5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A legtöbb modern repülőgép élettartama legalább 30 év, de vajon hova tűnnek, ha „életük végéhez” közelednek? Ráadásul jókora parkoló kell nekik, és inkább magas hőmérsékletű, sivatagos, száraz éghajlat, ott ugyanis kevésbé mennek tönkre.

 

A nyugdíjazott gépeket temetőkbe küldik, amelyek valójában óriási betonterületek. Több száz légi járműről van szó, ezek nem férnének el hangárokban. A méregdrága, kiszolgált monstrumok itt várakoznak, miközben tulajdonosuk eldönti, mi legyen a sorsuk. Ennek lehetőségeiről számolt be az amerikai Travel and Leisure amerikai turisztikai szaklap munkatársa.

Miután egy repülőgép megérkezik egy roncstelepre, két dolog történhet vele: a raktárban marad, és teljes körűen karbantartják, vagy leselejtezik és alkatrészeit értékesítik - nyilatkozta Daniel Bubb, a Las Vegas-i Nevadai Egyetem professzora a szaklapnak.

Az arizonai Tucson a világ legnagyobb katonai repülőgép-temetője
Az arizonai Tucson a világ legnagyobb katonai repülőgép-temetője
Fotó: Depositphotos

Alkatrészként még tovább élnek

Az előbbi helyzet akkor következik be, amikor a légitársaságok leállítják a még repülésre alkalmas, de már nem csillogó és vadonatúj gépeket.

Mivel a repülőgép-technológia állandóan és egyre gyorsabban fejlődik, a légitársaságok néhány gépet kivonnak a forgalomból, bár semmi műszaki bajuk nincs - mondja Bubb – Ezeket sokszor más légitársaságok vásárolják meg, mert olcsóbbak, mintha újat vennének.

De ha a gép messze túlhaladta üzemelési csúcskorszakát, általában alkatrészekre szedik szét.

Először megszabadítják az üzemanyagtól

Mikor egy nyugdíjba küldött utasszállító visszaérkezik a gyárba selejtezés céljából, először is a folyadékokat ürítik ki belőle, például a maradék üzemanyagot, a hidraulikafolyadékot, valamint a kenőanyagokat.

Ezután a fedélzeti műszerektől a motorokig, minden hasznos alkatrészt eltávolítanak, hogy azokat tovább értékesítsék – tudta meg a lap munkatársa, Shea Oakley repülés-történésztől. Amint ez a két folyamat befejeződött, a gép készen áll a selejtezésre. Ami a szétszerelés után marad, különösen a fémek és a műanyagok, azt szinte mindig újrahasznosítják. A folyamat végén gyakorlatilag semmi sem marad a repülőgép maradványaiból.

A száraz levegő konzervál

"Ha a szétszerelés hosszabb ideig várat magára, vagy ha a szóban forgó utasszállító repülőgépet jövőbeni felhasználás céljából egyelőre csak leállítják, mindig érdemes rendkívül száraz levegőjű sivatagi környezetben parkoltatni, ami természetes konzerválószerként működik, különösen a fémek esetében, amelyek egyébként rozsdásodnának" – hangsúlyozta Oakley. 

Egy megfelelően tárolt és őrzött sivatagi környezetben tartott repülőgép minimális karbantartást igényel ahhoz, hogy ismét repülésképes legyen, és ha az utasszállítót végül leselejtezik, akkor a részein alig vagy egyáltalán nem sérülnek az elemek.

Ahol a leselejtezett katonai gépek pihennek

Talán nem meglepő, hogy miért preferálják parkolóhelyként a sivatagot. Itt ritkán esik az eső, a hó, nincsenek olyan zord időjárási körülmények, amelyek a repülőgépek rozsdásodását okozhatják - mondja Bubb.

Ugyanez a sorsuk a katonai gépeknek is.

Vegyük például a Davis-Monthan légibázist Tucsonban, Arizonában. Itt működik a 309. Aerospace Maintenance and Regeneration Group (309 AMARG), amely a világ legnagyobb katonai repülőgép-temetőjét üzemelteti, és több mint 4000 vadászgépnek és bombázónak ad otthont, 16,5 négyzetmérföldnyi területen. A hely nem látogatható, de a kerítésen keresztül betekinthetünk e különleges roncshalmazba. 

Csak a kerítésen keresztül lehet kukucskálni

Nyugdíjazott kereskedelmi utasszállítók megtekintése végett érdemes a kaliforniai Mojave légi és űrkikötőbe (MHV) és a dél-kaliforniai logisztikai repülőtérre (SCLA) látogatni, bár ezek sem hozzáférhetők a nyilvánosság számára. A kerítéseken keresztül lehet csak bekukucskálni.

A gépeket életük során többször felújítják. Mi történik például a kiselejtezett ülésekkel? Ennek járt utána a lap másik cikkének szerzője.

A Southwest Airlines, amelyik az egyik legnagyobb amerikai légitársaság, 2014 óta már több százezer bőr üléshuzatot adományozott különböző szervezeteknek, hogy foglalkoztatási és szakképzési lehetőséget, illetve egyéb szociális juttatásokat biztosítson egyes közösségeknek.

E szervezetek közé tartozik a Tropical Agricultural Research and Higher Education Center, a Help Heal Veterans és a Metro Nashville Public Schools. 

Boldogulási lehetőség, nőknek

Egy harmadik nonprofit cég, amellyel a Southwest dolgozik, az Unshattered. Munkásaik a már feleslegessé vált és kidobott bőrülésekből kézzel készítenek utazótáskákat és más kiegészítőket.

A szervezet gyógyulófélben lévő, függőségben szenvedő nőknek teremt ezzel újrakezdési és kereseti lehetőséget.

Összes termékük – beleértve  a bőrből készült hátizsákokat, a hozzáillő neszeszerrel, övtáskával, pénztárcával –  abból a jellegzetes, rugalmas kék bőrből van, amely összetéveszthetetlenül utal a légitársaságra.

A szociális foglalkoztatás keretében létrehozott kollekció neve pedig, nem is lehetne más, mint:  Lehetőség a repülésre. Ahogy Kelly Lyndgaard, az Unshattered alapítója fogalmazott, ezek a nők hálásak azért, hogy ismét alkothatnak és boldogulhatnak az életben. Ez is a „repülés’ egyik formája.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Nemzetközi Kényelmetlen órái jöhetnek Szalay-Bobrovniczky Kristófnak Brüsszelben, a NATO-főtitkár megadta az alaphangot
Privátbankár.hu | 2025. október 15. 10:36
Ukrajna további, „lehető legerősebb” támogatásáról beszélt a NATO-főtitkár a szövetség védelmi minisztereinek brüsszeli találkozója előtt.
Nemzetközi Máris inog a gázai béke: súlyosan megsértette a Hamász a megállapodást?
Privátbankár.hu | 2025. október 15. 08:46
A békéhez vezető út első lépését sem sikerült megtenni, Izrael bekeményít.
Nemzetközi Iszapáradás is jöhet a vulkánkitörés nyomán
Privátbankár.hu | 2025. október 15. 08:27
Az indonéz hatóságok a legmagasabb szintű riasztást adták ki a Lewotobi Laki-Laki újabb kitörése miatt.
Nemzetközi Újabb hat emberrel végzett az amerikai haderő
Privátbankár.hu | 2025. október 15. 07:54
Hat ember meghalt, Trump videót is közölt a történtekről.
Nemzetközi Tömeges ukrán evakuáció indult – jönnek az oroszok?
Privátbankár.hu | 2025. október 15. 07:14
Romló biztonsági helyzet miatt kell távoznia a családoknak.
Nemzetközi Kikérné Putyin véleményét a Tomahawkokról Trump – a Hamásszal viszont keményen bánna
Privátbankár.hu | 2025. október 15. 06:38
Kikérné az oroszok véleményét is az új fegyverek küldéséről, a Hamásszal szemben viszont akár erőt is alkalmazna az amerikai elnök.
Nemzetközi Volodimir Zelenszkij megfosztotta Odessza polgármesterét ukrán állampolgárságától
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 19:31
Hennagyij Truhanov, a dél-ukrajnai Odessza polgármestere közölte, hogy jogi úton támadja meg az elnöki rendeletet.
Nemzetközi A nagy Trump-békehadművelet, avagy tényleg történelmi fordulat jön a Közel-Keleten?
Wéber Balázs | 2025. október 14. 18:31
A Trump által beterjesztett béketerv jelen állás szerint véget vetett a XXI. század egyik legdurvább vérontásának. A terv teljes megvalósulása és a tartós béke azonban minimum kérdőjeles, a palesztin államra egyre kisebb az esély. Nagyító alatt ezúttal egy történelminek mondott megállapodás és a gázai háború brutális két éve.  
Nemzetközi Hat új nagykövettől vette át megbízólevelét Sulyok Tamás
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 18:07
Új a brit és a spanyol nagykövet, valamint Mauritánia, Guinea, Dominika és Banglades is új nagykövettel képviselteti magát.
Nemzetközi A kínaiak sokat jelentő sikere a jeges vizeken
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 17:22
Egy kínai konténerhajó a sarkvidéki útvonalon egy brit kikötőbe tett első útján a felére csökkentette a szállítási utat Kína és Európa között – számolt be a Reuters hírügynökség a kínai állami Xinhua hírügynökség jelentésére hivatkozva kedden.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG