismét robbanhat a közel-keleti puskaporos hordó
Privátbankár.hu | 2024. április 30. 17:12
Benjamin Netanjahu izraeli miniszterelnök azt mondta, hamarosn kezdősik a Rafah elleni támadás. A Hamász azt ígérte, szerda estig ad választ az Egyiptom által előkészített tűzsüneti javaslatra.
Nemzetközi Kína a mediátor a Közel-Keleten – de nem az izraeli–palesztin konfliktusban
Privátbankár.hu | 2024. április 30. 13:56
Kína közvetítésével közeledhet egymáshoz a Hamász és a Fatah.
Nemzetközi Újabb felfordulás a kínai haderőnél - mi lehet a háttérben?
Litván Dániel | 2024. április 30. 09:47
Hszi Csin-ping feloszlatta a haderő egyik legfontosabb alegységét. Korrupció, a tájékoztatás hiánya, vagy mi indokolta ezt a döntését? És jelent ez bármit mondjuk Tajvan jövője szempontjából?
Nemzetközi Herszon megyét sorozzák az orosz ágyúk
Privátbankár.hu | 2024. április 29. 19:37
A donyecki régióban állítólag sikeresen nyomulnak előre.
Nemzetközi Köszönet a nagypapának a verésért… avagy, hogyan neveljünk hazafias moszkovitát?
Elek Lenke | 2024. április 29. 18:56
A moszkvai városi Duma a közelmúltban az orosz fiatalok neveléséről tárgyalt. A kerekasztalt Szergej Szavasztyanov, az Orosz Föderáció Kommunista Pártjának képviselője kezdeményezte. A résztvevők többsége a fiatalok igaz útra terelésének szovjet tapasztalatát dicsőítette. Többen a majdani hősök verését, mint „pedagógiai” eszközt szorgalmazták…
Nemzetközi Rossz hír Putyinnak: mindjárt megérkeznek Ukrajnába a Patriot rendszerek
Privátbankár.hu | 2024. április 29. 16:12
Nagyon rövid időn belül leszállítják a NATO-tagállamok.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG