Miközben a hazai sajtó új információként ünnepli, hogy a jegybank keddi tájékoztatóján megismételték: ha a feltételek adottak, az MNB kész 1,1 milliárd euró értékig biztosítani a korábbi devizaalapú autó- és személyi hitelek forintra váltásához szükséges összeget, hogy az érintett, mintegy 250 ezer szerződés is védetté váljon, az árfolyammozgásoktól, addig a Világgazdaság arról ír, hogy egyre kisebb az a követelés, amelynél a váltás megtörténhet.
Nagyon fogy az állomány
A lap a Magyar Nemzeti Bank (MNB) statisztikai adatait idézi, eszerint május végén 197,6 milliárd forintnyi gépjárműhitel-állomány (hitel és lízing) volt a háztartásoknál, amely már majdnem egynegyedével alacsonyabb az egy évvel korábbinál, de 13,8 százalékkal elmarad az év végi mennyiségnél is. (Az állomány-csökkenés ennél is nagyobb lehetett, hiszen a most nyilvántartott adat már a lényegesen magasabb svájci frank árfolyammal kalkulálva készült.)
Ráadásul szép lassan, de piaci körülmények között is megy a forintosítás: a jegybank adatai szerint a járműhitelek 60 százaléka volt május végén svájcifrank-alapú, míg egy évvel korábban csaknem 63 százaléka; eközben a forinthitelek aránya 35,6-ről 38,5 százalékra emelkedett. A VG számítása szerint a gépjárműhiteleknél nagyjából 120 milliárdnyi frankhitel és 2,3 milliárd forintnyi eurókölcsön várhat forintosításra.
A személyi kölcsönöknél a májusig tartó egy év alatt 6,6 százalékkal, 308,8 milliárd forintra csökkent a teljes, kimutatott mennyiség.
|
| Nagy Márton |
Hogy lesz?
Az igazán nagy kérdésben, hogy a jegybank, az érintett tárcák és a Magyar Bankszövetség egyeztetései milyen eredménnyel járnak majd, vagyis milyen árfolyamon történhet meg a forintosítás nem tudtunk meg új részletet. Nagy Márton, az MNB tegnap immár bizottsági meghallgatáson átesett alelnöke kedden a Privátbankár.hu kérdésére azt válaszolta, csak egy dolog biztos: a lakáshitelek forintosításához hasonlóan az autó- és személyi hitelek esetében sem zárhatja veszteséggel a tranzakciót, azaz szinte bizonyos, hogy a bankok és az MNB között bizonyosan piaci árfolyamon történik majd meg az átváltás.
A fő gondot a svájci frank árfolyamának januári elengedése okozza – csak ennek köszönhetően 50 milliárd forinttal bővültek az adósok terhei – emlékeztetett Nagy Márton. Ennek nyomán gondolják úgy a kormányzati oldalon, hogy – dacára a Kúria jogegységi döntésének, amely az árfolyamkockázatot az adósok terhévé tette – valamilyen kedvezményes árfolyam alkalmazása lenne szükséges. Ezt ugyanakkor a bankok már csak azért is vitatják, mert veszélyes precedenst teremtene, ha a kormány a lakáshiteleknél még elfogadott jogi álláspontot egy másik esetben elegánsan átlépne.
|
| Kovács Levente |
Árfolyamért kompenzációt kérnek
Kovács Levente, a Magyar Bankszövetség főtitkára a Világgazdaságnak korábban azt mondta: az árfolyamváltozásból fakadó terhek megosztását csak akkor vállalják a bankok, ha kompenzációt kapnak cserébe. A szakember szerint a bankszektor elsősorban a saját területén, azaz a kamatszint mértékének csökkentésével támogatná, hogy a forintosítás során csökkenjenek az adósok terhei. Ennek kapcsán persze, nem árt megjegyezni, hogy az autóhitelezők itt lényegében előremenekülnek, hiszen – miként azt még májusban jeleztük – a rendkívül magas kamatokon megkötött szerződések okán ésszerűnek tűnik, hogy az autó- (és kisebbrészt a személyi) hitelek esetében a szabályozás kamatplafont hozzon be – miként történt az a lakáshitelek forintosításakor. Ugyanakkor a mostani esetben ez a kamatplafon sokkal komolyabban beleszólhat majd a korábbi magas marzsokba, mint tette azt a lakáshitelek terén.
A kérdésben sokkal előrébb nem visz Varga Mihály álláspontja sem: a nemzetgazdasági miniszter a tusványosi szabadegyetemen megtartott elődásában csak azt ígérte meg, hogy a kabinet hamarosan dönt a gépjármű-devizahitelek forintosításáról, amely a jelenleginél kedvezőbb feltételeket biztosít majd az érintetteknek. Na ja, ennél rosszabb helyzetben csak akkor lehetnének, ha drámai forintgyengülés következne be.
Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke hétfőn levelet küldött az Európai Unió tagállamainak.




