Eurózóna: kockázat és lehetőség
Az MNB álláspontja szerint fontos megértenünk, hogy mi történik az eurózónában, mivel az övezet Magyarország legfontosabb kereskedelmi és pénzügyi partnere, másrészt a belépés az elkövetkező években nem lesz napirenden, de már most érdemes végiggondolni, hogyan lehetünk sikeres euróövezeti tagok. Az elemzés szerint az eurózóna legfőbb feladata megtalálni a kockázatközösség és az erkölcsi kockázat közötti egyensúlyt.
Kovács Mihály András az MNB elemzője felhívta a figyelmet arra, hogy az euró tagság számottevő gazdasági előnnyel járhat Magyarország számára, ugyanakkor a belépés komoly kockázatokat is rejt magában. Véleménye szerint az előnyök csak tudatos gazdaságpolitikai felkészüléssel érhetőek el. Az előnyöket az árfolyamkockázat megszűnése, a verseny erősödése és a közös pénzügyi stabilitási védőernyő jelenti. Kockázatokat jelent viszont, ha a gazdaság a csökkenő reálkamat-környezethez és a fokozódó versenyhez nem lesz képes alkalmazkodni.
Az MNB álláspontja szerint a sikeresség érdekében a tudatos gazdaságpolitika négyesét kellene követni. Ezen négyes az inflációs várakozások lehorgonyzása, a fiskális mozgástér megteremtése (ahhoz 50% alatti államadósság szükséges), rugalmas a növekvő versenyhelyzetre hatékonyan reagáló munkaerőpiac, világos és hatékony makroprodenciális rendszer kialakítása. Az elemzés szerint mind a négy területen jócskán akadnak még tennivalók, azonban ezek a szükséges lépések az övezeti belépésen kívül is erősítik a magyar gazdaságot.
Euróövezeti problémák
Miután a magyar állampapírok felét külföldi befektetők jegyzik le, a forint gyengülése valamint a kormány drasztikus bankellenes intézkedései miatt a hedge fundok elemzői egyre inkább azt várják, hogy a magyar állampapírpiac ugyanazt a sokkot fogja elszenvedni, ami Görögországban, Írországban és Portugáliában az uniós mentőcsomag igénybevételéhez vezetett. Részletek >>> |
Az övezet és az USA belső intézményeinek összehasonlításában, makrogazdasági fenntarthatóság szempontjából nincsenek nagy különbségek, ennek ellenére az övezetet jóval kockázatosabbnak árazzák a piaci szereplők. Ez a magasabb kockázat vélhetően az intézményi gyengeségekből fakad. Az MNB elemzése szerint nehéz lesz megtalálni a kockázatközösség és az erkölcsi kockázat közötti egyensúlyt, valamint a válság kiszélesedése a kockázat közösség erősödésének irányába kell, hogy mutasson, azonban az övezet nem föderális berendezkedésű, ezért szükség van állandó válságkezelő intézményekre. Az állandó válságkezelő intézmények azonban az erkölcsi kockázat melegágya lehet, ha a túlzott eladósodás megelőzésére kialakított szabályok hatékony betartása elmarad. Az MNB szerint nincs szükség teljes fiskális unióra, mivel a tagállamok jóléti preferenciái nagyon eltérőek.
Magyarország és az euróövezet
A nemzeti bank szerint a növekvő reálgazdasági integráció és az erősödő verseny jelenti a belépés kedvező hatását. Az árfolyamkockázat megszűnése csökkenti a külső piacokra való belépés költségeit, valamint hatékonyabb gazdaságra ösztönöz az árfolyamgyengítés mint kiigazítási eszköz elmaradása. Magyarország külkereskedelmi integráltsága jelenleg is nagyon magas, a kérdés, hogy ezen mennyit képes javítani az övezetbe való belépés.
Az konvergencia folyamatokról szóló elemzés szerint a pénzügyi integráció kedvező hatása Magyarország esetében várhatóan nagyobb lesz, a jegybank pénzügyi stabilitás szempontjából vett hatékonysága várhatóan nagy mértékben megnövekszik majd.
Az MNB elemzője azonban arra is felhívta a figyelmet, hogy a magasabb kamatokkal rendelkező országok számára asszimetrikus sokkot jelenthet maga az övezeti belépés, amely a fellendülés és a visszaesés jelenségébe torkollhat. A fellendülés és visszaesés mindenhol ingatlanpiaci boommal járhat, a lakosság és a vállalatok nettó megtakarítása jelentős mértékben lecsökkenhet. A korábbi tapasztalatok alapján a belépést követően romlott a fizetési mérleg, reálfelértékelődés történt, miközben a termelékenységnövekedés nem feltétlenül gyorsult. A belépéssel járó kamat-konvergencia magában hordozza a hitelboom kockázatát, ha a hitelkínálat kellően rugalmas.
Magyarország esetében a fellendülés és visszaesés kockázata nem zárható ki, ha belépünk az euróövezetbe, az ingatlanpiac is érzékenyen reagálhat egy kamatcsökkentésre, valamint a reál-konvergencia az euró magnál magasabb inflációt és magasabb egyensúlyi kamatot okozna. A kockázat ellen hat azonban, hogy a piacok a válság óta differenciáltabban áraznak, és az új uniós gazdasági mechanizmus is szigorúbb.
Gazdaságpolitikai felkészülés
A MNB szerint a gazdaságpolitikának a sikeres euróövezeti tagság érdekében a monetáris és a fiskális politika és makroprudenciális szabályozására, valamint a munkaerőpiac rugalmasságának erősítésére van szükség. A jegybank a rossz időkre fel kell készülni, fiskális mozgástérre lesz szükségünk, továbbá kordában kell tartani az ingatlanpiac fiskális ösztönzőit.
Az MNB számításai szerint a fiskális mozgástér bővítéséhez Magyarország esetében 60 százaléknál alacsonyabb államadósság szükséges, a kormány költségvetéssel kapcsolatos intézkedései, a jelenlegi kiigazítási szerkezet kedvező irányba mutat. Az intézkedések maradéktalan megvalósítása esetén 2020-ra 57-56 százalékra csökkenhet az államadósság szintje, így a fiskális mozgástér Magyarország számára még sokáig szűkös maradhat.
Hibás az intézményrendszer
A válság során kiderült, hogy szükség van hatékony makroprudencális politikára. Ezt támasztja alá, hogy a hitelboomok utólagos kezelése nem volt kifizetődő, a monetáris eszközök pedig csak korlátozott mértékben alkalmazhatóak a hitelboomok megfékezésére. Ennek a megteremtésére, felelősségre vonhatóságra és önállóságra elszámolhatóságra, nyilvános kontrollra van szükség. Az elemzés szerint a hatékony makroprudenciális politika kialakításához elengedhetetlen feltétel a nemzetközi koordináció.
A hatékony makroprudenciális szabályozáshoz hatékony intézményrendszerre van szükség, lehetséges három pillérű intézmény kialakítása (önálló felügyelet, jegybank, szabályozó hatóság), valamint az a lehetőség, amikor a jegybank az egyedüli makroprudenciális felelős. A válság előtt és azóta sem alakult ki hatékony intézményrendszer, a jelenlegi magyar intézményrendszer egyik modell mellett sem köteleződött el egyértelműen. A devizahitelezés is egy makroprudenciális hiányosság miatt alakulhatott ki.
Kormányzati intézkedések változó hatása a munkaerőpiacra
Az elemzés szerint a munkaerőpiaci rugalmasság tekintetében erősséget mutat a vállalati szektor rugalmas alkalmazkodási képessége, a fajlagos munkaköltségek alacsony szintje amely már a válság előtt is kellő mértékben alacsony volt. Gyengeségként kell azonban megemlíteni a foglalkoztatás szintjét, és a foglalkoztatás regionális különbségeit.
Az alacsony bérek esetében hiányzik a béralkalmazkodás, valamint további bérlalkalmazkodási korlátot jelent a minimálbér. Az MNB álláspontja szerint a kormányzati programok munkaerőpiacra gyakorolt hatása nem látható teljesen előre. A kormányzati intézkedések, a munkát terhelő adószint mérséklése kedvező irányba mutat. Azonban az adójóváírás kivezetése, a jelentős minimálbér emelés kedvezőtlen irányba mutat a munkapiac alkalmazkodó képességét illetően. Illetve vannak olyan szabályozások, amelyek iránya jelenleg még nem meghatározható, ilyen intézkedés a közfoglalkoztatás kiterjesztése, a munkanélküli segély időtartamának lecsökkentése.
Az MNB új mikroszimulációs modellje szerint adó- és transzferintézkedések hosszabb távon emelik a foglalkoztatást, ha a kockázati felárak emelkedése nem lesz tartós, és a jelentős minimálbér emelések nem állandósulnak. A versenyszféra foglalkoztatás bővítésére könnyített adóterhelést tartanak szükségesnek az alacsony foglalkoztatottakra vonatkozóan. Az elemzés szerint az egykulcsos szja és a társasági adócsökkentés kedvezően hatnak a foglalkoztatásra, azonban ezen hatások ellen hat az adójóváírás kivezetése, a járulékok emelkedése és a szektorális különadó. Kérdésként merül fel, hogy ezeken a hatásokon kívül milyen hatása lesz majd, a közfoglalkoztatásnak és a rugalmas foglalkoztatási formáknak a munkaerőpiac helyzetére.
Privátbankár - Nagy Zsófia