Ha van valami, amit a foghúzásnál is jobban gyűlölünk, akkor az a várakozás a bankfiókban. A gyakran órákban is mérhető időfecsérlésen szerencsére mára segített a technológia és a digitalizáció: a netbankokon keresztül nem csak alap banki műveleteket tudunk elvégezni, de csetelhetünk az azonnal válaszoló ügyintézőkkel és a bonyolultabb tranzakciók előtt is megnyílik az út (a más szolgáltatókkal való összekötésről pedig még nem is beszéltünk).
A kényelmesebb ügyintézés lehetősége meglátszik a bankfikókok számán is. A Magyar Nemzeti Bank legutóbbi adatai szerint míg 2013-ban 3111 fiók volt az országban, addig 2017-re 2732 volt az országban, azaz 12 százalékkal kevesebb a fizikai fiókok száma.
Arra voltunk kíváncsiak, hogy mekkora ütemben térnek át az ügyfelek a netbankolásra, ezért megkérdeztük a kereskedelmi bankokat, milyen változásokat láttak 2016-ban az előző évekhez képest és milyen igényeik vannak a mai, digitális platformokat egyre tudatosabban használó lakosságnak.
Otp Bank
"Fejlesztéseink három fő területre irányulnak. Egyrészt, a hagyományos banki ajánlatokat – mint a számlavezetés, a megtakarítások kezelése, hitelügyintézések – olyan szolgáltatásokká alakítjuk, amelyeket egyre kényelmesebben, egyszerűbben tudnak ügyfeleink igényelni" – osztotta meg lapunkkal a legnagyobb hazai pénzintézet.
"A fejlesztés fontos része, hogy ezeket a viszonylag bonyolult pénzügyi termékeket a digitális technika és a vizualizáció segítségével könnyebben megérthetővé tegyük.Az E2E (end-to-end, azaz elejétől végéig) digitalizációra jó példa az új mikro- és kisvállalkozói számlanyitási folyamatunk, mellyel egy fél óra pluszos fióki eljárást váltottunk ki egy otthon vagy az irodában töltött 12 percre, és csak harmadannyi adat kell hozzá. A következő hónapokban több hasonló, E2E digitális megoldásunkat vezetjük be a piacra" – számoltak be.
A második témakör a bank belső folyamatainak átalakítása, papírmentesítése, automatizálása, a harmadik pedig a tradicionális banki termékkörön kívüli, úgynevezett "értékajánlatok" csoportja, mint például a nemrég indult Otp Kedvezményprogram, vagy az Otp Mobil Simple applikációja.
Az Otp ugyanakkor megjegyzi, hogy a személyes kapcsolattartás nem helyettesíthető vagy kiváltható a digitális fejlesztésekkel.
Érdekes adat, hogy az Otp-nél az összes ügyfél közül két százalék azoknak az aránya, akik már kizárólag a mobilapplikációt használják banki ügyeik intézésére, de árulkodó az is, hogy az összes átutalás 96 százaléka zajlik elektronikus úton, és mindössze négy százalék fiókban.
CIB Bank
Ügyfeleink körében tovább erősödött az online bankolás szerepe, a bankfiókok látogatottsága közel 8 százalékkal csökkent 2016. végére az előző évhez képest – mondta el nekünk Molnár Péter, a CIB Bank digitális csatornáinak vezetője, aki szerint ez a bank nemrég debütált mobilapplikációjának is köszönhető. A tavalyi év végéig 78 ezer ügyfél kezdte el használni az appot, háromnegyedük pedig rendszeres visszatérő.
Érződik, hogy tényleg a mobiloké a főszerep a hagyományosan kevésbé innovatív bankszektorban is: "a havi átlagos belépésszám a háromszorosa az átlagos internetbankos belépésnek. Ennek eredményeként a lakossági ügyfeleinkkel való online kapcsolatok száma a duplájára nőtt egy év alatt." Azt viszont Molnár Péter is hangsúlyozza, hogy ugyanolyan fontos a bankfiókok jelenléte a megfelelő ügyfélkapcsolathoz.
A digitális csatornák vezetője néhány fejlesztésről is mesélt lapunknak, így ezeket várhatják 2018. feléig a mostani és leendő ügyfelek: "egyrészt a mobilalkalmazást folyamatosan új funkciókkal bővítjük, másrészt a következő másfél év során számos újdonság is várható, többek között elindul a CIB online devizakereskedési rendszere, és megújul a honlapunk, valamint az internetbank is, és egyre nagyobb hangsúlyt fektetünk a teljesen online értékesítésre."
