A bankok október végégig 66 ezer késedelmes jelzáloghiteles ügyfelükkel vették fel a kapcsolatot, és a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint októberben 2700 esetben sikerült a pénzintézeteknek és a családoknak megegyezniük a jelzáloghiteleik rendezéséről - mondta az MNB felügyeleti szóvivője hétfőn az M1-en. A jegybank tavaly márciusban ajánlást adott ki a késedelmes lakossági jelzáloghitelesek fizetőképességének helyreállítására.
Meg lehet egyezni
Binder István kiemelte: ha az ügyfél együttműködik, akkor a pénzintézetnek és az érintett adósnak 3 hónapja van egy írásos egyezség megkötésére.
Az egyeztetési folyamat kezdetén a bank felméri az ügyfél helyzetét: megnézi az ingatlan jellemzőit, az adós jövedelmi helyzetét azért, hogy egy pontos képet tudjon kialakítani az ügyfélről. Ezt követően a bank legalább 2 fenntartható megoldásai ajánlatot ad az ügyfélnek, amelyek közül az adós választhat.
Binder István közölte: a 2700 megegyezés esetében megoldásként szerepelt például a futamidő hosszabbítás, átmeneti fizetési moratórium, a Nemzeti Eszközkezelő, illetve a magáncsőd intézménye.
Kérdésre válaszolva kifejtette: ha a bankok teljesítik az MNB ajánlását, de az ügyfél nem reagál a bank megkeresésére, akkor a pénzintézetek jellemzően követeléskezelőnek továbbítják a tartozást, ami után egy újabb hosszabb egyeztetés indul már a követeléskezelő és az ügyfél között.