A 2020-ashoz hasonlóan a 2021-es is rendkívül változatos év volt az OTP Bank számára. Amelyet szerintük a bankszektor működése szempontjából a hitelmoratórium, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) kamatemelési ciklusának a megkezdése, a járványhullámok, illetve a támogatott lakáskonstrukciók befolyásolták a leginkább. Mindezek miatt úgy vélik a Csányi Sándor által irányított hitelintézetnél, hogy tovább erősödött a verseny a piacon, ahogy a digitalizációs törekvések is minden banknál megjelentek.
Saját megítélése szerint az OTP Bank ebben az évben is kiemelkedően teljesített, ezt az üzleti eredményein felül azzal is bizonyítva látják, hogy több nemzetközi díjban is részesültek. A támogatott konstrukciókkal igyekeztek az elsők között megjelenni, hiszen úgy vélik, komoly szakmai tapasztalatuk van ezeknek a termékeknek a közvetítésében.
Az Erste Bank szerint a hazai bankszektor legfontosabb feladata 2021-ben a V-alakú kilábalás támogatása volt a hitelezésen keresztül. Úgy ítélik meg, nemcsak ők, hanem a szektor minden – a pandémiára visszavezethető – bizonytalanság ellenére is sikeres évet zárt: mind a lakossági, mind a vállalati hitelezés bővült az előző évhez képest. A kamat- és díjbevételek növekedése visszatért a 2019-es trendhez, a befektetési volumenek pedig rekordszintre emelkedtek.
Működésük értékelésében az erstéseknek a profit mellett fontos szempont a dolgozói és ügyfélelégedettség, amelyet szerintük sikerült magas szinten tartani. Szeptemberben új munkarendre álltak át, és azokban a munkakörökben, ahol ez lehetséges – a pandémia után is biztosítják a home office maximális arányát. Ez azt jelenti, hogy a dolgozóknak havi átlagban a munkaidejük 50 százalékát kell az irodában tölteni. Emellett bevezették a távmunkát is, így annak sincs akadálya, hogy valaki kizárólag otthonról lássa el a munkáját.
Az MKB Banknál is úgy érzik, kiváló 2021-es évet tudhat magáénak a bankszektor. Mondván, összességében már a 2020-as, pandémia által dominált évben is bebizonyosodott, hogy egy egészséges bankszektort ért el a korábbiakhoz nemigen fogható helyzet, majd a gazdasági helyzet idei javulásával kimagasló eredményeket szállítottak a hazai bankok. Igaz ez a profitabilitásra (rekordközeli, vagy azt meghaladó eredményt várnak), a nemteljesítő hitelarány csökkenésére, a mérlegfőösszeg és a hitelállomány növekedésére. A vállalati hitelek is dinamikusan növekedtek (amiben komoly szerepet játszottak az állami programok), a lakossági hiteleknél pedig a folyósítások az eddig rendelkezésre álló adatok alapján mintegy 40 százalékkal nőttek az előző évhez képest, a lakáshitelek esetében pedig korábbi folyósítási rekordok dőltek idén.
A bankszektor számára kiemelt kérdés volt a többször meghosszabbított törlesztési moratórium, amelyet végül jelenleg már csak a valóban rászorulók vehetnek igénybe, és az első információk szerint az átállás nem okozott nehézséget sem a szektor, sem az ügyfelek számára.
Az általános szektortrendeknek megfelelően az MKB is jó évet zár várhatóan: dinamikusan növekedett a hitel- és betétállomány és az eddigi adatok szerint az adózott eredmény is a szektornak megfelelő. Emellett folytatták a digitalizációs erőfeszítéseiket.
Az MKB harmadmagával – a Budapest Bankkal és a Takarékbankkal együtt – a tagja a Magyar Bankholdingnak, melynél ez az év a tervezésről, a holding által épített szuperbank alapjainak lefektetéséről szólt. Márciusra kidolgozták és kihirdették a bankcsoport ötéves stratégiáját, amely a Budapest Bank, az MKB Bank és a Takarék Csoport 2023-as teljes működési fúzióját célozza elsősorban. Az idei év során a Bankholding felső vezetése is felállt – olyan neves szakértőket is sikerült bevonniuk a technológiai transzformáció irányításához, mint Vinnai Balázs és Pecsenye Roland. December közepén megszületett a tulajdonosi döntés is a kétlépcsős egyesülés első lépéséről, a Budapest Bank és az MKB Bank 2022-es tavaszi egyesüléséről. Úgy érzik, hogy 2021-ben minden tekintet rájuk szegeződött a hazai bankpiacon, sokat követték figyelemmel ezt a régióban is egyedülálló fúziót.
A Magyar Bankholding megítélése szerint a hazai bankszektornak számos kihívással kellett idén megbirkóznia – a Covid-járványból fakadó gazdasági hatások, a törlesztési moratórium és az infláció meglehetősen volatilis közeget teremtett. Ebben a környezetben különösen fontosnak bizonyult a gazdasági újraindítás, a vállalkozások talpra állításának támogatása – az ezt célzó állami konstrukciók kihelyezésében a Magyar Bankholding tagbankjai az élvonalban teljesítettek 2021-ben, így piacvezető vállalatfinanszírozói pozíciójuk tovább erősödött. Ezen felül is szinte minden egyes szegmensben kiemelkedő teljesítményt nyújtott a csoport.
Összességében úgy érzik, hogy egyszerre tudták hatékonyan menedzselni a régió legnagyobb banki fúziós programját, illetve a napi üzletmenet is. Várakozásaik szerint pénzügyi értelemben is kiemelkedően sikeres 2021-et tudhatnak majd maguk mögött.
Digitalizáció
Már most látható, hogy 2021 mind pénzügyi szempontból, mind a digitális átalakulás tekintetében erős év volt a pénzügyi szektor számára – jegyezték meg a K&H Banknál. Ezt a bankok által bevezetett új digitális szolgáltatások száma, valamint a tranzakciók és a digitálisan aktív ügyfelek számának növekedése is jelzi. A K&H ügyfeleinek 85 százaléka, azaz 600 ezer ügyfél digitálisan aktív.
Az OTP Bank új digitális stratégiát fogadott el, illetve létrehozta a Digitális Divíziót is, amely újabb lökést adhat a bankban folyó innovációknak. Számukra az év legnagyobb fejlesztése az új internetbank és mobilbank volt, már több százezren használják ezeket. Emellett az Innovációs és Technológiai Minisztériummal közösen belefogtak Európa legnagyobb mesterséges intelligencia fókuszú szuperszámítógépének megalkotásába. Ennek segítségével egy új magyar nyelvi modul jön létre. A bank ezáltal képes lesz nagy mennyiségű szöveges információ gyors feldolgozására, ezzel rövidülnek a munkafolyamatok, a monoton, ismétlődő feladatokat a mesterséges intelligencia végzi el a jövőben.
Az Erste Bank működésében az egyik legnagyobb változást 2021-ben a George bevezetése hozta. Az új digitális platform felváltotta a korábbi netbanki és mobilbanki felületeket, s bár – mint fogalmaztak – előfordulnak kisebb bizonytalanságok a működésben, a George folyamatosan fejlődik, havonta érhetők el új funkciók és szolgáltatások a felületen, ügyfeleik több mint 93 százaléka rendelkezik digitális szerződéssel, és több mint 60 százalékuk havi rendszerességgel aktív digitális csatornán.
Akvizíciók
Az OTP Bank számára akvizíciós szempontból is sikeres év volt a 2021-es. Az OTP Csoport két új akvizícióról írt alá szerződést: egyet Szlovéniában, egyet pedig Albániában, míg Szerbiában sikeresen zárták a bankjaik összevonását. Az OTP Bank hamarosan, az Ipoteka Bank megvásárlásával Üzbegisztánban is megjelenik majd, erről szándéknyilatkozatot írtak alá.
Az Erste jövőbeli növekedéshez az organikus bővülés mellett 2021-ben ugyancsak két akvizíció járult hozzá: szeptemberben megvásárolták a Random Capital Zrt.-t, míg decemberben a Commerzbank Zrt. megvételéről írtak alá megállapodást.
Fenntarthatóság
A fenntarthatósági törekvések is egyre fontosabb szerepet töltöttek be a bankszektor életében 2021-ben – hívta fel a figyelmet a K&H. A hazai szabályozás is egyre nagyobb hangsúlyt fektet a fenntarthatósági elvek elterjesztésére, ugyanis az MNB zöld ajánlásai is azt a célt szolgálják, hogy megóvjuk környezeti értékekeinket. A K&H fenntarthatóság iránti elkötelezettsége az idén mérföldkőhöz érkezett, ugyanis – Magyarország első pénzügyi vállalkozásaként – a saját működésük karbonsemlegességét is elérte.
Az ESG – azaz a környezettudatos, etikus, a közösségi szempontokat is figyelembe vevő működés – az európai uniós szabályozásnak megfelelően az OTP Bank folyamataiba is beépül. Magyarországon elsőként e hitelintézet csatlakozott a Mastercard Priceless Planet Koalícióhoz, mely célja, hogy öt év alatt 100 millió fa ültetésével járuljon hozzá a klímaváltozás elleni küzdelemhez. Az OTP Bank 2022-től vállalja a nettó karbonsemleges működést, folyamatosan indít olyan, a környezeti és társadalmi fenntarthatóságot támogató kezdeményezéseket, banki fejlesztéseket, amelyek az ügyfelek számára is kézzelfoghatóan bizonyítják, mennyire fontos a környezettudatosság, az esélyegyenlőség vagy éppen a pénzügyi edukáció.
Az MKB is kiemelt figyelmet szentelt az idei évben a klímavédelmi szempontoknak, a még 2020-ban elfogadott fenntarthatósági és klímastratégiának megfelelően haladt a működésben, hitelezésben, folyamatfejlesztésben, illetve implementálta az időközben megszületett szabályozásokat. Mindezek elismeréseként az MNB neki ítélte oda a 2021-es év Zöld Bankja kitüntető címet.