MKB Bank
Hasonló csökkenésről számolt be a fiókokat látogató ügyfelekkel kapcsolatban az MKB Bank is: 2015-höz viszonyítva 2016-ban több mint 10%-kal csökkent azoknak az ügyfeleknek a száma, aki személyesen intézték pénzügyeiket a bankfiókokban.
A bank szerint ebben nem csak a digitalizáció játszott közre. "A kamatkörnyezet hatására csökkent a kereslet a betéti termékek iránt, de a csökkenésben meghatározó szerepe az online ügyintézés növekedésének volt. Az elkövetkező években az online bankolás érzékelhető térhódítását, az ilyen csatornákon lebonyolított tranzakciók akár duplázódását is prognosztizáljuk, ezért bankunk jelentős erőforrásokat fordít a digitális termékek és szolgáltatások, technológiák kifejlesztésére és bevezetésére."
Az MKB szintén bevezette tavaly saját, bankolásra alkalmas mobilapplikációját is, amelyet továbbfejlesztenek a jövőben.
Budapest Bank
A Budapest Bank is érzi a változás szelét, természetesen ők is fejlesztik az újabb funkciókat. Mint írták, nagyságrendileg 30 ezer új felhasználójuk van évente, viszont egy részükből nem lesz aktív felhasználó, így kifejezetten cél, hogy az aktív felhasználók arányát növeljék.
Lapunknak elárulták, hogy ennek érdekében 2017 második negyedévében tervezik a netbankhoz kapcsolódó új mobilapplikációjukat, amelytől 15 ezer új felhasználót várnak az első évben.
Raiffeisen Bank
"A Raiffeisen Bank ügyfelei is a gyors, egyszerű, biztonságos és kényelmes bankolást részesítik előnyben, minden szegmensben az online tranzakciók számának növekedését tapasztaljuk. A fióki csatornáról érzékelhetően az internetbank és a mobilapplikáció irányába tolódik a forgalom, utóbbi kapcsán 2016. évben közel 40 százalékkal nőtt a letöltések száma" – jelezte a Raiffeisen.
Ezzel együtt az elvégzett tranzakciók száma is drasztikusan megnőtt: tavaly két számjegyű volt a növekedés, 2017-re pedig a letöltők számában várnak 30 százalék körüli növekedést. Ugyan nem árulták el, hogy pontosan mivel, de a Raiffeisen Bank is készül idén új, innovatív megoldásokkal. Mint írták, idén ez és az ügyfélélmény növelése van fókuszban.
UniCredit Bank
"Ügyfeleink digitális bankolási szokásait elemezve jól látható, hogy a bankfiókos ügyintézésről az online bankolásra való áttérés ügyfélkörünkben már korábban megtörtént, amit a számok is egyértelműen mutatnak. Lakossági ügyfeleink tranzakcióinak túlnyomó többsége – több mint 90 százaléka – elektronikus csatornákon történik." - mesélt a váltásról az UniCredit, ahol nem új a jelenség, már három éve választja a bankfiókokkal szemben a netet a lakossági ügyfelek többsége. "Mára a bankolásban aktív lakossági ügyfeleink 87 százaléka rendelkezik és használ internetbank-szolgáltatást, mobilbanki szolgáltatásunk esetében pedig tavaly 85 százalékkal növekedett az aktív felhasználók száma." Ezen a területen a bank idén további bővülést vár.
Van, ahol még népszerűbb a netes bankolás: a vállalati ügyfelek a tranzakciók benyújtására már évek óta szinte kizárólagosan az e-banki csatornákat használják. A fiókban benyújtott megbízások aránya esetükben 0,1 százalék alatti.
"A fiókhálózatunk látogatottsága szempontjából vizsgálva a kérdést elmondhatjuk, hogy 2016-ban ügyfeleink mintegy 30 százaléka kereste fel valamelyik fiókunkat. Ennél az adatnál azonban azt is látni kell, hogy egyes termékek és szolgáltatások igénybevételéhez a jogszabályok személyes megjelenést írnak elő, ami az arány csökkenésének nyilvánvalóan alsó határt szab" – hívta fel a figyelmet az UniCredit.