5p

A legtöbb modern repülőgép élettartama legalább 30 év, de vajon hova tűnnek, ha „életük végéhez” közelednek? Ráadásul jókora parkoló kell nekik, és inkább magas hőmérsékletű, sivatagos, száraz éghajlat, ott ugyanis kevésbé mennek tönkre.

 

A nyugdíjazott gépeket temetőkbe küldik, amelyek valójában óriási betonterületek. Több száz légi járműről van szó, ezek nem férnének el hangárokban. A méregdrága, kiszolgált monstrumok itt várakoznak, miközben tulajdonosuk eldönti, mi legyen a sorsuk. Ennek lehetőségeiről számolt be az amerikai Travel and Leisure amerikai turisztikai szaklap munkatársa.

Miután egy repülőgép megérkezik egy roncstelepre, két dolog történhet vele: a raktárban marad, és teljes körűen karbantartják, vagy leselejtezik és alkatrészeit értékesítik - nyilatkozta Daniel Bubb, a Las Vegas-i Nevadai Egyetem professzora a szaklapnak.

Az arizonai Tucson a világ legnagyobb katonai repülőgép-temetője
Az arizonai Tucson a világ legnagyobb katonai repülőgép-temetője
Fotó: Depositphotos

Alkatrészként még tovább élnek

Az előbbi helyzet akkor következik be, amikor a légitársaságok leállítják a még repülésre alkalmas, de már nem csillogó és vadonatúj gépeket.

Mivel a repülőgép-technológia állandóan és egyre gyorsabban fejlődik, a légitársaságok néhány gépet kivonnak a forgalomból, bár semmi műszaki bajuk nincs - mondja Bubb – Ezeket sokszor más légitársaságok vásárolják meg, mert olcsóbbak, mintha újat vennének.

De ha a gép messze túlhaladta üzemelési csúcskorszakát, általában alkatrészekre szedik szét.

Először megszabadítják az üzemanyagtól

Mikor egy nyugdíjba küldött utasszállító visszaérkezik a gyárba selejtezés céljából, először is a folyadékokat ürítik ki belőle, például a maradék üzemanyagot, a hidraulikafolyadékot, valamint a kenőanyagokat.

Ezután a fedélzeti műszerektől a motorokig, minden hasznos alkatrészt eltávolítanak, hogy azokat tovább értékesítsék – tudta meg a lap munkatársa, Shea Oakley repülés-történésztől. Amint ez a két folyamat befejeződött, a gép készen áll a selejtezésre. Ami a szétszerelés után marad, különösen a fémek és a műanyagok, azt szinte mindig újrahasznosítják. A folyamat végén gyakorlatilag semmi sem marad a repülőgép maradványaiból.

A száraz levegő konzervál

"Ha a szétszerelés hosszabb ideig várat magára, vagy ha a szóban forgó utasszállító repülőgépet jövőbeni felhasználás céljából egyelőre csak leállítják, mindig érdemes rendkívül száraz levegőjű sivatagi környezetben parkoltatni, ami természetes konzerválószerként működik, különösen a fémek esetében, amelyek egyébként rozsdásodnának" – hangsúlyozta Oakley. 

Egy megfelelően tárolt és őrzött sivatagi környezetben tartott repülőgép minimális karbantartást igényel ahhoz, hogy ismét repülésképes legyen, és ha az utasszállítót végül leselejtezik, akkor a részein alig vagy egyáltalán nem sérülnek az elemek.

Ahol a leselejtezett katonai gépek pihennek

Talán nem meglepő, hogy miért preferálják parkolóhelyként a sivatagot. Itt ritkán esik az eső, a hó, nincsenek olyan zord időjárási körülmények, amelyek a repülőgépek rozsdásodását okozhatják - mondja Bubb.

Ugyanez a sorsuk a katonai gépeknek is.

Vegyük például a Davis-Monthan légibázist Tucsonban, Arizonában. Itt működik a 309. Aerospace Maintenance and Regeneration Group (309 AMARG), amely a világ legnagyobb katonai repülőgép-temetőjét üzemelteti, és több mint 4000 vadászgépnek és bombázónak ad otthont, 16,5 négyzetmérföldnyi területen. A hely nem látogatható, de a kerítésen keresztül betekinthetünk e különleges roncshalmazba. 

Csak a kerítésen keresztül lehet kukucskálni

Nyugdíjazott kereskedelmi utasszállítók megtekintése végett érdemes a kaliforniai Mojave légi és űrkikötőbe (MHV) és a dél-kaliforniai logisztikai repülőtérre (SCLA) látogatni, bár ezek sem hozzáférhetők a nyilvánosság számára. A kerítéseken keresztül lehet csak bekukucskálni.

A gépeket életük során többször felújítják. Mi történik például a kiselejtezett ülésekkel? Ennek járt utána a lap másik cikkének szerzője.

A Southwest Airlines, amelyik az egyik legnagyobb amerikai légitársaság, 2014 óta már több százezer bőr üléshuzatot adományozott különböző szervezeteknek, hogy foglalkoztatási és szakképzési lehetőséget, illetve egyéb szociális juttatásokat biztosítson egyes közösségeknek.

E szervezetek közé tartozik a Tropical Agricultural Research and Higher Education Center, a Help Heal Veterans és a Metro Nashville Public Schools. 

Boldogulási lehetőség, nőknek

Egy harmadik nonprofit cég, amellyel a Southwest dolgozik, az Unshattered. Munkásaik a már feleslegessé vált és kidobott bőrülésekből kézzel készítenek utazótáskákat és más kiegészítőket.

A szervezet gyógyulófélben lévő, függőségben szenvedő nőknek teremt ezzel újrakezdési és kereseti lehetőséget.

Összes termékük – beleértve  a bőrből készült hátizsákokat, a hozzáillő neszeszerrel, övtáskával, pénztárcával –  abból a jellegzetes, rugalmas kék bőrből van, amely összetéveszthetetlenül utal a légitársaságra.

A szociális foglalkoztatás keretében létrehozott kollekció neve pedig, nem is lehetne más, mint:  Lehetőség a repülésre. Ahogy Kelly Lyndgaard, az Unshattered alapítója fogalmazott, ezek a nők hálásak azért, hogy ismét alkothatnak és boldogulhatnak az életben. Ez is a „repülés’ egyik formája.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Nemzetközi Vlagyimir Putyin elárulta, hány települést foglaltak el az idén
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 06:35
Csaknem ötezer négyzetkilométer területet foglalt el idén az orosz hadsereg az ukrajnai háborúban – jelentette be Vlagyimir Putyin orosz elnök.
Nemzetközi A teljes régió stabilitását hátbalőtte Izrael Katarban
Litván Dániel | 2025. október 8. 05:44
Kiderült, miért nem védték meg az amerikai fegyverek Dohát. De mi lesz ebből hosszabb távon? Izrael vörös vonalat lépett át, van még visszaút?
Nemzetközi Tényleg megtámadja Oroszország Lengyelországot? Ezt gondolják a moszkvai fiatalok
Wéber Balázs | 2025. október 7. 18:43
Európában egyre terjed a félelem, hogy Oroszország Ukrajna után egy uniós tagországra is kivetheti a hálóját. A Kreml szerint nincsenek ilyen tervek. De mit gondolnak erről az orosz átlagemberek, és mennyire van elegük a háborúból? Ezt vesszük górcső alá az e heti Nagyítóban.  
Nemzetközi Két éve történt a Hamász terrortámadása Izraelben
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 16:49
A harcok azonnali lezárását és a túszok elengedését sürgette az ENSZ-főtitkár a terrortámadás második évfordulóján.
Nemzetközi Tűzszünet Damaszkusz és a kurd fegyveres csoportok között
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 16:22
Átfogó megállapodást kötöttek. 
Nemzetközi Megkéseltek egy német politikust – otthonában érte a támadás
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 15:18
Életveszélyes állapotban szállították kórházba kedden egy nyugat-németországi város frissen megválasztott polgármesterét, Iris Stalzert, akit az otthonában ért késes támadás.
Nemzetközi Döntött az Európai Parlament Magyar Péter mentelmi jogáról
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 12:39
De Dobrev Klára és Ilaria Salis is izgulhatott.
Nemzetközi Mentelmi jog: Manfred Weber mégis az Orbán-kormány mellé áll?
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 10:28
Úgy tűnik, az egyik ügyben a magyar kormány szája íze szerinti döntést hozhat az Európai Néppárt.
Nemzetközi Fontos beismerést tett egy ukrán képviselő az új ukrán rakétákról
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 09:24
Már Oroszország felett is szálltak a Flamingók, de nem ez az egyetlen új fejlesztés, ami miatt fájhat az oroszok feje.
Nemzetközi Hatalmas pácban van Macron, ő is követheti miniszterelnökét a süllyesztőbe?
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 08:17
Tovább pörög a francia kormányválság, most már az elnök lemondása is valós lehetőségnek tűnik.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG