5p

A legtöbb modern repülőgép élettartama legalább 30 év, de vajon hova tűnnek, ha „életük végéhez” közelednek? Ráadásul jókora parkoló kell nekik, és inkább magas hőmérsékletű, sivatagos, száraz éghajlat, ott ugyanis kevésbé mennek tönkre.

 

A nyugdíjazott gépeket temetőkbe küldik, amelyek valójában óriási betonterületek. Több száz légi járműről van szó, ezek nem férnének el hangárokban. A méregdrága, kiszolgált monstrumok itt várakoznak, miközben tulajdonosuk eldönti, mi legyen a sorsuk. Ennek lehetőségeiről számolt be az amerikai Travel and Leisure amerikai turisztikai szaklap munkatársa.

Miután egy repülőgép megérkezik egy roncstelepre, két dolog történhet vele: a raktárban marad, és teljes körűen karbantartják, vagy leselejtezik és alkatrészeit értékesítik - nyilatkozta Daniel Bubb, a Las Vegas-i Nevadai Egyetem professzora a szaklapnak.

Az arizonai Tucson a világ legnagyobb katonai repülőgép-temetője
Az arizonai Tucson a világ legnagyobb katonai repülőgép-temetője
Fotó: Depositphotos

Alkatrészként még tovább élnek

Az előbbi helyzet akkor következik be, amikor a légitársaságok leállítják a még repülésre alkalmas, de már nem csillogó és vadonatúj gépeket.

Mivel a repülőgép-technológia állandóan és egyre gyorsabban fejlődik, a légitársaságok néhány gépet kivonnak a forgalomból, bár semmi műszaki bajuk nincs - mondja Bubb – Ezeket sokszor más légitársaságok vásárolják meg, mert olcsóbbak, mintha újat vennének.

De ha a gép messze túlhaladta üzemelési csúcskorszakát, általában alkatrészekre szedik szét.

Először megszabadítják az üzemanyagtól

Mikor egy nyugdíjba küldött utasszállító visszaérkezik a gyárba selejtezés céljából, először is a folyadékokat ürítik ki belőle, például a maradék üzemanyagot, a hidraulikafolyadékot, valamint a kenőanyagokat.

Ezután a fedélzeti műszerektől a motorokig, minden hasznos alkatrészt eltávolítanak, hogy azokat tovább értékesítsék – tudta meg a lap munkatársa, Shea Oakley repülés-történésztől. Amint ez a két folyamat befejeződött, a gép készen áll a selejtezésre. Ami a szétszerelés után marad, különösen a fémek és a műanyagok, azt szinte mindig újrahasznosítják. A folyamat végén gyakorlatilag semmi sem marad a repülőgép maradványaiból.

A száraz levegő konzervál

"Ha a szétszerelés hosszabb ideig várat magára, vagy ha a szóban forgó utasszállító repülőgépet jövőbeni felhasználás céljából egyelőre csak leállítják, mindig érdemes rendkívül száraz levegőjű sivatagi környezetben parkoltatni, ami természetes konzerválószerként működik, különösen a fémek esetében, amelyek egyébként rozsdásodnának" – hangsúlyozta Oakley. 

Egy megfelelően tárolt és őrzött sivatagi környezetben tartott repülőgép minimális karbantartást igényel ahhoz, hogy ismét repülésképes legyen, és ha az utasszállítót végül leselejtezik, akkor a részein alig vagy egyáltalán nem sérülnek az elemek.

Ahol a leselejtezett katonai gépek pihennek

Talán nem meglepő, hogy miért preferálják parkolóhelyként a sivatagot. Itt ritkán esik az eső, a hó, nincsenek olyan zord időjárási körülmények, amelyek a repülőgépek rozsdásodását okozhatják - mondja Bubb.

Ugyanez a sorsuk a katonai gépeknek is.

Vegyük például a Davis-Monthan légibázist Tucsonban, Arizonában. Itt működik a 309. Aerospace Maintenance and Regeneration Group (309 AMARG), amely a világ legnagyobb katonai repülőgép-temetőjét üzemelteti, és több mint 4000 vadászgépnek és bombázónak ad otthont, 16,5 négyzetmérföldnyi területen. A hely nem látogatható, de a kerítésen keresztül betekinthetünk e különleges roncshalmazba. 

Csak a kerítésen keresztül lehet kukucskálni

Nyugdíjazott kereskedelmi utasszállítók megtekintése végett érdemes a kaliforniai Mojave légi és űrkikötőbe (MHV) és a dél-kaliforniai logisztikai repülőtérre (SCLA) látogatni, bár ezek sem hozzáférhetők a nyilvánosság számára. A kerítéseken keresztül lehet csak bekukucskálni.

A gépeket életük során többször felújítják. Mi történik például a kiselejtezett ülésekkel? Ennek járt utána a lap másik cikkének szerzője.

A Southwest Airlines, amelyik az egyik legnagyobb amerikai légitársaság, 2014 óta már több százezer bőr üléshuzatot adományozott különböző szervezeteknek, hogy foglalkoztatási és szakképzési lehetőséget, illetve egyéb szociális juttatásokat biztosítson egyes közösségeknek.

E szervezetek közé tartozik a Tropical Agricultural Research and Higher Education Center, a Help Heal Veterans és a Metro Nashville Public Schools. 

Boldogulási lehetőség, nőknek

Egy harmadik nonprofit cég, amellyel a Southwest dolgozik, az Unshattered. Munkásaik a már feleslegessé vált és kidobott bőrülésekből kézzel készítenek utazótáskákat és más kiegészítőket.

A szervezet gyógyulófélben lévő, függőségben szenvedő nőknek teremt ezzel újrakezdési és kereseti lehetőséget.

Összes termékük – beleértve  a bőrből készült hátizsákokat, a hozzáillő neszeszerrel, övtáskával, pénztárcával –  abból a jellegzetes, rugalmas kék bőrből van, amely összetéveszthetetlenül utal a légitársaságra.

A szociális foglalkoztatás keretében létrehozott kollekció neve pedig, nem is lehetne más, mint:  Lehetőség a repülésre. Ahogy Kelly Lyndgaard, az Unshattered alapítója fogalmazott, ezek a nők hálásak azért, hogy ismét alkothatnak és boldogulhatnak az életben. Ez is a „repülés’ egyik formája.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Nemzetközi Érdekes részlet derült ki Robert Fico merénylőjéről
Privátbankár.hu | 2024. május 23. 16:58
A támadó egyúttal elnézést is kért.
Nemzetközi Putyin új húzása miatt nézhetnek nagyot nyugaton
Privátbankár.hu | 2024. május 23. 16:00
Az orosz elnök elővette a szemet szemért-elvet.
Nemzetközi Izrael már üzent, ha elítélik sem áll meg Gázában
Privátbankár.hu | 2024. május 23. 14:27
A háború folytatódni fog.
Nemzetközi Megint kellemetlenkedtek Orbán Viktornak - tovább ketyeg az óra
Privátbankár.hu | 2024. május 23. 14:03
Az Európai Bizottságot nem nyűgözte le a kormány válasza. 
Nemzetközi Hszi Csin-ping bekeményített: rajzanak a kínai harci gépek Tajvannál
Privátbankár.hu | 2024. május 23. 11:53
Hatalmas erődemonstrációba kezdett Kína Tajvannál.
Nemzetközi Tovább zajlik a tisztogatás, újabb orosz tábornokot tartóztattak le
Privátbankár.hu | 2024. május 23. 10:54
A vezérkari főnök helyettese nyolctól tizenöt évig terjedő szabadságvesztésre ítélhetik.
Nemzetközi Megmagyarázta váratlan döntését Rishi Sunak
Privátbankár.hu | 2024. május 23. 10:28
Most jött el a megfelelő időpont a brit miniszterelnök szerint, de a várakozások szerint történelmi vereség várhat pártjára.
Nemzetközi Macron most békét és nyugalmat szeretne - messze Európától
Privátbankár.hu | 2024. május 23. 09:54
Megérkezett a súlyos zavargások helyszínére a francia elnök.
Nemzetközi Kereskedelmi háború küszöbén Brüsszel és Peking
Káncz Csaba | 2024. május 23. 09:31
A közelgő kereskedelmi háború egy keserű igazságra is rávilágít: a Nyugat túl sokáig pihent a babérjain. Az EU álláspontja szerint a Kínával szemben az elektromos autók és más termékek tekintetében hozott intézkedéseknek meg kell felelniük a WTO előírásainak. Az USA azonban már megkerüli a WTO-t. Káncz Csaba jegyzete.
Nemzetközi Nagy lépésre készül Amerika, Putyin kitérhet a hitéből
Privátbankár.hu | 2024. május 23. 09:06
Miközben az oroszok éppen nukleáris fegyverekkel gyakorlatoznak, az Egyesült Államok újabb eszkalációs lépést tenne. Háborús híreink csütörtök reggel.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG