5p

Mi és ki ránthatja ki a gödörből a magyar gazdaságot?
Elkerülhetőek még a megszorítások?
Kik állják a 14. havi nyugdíj cechét?

Online Klasszis Klub élőben Petschnig Mária Zitával!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A legtöbb modern repülőgép élettartama legalább 30 év, de vajon hova tűnnek, ha „életük végéhez” közelednek? Ráadásul jókora parkoló kell nekik, és inkább magas hőmérsékletű, sivatagos, száraz éghajlat, ott ugyanis kevésbé mennek tönkre.

 

A nyugdíjazott gépeket temetőkbe küldik, amelyek valójában óriási betonterületek. Több száz légi járműről van szó, ezek nem férnének el hangárokban. A méregdrága, kiszolgált monstrumok itt várakoznak, miközben tulajdonosuk eldönti, mi legyen a sorsuk. Ennek lehetőségeiről számolt be az amerikai Travel and Leisure amerikai turisztikai szaklap munkatársa.

Miután egy repülőgép megérkezik egy roncstelepre, két dolog történhet vele: a raktárban marad, és teljes körűen karbantartják, vagy leselejtezik és alkatrészeit értékesítik - nyilatkozta Daniel Bubb, a Las Vegas-i Nevadai Egyetem professzora a szaklapnak.

Az arizonai Tucson a világ legnagyobb katonai repülőgép-temetője
Az arizonai Tucson a világ legnagyobb katonai repülőgép-temetője
Fotó: Depositphotos

Alkatrészként még tovább élnek

Az előbbi helyzet akkor következik be, amikor a légitársaságok leállítják a még repülésre alkalmas, de már nem csillogó és vadonatúj gépeket.

Mivel a repülőgép-technológia állandóan és egyre gyorsabban fejlődik, a légitársaságok néhány gépet kivonnak a forgalomból, bár semmi műszaki bajuk nincs - mondja Bubb – Ezeket sokszor más légitársaságok vásárolják meg, mert olcsóbbak, mintha újat vennének.

De ha a gép messze túlhaladta üzemelési csúcskorszakát, általában alkatrészekre szedik szét.

Először megszabadítják az üzemanyagtól

Mikor egy nyugdíjba küldött utasszállító visszaérkezik a gyárba selejtezés céljából, először is a folyadékokat ürítik ki belőle, például a maradék üzemanyagot, a hidraulikafolyadékot, valamint a kenőanyagokat.

Ezután a fedélzeti műszerektől a motorokig, minden hasznos alkatrészt eltávolítanak, hogy azokat tovább értékesítsék – tudta meg a lap munkatársa, Shea Oakley repülés-történésztől. Amint ez a két folyamat befejeződött, a gép készen áll a selejtezésre. Ami a szétszerelés után marad, különösen a fémek és a műanyagok, azt szinte mindig újrahasznosítják. A folyamat végén gyakorlatilag semmi sem marad a repülőgép maradványaiból.

A száraz levegő konzervál

"Ha a szétszerelés hosszabb ideig várat magára, vagy ha a szóban forgó utasszállító repülőgépet jövőbeni felhasználás céljából egyelőre csak leállítják, mindig érdemes rendkívül száraz levegőjű sivatagi környezetben parkoltatni, ami természetes konzerválószerként működik, különösen a fémek esetében, amelyek egyébként rozsdásodnának" – hangsúlyozta Oakley. 

Egy megfelelően tárolt és őrzött sivatagi környezetben tartott repülőgép minimális karbantartást igényel ahhoz, hogy ismét repülésképes legyen, és ha az utasszállítót végül leselejtezik, akkor a részein alig vagy egyáltalán nem sérülnek az elemek.

Ahol a leselejtezett katonai gépek pihennek

Talán nem meglepő, hogy miért preferálják parkolóhelyként a sivatagot. Itt ritkán esik az eső, a hó, nincsenek olyan zord időjárási körülmények, amelyek a repülőgépek rozsdásodását okozhatják - mondja Bubb.

Ugyanez a sorsuk a katonai gépeknek is.

Vegyük például a Davis-Monthan légibázist Tucsonban, Arizonában. Itt működik a 309. Aerospace Maintenance and Regeneration Group (309 AMARG), amely a világ legnagyobb katonai repülőgép-temetőjét üzemelteti, és több mint 4000 vadászgépnek és bombázónak ad otthont, 16,5 négyzetmérföldnyi területen. A hely nem látogatható, de a kerítésen keresztül betekinthetünk e különleges roncshalmazba. 

Csak a kerítésen keresztül lehet kukucskálni

Nyugdíjazott kereskedelmi utasszállítók megtekintése végett érdemes a kaliforniai Mojave légi és űrkikötőbe (MHV) és a dél-kaliforniai logisztikai repülőtérre (SCLA) látogatni, bár ezek sem hozzáférhetők a nyilvánosság számára. A kerítéseken keresztül lehet csak bekukucskálni.

A gépeket életük során többször felújítják. Mi történik például a kiselejtezett ülésekkel? Ennek járt utána a lap másik cikkének szerzője.

A Southwest Airlines, amelyik az egyik legnagyobb amerikai légitársaság, 2014 óta már több százezer bőr üléshuzatot adományozott különböző szervezeteknek, hogy foglalkoztatási és szakképzési lehetőséget, illetve egyéb szociális juttatásokat biztosítson egyes közösségeknek.

E szervezetek közé tartozik a Tropical Agricultural Research and Higher Education Center, a Help Heal Veterans és a Metro Nashville Public Schools. 

Boldogulási lehetőség, nőknek

Egy harmadik nonprofit cég, amellyel a Southwest dolgozik, az Unshattered. Munkásaik a már feleslegessé vált és kidobott bőrülésekből kézzel készítenek utazótáskákat és más kiegészítőket.

A szervezet gyógyulófélben lévő, függőségben szenvedő nőknek teremt ezzel újrakezdési és kereseti lehetőséget.

Összes termékük – beleértve  a bőrből készült hátizsákokat, a hozzáillő neszeszerrel, övtáskával, pénztárcával –  abból a jellegzetes, rugalmas kék bőrből van, amely összetéveszthetetlenül utal a légitársaságra.

A szociális foglalkoztatás keretében létrehozott kollekció neve pedig, nem is lehetne más, mint:  Lehetőség a repülésre. Ahogy Kelly Lyndgaard, az Unshattered alapítója fogalmazott, ezek a nők hálásak azért, hogy ismét alkothatnak és boldogulhatnak az életben. Ez is a „repülés’ egyik formája.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Nemzetközi Még gyorsan rommá lövi Putyin Kijevet, mielőtt kibékülne?
Privátbankár.hu | 2025. november 25. 07:31
Az energetikai infrastruktúrát érte a támadás.
Nemzetközi Trump eltapossa a lázadókat, de őt is elsodorhatja a pártháború
Kollár Dóra | 2025. november 25. 05:51
Egyre több jele van a belső elégedetlenségnek az amerikai Republikánus Párton belül. Donald Trump példát statuált, de lehet, hogy ez sem lesz elég ahhoz, hogy megfékezze a felszín alatt forrongó lázadási hullámot. 
Nemzetközi Sok hűhó semmiért? Így alakulhat a béketárgyalás a héten
Vámosi Ágoston | 2025. november 24. 18:28
Véget ért a genfi békekonferencia, és ugyan Donald Trump láthatóan optimista, nagy eredményt nem sikerült elérni. Már az európai vezetők is korlátoznák az ukrán hadsereg létszámát, de a Kreml ezzel együtt is elégedetlen az új javaslattal. A német kancellár nem vár áttörést ezen a héten, és a Zelenszkij-Trump csúcs időpontját sem sikerült kitűzni.
Nemzetközi Emiatt zuhantak be csúnyán az Ozempic-gyártó részvényei
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 17:37
A befektetők a Novo Nordisk bejelentését követően visszavitték a vállalat részvényeinek értékét a 2021 júliusi szintre.
Nemzetközi Orbán Viktor szövetségese is felajánlotta országát a békecsúcsra
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 16:51
Erdogan felajánlotta Putyinnak, hogy legyenek Isztambulban a béketárgyalások.
Nemzetközi Pénteken megbénul Olaszország
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 15:40
Teljes káosz jön pénteken: egyszerre állnak le a vonatok, a repülők, az iskolák és a kórházak.
Nemzetközi Vége az európai uniós csúcsnak, ezt mondta Orbán Viktor
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 15:12
Közvetlenül utána ezt mondta a miniszterelnök. 
Nemzetközi Ismét megszólalt Zelenszkij: „Többre van szükség, hogy valódi békét érjünk el”
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 14:51
Ukrajna „kritikus pillanatban van”, jelentős politikai nyomás nehezedik rá – jelentette ki Volodimir Zelenszkij ukrán elnök a Krími Platform elnevezésű kezdeményezés stockholmi találkozóján tartott beszédében.
Nemzetközi Izraeli parancsnokokat menesztettek a két évvel ezelőtti Hamász terrortámadás miatt
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 14:33
Éjál Zamír izraeli vezérkari főnök a hadsereg vasárnap esti bejelentése szerint menesztette azokat a hírszerzési és katonai vezetőket, akik a Hamász palesztin iszlamista szervezet 2023. október 7-i terrortámadásakor szolgálatban voltak Izraelnek a Gázai övezettel szomszédos déli részén.
Nemzetközi Merz: „Ukrajnában nem lesz béke egyik napról a másikra”
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 13:59
Friedrich Merz német pénzügyminiszter azt mondta, hogy bár a genfi ​​tárgyalásokon „néhány kérdés tisztázódott”, „azt is tudjuk: Ukrajna békéje nem fog egyik napról a másikra bekövetkezni”.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG