A befektetési szolgáltatásokat közvetítő szereplők adatai nincsenek a listán, esetükben ugyanakkor az ügyféllel kötött szerződésben fel kell tüntetni annak a – a jegybanki táblázatban szereplő – engedéllyel rendelkező társaságnak a nevét, amelynek szolgáltatásait kínálják – írja a jegybank közleménye. Jogosultak továbbá Magyarországon befektetési szolgáltatási tevékenységet folytatni határon átnyúló szolgáltatást végző, bejelentéssel rendelkező intézmények, amelyek elérhetősége az MNB honlapján ebben a menüpontban található meg.
Ezen intézmények esetében a keresőbe először be kell írni az adott intézmény nevét, majd – találat megjelenése esetén – a tevékenységek között lehet ellenőrizni, hogy jogosult-e a társaság befektetési szolgáltatás nyújtására – teszik hozzá. Hogy miért ilyen bonyolult a rendszer, miért nem lehet egyetlen listát összeállítani, azt nem írják, viszont az intézmény ügyfélszolgálatához is lehet fordulni felvilágosításért telefonon.
Magyarországon betétet csak engedéllyel rendelkező, illetve határon átnyúló szolgáltatást végző, bejelentéssel rendelkező hitelintézetek (így bankok, takarékszövetkezetek, lakástakarék-pénztárak vagy saját tagjaik körében hitelszövetkezetek) gyűjthetnek az ügyfelektől. Ezek teljes listája szintén az MNB honlapjának fent említett menüpontjában található meg – bonyolítják tovább a képet.
Az is fontos, pontosan milyen befektetési vagy betéti szolgáltatás nyújtására jogosul egy cég. Elképzelhető ugyanis, hogy az adott szolgáltatónak nem teljes körű, csak egyes résztevékenységekre vonatkozó engedélye vagy bejelentése van.
(A bankok, brókercégek, alapkezelők listája itt található, a külföldi cégek hivatalosan működő fióktelepei pedig itt.)
Privátbankár komment: Sok ember nem tudja, mi a különbség befektetési szolgáltató, pénzintézet, ilyen és vagy olyan, teljes vagy részleges tevékenység, engedély között. Vagy nem tudja egykönnyen kezelni az internetet, örül, ha egy adott honlapot és menüpontot megtalál, nem hogy három-négy helyről bogarássza össze az információkat. Ide egy minél inkább "bolondbiztos" tájékoztatási rendszer kívánkozik. Jobb lenne egyetlen, állandóan frissülő, az adott cégekkel kapcsolatos tudnivalókat tartalmazó listát fenntartani, a lehető legegyszerűbb és könnyen kezelhető, kereshető kivitelben, és egy hatalmas piros gombbal elhelyezni az MNB honlapjának nagyon szem előtt levő részén. Bár miután a nehézkes, barátságtalan, fapados és logikátlan "ügyfélkapu" ennyi éven át fenn tudott maradni, semmin sem csodálkozunk. Úgy látszik, egy kormányzati honlap eleve nem lehet ügyfélbarát. |