Az amerikai részvények szerény, két-három ezrelékes pluszban vannak a kereskedés első pár órája után, amit elsősorban egyes technológiai részvények emelkedésével magyaráznak. A félvezető-gyártók például amiatt mennek fel, hogy a Texas Instruments jó eredményeket és jó harmadik negyedévi előrejelzést tett közzé. Úgy tűnik, hogy a technológiai szektor eléggé válságálló.
Ezen kívül pozitív, hogy az Egyesült Államokban új gazdaságélénkítő csomag készül. Rossz jel azonban, hogy egy konzulátus bezárása kapcsán az amerikai-kínai viszony további romlása látszik. Európában egész nap mínuszban voltak az indexek, bár ez az utóbbi napok szép emelkedése után egyáltalán nem szokatlan jelenség. A sajtó nyereség-realizálásról, kifulladásról, szünetről ír.
Kerek 11 ezer az OTP
A német index fél százalékkal, a francia 1,3 százalékkal esett. Lengyelországban is 0,8 százalékos volt a süllyedés, ehhez képest a BUX index 0,2 százalékos gyengülése felülteljesítés. Ritkaságnak számító módon sem az OTP (11 000 forint) , sem a Richter árfolyama nem változott (6620). A Mol fél százalékkal esett, a Telekom 1,1 százalékkal süllyedt, az Opus 0,4 százalékkal ment fel. A CIG Pannónia megint szárnyakat kapott, kilenc és fél százalékkal ugrott meg.
További és frissebb árfolyamok, grafikonok itt láthatók
A forint nagy lendületet vett, és 348,1 forintig süllyedt az euró, ami 1,6 forintos csökkenés a tegnapi kamatcsökkentés után. (A magyar kamatcsökkentésről véleményeket délelőtti cikkünkben közöltünk.) A dollár némi tétovázás után ismét gyengülőre fogta ma, ami jót tesz az árupiaci termékeknek.
Drágulnak a nyersanyagok
Az arany 1,3 százalékkal ment fel, de ez még semmi az ezüsthöz képest, amely hét százalékkal 23 dollárra drágult. Az ezüst ezzel év/év alapon már 37 százaléknál, az év elejéhez képest 28 százaléknál tart. Az arany egy év alatt “csak” 28 százalékkal ment fel. Az olaj mínuszban van, de ugrik például a kávé és a platina is és drágulnak a gabonafélék. (Délután írtuk: Most lehet nagyot szakítani az arannyal?)
Még nagyobb elbocsátások az autóiparban
Eddig is számos hír jött arról, hogy a német autógyárak és azok beszállítói sok tízezer embert fognak elbocsátani. Most a német Manager Magazin szerint kiderült, hogy a Daimler még több elbocsátást tervez. A természetes úton szabaddá váló, be nem töltendő állásokkal együtt mintegy 30 ezer munkahely szűnhet meg nála – írta az N-Tv.de.
A társaság nemrég arról nyilatkozott, hogy tizenöt százalékkal csökkentenék a költségeket. Egyes üzemegységek bezárását sem zárták ki. A takarékossági tervekről július végéig készítenek előterjesztést. Eddig a cégnél arról volt szó, hogy a 300 ezer alkalmazott közül húszezret bocsátanak el. Az új híreket a cég nem kommentálta.
A menedzserek is repülnek?
A Volkswagennél Jürgen Stackmann értékesítési vezető távozásáról jöttek hírek, ami azért érdekes, mert az utóbbi hetekben már négy további menedzser távozott a csoporttól. (A német N-tv.de szerint ők a Skoda főnöke, Bernhard Maier, a Traton vezetője, Andreas Renschler, a Van-üzletág vezetője, Thomas Sedran és Christian Senge szoftverigazgató.)
De még mindig nincs vége. A Man Energy Solutions motorgyártó 14 ezer globális munkahelyből négyezret szüntetne meg. Ez Németországban 3000 munkatársat érintene. A következő években a cég a forgalom stagnálásával számol, emiatt a költségeket 450 millióval szeretné csökkenteni. A MAN Energy Solutions egyébként a Volkswagen-konszern része, de eladás alatt áll. Bajorország kormánya vizsgálja a lehetőségét adnak, hogy valamilyen támogatással meg tudják-e menteni a veszélyben levő munkahelyeket Augsburgban.