Nem először merül fel a 19-szeres angol bajnok focicsapat tőzsdei bevezetése. A tőkebevonás ötlete már tavaly előkerült a "Vörös Ördögök" néven is emlegetett csapatnál. Az egymilliárd dolláros kibocsátást végül elhalasztották, a tulajdonosok ugyanis - teljes joggal - úgy ítélték meg, a piacok nincsenek olyan állapotban, hogy jó árazás mellett sikerüljön az IPO.
Lapértesülések szerint idén áprilisban vették ismét elő tervüket, és a klub 25-30 százalékát jelentő 600 millió font értékű részesedést szerettek volna piacra dobni Szingapúrban.
A United hivatalos honlapja. Japán, kínai és dél-koreai nyelven is - ez ma már alap. |
Inkább a Wall Street, mint Ázsia?
A Bloomberg hírügynökség legfrissebb információi szerint a jobb árazás reményében Ázsia helyett a Wall Streeten próbál szerencsét a klub. "Habár a Manchester United egy világszerte, minden piacon elismert "márka", valószínűleg az amerikai piacon a legkevésbé ismert. A kibocsátás során a részvények a világ minden részéről elérhetők lesznek, mégis meglepő, hogy ilyen messze mennek a szurkolóbázisuktól." - mondta Matt McCormick a Bahl & Gaynor Investment Counsel befektetési cég elnökhelyettese.
A célpont: Ázsia
Az ázsiai piacot, ha nem is a tőzsdén keresztül, de egyre több európai csapat próbálja meghódítani. A nagy klubok többsége 2-3 évente Dél-Kelet Ázsiában edzőtáborozik és játszik felkészülési meccseket. A spanyol pontvadászatban idén rendeztek először délutáni meccseket, hogy az időeltolódás miatt ne kelljen hajnalig fent maradnia a szurkolóknak a világ másik felén, az angol bajnokságban pedig már jóideje nem rendeznek villanyfényes meccseket emiatt. Az olasz Szuperkupát tavaly a pekingi Madárfészek stadionban rendezték, jövőre már a spanyol szuperkupadöntőt (a bajnokság és a kupa győztese csap össze) is itt rendezik. |
Az angol klub ugyanis tudatosan próbálja meghódítani az ázsiai piacokat, ahol a 2002-es Japán és Dél-Korea által rendezett foci Vb óta még inkább tombol a fociláz, a sportág európai változata itt sokkal népszerűbb, mint az amerikai. A Manchester United ráadásul élen járt azon klubok között, akik kilobbizták, hogy az angol bajnoki meccseket délután játsszák, mert így sokkal több ázsiai szurkoló követheti a csapat mérkőzéseit élőben. Ezt az üzletpolitikát az igazolásokban is követik, előszeretettel igazolnak le ázsiai tehetségeket (idén a japán Kagawát csípték el a Dortmundból), csak hogy még több szálon kapcsolódjon a csapat ehhez a hatalmas piachoz.
Akkor mégis miért Amerika?
A tőzsdei bevezetéssel kapcsolatos mostani döntés ugyanakkor jól szemlélteti a Wall Street továbbra is meghatározó erejét. Az amerikai befektetők sokkal inkább tisztán üzleti szempontból fognak dönteni részvényvásárláskor, mintsem a klubszimpátia alapján.
A klubnak 659 millió rajongója van világszerte, ez a világ egyik legnépszerűbb csapatává teszi, derül ki a Kantar piackutatásából. A szurkolók száma megduplázódott az utóbbi öt évben, ehhez hozzájárult 108 millió kínai szurkoló is, a csapat két barátságos mérkőzésre is készül Kínában nyáron.